H 9 bárhol a világon
Megjelent: 2018. július 18. | Forrás: Lukácsi Béla | Írások

Amennyiben vizsgáljuk a wobblereket, kijelenthető, hogy vannak melyek speciálisan egy feladatra jók, sőt ha szorosabban nézzük, egy adott víztípuson, egy adott halfajra kiválóak. Aztán persze a jobb wobblerek, több halfajra is kiválóak, és persze több vízen is megállják a helyüket. Az utóbbiak közé tartozik a Salmo egyik kiválósága a Hornet is, amellyel bármelyik ragadozót megfoghatjuk, a külföldi weboldalakat nézve pedig egzotikus halakat is láthatunk a Hornettel fogni.

Itthon már többször bizonyított nálunk is, de mi van ha egy teljesen új vízre evezünk? Persze a halfaj nem éppen egzotikus, azonban sokak számára álomnak minősülő harcsa megfogása ezzel valóban nem művészet, bizonyítja ezt a legújabb túránk is amelyet a franciaországi Rhone folyón ejtettünk meg a közelmúltban.

A tiszta vízben koromfeketék a harcsák. Ez volt egyébként a Rhone folyón az első sleppelt harcsánk.

Nem először fordulunk meg ezen a vízen egyszer már volt szerencsénk horgászni a területen, de az ismeretlenség és a nem éppen szerencsés időszak, miatt finoman kifejezve nem éppen a sikeres túráink közé tartozott. Persze azóta már sok víz lefolyt a Tiszán, no és persze a Rhone folyón is, így a reváns reményében, nos és persze az újabb tapasztalataink révén, ismét nekivágtunk egy Rhone túrának.
Egy ilyen túrán sok mindent figyelembe kell venni, nagyon fontosak a helyi sajátosságok, például az, hogy a Rhone folyó nagy részén tilos az éjszakai horgászat, nem közlekedhetünk vízen sem. Ott a hajózási hivatal diktál, ők mondják meg hol lehet horgászni mikor és hol nem, ettől csak szigorúbb lehet a horgászrend, éppen ezért érdemes jó előre tájékozódni. Szóval az éjszakai peca kilőve, a parthoz dobálós peca, vagy éjjel vagy nagyobb áradásban működik - de akkor nagyon - ezért ez sem volt a lehetőségek között. Bár egy áradásban jó lett volna azonban ott egy módszerre lettünk volna korlátozva, igaz a szakító is működhet de az nem a mi stílusunk, állítólag az utolsó esetekben ez a mentsvár, vagyis ülj ki szakítózni a kis Rhonra, ott szinte biztos leveri valami. No ez nekünk nem volt célunk.

Nem zavaró az élénk szín a tiszta vízben sem

Kettő módszer azonban igen, az egyik a pergetés, azokon a helyeken ahol a letisztult lelassult vízben megtaláljuk a harcsákat. A másik pedig az élőhalas módszer amit a területen előszeretettel alkalmaznak, hétvégeken tele van a pálya olyan csónakokkal akik ezt a módszert űzik. Mivel rendkívül alacsony vízállás és tiszta víz fogadott bennünket így az utóbbi kettőre tettük a voksunkat.

Bent a pokolban. A Hornet bírja ezt a kiképzést is.

A pergetés szemszögéből a nappali időszak miatt korlátozottak a lehetőségeink, de mint tudjuk nincs lehetetlen, így egy olyan módszert kerestünk a pergetésen belül, ami jól működik a nappali időszakban is, így jött képbe a sleppelés. Számos magyar vízen betiltották már a sleppelést, igazából az indok csak mondvacsinált volt, vagyis sok hal kívülről akad. Persze, ha valaki külső akadásra apellál akkor akadni is fog kívülről, ezt a halat azonban tilos megtartani és pont itt sántít a magyarázat. A letiltás valódi oka a legtöbb helyen, hogy túl sok harcsát fogtak ezzel a módszerrel. No de térjünk vissza a sleppelésre, egyetlen kézben tartott bottal nem tartom sportszerűtlennek, ha belegondolunk az eredményességének egyik oka az, hogy állandóan jó helyen van a csalink. Dobálva ugyanez az idő - belevéve a dobást, a megfelelő mélység elérését, és a kivezető szakaszt amikor már felfelé húzzuk a csalinkat és kivesszük a vízből - már csak fele így fele akkor a kapás esélye is. Tehát nem véletlen az eredményesség, ehez persze kellenek vagy kell megfelelő csali is. Azt tudtuk, hogy itthon és számos más helyen is kiválóan működik, a Salmo Hornet legnagyobb változata, de hogy ott is ennyire működne arra már mi sem gondoltunk.

Magyar vizeken is bizonyított már a Hornet.

A Rhone deltában a világ legjobb harcsahorgászai, és persze akik azok szeretnének lenni is megfordulnak, így nagyon sok féle, kiváló wobbler ki lett próbálva már a vízen, de erre a módszerre a Hornet 9 valóban verhetetlen, eleve imádja a harcsa a ducibb wobblereketilletve a rezonanciájaMivel elsősorban harcsára tervezték, az erősségén is igazították, azt természetes hogy az összes szalma Warner nél, hogy nem lehet szétszakítani még az apró darabokat se. A kulcs karikák és a Horga kis erősítették, így bírják a Harcsák támadását, illetve a fárasztás közben fellépő erőket. Merülési mélysége is ideális erre a feladatra. Pontosan tudja a csomagoláson ígért 3,5 méteres merülési mélységet, ami annyit tesz, ha normál módon dobáljuk, akkor 3,5 méteren mélyen tudjuk vezetni, míg sleppelve 5 m-es mélységben tudjuk vele ingerelni a harcsákat. A merülési mélységet egyébként sleppelés közben is tudjuk szabályozni. Ha jobban kiengedjük, akkor nagyobb mélységben vontathatjuk, míg közelebb húzva hozzánk kisebb mélységben kellteti magát. Ezt jól tudjuk kontrollálni egy 3-5 méter közötti víz mélységben. Ha éppen csak lekoppan, akkor pont azt a mennyiséget vallatja, amekkora vízen elhúzzuk.

Természetesen floating vagyis felúszó csalikról van szó, ami vontatáskor éri el a megfelelő mélységet.

Ezt egy halradarról könnyedén ellenőrizhetjük, sőt, érdemes is használunk a radart, mivel így előre látjuk, mekkora vízben fogjuk vezetni a csalinkat, illetve az esetleges akadályokat is előre láthatjuk, így időben tudunk reagálni a változásokra. A wobbert alapból egy erős dobás távolságban húzzuk magunk mögött robbanó motorral, nem alapjáraton, hanem annál egy hajszállal gyorsabban (nehéz pontosan meghatározni, talán a vízhez képest a 3 km/h-s sebesség áll közel az igazsághoz) Mindegy hogy folyásiránnyal szemben vagy megegyezően vezetjük, lényeg, a vízhez képest legyen egy meghatározott sebesség. Ezt úgy kontrolál hatjuk a legjobban, ha Hornet rezgését figyeljük, elég erőteljesen vezetést fogunk érezni, amikor a harcsák kedvére való rezonanciával vezetjük.

A Rhone folyón - mint említettem- kristálytiszta vízben horgászhattunk, élmény volt látni a fárasztás utolsó fázisában a harcsákat.

Alapból a négy és fél-6 m-es vízben érdemes a harcsát keresni vele, ha ennél mélyebben szeretnénk vallatni a vizet, akkor le kell súlyozni. Ehhez egy szivar ólmot kell megütköztetni 50-70 cm-el a wobbler előtt, ennek 30-40 g-osnak kell lennie, így már akár 10 m-es vízben is kereshetjük a harcsákat.

Egy újabb harcsa a Hornet 9-es wobblerrel.

Egyébként a Rhone folyón nem kellett lesúlyoznunk pluszban a Hornetet, egyszerűen csak sleppeltünk vele, a harcsák pedig imádták. Lehet az ismeretlenség tette, de az biztos, hogy nem véletlen, hogy hazai vizeinkben is sok harcsa elesik a Hornet 9-es méretével. De menjünk bárhová a világon szerintem a harcsákat bárhol megfoghatjuk vele.

Forrás: Lukácsi Béla

SALMO HORNET 9CM
Hideg vízi pontyok rakóssal
Megjelent: 2024. március 16. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az első, erős napsugarak megjelenésével a horgászok zöme óvatosan ugyan, de megjelenik a vízparton. Ebben az időszakban, amikor még a vízhőfoka nem éri el az 5 celsius fokot, nehéz kapásra bírni a halakat. Kiemelt fontosságú az átgondolt tudatos horgászat. Alig vártam, hogy kijussak a vízpartra és horogra csaljam a holtág pontyait. Szeretem a tél végi és tavasz eleji horgászatokat, sokat lehet taktikázni, talán ilyenkor tud a legtöbbet fejlődni az ember....

Kényelemhez elengedhetetlen
Megjelent: 2024. március 09. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Sokunknak megvan az az emlék, amikor csak felpattantunk a biciklire és irányba vettünk egy számunkra kedves kis vízterületet egy maroknyi horgász felszereléssel, amit bele raktunk egy vödörbe. Sok mindenre volt jó az a kis tároló alkalmatosság. Etető anyagot kevertünk benne és valljuk be elfért benne minden és amikor rá került a tető az volt a mi kis székünk is. A kényelemtől messze állt, de megtette egy kis időre ám, de kellemes volt róla felállni is...

Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel | Írások

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Eső és napsütés = Szivárványos napok
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Szebenyi Péter | Írások

Március közepét írva örömmel vettem fel a telefont, amikor a Zabos Géza Horgász Egyesület Halászati és Horgászati Ellenőrének, Márton Károlynak a nevét írta ki csörgéskor a készülék, hisz bíztam benne: megérkeztek a pisztrángok. Minden évben egyszer-kétszer a téli és a tavaszi hónapokban pisztráng telepítést hajt végre a Zabos Géza HE a Nagycsécsi tóba. Ezen agresszíven táplálkozó és többféle módszerrel is jól fogható ragadozókról...

Csatorna peca feederrel
Megjelent: 2024. március 02. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Szeretem a hosszan elnyúló, csendes csatornák varázsát. Mindig találok olyan területet, ahol egyedül lehetek a természettel. Egy kis séta sem zavar. Gyakorlottan tudom minimalizálni a felszerelésem. Csatorna, megfejtésre vár. Egy ülőke, előkék, pár kosár, egy bot, egy vödör a csalikkal, etetőanyaggal. Indulhat a figyelmes séta csendben. Keresem a halak jeleit. Ott állok meg, ahol látom vagy sejtem a keszegek, kárászok, pontyok jelenlétét....

Úszós szerelékek kötése
Megjelent: 2024. február 24. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az utóbbi években a téli hónapokban igen kegyes volt hozzánk az időjárás. Végighorgásztuk ezt az időszakot, de most ez változott idén és mindenki döntse el magában, hogy sajnos, vagy nem sajnos, talán kell egy kis pihenő a természetnek is. Vastag jég takarja vizeinket és előtérbe kerül a szezonra való felkészülés. A gondolataim persze nekem is a peca körül forognak, ezért kötözgettem pár létrára való úszós „szerkót”. Az úszót mindig az adott...