Kuttyogtatás Koós úszóval
Megjelent: 2008. június 20. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek
A kuttyogtató szezon elkezdődött. Épp a legfogósabb hetek előtt állunk, így nem árt áttekinteni, milyen felszerelésigénye van ennek a speciális módszernek. Az Energofish abban a szerencsés helyzetben van, hogy szakértői között tudhatja Koós Ferencet, s a nevével fémjelzett harcsás eszközöket.

A Banax Koós Catfish botok exkluzív keménytokban kaphatók

A bot

Korábban már ejtettünk szót a Banax és Koós Ferenc együttműködéséből megszületet, Koós Catfish 190 névre hallgató botokról. Ezek kétféle névleges dobósúllyal kaphatók, az 1200g-os és a még erősebb, 1600g-os változatban. Ahogy a korábbi bemutató cikkben is olvasható volt, nem kell a nagy számoktól megijedni, valóban nem hajlíthatatlan durungokról van szó, hanem épp ellenkezőleg. Ezek a nyelek kiváló anyagból készültek, remek a gyűrűzésük, erősek, rugalmasak - abszolút alkalmasak a harcsahorgászatra. A nyelet az előző cikkben részletesebben is méltattuk, most leginkább az úszós kuttyogtatásról lesz szó.

Jól látható az egyszerű felszerelés összeállítása

Az úszó

A hazai harcsás viszonyokat figyelembe véve tálán az úszós kuttyogtatás még kedvezőbb választásnak is mondható a spiccről történő horgászással szemben. A harcsák jó része ugyanis nem feltétlenül az "öreg", kapitális példányok közül kerül ki (persze azokból is foghatunk, ha szerencsések vagyunk), jóval gyakrabban találkozunk 10 alatti, tizenes, vagy huszonos ragadozóval. Az ilyen méretű halak kapásainak kibontakozását sokkal inkább támogatja egy könnyen meríthető úszó, mintsem egy nagyobb erővel lehajtható botspicc.

Nem meglepő, hogy a Koós féle "harcsás csomag"-ban kiváló úszót is találhatunk a módszerhez. A zsinórvezetése belül, a tengelyébe helyezett műanyag csövön keresztül történik. Ez a megoldás sok esetben szerencsés, hisz nincs az úszó tengelyében alul és felül kilógó antenna, mely kitörhetne, vagy megmozdulva növelné az úszó beázásának a lehetőségét. Felső-oldalsó részén kialakításra került egy hagyományos, 4,5 mm-es fénypatron befogadására alkalmas hüvely, mely az éjszakai horgászatot támogatja. Kialakítása masszív, a horgászat jellegének megfelelő. Tenyeres élő hallal csalizva a 100 grammos ólommal tökéletesen működött. Ha esetleg kagylóbéllel, piócával vagy nadállyal csalizunk (ezek ugye nem kelnek önálló életre és nem cibálják lefelé az úszót), akár nagyobb ólmot is elbír, s akkor még könnyebben tudja meríteni a kisebb harcsa is. (Hozzáteszem, hogy mi kuttyogtatáshoz használtuk az úszót, de természetesen más harcsázó módszerekhez is alkalmas, pl. nadállyal csalizva partközeli bemosásokban való kereső horgászat, amiben Koós mester is nagyon járatos.)

Az erős, egyágú horog jött be a legjobban.

Az úszó ütköztetése, az ereszték beállítása az úszó fölé kötött stopperrel történik. Az úszó zsinórvezető csöve nagyon jól méretezett, mert egy erősebb fonott zsinóron is könnyedén csúszik, viszont egy ugyanilyen zsinórdarabból fölé kötött ütköző már biztosan megállítja. Horgásztunk vele kis eresztékkel, a felszínhez közelebb, de próbát tettünk a spanyolországi Rio Ebrón a 16-18 méteres vizekben is. A fonott zsinórból kötött ütköző fárasztás vagy sima felcsévélés során gond nélkül jut át a Koós Catfish 190-es bot gyűrűin, és az orsóra is feltekerhető. Soha semmiféle gondunk nem volt az ütközővel. Egyébként az ütköző vastagságát úgy kell megválasztani, hogy az úszóba semmiképp ne csúszhasson bele, de túl vastag se legyen a gyűrűk közé csévélés miatt. Egy kis érzékkel azonnal látni lehet a középutat!

A kész montázs tenyeres élő hallal a bevetés előtt

A felszerelés elkészítése

Értelemszerűen először az ütközőt juttassuk fel a zsinórra ha "gyári"-t használunk, ha kötjük, akkor a legvégén is ráérünk ezzel. Aztán jön az úszó. Alá kerül az ólom, amiből mi műanyagbetéteset használtunk, ezért az ólom és az úszó közé nem tettünk gumigyöngyöt. Ha sima átfúrt ólommal dolgozunk, az úszónkat kímélendő ne spóroljunk ki egy gumigyöngyöt, mert a szárazon rá-rácsúszó úszó nem örül a közvetlen fémes ütődéseknek. Az ólom alá pedig, feltétlenül kerüljön gumigyöngy (a szerelés erősségének, ólom nagyságának megfelelő méretű) mert fontos feladat hárul rá. Ez a gumigyöngy hivatott az alá kerülő forgókarika kötésének védelmét ellátni. Ha élő csalival horgászunk, mindenképp iktassunk közbe forgókarikát, ami nagyban fogja tompítani a csalihalunk mozgásából adódó zsinórcsavarodást.

Általában az a nyerő, ha a kuttyogtató kéz közelében marad az úszó!

A forgókarika másik végébe kell rögzíteni az előkét, melynek hosszát mi 40-50 cm-ben szoktuk meghatározni. Ha tudjuk, hogy kifejezetten kapitális harcsára vadászunk, használjunk speciális SUFIX SUPER CAT harcsás előkét! Ezt vittünk mi is magunkkal, és jó szolgálatot tett a hosszabb fárasztások alkalmával. Szerepe az, hogy ellenálljon a harcsa gerebenfogazata által okozott sérüléseknek. Ha olyan mázlisták vagyunk (vagy olyan jó vízen horgászhatunk), hogy kapitális hallal küzdhetünk hosszasan, vagy esetleg sorozatban fogunk kisebb példányokat, mindenképp ellenőrizzük a speciális előkét, és kössünk újat, ha szükséges!

Íme a kis trükk: a gumigyűrű rögzíti a zsinórt a felnyitott orsó felett

Ami még fontos, hogy sokféle horgos végszereléket látni. Elég sok időbe és harcsába került, míg kiforrott, hogy élő hal esetében egyetlen nagy egyes horgot használjunk. A harcsák megakasztásával nincs gondunk így sem, viszont és az élő hal hármas horoggal, esetleg több horgos, összetett rendszerekkel történő gubanckeltése drasztikusan lecsökken. Sokan csüngetnek még egy kicsi, de erős hármashorgot az élő hal hasa alá. Ez hasznos lehet, ha kis harcsák kapkodnak a csalink felé, de mi úgy ítéltük meg, hogy több kára van, mint haszna.

Harcsa "landoltatása" a csónakban

A horgászat során arra kell törekednünk, hogy az úszó mindig a csónakhoz, és lehetőség szerint a kuttyogtató kézhez közel helyezkedjen el. Ezért a spicc és az úszó közötti távolságot a lehető legrövidebbre kell visszaspannolni. A szemfüles olvasó itt megkérdezheti, hogy mi a különbség tehát a spiccről történő horgászathoz képest? Hisz ha meríti az úszót hal, azonnal érzi a spiccet is! De mégsem! Mindenképp szeretnék egy kis trükköt megosztani azokkal, akik nem karnak kizárólag ezért nyeletőfékes orsót használni. Egyszerűen egy gumigyűrűt kell a nyélre előzetesen feltenni.

Ezt a harcsát is a Koós bot fárasztotta ki.

A leengedett felszerelés beállítása után felnyitott felkapókarú orsóval horgászunk, úgy, hogy a zsinórt becsíptetjük a gumigyűrű alá. Amíg a kapásra várunk, feszes marad a zsinór a spicc és az úszó között (nem mozog el messze az úszó), majd ha kapás érkezik, a hal kihúzza a gumigyűrű alól a zsinórt, és szabadon viheti az orsóról. Ekkor eldönthetjük, hogy nyeletünk még egy ütemet, vagy azonnal bevágunk. Próbálják ki!

Ha egyszer beindul a bolt…ilyenkor kell ellenőrizni a felszerelés minden porcikáját, nehogy sérült legyen az előke, vagy a főzsinór!

Azzal kezdtük, hogy nyakunkon a kuttyogtatós szezon. Ez bizony így van. Belevetjük magunkat, s ha lesz miről írni, visszatérünk az élménybeszámolókkal!
A Concourse Feeder botok
Megjelent: 2024. április 13. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Az előző posztomban írtam, hogy a Concourse feeder botok megérnek egy külön írást is.  Talán bevezetés képpen érdemes megemlítenem, hogy elég régóta horgászom és mindig is nagyon kényes voltam a felszerelésemre – a barátaim szerint túlságosan is -. Különösen igaz ez a botokra és a hozzá passzoló orsókra. Hosszú évekbe telt mire összeraktam azt a felszerelést, amelyikkel bárhol, bármilyen körülmények között nyugodt szívvel le tudok ülni...

Radarozz! – Lucky Spear FF918-c
Megjelent: 2024. március 13. | Forrás: Heincz András | Tesztek

A nagyhalas és pergető horgászatban is előnyünkre válik, ha ismerjük a vizet, a benne rejlő akadókat, töréseket, halágyakat, mivel így tudhatjuk hol érdemes keresgélni vagy épp melyik helyet kerüljük el nagy ívben. A meder feltérképezésében nagy segítséget nyújtanak a mára már bárki által elérhető halradarok.  Határ a csillagos ég, szokták mondani, és ez igaz a radarokra is. Találunk néhány 10 ezer forintostól kezdve a sok milliós masináig,...

Wizard MXT Karbon - Megérkezett a legújabb pergető merítő széria
Megjelent: 2023. október 14. | Forrás: Őze Dániel | Tesztek

Egy igazán prémium kivitelű és kifejezetten praktikus pergető háló szortiment jelent meg a Wizard termékeink között, amely produktumot minden pergető horgász szívesen fogja használni, legyen szó csónakos vagy igazi cserkelő horgászatról. Az MXT Karbon merítőháló kifejezetten a ragadozóhalakhoz lett tervezve, és ehhez mérten kiváló minőségű anyagokból készült, hogy megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak. 3 féle méretben került...

MFF - A method feeder horgászok szúnyogriasztója!
Megjelent: 2023. június 10. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

Érdekesen csenghet sokaknak a cím, hogy a feeder horgászoknak már külön szúnyogírtót is terveznek, viszont az a mondat is több horgásznál megragadhatott, hogy szúnyogírtós kézzel nem nyúlnak sokan az etetőanyaghoz, mivel a benne lévő vegyszer riasztóan hathat a halakra. Ezen kritérium megoldására jött létre az MFF - vegyszermentes szúnyogriasztó család! Az MFF szúnyogriasztó használatával távolról elkerülnek a szúrós kis ördögök, mert a...

CATMAGNET – Forradalmian új magyar találmány, mely megkönnyíti a harcsahorgászatot
Megjelent: 2022. december 29. | Forrás: Nieto Ramón | Tesztek

Nieto Ramón, szenvedélyes horgász vagyok. Talán négy-öt éves lehettem, amikor nagypapám megtanított horgászni. Emlékszem, hogy az első botjaimat együtt raktuk össze. Nádat szedtünk bottestnek, majd borosdugót faragtunk úszótestnek. Sosem felejtem el, ahogy izgatottan néztem a vizet órákon keresztül és teljesen elvarázsolt a halfogás rituáléja.  A harcsahorgászatnak megvan a maga szépsége, a fogásokon túl is. A horgászat iránti szeretetem...

Teszt: Szúnyogok elleni védelem egyszerűen és eredményesen
Megjelent: 2021. július 29. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

A nyári horgász szezon egyik fontos eleme a szúnyogok elleni védekezés. A vízparton töltött perceket, órákat, estéket alaposan megkeseríthetik a szúnyogok jelenléte. De mit tehetünk ellenünk? Legújabb termékcsaládunk, az MFF márka kínálatában több opciót is kínálunk a vérszívó rovarok megfékezésére. Tesztünkben ezeket mutatjuk be. Az egyik legegyszerűbb és kézenfekvő védekezési módszer a szúnyogriasztó spray. A védelem létrehozásához csak...