Mennyit bír a wobbler?
Megjelent: 2008. február 20. | Forrás: Murányi Antal | Tesztek
A felszerelések többségén feltüntetik a teherbírásra vonatkozó értéket – ez alól ma még kivételt képeznek a különböző műcsalik, többek között a wobblerek is. Pedig ezzel a kérdéssel gyakran szembekerül a horgász, pláne ha nagyvadakra pályázik – kiegyenesedik a horog, kiszakadt a wobbler drótja, vagy kinyílnak a karikák. A fonott zsinórok korában néha wobblerünk lehet a „gyenge láncszem”.

Az igazi rablóhalazók többsége őrizget dobozában egy-egy megcsonkított wobblert, amelyhez emlékezetes történet fűződik – kifogott hallal, vagy anélkül. A legnevesebb műhalakból is láttam már ilyen roncsot. Ezért hát rögtön felkaptam a fejem, amikor a lengyel Salmo cég fennhangon hirdette, hogy wobblereit a balsafa-hagyományoktól eltérően, sokkal keményebb műhabból vagy más műanyagból készíti.

Salmo dobás előtt… Vajon mennyit bír majd ki?

Szó sincs arról, hogy kételkedtem volna, de szeretek a dolgok mélyére nézni… Hát elõvettem a Salmós dobozomat, hogy szikével a kézben győződhessek meg a fentiekről…
Eredetileg úgy terveztem, hogy a teljes Salmo-készletemet feldarabolom, hogy minden méret és típus belekerülhessen eme cikkbe – de végül, pusztán a terjedelmi korlátok miatt, jobbnak láttam, ha csak egyetlen műhalat áldozok fel… Nyilván, egy közepes méretű wobblert csináltam ki (innen már könnyebben következtethetünk felfelé meg lefelé is), név szerint, a MINNOW 6-D merülőt – ezt a modellt sokan használják, szeretik. Én is több jó halat fogtam már vele.

Emlékfotó a győztes Minnow-ról, cikkem tesztalanyáról

Első körben, fogók közé szorítva próbáltam „tönkretenni” a wobblert. Feszíteni kezdtem „első vérig”, azaz a képzelt hal elvesztéséig… A két horog egyszerre jelentette az ellentétes pólust, így meglehetősen nagy húzóerőre volt szükség, hogy a műcsali gyengéi láthatóvá váljanak. A változatosság kedvéért, egyik horognak az ága egyenesedett ki, másikon pedig a karika nyílt ki – gondolkodás nélkül rávághatjuk tehát, hogy ezek jelentik a wobbler leggyengébb pontjait. Főleg harcsahorgászok emlegetik előszeretettel a gyári horogcsere és kulcskarika-csere fontosságát, mert a hatalmas ragadozók szájában a wobbler olykor elképesztő megpróbáltatásoknak van kitéve.

Erőltetés hatására a hátsó horog kiegyenesedett, míg a hasi horgon a karika nyílt szét

Harcsapergetők kedvence: a hatcentis HORNET – felül gyári horgokkal, alul pedig már a lecserélt, vastagabb horgokkal

Ebben a stádiumban még közel sem jártam ahhoz, hogy a wobbler testében, netán a végigvezetett drótban kárt okozhassak – ez eleve sokkal masszívabbnak néz ki, mint a rácsatolt horgok.
De még mindig nem kaptam választ arra, hogy amennyiben egy lelkiismeretes horogcserével áthidaljuk a fenti problémát, vajon mit várhatunk el a wobblerben végigvezetett dróttól? Hát, vettem a szikét, és óvatosan elkezdtem felnyitni a wobbler testét.

Wobblerem hátából kiáll a penge… Vérfagyasztó látvány!

A szike alkalmazása közben is tehettem pár megfigyelést a Salmo wobblerek strapabírására vonatkozólag… Először is: a műhab testet nem is olyan könnyű vágni! A vöröses színű poliuretánhabot ne szivacsként képzeljük el, hanem inkább, mint valami keményebb gipszet – meglehetõsen szenvedett vele a szike. A szivacsos szerkezetű anyag körömmel sem nyomható be könnyen. A csukák közül is tehát csak a legnagyobbak képesek lyukat ütni rá (ami miatt különben is fölösleges aggódni: a műhab nem szívja a vizet, akárhány lyukkal felszínen marad).

További érv a műhab alkalmazása mellett, hogy könnyen alakítható, így egyszerűbb wobbler-gyártást tesz lehetővé, és gyakorlatilag örökéletű. Ezt minden vezető wobblergyártó kezdte felismerni, és egyre sokasoknak a műhabból, vagy egyéb műanyagból készülő wobblerek. Hogy az egykor oly kedvelt balsafa teljesen kiszorul-e a műcsalik területéről, maradjon most egy nyitott kérdés – minek untatnék itt bárkit is a jóslataimmal?

Wobblerem metszete. Megfigyelhető a drót pontos elhelyezése a homogén műhabban. A hasi horog fülénél a súlyozásként szolgáló ólomgyűrű elvágott felét látjuk – ez ugye, egy merülő (sinking) típus (volt)

A szétnyitott wobbler testében a precíz gyártási folyamat nyomait véltem felfedezni… A drót pontosan a helyén, az ólmozás rendesen belőve – semmi félreöntés, elcsúszás, vagy egyéb „születési rendellenesség”. Néhai lelkes wobbler-barkácsolóként, ezt eleve az egyik legnagyobb pozitívumként könyveltem el!
Jó, ott a gyártósor, matricák és szigorú sablonok – mondhatnánk most, de azzal vágnék vissza, hogy a balsafa-anyagú wobblerek leghíresebbjei között is bosszantóan sok a „selejtes” darab! Félreragasztott nyelvek, elkenődött szem, elcsúszott drótozás, meg egyéb „apróságok”, amivel a csalódott vásárló rendszerint már nem tud hová fordulni. Nos, a műhabból készülõ Salmók esetében tényleg elenyésző a bosszantó „egyedi” darabok száma.

A wobbler testében átvezetett dróton jól látszanak a sablon nyomai: minden szépen, pontosan van görbítve, amilyenre csak gép képes. Kellemes meglepetés volt, hogy a drótfülek végeit leforrasztották (!), ami különös odafigyelésre utal – pláne, ha azt vesszük, hogy egy 6 centis apró modellről van szó!

A drótváz végeit leforrasztották. Mennyire? Megpróbáltam szétfeszíteni a forrasztást, és azt mondhatom, hogy „elég jól”!

Különösen érdekelt a wobbler testén lévő bevonat, amely a szemgyönyörködtető, élethű színeket is hordozza. Mondjuk, egy hagyományos balsafa wobblerhez képest, jóval vékonyabb bevonatot találunk itt (szándékosan nem mondok műgyantát vagy lakkozást, mert inkább valamilyen fóliázásnak tűnik ez – bár lehet, hogy tévedek).

Tény viszont, hogy roppant kemény, nehezen vágható, és a karcolásokra sem érzékeny. A kemény, vízálló műhabból készült testen pedig nem indokolt a túl vastag bevonat – azt hiszem, ebben a kérdésben nyugodtan hagyatkozhatunk a Salmo gyár fejlesztőire. Úgy tűnik, igencsak értik a dolgukat.

A test bevonata vékonynak tűnhet, de az átlagnál keményebb anyagról van szó!

A leszűrt tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy aki különösen erőssé szeretné tenni Salmo wobblereit, elég, ha karikát és horgot cserél rajta – nem látom szükségét a harcsapergetők körében alkalmazott fonottzsinóros-pillanatragasztós „erősítésnek”.

Az amerikai GRIZZLY hármashorgok között különböző profilú és szárhosszúságú modelleket találunk – igyekezzünk azt választani, ami méretben és alakban is legközelebb áll a wobblerünk gyári horgaihoz. Ezzel elkerülhetjük, hogy a műcsalink mozgása megváltozzon. A GRIZZLY márkanév alatt megbízható karikákat is találunk, szinte bármilyen méretben – ebből is az eredetihez hasonló méretűt válaszunk.

A Salmo wobbler-kínálatában is rengeteg keményműanyag testû modellt találunk, mint például a közkedvelt, csörgős STING – ezeknél már fel sem merül a sérülés kérdése…

Az esetek nagy részében viszont nem feltétlenül szorulunk horog vagy karika-cserére. A Salmo legutóbbi évjáratain már elég jó minőségű, fekete horgokat találunk, amely maximum egy kis fenést kívánhat. De az első horgászaton még ezt se nagyon.
A Concourse Feeder botok
Megjelent: 2024. április 13. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Az előző posztomban írtam, hogy a Concourse feeder botok megérnek egy külön írást is.  Talán bevezetés képpen érdemes megemlítenem, hogy elég régóta horgászom és mindig is nagyon kényes voltam a felszerelésemre – a barátaim szerint túlságosan is -. Különösen igaz ez a botokra és a hozzá passzoló orsókra. Hosszú évekbe telt mire összeraktam azt a felszerelést, amelyikkel bárhol, bármilyen körülmények között nyugodt szívvel le tudok ülni...

Radarozz! – Lucky Spear FF918-c
Megjelent: 2024. március 13. | Forrás: Heincz András | Tesztek

A nagyhalas és pergető horgászatban is előnyünkre válik, ha ismerjük a vizet, a benne rejlő akadókat, töréseket, halágyakat, mivel így tudhatjuk hol érdemes keresgélni vagy épp melyik helyet kerüljük el nagy ívben. A meder feltérképezésében nagy segítséget nyújtanak a mára már bárki által elérhető halradarok.  Határ a csillagos ég, szokták mondani, és ez igaz a radarokra is. Találunk néhány 10 ezer forintostól kezdve a sok milliós masináig,...

Wizard MXT Karbon - Megérkezett a legújabb pergető merítő széria
Megjelent: 2023. október 14. | Forrás: Őze Dániel | Tesztek

Egy igazán prémium kivitelű és kifejezetten praktikus pergető háló szortiment jelent meg a Wizard termékeink között, amely produktumot minden pergető horgász szívesen fogja használni, legyen szó csónakos vagy igazi cserkelő horgászatról. Az MXT Karbon merítőháló kifejezetten a ragadozóhalakhoz lett tervezve, és ehhez mérten kiváló minőségű anyagokból készült, hogy megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak. 3 féle méretben került...

MFF - A method feeder horgászok szúnyogriasztója!
Megjelent: 2023. június 10. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

Érdekesen csenghet sokaknak a cím, hogy a feeder horgászoknak már külön szúnyogírtót is terveznek, viszont az a mondat is több horgásznál megragadhatott, hogy szúnyogírtós kézzel nem nyúlnak sokan az etetőanyaghoz, mivel a benne lévő vegyszer riasztóan hathat a halakra. Ezen kritérium megoldására jött létre az MFF - vegyszermentes szúnyogriasztó család! Az MFF szúnyogriasztó használatával távolról elkerülnek a szúrós kis ördögök, mert a...

CATMAGNET – Forradalmian új magyar találmány, mely megkönnyíti a harcsahorgászatot
Megjelent: 2022. december 29. | Forrás: Nieto Ramón | Tesztek

Nieto Ramón, szenvedélyes horgász vagyok. Talán négy-öt éves lehettem, amikor nagypapám megtanított horgászni. Emlékszem, hogy az első botjaimat együtt raktuk össze. Nádat szedtünk bottestnek, majd borosdugót faragtunk úszótestnek. Sosem felejtem el, ahogy izgatottan néztem a vizet órákon keresztül és teljesen elvarázsolt a halfogás rituáléja.  A harcsahorgászatnak megvan a maga szépsége, a fogásokon túl is. A horgászat iránti szeretetem...

Teszt: Szúnyogok elleni védelem egyszerűen és eredményesen
Megjelent: 2021. július 29. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

A nyári horgász szezon egyik fontos eleme a szúnyogok elleni védekezés. A vízparton töltött perceket, órákat, estéket alaposan megkeseríthetik a szúnyogok jelenléte. De mit tehetünk ellenünk? Legújabb termékcsaládunk, az MFF márka kínálatában több opciót is kínálunk a vérszívó rovarok megfékezésére. Tesztünkben ezeket mutatjuk be. Az egyik legegyszerűbb és kézenfekvő védekezési módszer a szúnyogriasztó spray. A védelem létrehozásához csak...