Mi kell az akadáshoz?
Megjelent: 2021. július 10. | Forrás: Kubuk Dániel | Írások

A pontyhorgászat során, mint minden más módszer esetén a sikerességhez vezető út egyik jelentős mérföldköve nem más mint a végszerelék. Hogyan kínáljuk fel a csalit az éhes szájak számára, valamint hogy mi fog segíteni a bejuttatásban, helybentartásban illetve akasztásban a továbbiakban.

Mivel a pontyhorgászok eszköztára végtelenhez közelít, én leszűkíteném az általam leginkább preferált előke típusokra és végszerelék típusokra, így talán beleférünk ebbe a rövid kis írásba.

Mindenek előtt azonban megjegyezném, hogy a legfontosabb és higgyétek el rengeteg bosszankodástól óvjátok meg magatokat, ha megfelelő minőségi, az adott módszerhez illő horogtípust választotok! Én személy szerint elsősorban a Maruto horgokat használom. Meg kell jegyeznem, hogy kiváló ár-érték aránnyal rendelkező termékek, melyekben sosem csalódtam. Tűhegyes, vastag húsú, erős, edzett horgok, melyek minden esetben biztosan ülnek a vaskos szájakban is. Mind szakállas(BD), mind pedig szakáll nélküli(BL) változatok közül válogathatunk, méretszortiment-jét figyelembe véve pedig akár a finomszerelékes horgászok is megtalálják számításaikat.

Horgok esetén többnyire Maruto horgokat használok, azonban mindig van nálam pár Excalibur is!

Ha már a méreteknél járunk én a téli, koratavaszi időszakon kívül (ezen időszakok alatt főként 6-8-10-es méreteket használok, függően a halak kapókedvétől) nem szoktam finomkodni a horogmérettel, ugyanis általában 20-24 mm-es bojlikkal, illetve Pro Corn Wafter füzérekkel szoktam csalizni, melyek méretükből adódóan nagyobb horogméretért kiáltanak. Nem szabad elzárkóznunk a 4-es illetve 2-es horogméretektől sem, ugyanis a megfelelő akadásban nagy szerepet játszik a ez a tényező is.

Akár egész kis méretekben is gondolkodhatunk!

Miért is fontos a horog anyagának vastagsága? A válasz elég egyszerű. Egy vékony húsú horog, a kisebb felületéből adódóan könnyebben szakítja szét a sebet és szinte mint egy kés, képes kivágni magát a hal szájából, ezzel szemben egy vastaghúsú erős horog stabilan ül akár egy vaskos amúr szájában is hiába a kőkemény ajkak és a hirtelen kitörések, sokkal kisebb valószínűséggel szakítjuk szét a hal száját.

KD rig esetén a szokványostól eltérő horog pozíció eredményezi a jobb akadást!

Na de térjünk is vissza az előkékhez. Aki olvasta már írásaimat annak feltűnhetett, hogy rendszerint három különböző előkét szoktam használni. Az egyik talán a legegyszerűbb, minden sallang mentes, még horogbefordítót sem igénylő kötés a KD rig. Ez szinte bármely típusú horogkialakítással remekül működik, de érdemes olyan típust választani hozzá, aminek a füle a horog szárával egyvonalban végződik, illetve esetleg kissé a hegye felé hajlított.

Blowback rig a kifújások ellen.

A második előketípus amit előszeretettel alkalmazok a Blowback rig. Itt én nagy megelégedéssel használom a 8366 típusjelzéssel ellátott darabokkal, melyek öblösebb, kerekebb formát kaptak. Az így kapott előkék egy horogbefordítóval kiegészítve szinte kifújhatatlanok. Az öblös horogkialakításnak hála a vaskos szájakban is stabilan ül. De természetesen más típusokkalis megköthető és sikeresen alkalmazható, azonban fonott zsinórral történő kötés esetén ügyeljünk rá, hogy a horog füle lehetőleg a horog öble felé forduljon, vagy épp egyenesen álljon.

Öblös forma, én csak ajánlani tudom!

Ha semmi nem működik, akkor mindenképp érdemes a D-rig-et kipróbálni!

Az utolsó típus melyet többnyire használok az nem más mint a D-rig. Balanszírozott, illetve lebegő csalifelkínálás esetén számomra nem is jöhet szóba más. Ehhez a variánshoz leginkább a „Shank” alakú horgok ajánlanám, ilyenek például a 8714 típusok. Ezen horgok hosszúkás, elnyújtott szárán gyönyörű D alakot formálhatunk kötésünkkel és ezzel nagy és szabad utat hagyva a könnyített csalink mozgásának.

A kis behatolási szögnek köszönhetően könnyedén és mélyen ül a hal szájában!

A végszerelék elékszítése során radikális kérdés az, hogy mennyire szeretnénk szelektíven horgászni, illetve mennyire szeretnénk pörgős horgászatban résztvenni. Aki utóbbit választja annak jó szívvel ajánlom a Carp Expert Long Cast Giga Vario kosarait, melyek óriási befogadóképességgel bírnak, amire érdemes odafigyelni dobás során, ugyanis nem minden pálca rendelkezik megfelelő erővel az elröpítésükhöz. Ezen kívül egy plusz nehezék található a kosár tengelyén, mely segít nekünk további méterek nyerésében a szélben történő dobások esetén, ez természetesen eltávolítható. Ha etetőkosárról esett szó, remek választás lehet a megtöltésére a nemrégiben piacrakerült Benzár Mix Commercial család bármely tagja, igazi pontycsemege!

Bizony néha szükség lehet a kosárra is!

Ha azonban igazi nagyhalas, kivárós pecát szeretnénk akkor félretolhatjuk a kosarakat és elindulhatunk a nehezékek irányába. Manapság már egyre több helyen elterjedőben van az a szabályozás, miszerint csak környezetbarát nehezéket lehet szerelékünkre helyezni, illetve kötelező az elhagyós végszerelék,  nagyobb vizeink esetében, távoli behúzásoknál pedig egyértelműen saját dolgunkat nehezítenénk ha 160-180 grammos nehezékkel együtt próbálnánk kitekerni végszerelékünket kapás esetén, így önszántunkból hagyjuk bent a nehezéket. Ezektől a benthagyott nehezékektől azonban manapság elvárható, hogy ne tartalmazzon környezetkárosító anyagokat. Erre remek megoldást kínál a második éve forgalomban lévő Go Green termékcsalád. Minden pontyhorgászok által ismert és szeretett forma megtalálható közöttük, valamint egy extra újdonságnak számító long cast forma is.

Régi és új jól megfér egymás mellett!

Én dobós pecáknál, extrém távolságba történő horgászat esetén ezzel a long cast formával szerelt helikopter végszereléket szoktam használni, általános dobós horgászatokon pedig egyszerű in-line Go Green-el szerelt szereléket. Természetesen a meghorgászott hely adottságainak megfelelő formát választom, ám általánosságban azt figyeltem meg, hogy a „csepp” formájú nehezékek, mint például a Flat illetve a Stubby sokkal jobb, biztosabb akasztást eredményez.

Csepp alak a tökéletes akadásért.

Behúzós horgászatoknál előnyben részesítem az ólomkapcsos végszerelékeket, ugyanis itt könnyedén megoldható, hogy akasztást követően a nehezék leváljon a zsinórunkról és ímmáron fölösleges erőfeszítés nélkül, csak a halra kell fókuszálnunk fárasztás során, valamint csökkenti az elakadás veszélyét egyaránt! A nehezék tömegét természetesen a távolság, illetve a meder adottságai alapján választom meg, így egy 100-200 m-es behúzáshoz akár egy 100-120 grammos grippa is elegendő lehet, azonban egy balatoni horgászatra 160 gramm alatti nehezéket nem helyeznék fel, inkább a legnagyobb 180 grammos nehezékkel indulnék útnak!

Apróságnak tűnhet, de nagy jelentősséggel bír.

Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy a szelektív horgászat remek eszköze lehet a megfelelően használt PVA termékek! Soha ne felejtsétek otthon, hiszen előfordulhat, hogy mindössze ezen az apróságon múlik a siker!

Számomra ezek az apróságok azok, melyekkel mostmár magabiztosan járom a vízpartokat!

Forrás: Kubuk Dániel

CARP EXPERT GO GREEN FORGÓS FLAT
790 Ft
CARP EXPERT GO GREEN FORGÓS KÖRTE STUBBY
EXCALIBUR CARP CLASSIC NS HOROG
590 Ft
MARUTO HOROG 8366BL CARP HOOKS BARBLESS STRAIGHT EYE FORGED REVERSED RINGED HC BLACK NICKEL
850 Ft
MARUTO HOROG 8346BL BARBLESS HC FORGED BLACK NICKEL
MARUTO HOROG 8714BL CARP HOOKS HC T.D.E.5 BARBLESS BLACK NICKEL
MARUTO HOROG 8355BL CARP HOOKS FORGED STRAIGHT EYE BARBLESS HC BLACK NICKEL
850 Ft
Hideg vízi pontyok rakóssal
Megjelent: 2024. március 16. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az első, erős napsugarak megjelenésével a horgászok zöme óvatosan ugyan, de megjelenik a vízparton. Ebben az időszakban, amikor még a vízhőfoka nem éri el az 5 celsius fokot, nehéz kapásra bírni a halakat. Kiemelt fontosságú az átgondolt tudatos horgászat. Alig vártam, hogy kijussak a vízpartra és horogra csaljam a holtág pontyait. Szeretem a tél végi és tavasz eleji horgászatokat, sokat lehet taktikázni, talán ilyenkor tud a legtöbbet fejlődni az ember....

Kényelemhez elengedhetetlen
Megjelent: 2024. március 09. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Sokunknak megvan az az emlék, amikor csak felpattantunk a biciklire és irányba vettünk egy számunkra kedves kis vízterületet egy maroknyi horgász felszereléssel, amit bele raktunk egy vödörbe. Sok mindenre volt jó az a kis tároló alkalmatosság. Etető anyagot kevertünk benne és valljuk be elfért benne minden és amikor rá került a tető az volt a mi kis székünk is. A kényelemtől messze állt, de megtette egy kis időre ám, de kellemes volt róla felállni is...

Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel | Írások

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Eső és napsütés = Szivárványos napok
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Szebenyi Péter | Írások

Március közepét írva örömmel vettem fel a telefont, amikor a Zabos Géza Horgász Egyesület Halászati és Horgászati Ellenőrének, Márton Károlynak a nevét írta ki csörgéskor a készülék, hisz bíztam benne: megérkeztek a pisztrángok. Minden évben egyszer-kétszer a téli és a tavaszi hónapokban pisztráng telepítést hajt végre a Zabos Géza HE a Nagycsécsi tóba. Ezen agresszíven táplálkozó és többféle módszerrel is jól fogható ragadozókról...

Csatorna peca feederrel
Megjelent: 2024. március 02. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Szeretem a hosszan elnyúló, csendes csatornák varázsát. Mindig találok olyan területet, ahol egyedül lehetek a természettel. Egy kis séta sem zavar. Gyakorlottan tudom minimalizálni a felszerelésem. Csatorna, megfejtésre vár. Egy ülőke, előkék, pár kosár, egy bot, egy vödör a csalikkal, etetőanyaggal. Indulhat a figyelmes séta csendben. Keresem a halak jeleit. Ott állok meg, ahol látom vagy sejtem a keszegek, kárászok, pontyok jelenlétét....

Úszós szerelékek kötése
Megjelent: 2024. február 24. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az utóbbi években a téli hónapokban igen kegyes volt hozzánk az időjárás. Végighorgásztuk ezt az időszakot, de most ez változott idén és mindenki döntse el magában, hogy sajnos, vagy nem sajnos, talán kell egy kis pihenő a természetnek is. Vastag jég takarja vizeinket és előtérbe kerül a szezonra való felkészülés. A gondolataim persze nekem is a peca körül forognak, ezért kötözgettem pár létrára való úszós „szerkót”. Az úszót mindig az adott...