A mélység titka
Megjelent: 2009. december 16. | Forrás: Gotthárd Ferenc | Írások

A nappalok még őszies időt idéztek, de éjszakánként már fagypont alá is süllyedt a levegő hőmérséklete. Reggelente vastag, ropogós hóharmat borított mindent. Panaszra mégsem lehetett okom, hiszen az évszakhoz képest még igencsak enyhe idők voltak. Ahogy időm engedte, igyekeztem minden adandó alkalmat kihasználni a horgászatra, míg a stabil hidegek be nem állnak.

Mint az esetek jelentős részében most is Zsolt barátommal indultunk a tüskés ragadozók felkutatására. Társunk a horgászatban a hűséges gumicsónakom, egy-egy gumizásra alkalmas horgászbot és roskadásig pakolt plasztikcsalis dobozaink voltak.
Igen zord reggeli idő fogadott a vízparton, az előkészületek lassan zajlottak, nem mutatott túl barátságos képet a tó. Jókora hullámok siklottak egymást követve, komor felhők tornyosultak felettünk, még akár havat is rejtegethettek magukban. Egyikünk sem ijedős típus, de nem volt nagy kedvünk a dermesztő szélben vízre szállni. Végül csak rászántuk magunkat az indulásra, ha már eddig eljutottunk nem fogunk horgászat nélkül hazatérni. Lassú evezőcsapásokkal indultunk meg a már bevált helyek felé, dolgunkat nehezítette, hogy végig széllel szemben kellett haladnunk.
Jó fél órába tellett, míg a tó felső végébe eveztünk, ami némileg barátságosabb arcot mutatott, a szél erejét részben fékezték a dombok, és nem tomboltak akkora tajtékok. Nem úgy a tó közepe környékén, ahol a nekilódult légáramlatok kíméletlenül hajkurászták a már-már tarajossá vált hullámokat.

A tó végében még csak gyerekhullámok kergették egymást

Egy meredek medertörésre engedtük le a súlyt, alattunk a víz nyolc-kilenc méter mélységet mutatott. –Ez már jó lesz -nyugtáztuk. Megkezdtük az aljzat aprólékos áttapogatást ólomfejes gumihalainkkal. Köveken, csutakmaradványokon kopogtattunk, de érdeklődőre nem akadtunk. Egészében véve jó haltartó helynek számít, ahol keresgéltünk, de nagyon úgy tűnt, hogy a lakók elköltöztek, valahol máshol vertek tanyát. A többszöri sikertelen próbálkozás után indulásra kényszerültünk, újabb helyek felderítését tűztük ki célul. A törés vonalához alkalmazkodva, de már a mélyebb részen próbáltuk ki szerencsénket. Tíz-tizenkét méternyi vízoszlop volt alattunk, reménykedtünk, hogy talán itt beleszaladunk pikkelyes barátainkba.
Időközben a szél némileg megszelídült, már nem akart csónakostól felborítani bennünket. Rögtön az első dobással kapása volt barátomnak, amit becsülettel meg is fogott. Egy fiatal, kezdő harcossal hozta össze a sors. A kis buta nem tudta, hogy a csábítóan illegő-billegő gumi test egy könyörtelenül hegyes fémdarabot tartalmaz, és mohón vetette magát a műhalra.
Végre a remény első szikrája járta át testünket, talán mégsem volt felesleges vízre szállni.

Hol a csalim?

Az első fogas

A shad is megvan, csak kissé mélyre nyelte

Mehetsz

Örömmel távozott a főszereplő

Lelkesen emelgettük csalijainkat a fenéken, de az újabb kapás késett. A siker reményében mélyebb vizek felé araszoltunk. Újabb helyszínünkön mintegy tizenhét méter körüli mélységet mértünk.
Nem tudom, hogy mit szeretnek a halak az ilyen mély vizekben, de egy biztos, hogy jó néhány alkalommal csak ilyen, vagy még mélyebb vizekből lehetett előcsalogatni őket. Talán a táplálékhalakat követve kötnek ki ezekben a mélységekben?...De ez a feltevés sem állja meg teljesen a helyét, hisz még a fagy beálltával is lehet az öt-hat méteres vizekben kishalat fogni, de süllőt ugyanakkor nem találni ott. Tehát maradnak a feltételezések és a találgatások, a lényeg, hogy ott vannak a tüskések, és ott kell keresni őket.

A hideg teljesen átjárta ujjaimat, néha a dobások is fájdalmat okoztak, amint a meggémberedett ujjbegyemről lepattant a zsinór. Már-már teljesen letettem a halfogásról, mikor egy jól érezhető koppintásnak tartottam kontrát. A fárasztás lassú ütemben zajlott, nem akartam a nagy mélységből gyorsan feltépni a halat, hogy ne pusztuljon el a nyomáskülönbség miatt.

Végre!

Még sosem örvendtem ennyire
egy ekkora süllőnek

Horogszabadítás és fotózás után útjára bocsátottam ellenfelemet. Ismét süket dobálás következett, de már nem volt az a nyomott hangulatom.
Délutánra az idő is megkegyelmezett, a szél teljesen megállt, a vizet mintha kivasalták volna oly sima lett, és a jégcsappá fagyott ujjaim kiengedtek végre.
A napsütés előcsalogatta a halakat, végre több kapásunk is akadt, jól ették a gumit, csak eléjük kellett tenni.

Elhagyatva

Szegényt rendesen megdöftem

A horogtól megszabadítva és
lemosva jobban fest

Egy karcsú fogas

Ennek a kis Relax guminak sok halat köszönhetek

Amilyen gonoszul indult a nap, a végére épp az ellenkezője bontakozott ki. A halak zöme a mély vízből jött, szép egészséges példányokat fogtunk, igaz a nagyok elkerültek, de majd idővel belőlük is horogvégre csalok néhányat…remélem.

Még egy utolsó fotó mielőtt még végleg eltűnnek a fények

Használt termékek:

ET HSD gumicsónak

Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...