A változás szele
Megjelent: 2009. november 16. | Forrás: Gotthárd Ferenc | Írások

Sajnos a dolgaim elég rosszul alakultak, semmire nem jutott időm, és már hosszú ideje, hogy nem mehettem víz közelébe a folytonos rohangálásnak köszönhetően. A dolgot bonyolította, hogy erős lehűlést, havazást jeleztek a meteorológusok az elkövetkező hétre. Tudtam, ha nem végzek még a havazó beköszönte előtt a dolgaimmal, akkor még jó pár napig nem tudok horgászni az időjárás kegyetlensége miatt.

Jól mutatnak így együtt

Habár nem a remélt ütemben haladtam a dolgaimmal, de a várttal egy nappal később mégis jutott egy kis szabadidő a horgászatra. Nagy Levente barátom jelezte, hogy a közelemben fekvő horgásztóra készül egy hasonlóan megszállott horgásszal Becási Attilával, és szívesen vennék, ha csatlakoznék én is. A köztünk lévő távolság miatt rég nem beszéltünk személyesen, ezért kaptam az alkalmon és hajnalban már közösen száguldottunk a szentpáli horgásztó felé.

A horgászat jó alkalom volt egy kis beszélgetésre és a frissen beszerzett Excalibur horgászbotom kipróbálására. Nagy várakozásokkal tekintettem a próba elé. A bot nagyon elnyerte tetszésemet. Igényesen kialakított nyélrész, precíz gyűrűzés, és nem utolsó sorban kifejezetten örvendtem, hogy 2,40 méteres hosszban gyártják, mivel ez a maximális hossz pergetőbotoknál, amit szívesen használok. Ezzel a dobósúllyal szívesen megnézném, 2,10-es illetve 1,80-as méretben is. És, hogy miért épen a rövid botokat kedvelem, ezt inkább egy másik írásban boncolgatnám majd.

A bothoz vadiúj orsót is beszereztem, egy 4000-es Applause személyében. A használt zsinórmennyiség tekintetében egy 2000-es méret is teljesen megfelelt volna, de a bot helyes egyensúlyához ez a méret passzolt, tehát ő került az orsótartóba.

Ezen a vízen ez a színvariáció hozta a legtöbb csukát az elmúlt években

Szépen együtt volt minden egy sikeres horgászathoz, csupán az időjárás viccelt meg kissé. Erőteljes szél borzolta a vízfelszínt, ezzel a tó jelentős része zavarossá vált. Eredményre csak a legsekélyebb pontokon számíthattam, ahol a nád takarásában még viszonylag tiszta, áttetsző víz volt.

A nád kifogta a szél javát

Itt álltak lesben a krokik is

A kis vízre való tekintettel olyan csalikat kellett választanom, amit el tudok húzni anélkül, hogy az iszapban sáncot szántanék velük. Könnyebb támolygó kanalak, körforgók, sekélyen futó wobblerek mind szóba jöhettek, de én leginkább a Salmo Slider-ek erejében bíztam. Ennek ellenére az első kiscsukát még kanállal vertem át, de a következő egyed már rendesebb méret volt, és a Slidert csapta le. A nádban a harc rövid pórázon zajlott, nem engedhettem, hogy beússzon a biztonságot sejtető növényzet közé. A bot jól végezte dolgát, ha ráfeszítettem, rögtön meg is fordult a hal. Igazából ez a méret még nem volt ellenfél, de reméltem, hogy a nap folyamán azért akad olyan példány, ami kicsit jobban kérdőre vonja a felszerelést.

Itt már mozdulni sem volt ereje

Az első jobb hal

Szemet vetett a csalimra

Szebb hátteret keresve sem találhattam volna az Excaliburnak

Köszönjük a részvételt, viszlát

A fotózás erejéig partra vittem ellenfelemet, majd könnyed búcsút véve tőle folytattam a cserkelést. A sekély vízben több csukát is sikerült megugrasztanom, egész közel vártak, csak az utolsó pillanatban úsztak el. Teljesen a növények takarásában kuksoltak, nehéz feladat folt eléjük terelni a csalit. A dolgot nehezítette az egyre erősödő szél is, nem volt kétséges, hogy a beígért hó, vagy eső megérkezik. Az áramlatok is felerősödtek és a sekélyebb vízrészek egyre zavarosabbá váltak. A wobblerek hidegen hagyták az ordasokat, amit a rossz látási viszonyoknak tudtam be. Ha eredményt akartam, mindenképp váltanom kellett. Egy négyes méretű Mosca körforgót akasztottam a karabinerbe.

Az első körforgós hal

Nem nagy, de a feltevésem beigazolódott

A körforgó jobban látszott és a rezonanciája is jobban követhető volt a halak számára. Az eső eleredt, nem éppen kis cseppekben esett az égi áldás. A nehezét takarásba vonulva vészeltem át, majd ismét akcióba lendültem. Kisebb csukák jöttek és mentek, hiányzott még a fékrecsegtetős példány.

A délután folyamán ráleltem egy jobb csukeszre a nád takarásában. Kétszer mozdult a blinkerem után, elsőre elhibáztam, de másodjára nem vétettem, az első gyanús érintésre odahúztam egy rendeset. Majd’ kitépte a botot a kezemből, habár nem volt óriás. Rendesen meglepett fizikai erőnlétével és küzdeni akarásával. Fogtam már hasonló méretű és nagyobb példányokat is, de még ilyen erős egyeddel nem találkoztam. A harc elég kemény volt és látván a rossz akadást, nem bíztam a sikeres végkifejletben. A horgok nem a szájban, hanem a külső részen akadtak. Hosszas huzavona után csak sikerült rátennem a kezem, és többé nem engedtem, míg partra nem vittem, hogy kényelmesen megörökíthessem.

Megvagy!

Mintha lassulna kissé

Most meg hová mész?

Nincs menekvés

Veterán műcsali a sokadik csukájával

A „bestia”, ami megizzasztott

A nap vége fele sikerült még kisebb rablókkal összeakadnom, de a harcos után már nem nyújtott különösebb élményt fárasztásuk. A komor időjárás miatt kissé hamarabb ért véget a nap. A horgászat minden szempontból eredményes volt, már csak azt várom, hogy mikor lesz egy újabb alkalom.

Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a pecára szánt időpont nem tolódott el, ugyanis másnap reggel arra ébredtem, hogy a Hargitát és a közeli dombokat fehér hótakaró borítja. A szél elhozta a havat, korábban, mint azt várni lehetett.

Köszönet Nagy Leventének a fárasztás közben készült fotókért.

Használt termékek:

Mérleges halkiemelő

Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...