Delta fíling - harmadik rész
Megjelent: 2007. augusztus 01. | Forrás: Murányi Antal | Tesztek

„Este van, este van: kiki nyúgalomba!” – és amennyire igaz ez az emberekre, éppen annyira nem állja helyét a deltai halak esetében. Alig bukik le a nap, máris élénk pancsolás kezdődik a vízszélben, a kövek előtt, majd egy-egy távoli harcsarablás is elcsattan. Ki bírna lefeküdni ilyenkor?

Könnyed alkonyati süllőzéssel indítottunk: a Sulina-ág kövezett szélében kerestem olyan szakaszt, ahol a sodrás megtörik, vagy legalább egy bokor, nagyobb kő vagy stég árnyéka szolgálhat alkalmi leshelyül a ragadozóknak. Szerencsére egymást követték a jobbnál jobb tartások, így nem kellett sokáig keresgélnem. Encikémet egy bokros rész fölé állítottam be, és meghagytam, hogy rendületlenül eregesse wobblerét a bokrok alá – én pedig valamivel lennebb, egy szépen megtörő sodrást néztem ki magamnak.

Sötétedik a Sulina-ág felett. Elő lehet készíteni a süllőző botot!
Többnyire GT színkódú MINNOW meg STING típusokat kerestem elő, és már éppen dobásra lendültem volna, amikor Encikém segélykiáltása rázta meg a környéket… Ész nélkül rohantam feléje! A bokrok előtt állt, kis botja karikába gyötörve, orsója pedig szaporán adta ki magából a fonottat. Mibe akadtál bele? Sajnos ezt ő sem tudta pontosan, a hal pedig nem volt tekintettel a könnyű felszerelésre, húzott irgalmatlanul! Gyorsan számba vettem: a bot 10-30 grammos SPIN BLADE, szerintem nem lesz gond vele, az orsó szuperbiztos APPLAUSE, csapágyazott első fékkel, ezzel sem lesz gond! A zsinór 0,12-es MATRIX PRO… Hm… Remélem, ezzel sem lesz gond! A wobblerről, illetve annak horgáról meg karikáiról pedig csak most fog kiderülni az igazság… – könyveltem el.
A hal közben lehúzott jó pár méter. Utasítottam a lányt, hogy kezdje el visszacsévélni a zsinórt, ne riadjon vissza az erőszaktól se! Encike beletekert, de a nagy nehezen nyert zsinórt a hal minduntalan visszahúzta… Talán egy percig tartott ez az idegtépő állapot, míg végre a hal fáradni kezdett, és a horgász centiről centire közelebb húzta a parthoz. Amikor felkavart a vízszélben, már láttuk, hogy egy márványos testű harcsakölyök lesz… Pedig én öreg süllőre tippeltem. Mindegy.
Egy alkalmas pillanatban megmerítettem a halat, és kivittem a fűre. Encike egyelőre nem jutott szóhoz, úgyhogy én vizsgáltam át a felszerelés állapotát. A bot-orsó-zsinór munkája: jeles! A wobbler egyik horgát letépte a hal karikástól, gyakorlatilag egy hármashorog tartott – a karika ezen is ovális volt már… De hát mentségül elmondhatjuk, hogy nem éppen harcsázásra tervezték ezt a kis wobblert. Mindenképp egy rendhagyó eset volt.

Encike 3,7 kilós harcsája a könnyű pergetőcucc ellenére is partra jutott.

Éjfél környékén átszálltam Levente barátom csónakjába, hogy a nagyobb harcsákat is megkeressük. Ehhez az akcióhoz 4000-es RYOBI ZAUBER orsót készítettem elő, a legvastagabb SPIN BLADE bottal, és 0,27-es fonott zsinórral… Ez már nem játék! A wobblerre támadó harcsát azonnal meg kell tartani, különben első útja a gyökerek közé vezet...

Harcsa a wobbleren! A zsinórt már vastagon lepi a nyálka…

Kellemes, meleg esténk volt. Csendben ejtegettük wobblereinket a fák alá, miközben csónakunk alig érezhetően sodródott lefelé. Úgy döntöttem, hogy ebben a feszült pillanatban is a Salmo wobblereket teszem próbára. A WHITE FISH (SW13F-YZ) máris kiváltott néhány kapást, de az igazi meglepetést mégiscsak a HORNET (H6F-GT) legnagyobb modellje okozta… Alig esett be a bokor alá, máris robbant alatta a víz, és már tarthattam is a megfutamodó harcsát! Igaz, többnyire kisebbek érdeklődtek, 1-3 kilós átlagban.

A Hornet arat!

Csendben haladtunk a gyökerekkel megrakott csatornán, minden pillanatban vártuk a wobblerre támadó harcsát… Éppen egy nagyobb fa alá pöccintettem be a Hornetet, amikor elragadta egy vízi szörny, és rögtön éreztem, hogy ezúttal kemény ellenféllel akadtam össze! A harcsa nem gatyázott, azonnal víz alá rántotta a spiccemet, és ebben a pillanatban sokat köszönhettem a ZAUBER csapágyazott fékjének! Csak mértékkel adta ki magából a zsinórt, de mindig a jó pillanatban… Nyugodtan belefeküdhettem a botba, és így próbáltam helyben tartani a harcsát. Úgy tűnt, hogy sikerül… Viszont pár pillanat múlva a harcsa irányt változtatott, és a közeli tömés felé vette útját. Annyira határozott volt, hogy kénytelen voltam engedni utána… Tettem még egy utolsó kísérletet arra, hogy visszatartsam, de ekkor egy pillanat alatt megkönnyebbült a cucc, és a Hornet üresen jött elő a víz alól…
Wobbleremnek a hasi horgán egyenesedett ki két ág, ezen dőlt el tehát a küzdelmünk. Mondanom sem kell, rögtön vastagabbra cseréltem a Hornet drillingjeit – és ezt melegen tudom ajánlani sporttársaimnak is!

Nappali fénykép az éjszakai harcsapergetésünk helyszínéről.

A sikerlista: HORNET (H6F-GT) – lecserélt hármashorgokkal, WHITE FISH (SW13F-YZ), MINNOW (MF7SDR-CL), PERCH (PH8F-RR).

Idővel csendesedtek a harcsarablások, ezért inkább partra szálltam, hogy lefekvés előtt egy kis süllőzéssel vigasztalódjak. Könnyebb botot vettem elő, a CLASSIC ZANDER TRIO háromméteres változata ideális eszköznek tűnt. Arra pedig 4000-es ZAUBER, vadiúj 0,15-ös fonottal, és máris készen álltam! Beálltam egy ígéretes kövezéshez, és sorra kezdtem próbálgatni a Salmo ide illő wobblereit.
A MINNOW (MF7F-GT) modellben itt sem csalódtam, második dobásra elragadta egy süllő – nagyokat villanva vonaglott a lámpafényben, miközben a parthoz tereltem.

Nincs valami bizalomgerjesztő képe…

A felúszó STING (S9F-GT) is hozott egyhalat, de az igazi meglepetést a PERCH nappali modellje okozta (PH8F-RR) – sorozatban fogtam vele a süllőket! Volt egy bokros partszakasz, amely előtt elég volt csak leengednem a wobblert, sokszor még sodródás közben hozzákoppintottak… Amikor pedig vontatni kezdtem, szinte az első méteren hozzáragadt a ragadozó (vajon innen jön a „ragadozó” megnevezés? :)

Jó volt veled… De maradjuk inkább csak barátok!

Kétórányi aktív süllőzés után éreztem úgy, hogy indulhatok lefeküdni… A rablók elcsendesedtek, karomon fürtökben lógtak a szúnyogok, Encikém pedig már az ágyban várt rám. Szép a Delta ilyenkor!
Szétszedtem a cájgot, és elindultam a szállásunk felé. A falu már teljesen elnémult, az utcán tehenek kószáltak, mellettünk pedig nagy fekete sávként húzódott a Duna. Távolról tücsökciripelést hozott a szél, és egy ilyen fárasztó nap végén, mélyet szippantottam belőle. Ez volt az igazi deltai fíling! Igaz, volt benne egy kis tenger-illat is… De erről majd máskor!

Murányi Antal

Megújult PVA hálók a Carp Expert kínálatában
Megjelent: 2024. május 01. | Forrás: Szabó Attila | Tesztek

A PVA termékek már nem új keletű dolgok a pontyhorgászatban, hiszen viszonylag régóta jelen vannak a piacon. A kis mennyiségű, koncentrált etetés hatékonysága, és létjogosultsága egyáltalán nem kopott az évek során, sőt, népszerűsége jelentősen megnőtt a hazai horgászok körében is. A Carp Expert termékek között is régóta megtalálhatóak voltak ezek a kiegészítők, azonban úgy gondoltuk, hogy ideje ezeket korszerűsíteni, és kihasználni a folyamatosan...

A Concourse Feeder botok
Megjelent: 2024. április 13. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Az előző posztomban írtam, hogy a Concourse feeder botok megérnek egy külön írást is.  Talán bevezetés képpen érdemes megemlítenem, hogy elég régóta horgászom és mindig is nagyon kényes voltam a felszerelésemre – a barátaim szerint túlságosan is -. Különösen igaz ez a botokra és a hozzá passzoló orsókra. Hosszú évekbe telt mire összeraktam azt a felszerelést, amelyikkel bárhol, bármilyen körülmények között nyugodt szívvel le tudok ülni...

Radarozz! – Lucky Spear FF918-c
Megjelent: 2024. március 13. | Forrás: Heincz András | Tesztek

A nagyhalas és pergető horgászatban is előnyünkre válik, ha ismerjük a vizet, a benne rejlő akadókat, töréseket, halágyakat, mivel így tudhatjuk hol érdemes keresgélni vagy épp melyik helyet kerüljük el nagy ívben. A meder feltérképezésében nagy segítséget nyújtanak a mára már bárki által elérhető halradarok.  Határ a csillagos ég, szokták mondani, és ez igaz a radarokra is. Találunk néhány 10 ezer forintostól kezdve a sok milliós masináig,...

Wizard MXT Karbon - Megérkezett a legújabb pergető merítő széria
Megjelent: 2023. október 14. | Forrás: Őze Dániel | Tesztek

Egy igazán prémium kivitelű és kifejezetten praktikus pergető háló szortiment jelent meg a Wizard termékeink között, amely produktumot minden pergető horgász szívesen fogja használni, legyen szó csónakos vagy igazi cserkelő horgászatról. Az MXT Karbon merítőháló kifejezetten a ragadozóhalakhoz lett tervezve, és ehhez mérten kiváló minőségű anyagokból készült, hogy megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak. 3 féle méretben került...

MFF - A method feeder horgászok szúnyogriasztója!
Megjelent: 2023. június 10. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

Érdekesen csenghet sokaknak a cím, hogy a feeder horgászoknak már külön szúnyogírtót is terveznek, viszont az a mondat is több horgásznál megragadhatott, hogy szúnyogírtós kézzel nem nyúlnak sokan az etetőanyaghoz, mivel a benne lévő vegyszer riasztóan hathat a halakra. Ezen kritérium megoldására jött létre az MFF - vegyszermentes szúnyogriasztó család! Az MFF szúnyogriasztó használatával távolról elkerülnek a szúrós kis ördögök, mert a...

CATMAGNET – Forradalmian új magyar találmány, mely megkönnyíti a harcsahorgászatot
Megjelent: 2022. december 29. | Forrás: Nieto Ramón | Tesztek

Nieto Ramón, szenvedélyes horgász vagyok. Talán négy-öt éves lehettem, amikor nagypapám megtanított horgászni. Emlékszem, hogy az első botjaimat együtt raktuk össze. Nádat szedtünk bottestnek, majd borosdugót faragtunk úszótestnek. Sosem felejtem el, ahogy izgatottan néztem a vizet órákon keresztül és teljesen elvarázsolt a halfogás rituáléja.  A harcsahorgászatnak megvan a maga szépsége, a fogásokon túl is. A horgászat iránti szeretetem...