Őnök választottak
Megjelent: 2009. június 12. | Forrás: Nagy Levente | Írások

Nem könnyű túljárni az önök eszén. Én itt most nem Önökre gondolok, kik ezen sorokat olvassák, hanem a minden pergető horgász szívét megdobogtató, látványos rablásokat bemutató balinra, melyeket őnökként emlegetünk.

Őn, ragadozó Őn, Őnhal, balin… számos megnevezését ismerjük ennek a csodálatos ragadozónak.

Hányszor előfordul, hogy dobálunk mindenféle műcsalival, de egyetlen balint sem sikerül rávenni a támadásra, pedig a szemünk előtt rabolnak, vagy éppen „lőtávon" túl. Hát igen, sokszor ez a probléma a balinok tanulékonyságára vezethető vissza.
Vagy hányszor megtörténik, hogy mellévág a műcsalinak, ezt pedig kivételes ragadozó technikája magyarázza.
Mivel a legtöbb ragadozó haltól eltérően szájában nincsenek fogak, és azok nélkül nehéz fő zsákmányhalát, a gyorsan úszó küszöket elkapnia, így ragadozó technikáját az izmos, áramvonalas testére alapozza. Testi adottságait kihasználva, óriási erővel ront zsákmányára és célja nem a kishal azonnali elkapása, hanem inkább a halraj szétrombolása, majd a szédelgő, elkábult kishalak könnyű prédaként való megragadása.

A kisebb példányok könnyen becsaphatók.

Gyakran rávetik magukat a rovar utánzatokra.

Mohóságuknak legtöbbször ez a vége.

A nagyobbak már óvatosabbak…

Jó néhány balint sikerült már ezzel a Hornettel becsapni.
Valamiért szeretik!

De az igazi, a Salmo Trill, mely kifejezettem a balin horgászatára kifejlesztett műcsali. Egyesíti a balinólom és a wobbler előnyeit.

Persze vannak esetek, mikor szinte bármivel képesek vagyunk rávenni a támadásra, azonban ezek az esetek ritkák, kivételesek, akár a hal jellemrajza.
Néhány napja Zsombor barátommal a Maros partján azon tanakodtunk, hogy dobunk párat, vagy hátat fordítva a folyónak hazamegyünk, hisz a víz pergetésre alkalmatlan, enyhén kávébarna volt. Próbáltunk rájönni, hogy színét az éjszakai esőzés, vagy a folyó felső szakaszán történő kavicskitermelés befolyásolja. Ha előbbi, akkor néhány óra és letisztul, ha utóbbi, akkor meg ki tudja…

Ritka, megtörtént esetekre hagyatkozva, mikor ilyen vízben is halat fogtunk, megegyeztünk 1-2 órában. Dobunk párat, és ha a víz színe nem változik, vagy nem történik valami, akkor vége a napnak és megyünk haza.

Jól döntöttünk! Már dél az óra, a víz tisztulóban, halat még nem fogtunk, de ütést már kaptunk, így a remény benne van a horgászatban.
Egy kiszélesedő nagy kanyarhoz érve, a víz színén sütkérező küszökre balinok raboltak! Óvatosan, hogy senki ne hallja, leereszkedtünk a meredek partfalon, elfoglaltuk állásunkat és rádobtunk a rablásokra. A zsinórok végén apró, kisméretű műcsalik, (Salmo Hornett meg Salmo Tiny), annyira siettünk, hogy nem cseréltük nagyobbra.

Átdobtam a túlsó partra bele a küszrajba, majd gyors tempóba vontattam. Fél távon járhattam a vontatásban, mikor erős ütést éreztem, szinte reagálni se tudtam a villámszerű támadásra. Gyorsan húztam a műcsalit, így a hal, ahogy hozzáért azonnal ráragadt a szúrós horogra. Nem volt nagy, a fiatalabb generációból való, de örültem, hisz ezzel megvolt a nap első hala.
Újabb dobások, a következő halat Zsombor barátom akasztotta. Ez már nagyobb volt előző társánál, úgy másfelesre saccoltuk… Nem volt sok időnk, néhány gyors fotó és mehetett vissza.

Ahhoz képest, ahogy indult a napunk…

Szép…

Jól dolgozik, finom összeállítással nagy élmény a fárasztása.

Néhány perc és újabb hal a horgon, ezúttal az általam vezetett műcsalira rontott rá. Volt erő benne, rendesen küzdött a „koma" de a horog jól akadt, így esélye sem volt a szabadulásra... Olyan kilóforma, akár az őt követő testvérpárja.

Kész, feladta…

Gyönyörű ragadozó.

Mehetsz vissza…

Sajnos gyorsan repül az idő és még gyorsabban, ha az ember az önöket hajkurássza. Egyik pillanatban még eszeveszetten dobál a rablásokra, másik pillanatban pedig az az érzés kerülgeti, hogy a folyó ki van halva. Ez különben jellemző erre a gyönyörű ragadozóra!

Használt felszerelések:

Penn KG

Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...