Eljött a tél, éjszakai minuszok, nappali 0 fok körüli hőmérséklet. Tavaink többségén vékony jégpáncél honol, melyek nagyrésze lékhorgászatra még alkalmatlan, egyéb horgászmódszereket azonban ellehetetlenít. Vannak persze olyan horgásztársak akik ilyenkor is a vízparton töltik szabadidejüket, azonban sokan ebben az időszakban nyugovóra helyezik felszereléseiket várva a tavasz első, erősödő napsugarait és a természet éledését. Az egész évben nyújtott folyamatos szolgálat után azonban felszerelésünk is megérdemel némi törődést a téli álom előtt. Főleg ha az a felszerelés olyan darabokból áll mint a méltán híres és sokat bizonyított Banax Helicon orsó! Nem véletlenül vált legendás darabbá a pontyhorgászok körében ez a darab, hiszen végletekig erős, robosztus kialakítása, hatalmas dobkapacitása, elnyűhetetlen mechanikája nem okoz csalódást! Háláljuk meg ezt neki és hogy még tovább kergethessük együtt a halakat pucoljuk meg kissé a tél beállta előtt, illetve zsírozzuk meg, hogy a tavaszt még gördülékenyebben kezdhessük meg!
Az orsó amit minden pontyhorgász jól ismer!
A robbantott ábra nagy segítségünkre lehet!
FONTOS!!! A gyártó álltal vállalt 3 év garancia lejárta után szánjuk rá magunkat az orsó szerkezeti megbontásának, hiszen a garancia vesztést ne kockáztassuk meg! Ezen felül fontos megjegyezni, hogy csak és kizárólag olyan ember kezdjen bele az orsó szétszerelésére, aki érez magában annyi műszaki érzéket, illetve türelmet, hogy a szétszerelt darabot aztán megfelelően össze is tudja szerelni! Szeretnék ehhez a művelethez némi segítséget nyújtani a következő képsorokban, de természetesen minden részletet nem tudok egész pontosan bemutatni képeken keresztül! Előnyt jelent ezen orsó esetében, hogy ez a szerkezet jól átlátható, karbantartható erős szerkezet, mely hírből sem ismeri a silány minőséget és anyaghasználatot!
A szétszerelés legfontosabb kellékei.
Először is néhány apróság amit jó ha magunk mellé készítünk!
1. Az orsó dobozában található robbantott ábra, mely segíthet a helyes összeszerelésben
2. Cserélhető bitfejes csavarhúzó készlet
3. PH0,PH2 és 1.0x5.5-ös bitfejek
4. Rongy
5. Fehér papírlap
6. Hosszú csavarhúzó vagy bármilyen hosszú és vékony segédeszköz
7. Egy darab damil
8. Igény szerint alkohol tartalmú tisztítószer és fogkefe
9. Orsókban használatos zsír
Ezt követően lássunk hozzá a szétszerelésnek!
Dobfék és zsinór vezető görgő csapágyának tisztítása:
Fordítsuk magunkkal szembe az orsót!
A fék lazításának irányába tekerjük le a dob rögzítőt! Ha szennyeződést látunk a lamellákon, óvatosan tisztítsuk meg egy rongy vagy fülpiszkáló segítségével. Tisztítsuk meg a tengelyt is. Majd pedig egy kevés zsírt juttassunk a felületre valamint a tengelyre.
Ezt követően távolítsuk el a dobot! Vigyázzunk a dob belsejében elképzelhető hogy lesz néhány hézagoló fetapadva, ne veszítsük el ezeket sem! Tisztítsuk meg őket majd óvatosan kenjük le zsírral!
Tisztítsuk meg a tengelyt és óvatosan zsírozzuk meg a tengelyt és a rajta lévő perselyt! Ezt követően egy PH0-s bit-et elővéve óvatosan tekerjük ki a zsinórvezető csavarját! Jól figyeljük meg hogyan vesszük le, ugyanis nem szimmetrikus alkatrészről van szó, így visszahelyezésének iránya sem mindegy!
Kihajtás után a bronz persely eltávolítható!
Érdemes megtakarítani a perselyt is ha szennyeződést látunk rajta!
Óvatosan távolítsuk el a tengelyről a csapágyat és az alátétet! Tisztítsuk meg őket óvatosan, majd némi zírt rájuk is tehetünk, de csak minimális mennyiségben, hiszen a csapágyak zárt csapágyak, így kenőanyag a belsejükben van, azonban a korrózió elkerülése miatt jó szolgálatot tehet némi zsír itt is!
A csapágy tisztítását különös gonddal végezzük!
Felkapókar tisztítása:
A zsinórvezető körgő tisztítása után én azonnal visszaszoktam szerelni azt, így egyszerre csak minimális alkatrészt tartok az asztalon kiszerelve a szerkezetből, elkerülve a későbbi nehézségeket!
A hajtókar leszereléséhez egy 1.0x5.5-ös lapos bitfej az ideális választás!
A műanyag vak-anya lecsavarása után szabaddá válik a tengely rögzítő csavar. Óvatosan tekerjük ki majd távolítsuk el a hajtókar tengelyét és a csavart egyaránt!
A hajrókat a csavar lazítása körben magától elindul kifelé!
A hajtókar eltávolítása után egy PH2-es bit segítségével szereljük le a felcsapókart, melyet két csavar rögzít!
Fontos, hogy az alkatrészeket egy fehér lapon szisztematikusan igyekezzünk elhelyezni az összeszerelés egyszerűsítése miatt!
A felcsapókar egyik oldalán található egy „Z” alakú drót, mely a rugó erejét hivatott átadni a felcsapókarnak! Ezen az oldalon érdemes kicsit tovább szerelgetnünk!
A rugó oldali deklit óvatosan távolítsuk el! FONTOS!! A rugó könnyedén kilőhet ha nem vagyunk körültekintőek!
Az eltávolított rugó után tisztítsuk meg a dekli alatti és feletti részeket!
Tisztítsuk meg a rugót és a tengelyét is. Ezt követően a rugót óvatosan az ujjunkra kent zsírral kenjük be.
A másik oldalon nem szükséges eltávolítani a deklit, hiszen nem található mechanikai alkatrész a dekli alatt! Itt csak tisztítsuk meg a felcsapókar helyét a szennyeződésektől!
Szereljük vissza a dekliket, helyezzük vissza a rugót és a tengelyt eredeti állapotába, majd pedig szereljük fel a felcsapókart!
Fontos, hogy a felcsapókar furatába illesszük bele a rugó erejét továbbító drótot, majd pedig illesszük a helyére a felcsapókart és rögzítsük a belőle kiszerelt csavarokkal! Elősször kezdjük a rugó felőli oldal rögzítésével!
Folytatás a következő részben, tartsatok velem!
Forrás: Kubuk Dániel
Az online térben és a nyomtatott médiában a legtöbb írásunkban azt mutatjuk be, hogy milyen csalikkal, csalizási módokkal és horgászmódszerekkel tudunk eredményesebbek lenni. Kevés olyan foglalkozott eddig azzal, hogy tippeket és tanácsot adjon azon horgászok számára, akik felelősséget és késztetést is éreznek ezeknek a gyönyörű halaknak az egészségének a megóvására. Jelen cikkünk olyan halvédelemmel kapcsolatos kiegészítőket mutat be, amely...
Beköszöntött a szeptember és a vénasszonyok nyarában bizony jóleső érzés vízparton átélni a langyos szellőt, a lenyugvó nap kellemes melegét, na meg egy új bot adottságainak felfedezését! A Carp Expert River Feeder már jól ismert és bevált termék volt az Energofish palettáján és most kezembe vehettem az idén megjelent újabb generációt, ami nem csak új köntösbe öltözött, hanem a jelenkor igényeihez mérten történtek rajta...
Hazánkban a feketesügér – vagy régebbi nevén pisztrángsügér – megosztó halfaj: idegenhonos és invazív is egyben, viszont falánksága, látványos kapásai, erőteljes kirohanásai igazi sporthallá teszik őt. Mára több hazai vízben is stabil állománya alakult ki, így egyre népszerűbb a pergetők körében. Az Egyesült Államokban viszont a "bass fishing" igazi életstílus, ahol a profi versenyzők olyan népszerűek, mint itthon a Forma-1-es pilóták: hatalmas...
Annyi gyönyörű ponty, amur, és oly sok bojlis botok mögött töltött peca után, nyár végére szűnni nem akaró viszketést éreztem a jobb tenyeremben. Pontosan ez jelezte azt, hogy pergető botot ragadva meg kell indulnom a Sárszentmihályi-tavak felé, hogy süllők és balinok után kutassak. No és persze hajtott a kíváncsiság az iránt is, hogy vajon milyen sikert arat a Wizard egyik legújabb gumihal családja, a Vertix Blade. Pergetéshez nem éppen a...
A nyári meleg vizek legkülönlegesebb és legnagyobb vonzerővel bíró természetes csalija a tigrismogyoró. Édes illata és természetes cukortartalma miatt ellenállhatatlan a pontyok és amurok számára. Tavasz végétől és is előszeretettel alkalmaztam a tigrismogyorót a hajszálelőkéimen, több gyönyörű pontyot és amurt köszönhettem neki. Célzott ponty és amurhorgászatom erős bojlis felszereléssel egy sekély vizű, lassú áramlású...
A nyár derekán Pető Gabi csapattársammal, és állandó segítőjével, Karcsival, úgy döntöttünk, hogy összehozunk egy hétköznapi teszthorgászatot. Ismerősöktől, horgászbarátoktól nagyon sok jót hallottunk a Nógrádmarcal községben található Mixi-horgásztóról. Az elmondások alapján kiváló halállománnyal rendelkezik, nem nagy a vízmélysége, viszonylag sok amur él benne és a pontyok átlagmérete is 5 kg körül van. Igaz Gabitól, vagyis Budapesttől és...