Bokor Károly2019. július 10.

Ezen a forró nyári napon valójában a nagyobb csukák reményében vállaltuk be a pergetést. A kemény napsütés már több mint egy hete melegítette a valamikori bányató vizét. A jelentős mélységek miatt szerencsére a halak itt mindig találhatnak rejteket, ahol kellemesebb, oxigénben dúsabb a víz. Nem is beszélve arról, hogy évtizedek alatt a parti és a vízi növényzet is elburjánzott, árnyat, életet, búvóhelyet jelent a halaknak ez is. Már a kora délelőttön harminc fok fölé kúszott a hőmérséklet, de ez nem szegte a kedvemet. A csónak a víz szélén ringatózott, kézbe kapva cuccainkat, beszálltunk és az öreg batárt ellöktük a parttól. Fiammal együtt indultunk a portyára. Csukát és esetleg nagyszájú sügéreket ígértem neki, mint várható élményeket. Úgy gondoltam, betlizés ellen bebiztosítom a napot, ezért egy fogós kis „bogarat", a Salmo Hornetet tettem fel az első dobásokra.

Ez a kis darázs wobbler nevéhez méltóan szinte zúg a vízben, nem is kell gyorsan vezetni ahhoz, hogy szépen beinduljon a veretése. Gyors tempóban azért sem tanácsos vezetni, mert akkor jelentősebben lefelé is tör, hamar megfoghatja a hínárszőnyeget. Felvettem egy lassúbb ritmust, így vezetgettem a növény felett a wobblert. Három, vagy négy rövid dobásig maradt csak érintetlen a műcsali, mert ez után egy komoly koppanással bejelentkezett az első kánikulás halacskánk. Tenyérnyi, jó nagy férfitenyérnyi méretű pisztrángsügér csillant fel a tiszta vízben. Összemosolyogtunk, hőség ide, hőség oda, úgy látszik, esznek ma is a halak – gondoltuk mindketten. A kisebb hal egész jó kis locsogást menekülést mutatott be, de azért hamarosan a markunkba kötött ki.

Nem a mérete miatt fotóztuk le, hanem inkább babonából, mint első halunkat. Immár nagyobb magabiztossággal folytattuk a pergetést, úgy éreztük lesz még kapásunk. A tó sügéres állományáról csak sejtettük, hogy elég jó, reméltük, hogy a pergetés majd bizonyítja is. Hamarosan ismét egy kemény rávágásom igazolta, hogy az optimizmusunk nem volt véletlen. Ám ez a sügér olyan szépen indult, hogy néhány pillanatig csukára gyanakodtam. Ám amint irányt váltott a mélyből a felszín felé, és meg sem állt a csillogó víz tükréig, máris kapcsoltam. Megint egy, ezúttal nagyobb pisztrángsügér van a zsinór végén. A hal, feltevésemet igazolandó ki is bukfencezett a felszín fölé, majd visszacsobbanva még egy-két kört szaladt a zsinór végen. Óvatosan terelgettem, élvezet volt látni, amint a tiszta kék vízben védekezett. Hamarosan ki is emelhettem, egy kis gusztálgatás után azonban hamar vissza is engedtem. Most már azt szerettem volna, ha a fiam következik, de egyelőre még nem akadt kapása. Remélem, majd egy jó csukával vigasztalódik- gondoltam, miközben ismét suhintottam befelé a műcsalit. A hőség dacára jó kedvvel pergettünk tovább. Talán egy szűk félóra is eltelt, és ekkor, az eddigieknél is szebb pisztrángsügér rohanta le a wobbleremet. Nemcsak a támadása, a fárasztása is izgalmas volt. Mindenáron a hínárba akart furakodni, nem volt könnyű ezt megakadályozni. Egy-két perc múltán azonban egy kis bemutatkozásra már a csónakunkban pihegett.

Igazán jól kapnak a fekuszok – állapíthattuk meg, mert egy újabb helyen szinte egyszerre fogtunk ismét sügéreket. Most már teljes volt az örömöm, mert nem csak az én pergető pálcámat pendítgették az erősnek mondható halak. A Bokor Spin botom 232 centis hosszúságú darabja kellően érzékenyen reagálta a műcsalikat és a kapásokat, de a fárasztásoknál is nagyon imponálóan dolgozott. Pergetéskor, gyakran a sügéreknél nagyobb halakkal szoktam mérkőzni a segítségével. Még nem volt soha baj a teljesítőképességével. Ezúttal inkább az akadók kivédése miatt kellett határozottan fárasztanunk. Később fiam percei következtek. Bár a déli időben ritkult a kapás ő azért fogott kisebb és egy nagyobb nagyszájút is. Próbálgatta sorban a műcsalikat, többféle technikát is kipróbált, megérdemelte a halakat.

Kora délutánra nagyon fülledt lett az idő, már-már elviselhetetlen volt a barna csónakban a hőmérséklet. Úgy is gondoltuk, hogy csupán a nap első felét töltjük a vízen, így elégedetten fordultunk a kikötő felé. Jól is tettük, hogy időben indultuk, nem sokára hatalmas esővel, széllel csapott le az időjárás változás. A hazafelé úton azon tanakodtunk, hogy talán a frontra várva volt jó kapókedve a pisztrángsügérnek? Lehetséges. A víz máskor csukát is szokott adni, azok pedig most, a forró napon hallgattak. Jártunk persze így máskor is. Nem is sokkal később, barátom meghívására, ismét az öreg bányatavon pergettem. Nagy meleg volt ekkor is, a csukák ismét csak hallgattak. Nagyon azonban nem szomorkodtunk, néhány szép nagyszájú ismét kárpótolt bennünket. Még ha nem is őshonos nálunk, pergetni azért nagyszerű erre a ragadozó halra is. Ahol lehetőség van rá, ott érdemes megpróbálni, izgalmas élményeket nyújthat a horgászata.

Bokor Károly

Az egyszerűség nagyszerűsége

2020-05-27 | Forrás: Szarka László

Már nem először próbálunk utánajárni, hogy mi lehet Bódis Jani methodos versenysikereinek a hátterében, ám ezúttal a csapattárs Szabó Bencét kértük és hívtuk, legyen a segítségünkre. Tettük ezt annál is inkább örömmel, mert az Energofish Feeder Team tagjaiként egyébként is sokat hor-gásznak együtt, és a tapasztalatokat igyekeznek kölcsönö-sen megosztani és hasznosítani nem csak a versenyeredmé-nyek javítására, hanem a termékfejlesztés, tesztelés...

Kosarak útvesztőjében

2020-05-23 | Forrás: Ujszászi Dániel

A horgászatban felmerülő legtöbb kérdéshez, dilemmához hasonlóan a használatba vett etetőkosarak tekintetében sem adható egyetlen összetevős, minden helyzetre átfogó megoldást kínáló „tuti” válasz. A bejuttatott csalogatóanyagok mennyisége, a meghorgászni kívánt távolság, vagy akár a vízmélység mindegyike olyan tényezőket jelentenek, amelyek befolyással lehetnek a végeredményre. Ezzel összefüggésben, a piacon fellelhető alternatívák, illetve...

Velem ne kukoricázz! Elő a tengerit!

2020-05-21 | Forrás: Jéger Szabolcs

Légyegében egész évben eredményesen használható csali a kukorica. A horgászatban többféle változata és felhasználása ismert. Kiváló alapanyaga a szoktató etetéseknek, és horogra tűzve kiválóan tudja szelektálni a nagyobb testű halakat. Ó, mondd, te kit választanál? Ahogy emelkedik a vizek hőmérséklete, úgy nő a halak étvágya is, és pikkelyes barátaink előszeretettel választanak a „tengeri” étlapról. Sokszor elegendő, ha néhány...

Süllőzés a partról

2020-05-16 | Forrás: Lukácsi Béla

Olvasóink megszokhatták már, hogy az esetek nagy részében csónakból horgászom. A csónakos horgászatnak kétségtelenül megvannak az előnyei. A nagyobb területű vizeken előnyösebb a csónakos horgászat, főleg az olyan zegzugos vizeken, mint a Tisza-tó. Azonban néha én is a partszélről szemlélem az eseményeket. Lehetőleg olyan vizeken, ahol nem kell a csónak. A tükörvíz látszatra csodás látvány, a ragadozók azonban ezt ritkán jelzik az...

Szezonkezdés KOÓS CATFISH TEAM módra

2020-05-12 | Forrás: Koós Ferenc

Még mielőtt elkezdeném, érdemes tisztázni, hogy az idény mikortól is kezdődik. Az utóbbi években egyre korábbra tehető ez az időpont, úgy március közepére. Amire érdemes figyelnünk ebben az időszakban az a vizeink hőmérséklete. Ha a vizek elérik a nyolc fokot és az időjárás melegedőre vált a meghorgászandó területen a helyünk, és csak ekkor jelenthetjük ki, hogy az idény elkezdődött. A telelőket elhagyó harcsák ezután már csak fekvőhelyként...

Nem mindennapi aromák a mindennapi horgászatokhoz

2020-05-09 | Forrás: Szabó Bence

Egy jól eltalált aromaválasztással lényegesen jobbak lehetnek fogási esélyeink bizonyos szituációkban. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy a különféle esszenciák használata a siker alfája és omegája, azonban sok esetben bizony rengeteget jelenthet a megfelelő használatuk. Nem mindegy azonban, hogy mikor milyen jellemzőkkel bíró folyadékokhoz nyúlunk, hiszen a modern gyártástechnológiának köszönhetően már rendkívül széles a paletta, sok különböző...