Az elárasztott falu harcsái
Megjelent: 2009. szeptember 23. | Forrás: Gotthárd Ferenc | Írások
Legutóbb azzal búcsúztam, hogy még visszatérek a bözödi víztározó harcsáival. Sajnos ez kissé tovább tartott, mint reméltem. Egy sajnálatos ballépésnek köszönhetően hosszabb időre kényszerpihenőre kényszerültem. Iszonyatos, hogy milyen gyötrelmeket képes okozni egy pár centis fadarab az ember talpában, pláne ha csak kisebb műtéttel lehet azt eltávolítani.

A gyógyulással töltött időm nagy részében azon agyaltam, hogy a tó mely részén keressem a bajszosokat, amikor ismét a parton lehetek. Folyamatosan csikorogtak a fogaskerekek az agyamban, módszereket, helyeket, csalikat próbáltam ki elméletben. A meglévő ismereteim alapján próbáltam kitalálni, hogy merre is mozoghatnak a táplálék után kutató harcsák az éjszaka leple alatt.
Lassan összeállt a kép, megvolt a bevetés pontos terve és már különösebb fájdalmak nélkül képes voltam lábra állni. Elérkezett az idő az indulásra.

A partra érve hatalmas csalódás ért, a legutóbbi látogatásom óta méterekkel húzódott vissza a víz. Teljesen szárazra kerültek a legígéretesebbnek vélt helyek, de ezzel egyidejűleg újabb jónak ígérkező akadók kerültek szem elé. A felállított teóriám azon nyomban összeomlott. Kezdhettem elölről mindent, vízmérések, akadók feltérképezése, nem unatkoztam.

A templom maradványa kopjafaként őrzi a kis székely falu emlékét. Az idősebb generáció még most is el-elcsukló hangon mesél szeretett falujáról, a kertben lévő gyümölcsfákról, és a fák árnyékában töltött boldog gyermekkorról

A vízmérőként használt súly néha éles koppanással ért feneket. –Itt egy ház állt, és annak a romjai felett vagyunk – jegyeztem meg Szilárd barátomnak, aki elkísért a túrára.
Ilyenkor vegyes érzelmek kerítenek hatalmába, az öröm a sajnálattal párosul. Örülök, hogy horgászhatok, de ugyanakkor sajnálattal tölt el a tudat, hogy itt valaha emberek élték a mindenapjaikat, és az állam kilakoltatta őket, mondván, hogy kell a hely a víznek. Ezeknek az embereknek az egész addigi életüket ellepte a víz, mindent elölről kellett kezdjenek, és volt, akinek ez nem sikerült.

A „radarozás" után elfoglaltam az óhajtott partszakaszt és a botok felcicomázásába kezdtem. A felszereléssel nem viccelek. Orsó, zsinór, bot - mind bikaerős, a horgokat minden alkalommal tűhegyesre fenem, nem lehet egyetlen gyenge pont sem a szereléken, az esélyeimet igyekszem minél jobban növelni. Az éjszakai felszíni harcsázás előtt beültem egy kis késő délutáni kuttyogatásra.

Most ismerkedem ezzel a felettébb érdekes harcsázási módszerrel, most tanulom a helyes hangokat kicsalni a fából. Készletem igen csak szegényes, egy „bolti" és egy házilag gyártott hangszer állt a rendelkezésemre. Amint egyre közeledett az este úgy tisztultak az általam ütött hangok is, egyre kevesebb volt a felesleges pancsolás. A környező dombokon sokáig visszhangzottak a pukkanó hangok. Kapásom egyelőre nem akadt, de nem is érdekelt, az ütött hangok kielégítették óhajomat. A lényeg, hogy végre rendesen szólt a szerszám a kezemben, és a harcsa is megjön majd egyszer.

Velük próbáltam nógatni a harcsákat

Kopp-kopp, van valaki odalent?

Még világosban beélesítettük barátommal a nehéztüzérséget, jókora csalihalak kelleték magukat a horgon. Egy dolgot megtanultam a harcsázással töltött évek során: a nagytestű, jól mozgó csali hamarabb kapásra ingerli az idősebb ragadozókat is. A botok folyamatosan jelezték, hogy halaink rendesen kitesznek magukért és rajtuk nem fog múlni a kapás.

Egy rendes méretű csalihal

Az első éjszaka különösebb események nélkül zajlott le, néhány denevér okozta álkapáson kívül nem történt semmi. Rablást alig lehetett hallani, de ami buffant az a rendesebbek közül szólt. Hajnal felé mély álomba szenderültem, a forrón tűző napsugarak ébresztettek. Gyorsan megszabadultam a vastag ruhadaraboktól és egy fa árnyékában kinyúlva próbáltam szunyálni, hogy éjszaka toppon legyek.

Este friss voltam, mint a zacskós tej. Ismét kuttyogatni indultam, de ezúttal már teljes sötétben. Az éjszakai csendben még hangosabbnak hatottak a kuttyogató hangok, hosszú másodpercekig pattogtak a tavat körülölelő dombokon a pukkanó hangok. Egy-egy hang oly hangosra sikerült, hogy magam is elcsodálkoztam, hogy egy ilyen kis darab fával mit lehet művelni. Épp indítottam egy ütést mikor hirtelen lerándult az úszóm, de olyan elemi erővel, hogy majd eldobtam a fát a meglepetéstől. Mire sikerült megmarkolnom a bot nyelét már ismét a helyén billegett a dugó. A csalinak használt jókora dévérről letépte a pikkelyeket, de a horog nem akadt. A rontott kapás után még próbálkoztam egy darabig, de nem volt újabb vállalkozó kedvű hari. Kieveztem a partra, hogy barátom se unatkozzon egyedül, így ketten lestük tovább a kishalas cájgokat.

Hajnal felé elsült az egyik botom, de halam akadóba úszott. Gyorsan csónakba pattantunk és nyomás utána. Sikeresen kihúztam a fák közül és néhány kör után a csónakba emeltem. Örömöm nagy volt, végre megvolt az első.

Mindkét horog a torokban, az egyes horog száráról
rendre letépik a szelepgumit

Kikötöttem egy csutakhoz, hogy a nappali fényeknél jobban meg tudjam örökíteni a nagybajszút. Óráknak tűntek a percek mire feljött a nap, és a sugarak elárasztották a völgyet.

Teljes életnagyságban

Az óriásantenna, és aki fennakadt rajta

Pancsi-pancsi

A siker megadta a lökést a folytatáshoz, már nem számított a kapás nélküli időszak. Képzeletben már a következő harcsa nyálkás testét simogattam, cirógattam a bajszát. Minden akadóban halat véltem. Lelki szemeimmel láttam, amint az ágakon mozdulatlanul pihen, lassan mozgatja bajuszait, néha meglebbenti elefántfülre hasonlító uszonyait, várja, hogy leszálljon a sötétség, és portyára indulhat.

Kitartásom nem volt hiábavaló. A termetes kárászt a felszín közeléből ragadta el, de mikor nem tudott a fenékre törni, tudatosult benne, hogy hibázott, de már késő volt… Pillanatok alatt ott termettem a csónakkal, nem volt esély a menekvésre. Rövid küzdelem után a csónak alján pihegett.

Hajnalodik a dombok felett

A kitartás és a virrasztás jutalma

Jajj a partszélben bóklászó kishalaknak

Most itt ülök a gép előtt és a billentyűket nyomogatom, de gondolatban ismét a harcsák nyomában járok. Amint lehetőségem lesz, horgászbotot ragadok, és a tóparton talál az éjszaka, hisz valahol ott úszkál álmaim hala.

Hajnali pillanatkép

Extra erős Cork forgó

Mikropelletek a pontyhorgászatban
Megjelent: 2024. szeptember 21. | Forrás: Skultéti László | Írások

Az idei szezon nem úgy indult az RSD-én, mint ahogy azt megszokhattam az elmúlt évek alatt, hiszen nehezen jutok el kapásig. Köszönhető ez annak, hogy a Ráckeve-Soroksári Dunaág vízszintszabályozó műtárgyaként elkészült a tassi zsilip, minek következtében megváltozott az állandó vízszint, felgyorsult a folyó áramlása és ennek köszönhetően a halak tartózkodási és vonulási szokásai is. Azon a részen, ahol én horgászom, cca. 2,2 méteres víz...

Rapid bojlizás
Megjelent: 2024. szeptember 14. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A cím hallatán sokakban felvetődik a kérdés, hogy vajon érdemes-e bojlis botot ragadni akkor, ha nincs időnk többnapos, vagy hetes túrák leszervezésére és megvalósítására? Ha csupán néhány óra, mondjuk egy teljes délután marad csak kedvenc pontyos módszerünkre, lehetünk-e bojlival eredményesek? A válaszom egyértelmű és határozott IGEN. Még akkor is, ha bizony megvan az esélye egy óriási nullázásnak, na de kérdem én: mikor nincs? Júniusi forró szellő...

2023. - Második felvonás
Megjelent: 2024. augusztus 24. | Forrás: Koós Ferenc | Írások

Sziasztok! Ebben az írásomban az ígéretemhez híven a Koós Catfish Team, a csapatunk, 2023. évi idényének a második felét, a nyári és az őszi hónapok eseményeit foglalom össze.  A nyár közepe, a fogás szempontjából nehézkes időszaknak számít. Az oka egyszerű: a nyár közepére az idei táplálék halivadékok is elérik a fogyasztható méretet, az egyéb vízlakókkal együtt, így táplálékbőség alakul ki a vizeinkben. A harcsák válogatósabbá,...

Busás kaland
Megjelent: 2024. augusztus 17. | Forrás: Szabó Attila | Írások

A busa a 60-as években került be hazánkba Kínából, azonban sajnos akkor még nem tudták, hogy mekkora mértékben képes elszaporodni, és szennyezni a vizeinket. Horgászata azonban egyre népszerűbb, hiszen egyébiránt egy fantasztikus sporthalról beszélünk, céltudatosan rá pecázni igazi élmény, melyben a Carp Expert és a Busalu Team együttműködésének hála részem lehetett. Igazán különleges küllemű hal a busa, horgászata pedig nagyon izgalmas!...

TigAir Nut-tal a Dália tavon
Megjelent: 2024. augusztus 10. | Forrás: Heincz András | Írások

Ismerd meg kishazádat jeligével 80%-ban nem ugyan azon tavon horgászom, hanem inkább hegyen-völgyön át barangolva szeretek eljutni egy-egy kiszemelt szép vidékre és annak is a horgászható tavaira! Így került látótérbe a Dália-tavak, amely egészséges, szép halai és sokszínűsége miatt is ismerős a horgászok között. 4 tóból álló rendszerről van szó melyből 3 már üzemel. Egy vadregényes pergető tó, egy náddal tarkított feederes-úszós tó és a...

Batéi pontyok
Megjelent: 2024. július 27. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Egy jó barátom meghívásának eleget téve volt szerencsém két horgásznapot is el tölteni Somogy megyében. Somogyban annyi szép, halban gazdag horgásztó van, hogy csak nehezen tudtuk kiválasztani, hogy melyikre is menjünk.   Sudár Gergő csapattársam a nagybajomi Ötös-hárs horgásztavon indul a method OB selejtezőjén, ezért összebeszéltünk, és így dőlt el, melyik tóra esik az első napi túra. Ezen a napon is jól sikerült a peca, fogtunk sok halat, de itt...