Holdfényes éjszakán, a Duna partján
Megjelent: 2008. október 28. | Forrás: Tóth Gábor | Írások
Szerencsés kézzel nyúltam a halakba mostanában. Akárhova mentem, bármit tettem, halat fogtam. Kezdtem úgy érezni, hogy már üres horoggal, csali nélkül is megjön a napi fogás. Ezt az érzést tovább erősítette egy esti pergetés Bánóczki Attila barátommal.

Reggel már megfogtam a pontyot és a keszeget, de este újabb bevetést készítettünk elő. Kezdtem már fáradni, de a munka nem állhat meg. Este hét órakor indultunk. Kis szíverősítőt készítettem be a mini hűtőtáskába. Jól jön, ha hűvösödik az idő. Kicsit lekéstük az optimális érkezést a helyre, mivel jó ismerősökkel futottunk össze a parton, akiket természetesen meg kellett kínálni a mínusz húsz fokra fagyasztott "vadászmesterrel". Váltottunk pár mondatot az épülő csónaklerakóról és csak utána izzítottuk a motort.

Megjött az első

Kicsit nyomott volt az idő, nyakunkon volt a lehűlés. A lassú áradás valamennyire bizakodással töltött el mindkettőnket. A halak szeretik a pezsdülést és a lassú szintemelkedést.
Módszeresen kezdtük vallatni a kőruganyt. A süllőket adó helyet most partról, a zátonyról próbáltuk meghorgászni. Mélyen járó woblerekkel tapogattuk végig a törést. A víz egy méterről hirtelen esik le három méterre. Bíztunk benne, hogy itt sorakoznak tüskéshátú barátaink. Lehet,hogy ott voltak,de az biztos, hogy nem ettek. Hiába váltogattuk csalijainkat, nem tudtunk kapást kicsikarni. Egyre reménytelenebbnek látszott helyzetünk. A kövezésre visszaülve dobálóztunk tovább. Megérkezéskor ittunk már egy nyelet lélekmelegítőt és abban maradtunk, hogy legközelebb csak halnál kerül elő az üveg.

Engedem...

Úgy festett, hogy ezen az estén nem jelentünk veszélyt agysejtjeinkre. Jobban mondva a halak vigyáztak egészségünkre. Már tizenegy óra is elmúlt, amikor újra sétára indultunk, mivel a sekély vizű zátonyról rablás hangja törte meg a csendet. A távoli kövezés felől is halak locsogásának hangját hozta a víz.
Műcsalis dobozunkat a hónunk alá véve indultunk útnak. Én egy hét centis, egyrészesnek szavaztam bizalmat. Éppen ezen a napon hozta a postás, ez lesz a felavatása.
A szúnyogriasztó ellenére, amit magunkra fújtunk, folyamatosan támadtak bennünket ezek az átkozott vérszívók. Attilával elosztottuk a távolságot egymás között. Jó húsz métert tartottunk, hogy ne zavarjuk egymást a dobálásban. Ő rövid úton betépett egy mĹ°csalit. Nem baj, majd a horgászat végén kivesszük a fából. A sekély vízben jó eséllyel megtalálható.

...engedem,

Időközben egy hajó jött Paks irányából. Na, ennek a pecának is lőttek - gondoltam. Ezt a sekély vizet biztosan nagyon megkeveri majd. Attilának pont ellenkező a véleménye. Szerinte ez a hajó hozhat horgainkra halat. Ámen!
A német áruszállító rendes hullámokat keltve robogott el mellettünk. A víz kávébarna lett a felkavart homoktól és iszaptól. Halat fogni itt? Baromság!
Még szinte át se futott a gondolat agyamon, amikor erős rávágást éreztem szinte a víz szélén. A hal jól látható módon törte meg a víz szélét, majd egy kisebb vágtát vágott le a mélyebb víz irányába. Pergető botom hatékonyan csillapította rohamát. Orsómnak szinte nem is volt dolga. Egy-két perccel később már a parton volt egy éjszakai balin. Valahol kettő és három kiló közé saccoltuk. Visszamentem a kőre, hogy tudjak pár képet készíteni róla, mivel gépemet természetesen nem hoztam magammal. Barátom közben dobált tovább hősiesen. Kb. negyedórát voltam távol. Ez alatt az idő alatt nem volt érdeklődő nála. Visszaérve kicsit közelebb álltam hozzá, hogy tudjunk beszélgetni.

de el se akar menni

Most egy olyan részt vallattunk, ahol a sóderpad mögött a víz fél méterre mélyül és elég jól folyik. Teltek a percek, régi történeteket elevenítettünk fel. A semmiből újabb kemény rávágásom volt. A kis hét centis fahal igazán jól debütál. Nagy erőt és jó súlyt éreztem a 10-30 grammos Spin Blade-en. Szép ívbe hajolva dolgoztatta ellenfelemet. Egy rövid ideig mindketten azt hittük, hogy harcsa kapta el csalimat, de pár loccsanás és fordulás után megmutatta magát az est második balinja. Na ennyit arról, hogy nappali ragadozó. Lassan éjfél és sorban jönnek, mint az óvodások. Ez a hal lényegesen nagyobb volt az előzőnél. Sajnos a pici csali mélyen a torkába akadt és csúnyán vérzett. A további szenvedéseit megelőzendően fejbe vertem. A másik még pányván volt. Visszamentem, hogy egy közös képet készítsek róluk. Utána a kisebbiket visszaengedtem. Egy hal éppen elég egy napra.

Ki mondta, hogy csak nappal esznek?

Ezután még egy jó darabon elmentünk a parton, eredmény nélkül. Végül is én nem panaszkodok, megint megjött a napi adag. Attila levonta a következtetéseit. Mióta együtt megyünk pecázni, nem tud halat fogni. Rossz hatással vagyok a szerencséjére. Remélem, ez nem azt jelenti, hogy lekoptat. Szórakoztató stílusa és nagy tapasztalata igazán jó horgásztárssá teszi.
Éjfélre beállt a teljes csend. Még a szúnyogok se muzsikáltak. Egyedül a túlpart irányából hallatszott egy madár (gém talán) éktelen rikácsolása. Eléggé idegesítő volt.

Éjszakai balinok

Nekem már nagyon mehetnékem volt. A hajnali kelés kivette minden energiámat. Sikerült meggyőzni Attilát is az indulásról. Még rá kellett állni az akadóra a csónakkal, hogy a merítőszákomat lenyomva kiszabadítsam műhalát. Sokadik próbálkozásra sikerült. A hármas horgok belekeveredtek a háló szemeibe, és simán le tudtam tépni a fáról. Radarral még megnéztük a környék mederviszonyait, és csak utána indultunk haza.
Hívogatott az ágy, nagyon vágytam a vízszintes helyzetre. Most egy darabig nem akarok horgászbotot kézbe venni. Legalábbis akkor úgy éreztem! Persze másnap már a vízállást tanulmányoztam.
A horgászat függőséget okozó szenvedély! De nem lehet túladagolni!

Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...