Jim Hill
Megjelent: 2013. október 06. | Forrás: Halmos Mihály | Tesztek

A türelmetlen kíváncsiság jóleső érzése hatalmasodott el a csapaton, amikor végre hiteles belső forrás megerősítette a legendás pergető orsó utódjának számító példány 2013. őszére várható érkezését.

A debütálásig előttem álló pár hét nem ment el tétlenül, Jim Hill ügyben próbáltam alaposan felkészülni, minden létező információt magamba szívtam az orsógyártás történetének eddigi legnagyobb koreai csodájáról. Az szinte azonnal világossá vált, hogy a racionalitás elvét hirdető fanatikus pergető horgászok a mai napig szuperlatívuszokban beszélnek róla. Nos, igen, az orsó felépítését megismerve (vonótengelyes dobemelés), az alkatrészek anyagának minőségéből, az összeszerelés precízségéből adódó páratlan megbízhatósága miatt illették őt dicshimnuszok oly sokak által.


Jim Hill Jr.

Az ezüstruhás erőgéppel (előző széria) megegyező hosszúkás, elnyújtott formájában, de egy mai modern, divatos hangulatot tükröző sötétszürke-fekete köntösben állt előttem az új Jim Hill megérkezése pillanatában. Visszafogott, ízléses megjelenése egyből rokonszenvet váltott ki belőlem, szeretem az olyan darabokat, amelyek mindenféle hivalkodó dizájntól mentesek, ők ugyanis „halkan" szinte észrevétlenül lopják be magukat az ember szívébe. A matt hatású grafitszínű orsóházon kimondottan jól mutat a fényes fekete alumínium dob.

Párját ritkító tulajdonságai közül az elsőt rögtön az elején megmutatta. A hajtókar nem „átdugós", hanem „becsavarós", a menetes illesztésének köszönhetően kilazulás, kotyogás nála soha nem fog mutatkozni.


Sajnos nem elterjedt, de áldott jó megoldás

Egyszerűen be kell tekerni a hajtókart. A profi pergető orsók egyik ismérve

Az általam tesztelt 5000-es méretű példány kereken 50 mm átmérőjű dobjára 0,10-es fonott zsinórt tekertem. A menetek egymással párhuzamosan, mértani pontossággal foglalták el helyüket. A vonótengelyes dobemelő rendszernek köszönhetően a kapott eredménnyel maximálisan elégedett voltam.


Hosszúszoknyás, hidegen sajtolt alumínium dobját 0,10-es fonottal töltöttem fel

Full fém orsóhoz képet ekkora méretnél (5000) nem nevezhető soknak a 415 grammos összsúly (zsinórral feltöltött állapotában). Pláne, ha belegondolunk, hogy az orsóban elhelyezett 12 darab csapágy sem jelentéktelen tömeget képvisel.

A Jim Hill-t megtekerve kétségtelenül azonnal érezhettem a full fém hatást. Járása egyenletesen sima, mindenféle vibrálástól mentes, mégis a szerkezet közvetíti felénk a kemény anyagokból felépülő hajtásrendszer érces jellegét.

A kézre álló fékcsillag segítségével hosszú úton precízen állítható és adagolható a fékerő, a legszorosabbra húzott tartományban is letapadás-mentesen indul útjára a dob. A lamellák elmozdulását megakadályozni hivatott seeger gyűrű eltávolítása után, egy vékony csavarhúzó segítségével egyben vehetjük ki a filc-fém lamella-szendvicset.


A seeger-gyűrű talán örökre bebiztosította magát a horgászorsó
fékrendszerének gyártásában

Jobb összebújva…Az orsódob lamellaházának tartalma. S mint ahogyan látszik,
a dob egyenletes forgását golyóscsapágy támogatja a tengelyen

Egy jobb horgászorsó felkapókar görgője elképzelhetetlen manapság csapágyazás nélkül, vitathatatlan, hogy a zsinór mozgását követő görgő csak akkor forog szakadatlanul, ha csapágy támogatja a futását. Ennek a jelentőségét a Jim Hill gyártója kiemelten fontosnak tartja, hiszen két darab zárt rendszerű csapágyat helyezett a nagyméretű görgő alá.


Nagyméretű görgő kisebb szögben töri a zsinórt!

Meglepő és ritkán alkalmazott megoldás a dupla csapágyazás a görgő alatt.
Elgondolkodtató, hogy a zsinórral felhordott vízben lévő szennyeződés,
ha kinyúvasztaná az egyik csapágyat mondjuk két karbantartás között,
akkor még a másik ellátja a feladatát gond nélkül.

A rotor levételét követően láthatjuk meg a tűgörgős visszaforgás gátló szerkezetet, mely egy darabból készült a jól karbantarthatóság és az egyszerűség kedvéért. A három csavar eltávolítását követően leemelhető, külön szerkezeti egységet képező darabja orsónknak.


Fekete öntvény házában a visszaforgás gátló

Jól látszanak a tűgörgők. Maga a szerkezet külön karbantartást nem igényel

Hajtásában, tengelyemelő szerkezetében is különcnek számít a Jim Hill. Az első szériánál már jól bevált, magas műszaki színvonalat és megbízhatóságot kölcsönző dúralumínium fogaskerék a hajtáslánc főszereplője most is. A dúralumínium fogaskerék viszi át a nyomatékot a duplán csapágyazott csigára. A tengely egyenletes emelkedéséről – ezáltal a kifogástalan zsinórképről - a nélkülözhetetlen wormshaft tengely gondoskodik, mely külön csapágyas alátámasztást kapott mindkét felén.


Ahhoz, hogy a szemünket elégedetten legelésztethessük a felsőkategóriás műszaki
megoldásokon, és a pucér valóságában csodálhassuk a „Duraluminum Drive System"
felirat által sugalltakat, le kell bontanunk az orsóház fedelét

Jim Hill a javából. Elődjéhez képest változatlan műszaki tartalommal!

Jól látható az orsóház oldalának belső felén elhelyezett „pontozás".
A lyukak a csavarmenetek mellett kerültek kialakításra, ami azt a célt szolgálja,
hogy a fedél összeillesztésekor a csavar a behajtás mértékében ne változtassa negatívan
a fogaskerék futásának területét. Látható az illesztéseken,
hogy minden századmilliméter komoly tervezőmunka eredménye

A dúralumínium fogaskerék mindkét vége nagyméretű porvédett csapággyal
van alátámasztva

Egy profi pergető orsónál nagy hangsúlyt helyeznek a hajtókarfogantyú kialakítására és futásának akadálytalan biztosítására is. Az új Jim Hill neoprén hajtókar fogantyúja nemcsak a kényelem, de a tartósság és időtállóság biztosítéka is. Ráadásul zárt, porvédett csapágyon fut ő is.


Zárt csapágyon szaladó, nagyméretű, modern neoprén hajtókargomb

Mindent összevetve bebizonyosodott a részemről, hogy az új Jim Hill mind megjelenésében, kidolgozásában, a felhasznált anyagaiban, mind pedig a legmagasabb igényű technikai megoldásaiban túlteljesítette a várakozásomat. A minden műszaki egységében profi, tiszta fém alkotóelemekből álló szerkezet precízen kialakított formában öltött testet, így szinte elképzelhetetlen, hogy akár a legnagyobb igénybe vételt jelentő módszerek kifogást találjanak az orsó bármely részegységén. Mindezt látva és megtapasztalva a Jim Hill kínálta lehetőség lesz az egyik legjobb alternatíva a pergető orsók széles piacán.

Csapágyleltár:

Meghajtó fogaskerék mindkét oldala

2 db

Orsódob

2 db

Hajtókargomb

2 db

Zsinórvezető görgő

2 db

Csigatengely

2 db

Wormshaft tengely

2 db

Tűgörgős visszaforgásgátló

+ 1 db

Adattábla, Jim Hill 5000:

Tömeg:

415 gramm

Csapágyszám:

12+1

Orsódob átmérője:

50mm

Orsódob tömege (zsinórral feltölve):

90 gramm

Zsinórkapacitás:

0,35-100m

Tengely átmérője:

4,5 mm

Forrás: EnergoTeam

Wizard-os portyákon
Megjelent: 2024. szeptember 07. | Forrás: Bokor Károly | Tesztek

Amint vége lett a domolykó tilalmának egy kis portyázásra azonnal indulnom kellett. Nem véletlen, hogy nem akartam tovább várakozni. Egyrészt nagyon beleszerettem a domolykó pergetésébe, másrészt az új Wizard botok közt a Micro Jig 3-15 grammos pálcáját ebben a műfajban is szerettem volna kipróbálni. Néhány hónapja már ismerkedem ezekkel a főként ízléses küllemükben „Wizardosított” pergetőbotokkal, de a fajlagos tilalom a fejesek pergetését csak a...

Dupla, vagy semmi!
Megjelent: 2024. augusztus 03. | Forrás: Szabó Attila | Tesztek

Azt gondolom, bátran kijelenthetem, hogy a Double Tip a Carp Expert széria egyik legnépszerűbb botcsaládja volt, ami nem véletlen, hiszen egy botban kaptunk egy nagyszerű bojlis pálcát, illetve egy távdobó feeder botot. Azonban ezek a botok nem ma jelentek meg, így gondoltunk egyet, és a rendelkezésre álló legmodernebb technológiákat felhasználva megalkottuk az utódot, a Carp Expert Max2 Double Tip botokat! Újdonságok 360 és 390 centméteres...

A jövőt meghatározó ragadozóhalas márka - a Wizard harcsázó botok.
Megjelent: 2024. július 03. | Forrás: Koós Ferenc | Tesztek

A Koós Catfish professzionális harcsás márka mára már a harcsa horgászat teljes eszközigényét lefedő kínálatával, megbízhatóságával meghódította az országot a régiót és most új dimenziók felé tőr a legújabb ragadozóhalas eszköz család a Wizard segítségével. Íme a botok! Az Energofish nagykereskedő és horgász eszköz gyártó céggel karöltve és a távlati céljainak megfelelően a nemzetközi piacok a külföldi harcsások...

Ready Carp – Megismerkedtünk, megbarátkoztunk!
Megjelent: 2024. június 29. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Aki ismer, az biztosan tudja, hogy az idei évtől az a megtiszteltetés ért, hogy az Energofish csapatának színeiben horgászhatok, ami azzal a lehetőséggel kecsegtetett, hogy az általuk forgalmazott termékeket elsőként tesztelhetem, próbálhatom ki. Tudni kell, hogy mire az adott árucikk eljut abba az állapotába, ahogyan ti a boltok polcain találkozhattok vele, rengeteg rostán megy át, és ez szinte mindennel így van: etetőanyagok, csalik, botok, orsók… Én is ebben a...

Wizard Spin Blade - megújultak a pengék!
Megjelent: 2024. május 25. | Forrás: Lukácsi Béla | Tesztek

A horgászat fejlődése során, vannak olyan dolgok, amelyek soha nem mennek ki a divatból. Ha egyszerűen csak jó valami, akkor ahhoz nem kell sok mindenben hozzányúlni. Így történt ez az L&K botokkal is, amelyek minimális ráncfelvarrás után Wizard ruhába öltöztek. Régi kedvenc, új köntösben. Nem titok, hogy az egyik legkiválóbb és legendásnak mondható széria a Spin Blade, nem véletlenül, hiszen eleve olyan bot került ki Lukácsi Béla kezei közül,...

Wizard tesztek és a csukák
Megjelent: 2024. május 11. | Forrás: Bokor Károly | Tesztek

Kellemes gond olyan felkérést kapni, ami elsősorban horgászatból áll. Különösen jól esik a teljesítése, ha csukapergetéssel függ össze a feladat. A dolgok közepébe vágva, a számomra kedves, lassan tíz éve használt és sokat bizonyított Bokor Spin pergető botok, és a két különböző spicctaggal rendelkező Pro Spin pálcák is „beházasodtak” a Wizard termékcsaládba. Az új színt kapott megjelenés mellett, ez mindenki számára kiderülhet a pergetőbotok...