Kisgyalánban jártunk
Megjelent: 2023. november 18. | Forrás: Koós Ferenc | Írások

A kedvenc vizeim közé tartoznak a tőzegbánya tavak. A haleltartó képességük átlagon felüli, kiváló életteret nyújtanak a vízivilág számára.

2019. tavasza óta én és Czimmermann Gábor (Csoszi)-val egy verseny csapatot alkotunk, a neve: Koós Catfish Team.

Tőzeges környezet.

Ebben a tőzeges környezetben sikeresebbek az ívások, gyorsabban növekszenek az ivadékok és rengeteg búvóhely biztosítja a magas megmaradási arányukat is. Az eltartó képességük miatt a felnőtt, termetes példányok egyedszáma is sokkal több a másjellegű vizeknél. A tőzeg bányászati módjaitól függően, általában, változatos és tagolt a mederszerkezetük. A vízi és vízparti növényzet, ami szintén nagyon fontos harcsa horgász szempontból, gyakran nagykiterjedésű, buja és változatos.

Jellemzőek az élő és a száraz bokrosok a sásos, és a gyékényesterületek a vízben és a partszéleken is. Harcsás szemmel ezek kiemelt táplálkozó és búvó helyek.

A befolyóik majdnem mindig vadregényes, gyakran a csónakos horgászoknak való terep. A horgász tavak között igazi gyöngyszemek a tőzegesvizek.

Az idei első versenyünk helyszíne is az ilyen típusú tavak közül való.

A Kisgyalán-i harcsafogó verseny az idén március 22-re volt kiírva. Sorrendben az ötödik megmérettetésünk ezen a helyszínen. A statisztikánk jónak mondható, de sokkal jobb is lehetne, ha nem ült volna rajtunk az átok, a sorsolás átka. Az utolsó négy versenyünkön ugyanis nem kaptunk helyszínválasztási lehetőséget! Azokat a szektorokat kellett horgásznunk, amit az ellenfeleink meghagytak, vagyis ami a helyválasztás során megmaradtt. Kisgyalánban, egymás után kétszer, és még Leveleken és Nőtincsen is a maradékot horgásztuk. A versenytársaink sem buta harcsások, ha versenyt szeretnének nyerni, pontosan tudják, hogy milyen helyszíneket kel elkerülni az adott vízen. Természetesen még a „semmiben” is találtunk horgászatra érdemes négyzetmétereket, és a tisztes, számunkra elfogadható eredményt is tudtuk hozni, ami persze a dobogó megközelítésére sem volt elég egyik helyszínen sem. Leveleken 11-db. fogott harcsával, (köztük jobbak is, 13-15kg) nem lehetett labdába rúgni, míg Nőtincsen a 8-db. a továbbjutáshoz nem volt elég, hatodikak lettünk és az első öt jutott tovább a második fordulóba. Mindkét helyszínen a tőlünk jobbra eső szektorban nulláztak, és balra sem fényeskedtek a csapatok. (Ezt csak azért közlöm, hogy érzékeltessem, hogy mi az, amit nyújthat a „maradék” terület, komoly ellenfelek között.) Kisgyalánban kétszer kaptunk választási esélyt a sorsolásokon, mindkétszer nagyon szoros versenyben másodikak lettünk. A Kisgyalán-i verseny specialitása, hogy nappal meghatározott időkeretben csónakos bokrozásra van lehetősége az egyik csapattagnak az arra fenttartott területen, ami jó esélyt adhat a gyengébb szektorba jutott versenyzőknek a feljebb jutásra. A felszínen látható bokor maradványok csak a jéghegy csúcsa, a java az igazi erdő, és a bokrosnak a legvastagabb részei a felszín alatt vannak.

A száraz bokros az egyik legdurvább pálya horgász szempontból ezért csak a megfelelő felszereléssel érdemes hozzá állni. Az előző írásomban ismertetett klasszikus „csukázó” úszós pont ilyen. 270-es Koós Shadow bot, 76-os Koós fonott.

A Banax orsón, megfelelő kombó a kitett, nehéz helyszínekhez. Ebben a környezetben, hogy a ragadozók figyelmét felkeltjük a legsűrűbbjébe kel bevetni a nadállyal felcsalizott horgunkat. Kapás esetén a fárasztás és a hal kivétele sem egyszerű mutatvány, szükséges a nagyon erős felszerelés. Az extra lehetőség ellenére a Kisgyalán-i bokrosban még nem fogtunk értékelhető harcsát, pedig többet is felderítettünk. Sajnos, így csak azzal a területtel gazdálkodhattunk, ami jutott. Haltartó helyek nélküli területet nehéz horgászni, leginkább csak a bóklászva táplálkozó harcsákban bízhatunk, amit szerencse pecaként szoktam értékelni. Bár fogás nélkül sosem távoztunk, csodát nem tudtunk tenni a maradék szektorokban. A Kisgyalán-i versenyek kapcsán inkább beszéljünk a pozitívabb eseményekről, talán tanulságosabbak. Az első kisgyaláni versenyről már korábban, részletesen írtam a „Két verseny két dobogó”. cikkemben, ezért most csak a lényeget foglalom össze.  Az első éjszaka információ hiányában területet horgásztunk, ami azt jelenti, hogy a mederben található lehető legnagyobb változásokra telepítettük a bójáinkat és az antennákat.

A bójás egy mély gödörre került.

A bójás egy mély három méter feletti gödörre került. Az antennát egy dupla letörésre tettem felszín közeli csalihallal. A csapat társam, Csoszi a part előtti törést és egy kisebb gödröt bójázott és antennázott. Mozgalmas éjszakánk volt, az apraja tépkedte a csalihalainkat, amikből kettő akadt a horgunkra pirkadatig. Az éjszaka legfontosabb harcsa jelei a vízről jövő hangok, a buffantások és a húzós fordulások, amikből nem sok volt halható előttünk, így nem lettünk okosabbak. A sötétben tapasztalható jelek alapján nem tudtuk pontosítani a felkínálás helyeit. Az első éjszaka utáni reggelen sosem engedem meg magamnak azt a luxust, hogy aludjak, mert a harcsahorgászok számára talán a legfontosabb jelet ebben az időszakban produkálják a harcsák. A tavakon ez a jel a tolások! Az egyetlen jel, ami partról is jól nyomon követhető. A jelek alapján négydarab hal fekvőhelyét tudtam beazonosítani, és lejelölni, ezeket meg horgászva hoztuk is a jó eredményt.

Hoztuk a jó eredményt, másodikak lettünk.

Egy negyven kiló feletti elvesztése ellenére is másodikak lettünk. Az ezt követő őszi versenyen már nem fértünk hozzá a tavaszi alaposan felderített szektorunkhoz. Sokadikként választva csak alternatív helyszínt tudtunk elfoglalni magunknak, de legalább még volt választási lehetőségünk. A szektorunk nem tartozott az igazán jók közé. Az elsődleges bejárás során így is találtam egyértelmű fekvőhelyet, és horgászatra érdemes területeket.

A „biztos” fekvőhely egy 70,8 kg-os példányé volt, amit sötétedés után nem sokkal a verseny első halaként fogtunk meg.

Csak érdekesség képen a teljes hossza 245 cm volt!

Kétóra múlva egy csapat ránk licitált egy 78kg-os példánnyal, aminek a mérete alig érte el a 220-at. A hossz nem számít a versenyen csak a súly. Az ellenfél részéről a lecke fellett adva, amit nem sikerült megoldanunk.

A hűlő víz nem tett jót a halak kapókedvének.

Az erőteljesen hűlő és apadó víz, a feltételek, nem turbózták fel a táplálkozó kedvet a tó harcsáiban, még két darab kisebb harcsát tudtunk fogni a verseny hátralévő részében, egyetlen csapatként, akik nem egy hallal zárták ezt a versenyt.

A három harcsánk újfent „csak” a második helyre volt elég.

Az idei versenyen a korai időpont ellenére (március 22.) erőteljes felmelegedés és tökéletes idő várt minket.

Tökéletes idő várt minket.

Az előrejelzés szélsőségmentes tartós jó időt jósólt a verseny idejére, ami előre vetítette, hogy nem egyhalas fogások döntik el a dobogós helyeket ezen a megmérettetésen. A sorsoláson a középmezőnyben választhattunk, így a kiemelten jó táplálkozási területekre szóló jegyek addigra elkeltek, amit egy kicsit sem bántam. A számomra kedves „nagyhalas” pálya bent maradt, és így nem kellett magyarázkodnom, hogy miért azt választottam. Igen, mert én már otthon eldöntöttem, hogy ha lehet ott folytatjuk, ahol az első Kisgyalán-i versenyünket abba hagytuk, két éve. Az igazság az, hogy engem még mindig jobban izgat egy nagyhal mint egy verseny kimenetele, bár a két dolog nem üti egymást, ha megtudjuk etetni a nagyon nehezen becsapható nagyharcsákat. A nagyoknak megvan az a jó szokásuk, hogy ragaszkodnak a területükhöz és a fekvőhelyükhöz, és ha nem áll be nagyobb változás a vízben a környezetükben, például a táplálék ellátottságban, akkor akár évekig tartják is azt. Két éve négy termetes halat jelöltem le ebben a szektorban, az egyik egy igazi óriás volt, amit akkor nem tudtunk horogra csalni.

A verseny délben kezdődött, én vízre is száltam egy „klasszikus csukázó” úszóssal és bevált csaliként pár darab kisméretű vörcsivel. A csónakkal emlékezetből futottam rá a parthoz legközelebb eső tartásra. A radar képernyőjén egy gyönyörű markáns fekvőhely képe rajzolódott ki, sarkos peremekkel, és jelentős mélység különbséggel, ami arra utal, hogy karban van tartva, lakott a tartás.

Két éve egy 48-kilogrammosat adott.

Mivel halat nem láttam rajta tovább mentem a kettes helyünkre, ami kétéve egy 48-ast adott. Most sem volt üres egy 30 körüli heverészett benne. Húsz percet úsztattam rá, de nem tudtam kapásra bírni, pedig jól jött volna egy gyors nyugtató harcsa a verseny legelején. Maradhattam volna még, de az óriás harcsa két ével ezelőtti helye jobban izgatott. Látni akartam, hogy milyen állapotban van. Áteveztem a szektor másik oldalára a tartáshoz és meglepve láttam, hogy egy negyvenes forma bitorolja a helyet, amit nagyon rossz jelként értékeltem, ráadásul ezt a halat sem tudtam megetetni gyorsban.

Berendezkedtünk tartós horgászatra.

Félméter pontossággal megkínálva az összes jó helyet, berendezkedtünk tartós horgászatra. Két kapástalan nap következett, kicsit kezdtem aggódni a koncepcióm miatt, de a harmadik éjszaka megtört a jég.

Csoszi szülinapjáról félórát késve megjött az ajándék egy 88,5kg-os harcsa képében, ami egyben, az új tórekord is lett a Kisgyalán-i tavon.

Az utolsó éjszaka adott még egy ötvenkettest ezzel kézzel fogható közelségbe került akár az első hely is.

A továbbiakban mindent megtettünk, hogy legyen még halunk, de egyetlen példányt sem sikerült horogra csalnunk.

A két nagyharcsa a 2. helyre volt elég.

A koncepcióm végül is működött, nem pont úgy ahogy gondoltam, de ennek az eredménynek is nagyon örültünk mert Kisgyalánban, egy tőzeg tavon bármikor történhet olyasmi egy versenyen, ami átírhatja a sorrendet, vagy az elképzeléseinket.

Koós Ferenc

WIZARD CATFISH HORIZONT HARCSÁZÓ BOT
WIZARD PHANTOM HARCSÁZÓ BOT
WIZARD CATFISH MONSTER HARCSÁZÓ BOT
WIZARD CATFISH SHADOW HARCSÁZÓ BOT
BANAX KOÓS SI 7000P 6CS ORSÓ
Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...

Megújultak a Carp Expert zsinórok!
Megjelent: 2024. március 23. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Megújult külsővel és minőségben kerültek forgalomba a Carp Expert márka zsinórjai. A tetszetős piros csomagolás messziről megismerhető, de természetesen nem csak ezért érdemes kézbe venni őket. A Specialist és Power család 4-4 tagja között mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A piros csomagolás szép és figyelemfelkeltő. A legtöbb horgász a zsinórok szakitószilárdságának adatait nézi, amikor választ. Természetesen így is remek...

Nőtincsi verseny
Megjelent: 2024. március 20. | Forrás: Nieto Ramon | Írások

A csapat idén is részt vesz a Nőtincsen megrendezésre kerülő harcsafogó versenyen. Ebben a cikkben bemutatom a 2023-as versenyünket és tapasztalatainkat. Kezdő harcsásoknak pedig egy kis iránymutatást és felkészülési javaslatokat egy harcsás versenyre. A tóról néhány érdekesség: Nógrád megyében található ez a gyöngyszem. Ezt a körülbelül ötven hektáros tavat a Lókos-patak felduzzasztásával hozták létre 2000-ben. Alapvetően a tó árvízvédelmi...