Twisteres sügerezés
Megjelent: 2010. július 21. | Forrás: EnergoTeam | Írások

Egy véletlen folytán bukkantunk rá a portyázó sügerekre az Egyik tiszai holtágon. Ezt a méltatlanul mellőzött kis halfajt kevesen horgásszák, pedig műcsalis becserkészése igazán jó móka. Nagyon falánk kis ragadozó, ha jól eszik, és a helyet is jól választottuk meg, egyiket lehet fogni a másik után.

Apró, néhány grammos Eagle Claw jigfejek

Azt már csak mellékesen teszem hozzá, hogy nagyobbacska példányai a konyhán igazi csemegének számítnak, húsa hófehér, gyakorlatilag szálkátlan és süllő-szerűen jó ízű!

A „sügérfogás” alkalmazható itt is

A nyár derekára már az idei ivadékok kezdenek megerősödni, és kisebb-nagyobb csapatokba verődve a partszéli meleg vizekben növekednek. Itt kell keresnünk a sügereket is, melyek ezeket a hal porontyokat vadásszák. Hajnalonta hallani cuppogós rablásaikat, amiket nagyon kevés horgász tud a sügérhez társítani. Így igazán nem sok horgásztársunk kapja fel a fejét, hogy a közelben sügeret lehet fogni, ha meghallja a jellegzetes hangot. A spriccelős rablását, vagy nevezzük inkább hajtásnak, már sokkal többen ismerik. Ezt is jellegzetesen a szélvizeken, akár 2-3 arasznyi vízmélységen tapasztalhatjuk, ahol az említett aprónépet zargatja.

Az Excalibur Spin 210-es botjával horgásztunk

Nyáridőben a legjobb időszak a pirkadat, ami egy sügerezéshez képest elég durva, akár 5 óra előtti horgászatkezdést feltételez. Egy újabb indok, amiért kevesen sügereznek kis hazánkban. Jó hír viszont, hogy a víz hőmérsékletének csökkenésével napközben is egyre aktívabbak lesznek, majd eljön az idő, amikor egész nap jól fogható.

A Banax Iris nem szakadt bele a sügerezésbe,
de megbízható társnak bizonyult

Mint említettem mi véletlenül bukkantunk rájuk, hatalmas szerencse volt, hogy egy sügerező doboz, kiváló Eagle Claw jigfejekkel és kis twisterekkel nálunk volt és lehetőségünk nyílott a horgászatra. A botunk egy Excalibur Spin 210-es, 10-30 grammos pálca majdnem túl erős volt a feladatra, de ennél kisebb nem volt nálunk abban a pillanatban. Azért ez is remekül kiszolgálta a Banax Iris orsót és a 0,18-as zsinórt.

Sügerező szett Action Plastic csalikkal és Energo Team fejekkel

A bot egyébként - szabad ilyen módon kategorizálni -, inkább fonott zsinóros bot, mely a régi rendszerben inkább „B” akciósnak számítana, mintsem „A”-nak. Ez esetünkben, pontosan előnyt jelentett, hisz monofil zsinórral a hajlékonyabb pálca sokkal „sügeresebb” volt, mint fonottal lett volna. A sügerek nyilván nem tépték a féket, és a botot sem hajtották a vízig. A bot és az orsó szerepe a könnyű műcsalik pontos célbajuttatására és megfelelő vezetésére korlátozódott.

Mindössze 4 grammos fej és mini twister

Ha könnyű pergetésről van szó, inkább az szokott gondot okozni, hogy a zsinór visszahúzása igen könnyen abszolválható, kicsi az előfeszítés, és a zsinórkarikák lazán tekerednek az orsóra. A könnyű csalival aztán szeretnénk jó messzire dobni, ezért nagyot suhintunk a bottal, aminek lehet az a következménye, hogy az orsóról a laza zsinór nem rendben csavarodik le, hanem kisebb gabuncban. Ezért ultra könnyű csalik esetében felesleges a hatalmas botlendítés, és a hirtelen dobás. A megnyerhető 1-2 méteres dobótáv növekedés „nem éri meg”. Ha lazán lendítjük a botot, sosem lesz gubanc, és a horgászatunk is könnyedebbé válik. Ha már „könnyűpergetünk”, kár lenne görcsölni rajta.

Ha eszik a sügér, nagyon falánk tud lenni

Az apró twisterek és gumihalak időnként még a kis körforgóknál is jobban izgatják a sügereket. Általában jók a zöldes, sárgás színek, de kora hajnalban a hófehér és az UV változatok is sok kapást hoznak. Itt is érvényesül az alapszabály, hogy jó látási viszonyok között a természeteshez közelebbi színekkel érdemes próbálkozni, míg zavarosabb vízen, vagy fényváltásban, inkább az élénkebbekkel.

A nagyobb egyedek igazi csemegék a konyhában

Ha a víz nagyon tiszta, és az idő is napsütéses, akkor lehet nagyot kaszálni a sötét műcsalikkal. Mélybarnával, sötétkékkel, vagy akár koromfeketével.

Az Excalibur Spin részleteiben ott lapul a szépség

Érdekes volt megfigyelni, hogy a sügerek egy ideig jól reagáltak egy színre, először fehér twisterrel kezdtünk, de aztán egyre kevesebb érdeklődést mutattak. Szabad szemmel is láttuk időnként, hogy kikövetik a műcsalit, meg-megcsípik, de igazi kapás nem bontakozott ki. Ekkor kellett színt váltani, esetleg még könnyebb jigfejet használni, amellyel kevésbé süllyedt gyorsan a műcsali, s ismét fel lehetett kelteni az érdeklődésüket. Előfordult olyan is, hogy a könnyítés oda fajult, hogy a twistert egy sima hosszúszárú 6-os horogra tűztük föl, és a twisterfejet kiváltotta egy, közvetlenül a horog elé a zsinórra nyomott sörétólom. Ez volt az ultralight felszerelés.

Az apró körforgót is szeretik

Természetesen az apró Mosca villantók is a sügerek kedvencei. A pirosas és a zöldes árnyalatok voltak jók. Először hagytuk bedobás után az aljzatra süllyedni a kis körforgót, és teljesen a talajközeli régiót horgásztuk meg. Hasznos tapasztalat volt, hogy a viszonylag tiszta vízen a csillogó-villogó körforgókra legfeljebb 1-1 kapás érkezett, de utána gyorsan lemondtak róluk a halak, így mi is. Inkább a festett, színes körforgó kanállal szerelt modellek kelletek nekik. Különösen, ha a horgon egy kis „toll” is volt.

A fehér és a sárga twisterfej a nap legelején, hajnalban volt jó

És végezetül azt is töredelmesen be kell vallani, hogy most bizony nem érvényesült a catch&release, mert a sügereket aprólékos tisztítás után (paprikás lisztben vajon kisütve, petrezselymes burgonyával tálalva) felfalta a tesztcsapat. Ideológiát is gyártottunk hozzá. Hogy azt mondja: így rengeteg ivadék életét mentettük meg, s kissé kifordítva a mondást, amit vesztettünk a réven, visszanyertük a vámon, vagy hogy is van…

Rapid bojlizás
Megjelent: 2024. szeptember 14. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A cím hallatán sokakban felvetődik a kérdés, hogy vajon érdemes-e bojlis botot ragadni akkor, ha nincs időnk többnapos, vagy hetes túrák leszervezésére és megvalósítására? Ha csupán néhány óra, mondjuk egy teljes délután marad csak kedvenc pontyos módszerünkre, lehetünk-e bojlival eredményesek? A válaszom egyértelmű és határozott IGEN. Még akkor is, ha bizony megvan az esélye egy óriási nullázásnak, na de kérdem én: mikor nincs? Júniusi forró szellő...

2023. - Második felvonás
Megjelent: 2024. augusztus 24. | Forrás: Koós Ferenc | Írások

Sziasztok! Ebben az írásomban az ígéretemhez híven a Koós Catfish Team, a csapatunk, 2023. évi idényének a második felét, a nyári és az őszi hónapok eseményeit foglalom össze.  A nyár közepe, a fogás szempontjából nehézkes időszaknak számít. Az oka egyszerű: a nyár közepére az idei táplálék halivadékok is elérik a fogyasztható méretet, az egyéb vízlakókkal együtt, így táplálékbőség alakul ki a vizeinkben. A harcsák válogatósabbá,...

Busás kaland
Megjelent: 2024. augusztus 17. | Forrás: Szabó Attila | Írások

A busa a 60-as években került be hazánkba Kínából, azonban sajnos akkor még nem tudták, hogy mekkora mértékben képes elszaporodni, és szennyezni a vizeinket. Horgászata azonban egyre népszerűbb, hiszen egyébiránt egy fantasztikus sporthalról beszélünk, céltudatosan rá pecázni igazi élmény, melyben a Carp Expert és a Busalu Team együttműködésének hála részem lehetett. Igazán különleges küllemű hal a busa, horgászata pedig nagyon izgalmas!...

TigAir Nut-tal a Dália tavon
Megjelent: 2024. augusztus 10. | Forrás: Heincz András | Írások

Ismerd meg kishazádat jeligével 80%-ban nem ugyan azon tavon horgászom, hanem inkább hegyen-völgyön át barangolva szeretek eljutni egy-egy kiszemelt szép vidékre és annak is a horgászható tavaira! Így került látótérbe a Dália-tavak, amely egészséges, szép halai és sokszínűsége miatt is ismerős a horgászok között. 4 tóból álló rendszerről van szó melyből 3 már üzemel. Egy vadregényes pergető tó, egy náddal tarkított feederes-úszós tó és a...

Batéi pontyok
Megjelent: 2024. július 27. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Egy jó barátom meghívásának eleget téve volt szerencsém két horgásznapot is el tölteni Somogy megyében. Somogyban annyi szép, halban gazdag horgásztó van, hogy csak nehezen tudtuk kiválasztani, hogy melyikre is menjünk.   Sudár Gergő csapattársam a nagybajomi Ötös-hárs horgásztavon indul a method OB selejtezőjén, ezért összebeszéltünk, és így dőlt el, melyik tóra esik az első napi túra. Ezen a napon is jól sikerült a peca, fogtunk sok halat, de itt...

Pecasuli Ráckevén
Megjelent: 2024. július 24. | Forrás: Skultéti László | Írások

Ahogy egyre sokasodnak a horgászattal töltött éveim, azt gondoltam, hogy sok újdonságot már nem tartogathatnak nekem, hiszen kevés olyan szegmense lehet még, melyekhez idáig nem volt szerencsém. Mekkorát tévedtem!  2024 januárjában egyszer csak megcsörrent a telefonom és a vonal másik végén az ismeretlen hang Varga György a Ráckevei Horgászegyesület Ifjúsági felelőseként mutatkozott be. Egy közös horgász barátunk közbenjárásának hála jutott el...