Pontyhorgászat: hidegvízi csalogatóanyagok
Megjelent: 2021. január 09. | Forrás: Kubuk Dániel | Írások

Eljött a tél. Az idő vasfoga már igen-igen mardossa a tájat. Reggel az ablakon kinézve már a deres természet látképe fogad bennünket. Aki ilyenkor a vízpartra merészkedik, azok az igazán elszánt horgászok tudják, hogy bajszos barátainkat ilyenkor is megfoghatjuk, ha megfelelő helyen és megfelelő csalival próbálkozunk. Megkell ugyan jegyezni, hogy ez az idő azért nem a legideálisabb a horgászat szempontjából, ugyanis a fagyok beálltával a víz hőfoka is jelentősen lehűl, főleg a szeles, sekély vízű tavakon. Én egy ilyen tóra érkeztem most. A vízmélység talán a legmélyebb pontokon is alulról kóstolgatja az 1,7 m-t, aljzata többnyire egyenletes. Nem kis feladat elé néz, aki ilyen körülmények között is eredményes szeretne lenni és minden megfogott halat megkell becsülni, ugyanis könnyen lehet, hogy csupán egy-két falánk pontyot tudunk horogra csalni. Ezt szeretném egy kis ajánlással megkönnyíteni az olvasók számára, hogy lehetőleg ne csak várakozással töltsük a hideg napokat.

Jéghideg csendélet.

Első és legfontosabb tanács erre az időszakra nézve, hogy igyekezzünk melegen öltözni, kevés felszereléssel mobilisak maradni és 1-2 óra kapástalanság után helyet változtatni, mert ekkor hatványozottan igaz az, hogy meg kell keresnünk a halakat! Csali tekintetében ekkoriban is érdemes a Benzár Turbo Boilie termékcsalád tagjai között keresni a megoldást, azonban érdemes ilyenkor alább adni a nagy pontyok megfogásánál jól muzsikáló 20-24 mm-es golyókból és a 15 mm-es gömböket megcélozni.

Élénk színek, kellemes illatok, ez a Benzár Turbo Boilie.

Ezek közül is az édes ízvilágok a legfogósabbak a dermesztő időjárásban. Ilyenek például a csoki-narancs, eper valamint a méz. Ezen csalik aromája az orrnak is igen kellemes és szénhidrátban gazdag eleségek, melyeket a hideg vízben a pontyok is előszeretettel lakmároznak. Ha valaki elég kíváncsi mint például én is bátran harapjon bele és érezni fogja, hogy nem csak az illatuk, de ízük is kellemes, édes. Ugyanakkor emberi fogyasztásra nem alkalmas, így jobb kiköpni azt és nem pedig lenyelni, de szétrágásuk közepette érezni lehet, hogy nem a rossz minőségű agyon tartósított bojlik keserű ízvilágát adja vissza, hanem mintha egy kellemes édességet rágnánk! Erőteljes, élénk szín, kellemes aroma és édes íz, ez az amiért a pontyok még téli vegetálásuk közepette is megmozdulnak ezekért a golyókért! Érdekesség képp megjegyezném, hogy a fehér színű fokhagymás íz is remekül működik a kevésbé áttetsző, zavarosabb vízü tavakban!

Blow Back Rig-en felkínált aranyló golyóbis.

Érdemes ilyenkor még nagyobb hangsúlyt fektetni a végszerelékek elkészítésére, ugyanis a nyári kapásáradatokhoz képest ilyenkor előfordulhat, hogy csupán napi 1-2 halból kell szemezgetnünk. Ebből kifolyólag előszeretettel kötök Blow Back Rig-et a Carp Expert és Maruto termékeit felhasználva. Nincs is szükségünk másra, mint egy lehetőleg nem túl nagy (én 8-as méretet használok ilyenkor maximum) Maruto horogra, egy Carp Expert fonott előkezsinórra (ilyen például a Fast Sinking, ebből is a vékonyabb 15 lbs változat), egy Carp Expert karikára és egy horogbefordítóra. Ezzel az előkével nagy bizonyossággal tudjuk megakasztani a kíváncsi pontyot, mely szájába szippantja az aranyló golyóbisunkat!

Ebből készül az igazi kalóriabomba!

Ezt követően essen szó természetesen egy másik kardinális kérdésről, az etetés mennyiségéről és minőségéről. A hideg vízben is szükség van némi csalogatóanyagnak, ennek azonban attraktívabbnak ugyanakkor kisebb mennyiségűnek kell lennie. A magas szénhidráttartalmú eleségek a legjobbak ilyenkor. A kis mennyiség miatt én rendszerint a Carp Expert PVA termékeket hívom segítségül. Elsősorban én a főtt magvas etetés híve vagyok, így ilyenkor sem hazudtolom meg magam és egy ide illő édes főttmag keveréket hoztam magammal, a Sugar Bomb-ot. Ez kukorica, tigrismogyoró és búza édesített keveréke. Tökéletes választás a hideg vízre, azonban önmagában nem tölthető sem PVA hálóba sem pedig zacskóba, így rendszerint ICE MIX-el panírozom. Az Ice Mix egy remek kis groundbait a Benzár Mix kínálatában, mely fekete színű, magas fehérje tartalmának köszönhetően (a benne lévő szárított szúnyoglárva örleménynek köszönhetően). A magkeverékre öntve felszívja annak nedvességét és máris PVA barát keveréket kapunk, melyet tovább aromásíthatunk a megfelelő aromák hozzáadásával.

Ha biztosra akarunk menni akkor Attractor-ra van szükség!

Ilyenek lehetnek például a Benzár Mix Attractor család tagjai. Ezek közül a fent látható három ízvariációt ajánlanám a hideg időben. Ezeknek garantáltan nem tudnak ellenállni kedvenc célhalaink.

Csínnyán kell bánni ezekkel azonban, ugyanis nem PVA barát anyagok, tehát ha óvatlanul használjuk őket könnyedén balul sülhet el. Ezért körültekintően, az keverékhez keverjük, ne pedig a hálóra vagy zacskóba öntsük, kis mennyiséget felhasználva!

Amilyen apró annyira tömény!

Választhatunk azonban töményebb kiadást is, melyet a Turbo Aroma termékcsalád képvisel. Ezzel a kis fiolával gazdaságosan, kis helyen vihetjük magunkkal kedvenc íz és illatfokozóinkat. Ezek a kis fiolák rendkívül tömények, tehát ne tévesszen meg senkit az apró mérete! Fogóssága annál nagyobb! Néhány csepp a csalira, esetleg a keverékbe és garantáltan nem marad el a siker!

Kapástalan időben ne késlekedjünk bevetni minden fegyverünket!

Én most a mézes ízvilágot választottam és hogy egy csepp sem menjen kárba az PVA-ba szánt etetőanyag közepében kialakított kis gödörbe helyeztem pár szem bojlit, melyeket leöntöttem aromával! Így nem maradt az edény falán feltapadt, kárba ment csalogatóanyag.

Így egy csepp sem megy kárba!

Fekete színével és kellemes édes,mézes illatával, egy kis szúnyoglárvás beütéssel biztosra vettem, hogy nem marad gazdátlan ez a keverék!

Ha koncentrált etetés, akkor PVA!!!!

PVA termékek közül ilyenkor kis hálókat, illetve túlaromásított zacskókat szoktam készíteni. Utóbbiba a táskám alján maradt Bait Steam-ből mindig nyomok egy kicsit, ezzel is fokozva nem csak a csali illatát, de látványát is! Mivel nem kellett nagy távolságba horgásznom, így a nagyra tömött zacskót nem egyengettem el túlzottan, csak megtekerve azt, megnyálazva szájánál összetapasztottam és máris dobásra készen állt a végszerelék! Az apró hálókat kötöttem a távolabbra szánt szerelékemre! Egy ilyen kis apróság rendkívül sokat jelent. Mindig előnyös lehet a koncentrált etetés, de a hideg beálltával méginkább felértékelődik pozitív tulajdonsága!

Csaba barátom első hidegvizi tükröse! Csoki narancsra csábult el!

A horgászat végére természetesen a várva várt apróság sem maradt el! A természet meghálálta nekem a horgászatra szánt időt és energiát, nem beszélve a megfelelően megválasztott és felkínált csalógatóanyagokat!

Szeretnék tehát mindenkit arra bíztatni, hogy ha ideje és lehetőségei engedik a téló hónapokban is látogassa a vízpartokat, hiszen nem a legkönnyebb ilyenkor a horgászat, de annál nagyobb örömmel és megelégedettséggel tölti el a horgász szívét minden megfogott apróság, mert tudja jól, hogy ezért a halért valóban megküzdött! Kívánok mindenki elszánt sporinak hasonló örömöket mint amit nekem okozott ez a kis spanyolmintás!

Nekem is megjött az eredmény, gyönyörű hal lesz belőle ha megnő!

Forrás: Kubuk Dániel

BENZAR MIX ATTRACTOR AROMAKONCENTRATUM 250ML
950 Ft
CARP EXPERT SUGAR BOMB 800G
Hideg vízi pontyok rakóssal
Megjelent: 2024. március 16. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az első, erős napsugarak megjelenésével a horgászok zöme óvatosan ugyan, de megjelenik a vízparton. Ebben az időszakban, amikor még a vízhőfoka nem éri el az 5 celsius fokot, nehéz kapásra bírni a halakat. Kiemelt fontosságú az átgondolt tudatos horgászat. Alig vártam, hogy kijussak a vízpartra és horogra csaljam a holtág pontyait. Szeretem a tél végi és tavasz eleji horgászatokat, sokat lehet taktikázni, talán ilyenkor tud a legtöbbet fejlődni az ember....

Kényelemhez elengedhetetlen
Megjelent: 2024. március 09. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Sokunknak megvan az az emlék, amikor csak felpattantunk a biciklire és irányba vettünk egy számunkra kedves kis vízterületet egy maroknyi horgász felszereléssel, amit bele raktunk egy vödörbe. Sok mindenre volt jó az a kis tároló alkalmatosság. Etető anyagot kevertünk benne és valljuk be elfért benne minden és amikor rá került a tető az volt a mi kis székünk is. A kényelemtől messze állt, de megtette egy kis időre ám, de kellemes volt róla felállni is...

Egyedi, trendi és fogós? Megérkezett a Salmo FWS és LBS!
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Őze Dániel | Írások

2023 év közepén összeültünk Lukácsi Bélával és több beszélgetés és eszmecsere után, vallatva a műcsalis dobozainkat, megkerestük azt a rést és hiányt, ami hiányzott még az arzenálunkból és persze a kínálatunkból. Ezen ötletelések hamar grafikai munkába torkollottak, és a mai trendeknek és tapasztalatainknak hála, megszületett egy teljesen egyedi Salmo szín-páros, az FWS és LBS! Megannyi gyártó és megannyi műcsali elérhető manapság,...

Eső és napsütés = Szivárványos napok
Megjelent: 2024. március 06. | Forrás: Szebenyi Péter | Írások

Március közepét írva örömmel vettem fel a telefont, amikor a Zabos Géza Horgász Egyesület Halászati és Horgászati Ellenőrének, Márton Károlynak a nevét írta ki csörgéskor a készülék, hisz bíztam benne: megérkeztek a pisztrángok. Minden évben egyszer-kétszer a téli és a tavaszi hónapokban pisztráng telepítést hajt végre a Zabos Géza HE a Nagycsécsi tóba. Ezen agresszíven táplálkozó és többféle módszerrel is jól fogható ragadozókról...

Csatorna peca feederrel
Megjelent: 2024. március 02. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Szeretem a hosszan elnyúló, csendes csatornák varázsát. Mindig találok olyan területet, ahol egyedül lehetek a természettel. Egy kis séta sem zavar. Gyakorlottan tudom minimalizálni a felszerelésem. Csatorna, megfejtésre vár. Egy ülőke, előkék, pár kosár, egy bot, egy vödör a csalikkal, etetőanyaggal. Indulhat a figyelmes séta csendben. Keresem a halak jeleit. Ott állok meg, ahol látom vagy sejtem a keszegek, kárászok, pontyok jelenlétét....

Úszós szerelékek kötése
Megjelent: 2024. február 24. | Forrás: Csala Viktor | Írások

Az utóbbi években a téli hónapokban igen kegyes volt hozzánk az időjárás. Végighorgásztuk ezt az időszakot, de most ez változott idén és mindenki döntse el magában, hogy sajnos, vagy nem sajnos, talán kell egy kis pihenő a természetnek is. Vastag jég takarja vizeinket és előtérbe kerül a szezonra való felkészülés. A gondolataim persze nekem is a peca körül forognak, ezért kötözgettem pár létrára való úszós „szerkót”. Az úszót mindig az adott...