Delta fíling - első rész
Megjelent: 2007. július 27. | Forrás: Murányi Antal | Tesztek

Hatalmas személyszállító hajók Tulcea kikötőjében. Napi rendszerességgel járják mindhárom Duna-ágat, egészen a Fekete-tengerig.

A Duna-deltát megjárni lassan már annyira egyszerű lesz, mint futni egy kört a Margit-szigeten. (Bár, ahogy vesszük... Nekem az utóbbi van messzebb.)
Tény viszont, hogy egyre csak nőnek ki a földből a panziók, rajzanak a motorcsónakok, és a tulceai kikötőben könnyedén felfrissítheted angol, német, francia vagy japán társalgási szintű nyelvtudásodat – sőt új nyelveket is tanulhatsz: svédek, hollandok, finnek és magyarok (ja, ezek mi vagyunk?) masíroznak fel a hatalmas személyszállító hajókra, távcsövekkel, fotógépekkel, horgászbotokkal és sokszor elképesztően dagadt hátizsákokkal.

Isten tudja, vagy még ő se, hogy ki hogyan jut el a Delta Kapujába – van, aki huszonnégyórás autóúttal, mások a Dunán jönnek le, a többség viszont távolsági buszokkal, illetve vonattal éri el a szent várost.

Jó volt látni, hogy a fellendült turizmusnak van szemmel látható haszna is: Tulcea főterét minden percben építik, újítják (még a 34 fokos kánikulában is ott melóztak az elítéltek, vagyis a munkások), és az állomási mosdóktól a boltokig, minden igazán európai arcot mutat – szemben például a tényleg lepukkant Ploiesti Sud, vagy Buzau állomási környékkel. De nincs mit tenni, ezeken a helyeken is át kellett vonatozni, hogy célhoz érhessünk.

Vannak horgászok, akik már a tulcea-i kikötőben is lazán bevetik a cájgot…

Sokan az utazás eme részét igyekeznek mihamarabb elfelejteni, és csak az igazi deltai élményeikre koncentrálnak. Én viszont szívesen sétálgatok Tulcea központjában, átnézem a horgászboltokat, vásárolok pár villantót – bár ilyenkor általában már alaposan el vagyok látva műcsalikkal.
Ezúttal egy sok darabból álló Salmo wobbler-kollekciót is vittem magammal – főleg az új fejlesztéseket. Roppant kíváncsi voltam, hogy a deltai halak mely típusokat tartanak jónak az általam választottak közül. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a kollekció összeállítása előtt, horgászbarátaim körében már végeztem egy felmérést a legsikeresebb, vagy annak saccolt Salmo típusokról. A megkérdezett alanyok azért sem voltak könnyű helyzetben, mert előre kikötöttem, hogy a deltai túrám alatt minden napszakban, és minden ragadozóra horgásznék, tehát igazán részletes tippeket kérek!
A kapott ajánlatok sok ponton egyeztek, hamar kirajzolódott tehát az a kollekció, amelyet mindenképp vinnem kellett magammal. Néhány példa a listáról:
– csukára, nappal: EXECUTOR (IEX7SR-RR), SLIDER (SD7F-RGS), SLIDER (SD7F-RR), FATSO (F10S-RR), PIKE (PE9F-PE).
– balinra, nappal: THRILL (TH7-OB), THRILL (TH7-RBL).
– süllőre, éjszaka: MINNOW (MF7SDR-CL), MINNOW (MF7F-GT), PERCH (PH8F-GT), STING (S6F-GT).
– harcsára, éjszaka: HORNET (H6F-GT), STING (S9F-GT), WHITE FISH (SW13F-YZO).

Mivel engem a Deltából leginkább a csukák izgatnak, érkezés után a csukázó cuccot szereltem össze elsőnek. Encikémmel csónakba ültünk, és már motoroztunk is a kiszemelt öblök irányába.

Az első csukám majdnem a csónak előtt markolta el a wobblert.

Miért tagadnám, elsőre a testes SLIDER-eket kötöttem fel. Megnyugtató volt látni, hogy a 7 centis darabok átlagos pergetőbottal is jól dobhatóak, a rövidke jerkbot tehát ezen a ponton még nélkülözhető. A Slider bevontatásából sem csináltam nagy ügyet… Tény, hogy átlagos vezetés mellett ez a műcsali nem sok mozgást produkál, de enyhe spiccmozdulatokkal már könnyen életet lehelhetünk bele – nem szükséges hűen utánoznunk az amcsi multis pisztrángsügerezők idegbeteg csörlőzési technikáit. A deltai csukák legalábbis azt mondták, hogy így is jó lesz ez… Második dobásra rástartolt egy ragadozó a szlájderre, közel kétkilósra saccoltam a megvillanó halat.

Encikém is egy szép hallal indított.

Ezek után már teljes bizalommal dobáltam a jerket – mivel ez egy átlagnál súlyosabb wobbler, nemcsak hosszabbakat, hanem pontosabbakat is dobhatunk vele. Centire be tudtam lőni bármelyik bokor alá, ami a nyári sekély vizekben tartózkodó csukára való tekintettel, nem utolsó szempont! Kétszer is sikerült úgy rádobnom a lesben álló ragadozóra, hogy a vízbe eső wobblerrel már indult is a hal…

A sztárok… SLIDER (SD7F-RGS), SLIDER (SD7F-RR)

Másik fontos észrevételem, hogy a beeső Slider igazán szép hangot produkál… Olyan élethű csobbanással ér vizet, hogy öröm volt hallani! El tudom képzelni, hogy már a beeső Slider is felkelti a ragadozó figyelmét – legalábbis nagyon sok kapásom volt rögtön becsapódás után. Talán érdemes lenne az éjszakai harcsapergetéseken is tesztelni a Slider hangját…

Szlájder, szlájder, szláder…

Amikor eléggé fel voltam telve csukás élményekkel, akkor más Salmo wobblereket is előkerestem. A PERCH és EXECUTOR halmintás darabjai összesen három csukát hoztak, sikerük tehát messze a Slider alatt volt. Talán máshol, máskor…
Szép a deltai horgászat, pláne ha jó sűrűn fog az ember! Ezért hát gyorsan visszakerültek a Sliderek, és így kerestem tovább a halakat…
Hamar feltűnt az is, hogy a felúszó (Floating) Slider erőteljesebb bevontatás mellett sem merül 20 centi alá, ezért kényelmesen le tudtam horgászni vele azokat a hínarasokat is, ahol más műcsalik szóba se jöhettek. Mondanom sem kell, hogy a nyári csukák hetven százaléka ilyen szélvizekben dekkolt.

A tízcentis merülő FATSO igazán tenyérbeillő darab. Mindig attól tartottam, hogy ki ne ugorjon a kezemből…

Dél körül már alig volt csuka a környéken, amely ne ízlelte volna meg a jóképű szlájdert. Encikémmel nyugodtan lazíthattunk tehát, és beiktattunk egy kis deltai csónakázást is a programba… Csatornák, álló- vagy lassan áramló vizek, kis tavak, nagy tavak, nádfalak, gyökerek – szóval, van itt minden, amitől a pergetőhorgász rögtön szívéhez kap.

Elég egy pontos dobás a gyökér elé, és máris rajta a hal…

Bármennyire leköt a deltai horgászat, igyekszem figyelmet szentelni minden másra is, amelyért madarászok vagy néprajzosok is szívesen jönnek ide.

Ja, a madarak… A kócsagféléket immár felismerem, meg a pelikánt is!
De ezen kívül láttuk csodaszép nagymadarakat is, meg a Republic által megénekelt kismadarakat!

De láttunk ritka szép szürke madarakat is, meg barnákat is, de voltak köztük fehérek is – attól függően, hogy árnyékban voltak, vagy napos helyen.

A kisebb csatornákon olykor kifeszített halászhálók zárják el az utat.

A deltai falusiak roppant szimpatikus figurák…
Kezdve attól, hogy a legutolsó putriba se szabad bemenni égő cigarettával, egészen az autómentes falvakig, egy sor rokonszenves szokást ápolnak. Ha tudsz pár szót románul, roppant kedvesek és örülnek, ha pedig nem tudsz, akkor is kedvesek, de általában nem örülnek.
Mondják, hogy egy tucat náció keveredett itt: törökök, bolgárok, lipovánok, tatárok, zsidók, satöbbi, amelyek közül sokan ma is őrzik ősi nyelvüket és hagyományaikat, de az általam látogatott falvakban kizárólag román nyelvet hallottam, bármennyire is hegyeztem a fülem.
Ami viszont mindenütt látható: száradó hálók, ősi halászcsónakok, mindenfelé kószáló gazdátlan tehenek, és marcona, naptól égetett arcok a kisboltban.

Hazafelé tart a szénásszekér… illetve, szénás csónak.

Ja, kisbolt… Kellemes meglepetés volt, hogy például Crisan faluban két olyan önkiszolgáló ábécé is működik, amelyekből bármilyen hús, zöldség, gyümölcs, édesség vagy ital beszerezhető. Kaját cipelni tehát fölösleges. Drágaság? Nem hinném… Összevetve a kolozsvári, váradi, brassói meg udvarhelyi árakkal, azt mondhatom, hogy nem is olcsóbb, nem is drágább itt a flamó, mint Románia más pontjain. De talán az esetleges pár fillér eltérés sem lenne elég ok ahhoz, hogy háromszor annyi csomaggal induljunk útnak.

Az igazi deltai fíling.

De ez már csak egy kis ornito-ethno-admin zárójel volt, hiszen egy hét még a mindent kimerítő horgászatra is kevés, nem hogy a szárazföldön való nézelődésre. Pedig nekem elhihetik: napi 2-4 órai alvást engedélyeztem meggyötört porhüvelyemnek, hogy részt vehessek a hajnali csukázáson, esti süllőzésen, és éjszakai harcsázáson. A következő részekben tehát ezekről számolok majd be, bő nyállal!

Murányi Antal

- folytatása következik -

Megújult PVA hálók a Carp Expert kínálatában
Megjelent: 2024. május 01. | Forrás: Szabó Attila | Tesztek

A PVA termékek már nem új keletű dolgok a pontyhorgászatban, hiszen viszonylag régóta jelen vannak a piacon. A kis mennyiségű, koncentrált etetés hatékonysága, és létjogosultsága egyáltalán nem kopott az évek során, sőt, népszerűsége jelentősen megnőtt a hazai horgászok körében is. A Carp Expert termékek között is régóta megtalálhatóak voltak ezek a kiegészítők, azonban úgy gondoltuk, hogy ideje ezeket korszerűsíteni, és kihasználni a folyamatosan...

A Concourse Feeder botok
Megjelent: 2024. április 13. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Az előző posztomban írtam, hogy a Concourse feeder botok megérnek egy külön írást is.  Talán bevezetés képpen érdemes megemlítenem, hogy elég régóta horgászom és mindig is nagyon kényes voltam a felszerelésemre – a barátaim szerint túlságosan is -. Különösen igaz ez a botokra és a hozzá passzoló orsókra. Hosszú évekbe telt mire összeraktam azt a felszerelést, amelyikkel bárhol, bármilyen körülmények között nyugodt szívvel le tudok ülni...

Radarozz! – Lucky Spear FF918-c
Megjelent: 2024. március 13. | Forrás: Heincz András | Tesztek

A nagyhalas és pergető horgászatban is előnyünkre válik, ha ismerjük a vizet, a benne rejlő akadókat, töréseket, halágyakat, mivel így tudhatjuk hol érdemes keresgélni vagy épp melyik helyet kerüljük el nagy ívben. A meder feltérképezésében nagy segítséget nyújtanak a mára már bárki által elérhető halradarok.  Határ a csillagos ég, szokták mondani, és ez igaz a radarokra is. Találunk néhány 10 ezer forintostól kezdve a sok milliós masináig,...

Wizard MXT Karbon - Megérkezett a legújabb pergető merítő széria
Megjelent: 2023. október 14. | Forrás: Őze Dániel | Tesztek

Egy igazán prémium kivitelű és kifejezetten praktikus pergető háló szortiment jelent meg a Wizard termékeink között, amely produktumot minden pergető horgász szívesen fogja használni, legyen szó csónakos vagy igazi cserkelő horgászatról. Az MXT Karbon merítőháló kifejezetten a ragadozóhalakhoz lett tervezve, és ehhez mérten kiváló minőségű anyagokból készült, hogy megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak. 3 féle méretben került...

MFF - A method feeder horgászok szúnyogriasztója!
Megjelent: 2023. június 10. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

Érdekesen csenghet sokaknak a cím, hogy a feeder horgászoknak már külön szúnyogírtót is terveznek, viszont az a mondat is több horgásznál megragadhatott, hogy szúnyogírtós kézzel nem nyúlnak sokan az etetőanyaghoz, mivel a benne lévő vegyszer riasztóan hathat a halakra. Ezen kritérium megoldására jött létre az MFF - vegyszermentes szúnyogriasztó család! Az MFF szúnyogriasztó használatával távolról elkerülnek a szúrós kis ördögök, mert a...

CATMAGNET – Forradalmian új magyar találmány, mely megkönnyíti a harcsahorgászatot
Megjelent: 2022. december 29. | Forrás: Nieto Ramón | Tesztek

Nieto Ramón, szenvedélyes horgász vagyok. Talán négy-öt éves lehettem, amikor nagypapám megtanított horgászni. Emlékszem, hogy az első botjaimat együtt raktuk össze. Nádat szedtünk bottestnek, majd borosdugót faragtunk úszótestnek. Sosem felejtem el, ahogy izgatottan néztem a vizet órákon keresztül és teljesen elvarázsolt a halfogás rituáléja.  A harcsahorgászatnak megvan a maga szépsége, a fogásokon túl is. A horgászat iránti szeretetem...