Éjszakai pergetés a Chilia-ágon
Megjelent: 2007. október 05. | Forrás: ZéBé | Tesztek
Ahogy megyünk bele az õszbe, rövidülnek a nappalok, reggelenként párafátyol takarja a folyót, estefelé elõkerülnek a melegebb kabátok. A nap többi részéhez viszonyítva az esti órák a legfogósabbak. Errõl esik most röviden szó.

A vizreérkezés pillanatában kapta el

Az esti szürkület és a sötétedés órái a süllõk és a nagy balinok ideje. Ezekben a percekben még a látott rablás dönti el, hogy milyen wobblert vagy mûcsali típust válasszunk.
De ahhoz, hogy halat fogjunk, a felkészülést sokkal korábban kell kezdenünk.
Még világosban végigjárjuk azokat a helyeket, ahol nagy bizonyossággal megjelenik a süllõ. Ezek itt a Duna-ágban a kövezett vagy fás becsúszásos partszakaszok. Célszerû a jónak vélt helyen odébb rakni az ingó, zörgõ köveket, lenyesni a kellemetlenül belógó száraz faágakat.

Megvan aharcsapörköltnek való
A süllõ hûséges állat, rabolni fog a megszokott rugany, bedõlt fa, vagy éppen egy nagy kõ mögött. Soha ne este érkezzünk meg, hanem még világosban.

A meghorgászandó terület nagyjából 1-2 folyamkilométer, ezért az elsõnél kezdünk. Megvárjuk az elsõ rablásokat, aztán indulhat a mûcsali. Ha sikerül halat fogni, alapszabály a csendes fárasztás, a szûk sugarú fejlámpa, méreten aluli hal kiemeléséhez a boga gripp! Ha megvan az elsõ hal, indulunk tovább a következõ helyre.

Kis túlzással azt is mondhatnám, hogy lépésrõl-lépésre cserkeljük be a helyeket. A sötétben való horgászat kifinomítja az ember érzékeit, egy idõ után nem csak látjuk, de érezzük is a halat. Annyira szórakoztató és változatos horgászat ez itt a Deltában, hogy nem elõször fordul elõ velünk, hogy az éjszakai pergetés átcsúszik a hajnalba.

Slider fogta harcsa

Nagy tanulság, hogy nem szabad egy-egy jó helyet túlhorgászni. A halak nem ostobák, ahogy mi kupálódunk az éjszakai horgászatok során, úgy rafinálódnak õk is! Ha észrevesznek bennünket, megszûnik a rablás, és csak akkor indul újra, ha már messzire távolodtunk az amúgy jó helytõl! Türelem, önmérséklet kell az éjszakai pergetéshez.

Vonzó a sárga színû Slider

Az éjszaka sztárja persze nem a süllõ és a balin, hanem a harcsa, amelyekbõl irdatlan nagyok vannak a Deltában. Sajnos nekünk az idén még nem sikerült igazán nagy harcsát fogni. Átlagban 6-7 kilósakat fogunk, igaz, azokat szakmányban. Az eddigi legnagyobb harcsánk 32 kilós volt, ami játékhalnak tûnik a halászok nyolcvankilós fogásaihoz képest! Éppen azért, mert minden éjszakai harcsapergetésben benne van a nagy hal ígérete, a felszerelést is ehhez igazítjuk.

Épp, hogy megakadt…

Botból csak a legjobb minõségû jöhet számításba 50-100 grammos, felkeményedõs, hibátlan akciójú! Van nálunk egy Prion Pilk 50-190 g dobósúlyú lágy spiccû pergetõ bot, ami abban a pillanatban, amikor a harcsa behörpöli a wobblert bevágáskor, azonnal felkeményedik! Finom kis peca SIC Fuji gyûrûsorral, hosszú parafa nyéllel. Mániám a jó botnyél, harcsafárasztásnál nagyon nem mindegy, milyen terhelés nehezedik a karra, csuklóra. Ha egy bot jól kézbe áll, az már fél siker! Ne pergessünk fejnehéz bottal, mert rontja a dobás pontosságát!

A támadás pillanata

Az orsó 4o-es Zauber, Ryobiéktól. Elsõ látásra nem tûnik kimondott harcsapergetésre alkalmas orsónak, de aki már használta, az tudja, hogy fékrendszere igen finom, a 8+1 csapágy sem megvetendõ, kétsebességû oszcillációs tengelyemelõ szerkezetének és a csapágyazott zsinórvezetõ görgõnek köszönhetõen úgy rakja a fonott zsinórt, ahogy a nagykönyvben meg van írva! Pergetéshez fonott zsinórt 15-25-ig variálunk, a wobblerek erõs megbízható karikákkal és horgokkal szereltek. A felszerelésnek nem lehet gyenge pontja, wobblerünkhöz mindig használunk „not a knot” kötésrögzítõ kapcsot, ez a nagyobb testû wobblernél sem rontja az akciót.

Mehet vissza..

Van itt egy szakasz a Csernovkán, bedõlt fák, bokor-bokor hátán, partszéli négy méteres víz gyönyörû kanyarokkal. A Körösnél nagyobb, a Tiszánál kisebb folyó harcsaállománya mesés! Ha ide indulunk, akkor mindig van velünk egy Salmo Whitefish 18 centis úszó wobbler, amit akkor vetünk be, amikor a cuppanós, durranós harcsarablások a bokrok takarásában elkezdõdnek.

Ez már a szebbek közül való

Az egyik fás öbölben a wobbler súrolja a fûzfa leveleit, alig éri a vizet, máris leszippantja egy ötös harcsa. Alig félóra múlva már a nyílt vízen is hajtanak a harcsák, a pislákoló fényben alig lehet észrevenni azt a kis csíkot, amit a zsírúszóikkal húznak. Benne vagyunk a jóban, váltogatjuk a wobblereket. Kaptunk tesztelésre egy vödör Salmo wobblert, nem kell idegeskedni, ha egy-egy bent marad a csökökben, nagyobb ágakban. A húszcentis, úszó Skinnert nagyon eszik a halak, fogósak a Sliderek is. Legutóbb egy négyórás éjszakai pergetésen tizenkét darab 5-13 kiló közti harcsát fogtunk, ebbõl hetet a Whitefish-el!

A felszínen vágott rá..

Nem tudom, mi a titka ennek a wobblernek, sajnos ebbõl a fajtából már csak egy darab maradt. Amikor a legutóbb leakadt, lementem érte a 16 fokos vízbe. Szerencsére elérhetõ távolságban találtam rá, egy bedõlt fában. A megfázástól ugyan megóvott a házilag készült üveg cujka, amit megittam, de két napig úgy fájt tõle a fejem, hogy harcsák helyett csillagokat láttam.
Megújult PVA hálók a Carp Expert kínálatában
Megjelent: 2024. május 01. | Forrás: Szabó Attila | Tesztek

A PVA termékek már nem új keletű dolgok a pontyhorgászatban, hiszen viszonylag régóta jelen vannak a piacon. A kis mennyiségű, koncentrált etetés hatékonysága, és létjogosultsága egyáltalán nem kopott az évek során, sőt, népszerűsége jelentősen megnőtt a hazai horgászok körében is. A Carp Expert termékek között is régóta megtalálhatóak voltak ezek a kiegészítők, azonban úgy gondoltuk, hogy ideje ezeket korszerűsíteni, és kihasználni a folyamatosan...

A Concourse Feeder botok
Megjelent: 2024. április 13. | Forrás: Pető Gábor | Tesztek

Az előző posztomban írtam, hogy a Concourse feeder botok megérnek egy külön írást is.  Talán bevezetés képpen érdemes megemlítenem, hogy elég régóta horgászom és mindig is nagyon kényes voltam a felszerelésemre – a barátaim szerint túlságosan is -. Különösen igaz ez a botokra és a hozzá passzoló orsókra. Hosszú évekbe telt mire összeraktam azt a felszerelést, amelyikkel bárhol, bármilyen körülmények között nyugodt szívvel le tudok ülni...

Radarozz! – Lucky Spear FF918-c
Megjelent: 2024. március 13. | Forrás: Heincz András | Tesztek

A nagyhalas és pergető horgászatban is előnyünkre válik, ha ismerjük a vizet, a benne rejlő akadókat, töréseket, halágyakat, mivel így tudhatjuk hol érdemes keresgélni vagy épp melyik helyet kerüljük el nagy ívben. A meder feltérképezésében nagy segítséget nyújtanak a mára már bárki által elérhető halradarok.  Határ a csillagos ég, szokták mondani, és ez igaz a radarokra is. Találunk néhány 10 ezer forintostól kezdve a sok milliós masináig,...

Wizard MXT Karbon - Megérkezett a legújabb pergető merítő széria
Megjelent: 2023. október 14. | Forrás: Őze Dániel | Tesztek

Egy igazán prémium kivitelű és kifejezetten praktikus pergető háló szortiment jelent meg a Wizard termékeink között, amely produktumot minden pergető horgász szívesen fogja használni, legyen szó csónakos vagy igazi cserkelő horgászatról. Az MXT Karbon merítőháló kifejezetten a ragadozóhalakhoz lett tervezve, és ehhez mérten kiváló minőségű anyagokból készült, hogy megfeleljen a legmagasabb elvárásoknak. 3 féle méretben került...

MFF - A method feeder horgászok szúnyogriasztója!
Megjelent: 2023. június 10. | Forrás: EnergoTeam | Tesztek

Érdekesen csenghet sokaknak a cím, hogy a feeder horgászoknak már külön szúnyogírtót is terveznek, viszont az a mondat is több horgásznál megragadhatott, hogy szúnyogírtós kézzel nem nyúlnak sokan az etetőanyaghoz, mivel a benne lévő vegyszer riasztóan hathat a halakra. Ezen kritérium megoldására jött létre az MFF - vegyszermentes szúnyogriasztó család! Az MFF szúnyogriasztó használatával távolról elkerülnek a szúrós kis ördögök, mert a...

CATMAGNET – Forradalmian új magyar találmány, mely megkönnyíti a harcsahorgászatot
Megjelent: 2022. december 29. | Forrás: Nieto Ramón | Tesztek

Nieto Ramón, szenvedélyes horgász vagyok. Talán négy-öt éves lehettem, amikor nagypapám megtanított horgászni. Emlékszem, hogy az első botjaimat együtt raktuk össze. Nádat szedtünk bottestnek, majd borosdugót faragtunk úszótestnek. Sosem felejtem el, ahogy izgatottan néztem a vizet órákon keresztül és teljesen elvarázsolt a halfogás rituáléja.  A harcsahorgászatnak megvan a maga szépsége, a fogásokon túl is. A horgászat iránti szeretetem...