A villanymotor – mint annyi más kényelmi horgásztalálmány – Amerikából érkezett hozzánk. Hazájában „trolling motor” néven ismert, ami elsődleges rendeltetésére is rámutat: nem gyors haladásra való, hanem arra, hogy horgászat közben mozgassa a csónakot. Nálunk nem divat ugyan a vontató horgászat, de a villanymotorokat mi is megszerettük. Azokon a vizeken, ahol nem használható robbanómotor, az elektromos meghajtás csendes, környezetkímélő, kényelmes, és nem utolsó sorban olcsóbb alternatívát jelent a benzines pöfögőkkel szemben. Mit jelent a 44 lb?
A villanymotorokat nem a lóerőben, vagy kilowattban mért teljesítménnyel, hanem fontban (libra, lb) megadott tolóerővel jellemzik, amit nem nagyon tud hová tenni egy lóerőkhöz szokott gondolkodású hajós. Az EnergoTeam motorok műszaki leírásában megadják a motorok áramfelvételét is, amibõl nem csak a teljesítményre, de több lényeges dologra is lehet következtetni.
Modell Tolóerő Maximális áramfelvétel Feszültség
lb kg
ET34 34 15,4 34 A 12 V
ET44 44 20,0 44 A 12 V
ET54 54 24,5 54 A 12 V
Feltűnő, hogy a fontban megadott tolóerő, és a motor áramfelvétele azonos szám.
Az áramfelvétel viszont végképp nem mond semmit az átlagembernek, talán ezért honosodott meg a motorok jellemzésére a szemléletesebben ható tolóerő.
Az áramfelvétel és a feszültség ismeretében már könnyen ki tudjuk számolni a teljesítményt is (12 V * 44 A = 528 W). Ennek megfelelően a 44-es motor 0,53 kW, avagy 0,72 Le teljesítményű.
A ET motorok három tollú csigája nagyobb teljesítményre képes | ... a más típusoknál gyakori kétszárnyú propellerekkel szemben. |
Mire elég 0,72 lóerő?
A gyakorlatban nem a motor teljesítményére vagyunk kíváncsiak, hanem az a lényeg, hogy milyen gyorsan megy vele a csónak. Az ET44-es motor „csuma gázon”, vagyis a legnagyobb, ötös fokozaton 7 km/óra sebességgel hajtja a 2-3 emberrel leterhelt, 6 méteres ladikot, négyesben pedig kb. 5-6 km/óra tempóban halad. Szintén 5 km/óra körül lesz a ladik sebessége, ha ugyanaz a 2-3 utas jó erősen belekapaszkodik az evezőkbe, viszont a villanymotor nem fog kimerülten lihegni 10 perc után, hanem tartósan bírja a tempót.
Milyen messzire jutunk vele?
A villanymotoros csónak hatótávolsága a motor áramfelvételétől, és az áramforrásunk kapacitásától függ. A 74 Ah-s Banner akku szűk 2 óráig képes maximális fokozaton pörgetni az ET44-es motort, ami – az előbbi példában szereplő 7 km/h maximális sebességet figyelembe véve – kb. 12 km megtett utat jelent. Azonban gazdaságosabb 3-4-es fokozaton utazni, úgy kevesebbet fogyaszt a motor. GPS-sel többszörösen ellenőrzött tapasztalat, hogy a 44-es motor + 74 Ah-s akku kombó egy töltéssel képes akár 15 kilométert is megtenni, ami a gyakorlatban egy egész napos pergető túrát jelent, változó sebességgel, szakaszosan haladva.
Ha ennél hosszabb utat tervezünk, akkor – az erőforrások beosztása érdekében – célszerû két akkumulátorral elindulni. Ha lemerül az első akku, akkor ideje visszafordulni, a második akku még biztosan visszavisz a kikötőbe. Másrészt lényegesen könnyebb is két kisebb akkut szállítani, mint egy dupla akkora monstrumot cipelni.
Előremenetben 5, | hátramenetben 2 fokozat áll rendelkezésünkre |
Az áramforrásról
Az EnergoTeam az egyik legkorszerűbb technológiát megtestesítő, Banner gyártmányú „Power Boat” akkumulátort ajánlja az elektromos csónakmotorjaihoz.
Fõbb adatok
Hossz : 278 mm
Szélesség : 175 mm
Magasság : 190 mm
Tömeg : 21 kg
Kapacitás : 74 Ah
A kormányrúd hossza szabályozható. | |
A Power Boat típusra jellemző AGM (Absorbing Glass Mat) eljárás lényege, hogy az akkumulátor lemezeinek elválasztására egy finom szálakból álló, speciális üvegpaplant használnak, ami számos előnnyel jár.
Először is az üvegpaplan szivacs módjára felissza az akkumulátorban lévő folyadékot. Oldalra döntött, vagy felfordított helyzetben sem folyik ki az elektrolit, sőt az sem katasztrófa, ha véletlenül leejtjük a betonra az akkut, és megsérül a burkolata. Még ilyenkor sem szivárog ki a sav, és az akkumulátor is üzemképes marad.
Az AGM technológia további nagy vívmánya a hagyományos, folyadéktöltetű akkumulátorokkal szemben, hogy az elektródák nem csak „lógnak a lében”, hanem egy tömör szendvicsszerkezetbe vannak összepréselve az őket elválasztó üvegpaplannal együtt. Az összenyomott lemezkötegnek gyakorlatilag nincs lehetősége a szabad mozgásra, a Power Boat akkumulátorok ezáltal sokkal jobban tűrik a rázkódást, mint a korábbi típusok.
A hagyományos akkumulátoroknál a lemezek felületén lejátszódó kémiai átalakulás idővel az elektródák elporlásához vezet, ami nem csak az áramforrás kapacitását csökkenti, hanem a cella alján iszaplerakódást, rosszabb esetben cellazárlatot is eredményez. Az AGM szisztéma ezt a káros jelenséget is teljesen kiküszöböli.
A tökéletesített mechanikai és kémiai tulajdonságokból eredően a Power Boat akku élettartama lényegesen hosszabb a hagyományos gyártmányokénál, háromszor több töltési ciklust képes teljesíteni, mint a klasszikus, folyadéktöltetű ólomakkumulátorok.
A motor felfogatása fém szerkezetű, stabil, teljesen rezonanciamentes. A szélesre nyitható szorító szinte bármilyen csónakra felszerelhető, akár a fartükörre, akár a csónak oldalára. Az alkalmi, kölcsönzött csónakoknál adódó váratlan rögzítési nehézségek (vékony palánk, kiálló csónakszegély, stb.) általában könnyen áthidalhatók 1-2 alkalmas deszkadarab segítségével.
Az akkumulátor üzemeltetése, gondozása
A zárt kivitelű akkumulátorokat gondozásmentes akkunak is szokták nevezni. Az úgynevezett gáz-rekombinációs technológia révén a töltés során képződő gázok (oxigén és hidrogén) nem szöknek el az elektrolitból, hanem a porózus üvegpaplan rétegben újra vízzé egyesülnek. A „gondozásmentes” szó tehát lényegében csak annyit jelent, hogy a régi típusokkal ellentétben az ilyen akkumulátoroknak nem kell rendszeresen ellenőrizni a savszintjét, és nem szükséges, sőt nem is lehet őket desztillált vízzel feltölteni. Egyéb tekintetben viszont félrevezető a „gondozásmentes” jelző, hiszen az üzemeltetéssel és töltéssel kapcsolatos játékszabályokat ezeknél a korszerű akkumulátoroknál sem hagyhatjuk figyelmen kívül.
Az ólomakkumulátorok két fő ellensége a mélykisülés, és a lemerített állapotban való tárolás. Ezeket az alapvető tényeket az AGM technológia sem képes maradéktalanul áthidalni.
Annak érdekében, hogy akkumulátorunk minél tovább megőrizze jó teljesítőképességét, ne merítsük le soha az „utolsó lehelletéig”, hanem lehetőleg hagyjunk benne a kapacitása 10-20 %-ának megfelelõ töltést. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy akkor kell leállni, amikor már észrevehetően gyengén húz a motor.
Használat után a lehető legrövidebb idõn belül kapcsoljuk töltőre a lemerült akkumulátort, és mindig feltöltött állapotban tároljuk! Ez a tanács különösen érvényes a szezonon kívüli, huzamosabb tárolásra. A télire félretett akkut hűvös, száraz helyen célszerű tartani (0-10 °C között). A feltöltött akkunak egyébként nem árt a fagy sem, -25 °C-ig bírja a hideget. Banálisan hangzik, de az akkumulátor felületét, és a csatlakozó sarukat is ajánlatos tisztán tartani, ugyanis a szennyezett, nyirkos felületen fellépő kúszóáramok gyorsítják a spontán lemerülést. Néhány havonként érdemes töltőre kötni az akkumulátort, hogy jó kondícióban vészelje át a holtszezont (fenntartó töltés).
Fontos a jó kontaktus, mert itt komoly amperok szaladgálnak a kábelen! A töltöttségi állapotot a régebbi, folyadékos töltetű akkuknál a sav sűrűségének mérésével lehet ellenőrizni. A Power Boat esetében sűrűségmérésre nincs mód, helyette a kapocsfeszültség mérése útján ellenőrizhetjük a feltöltöttség mértékét, amennyiben rendelkezünk megfelelő pontosságú műszerrel.
Töltöttségi szint Kapocsfeszültség* (V) Sav sűrűsége (g/cm3)
100 % 12,60 felett 1,28-1,26
75 % 12,40-12,54 1,25-1,24
50 % 12,24-12,40 1,24-1,21
25 % 11,88-12,18 1,18-1,13
0 % 11,88 alatt 1,12 alatt
*Nyugalmi, terheletlen állapotban mért érték, kb 5 órával a feltöltés, vagy kisütés után
Hogyan töltsünk?
Modern akkumulátorunk töltése fokozott gondosságot igényel. A zárt rendszerű akkumulátorok különösen érzékenyek a túltöltésre, ugyanis a szükségesnél hosszabb időtartamú, intenzív töltés során gázfejlődés léphet fel. A cellákat lezáró biztonsági szelepek ugyan kiengedik a gázokat, de rajtuk keresztül a vízveszteség már nem pótolható. Szakszerűtlen töltéssel tehát akár rövid távon is tönkre lehet tenni az áramforrást. Ezért mindenképpen fontos, hogy a töltőnk feszültségkontrollált legyen, és a töltőfeszültség semmilyen körülmények között se haladja meg a 14,4 Voltos szintet.
Érdemes egy korszerű, „intelligens” töltőkészüléket beszerezni, ami leveszi a felhasználó válláról ezeket a gondokat. Az EnergoTeam által ajánlott DHC töltő tökéletesen megfelel erre a célra. A kommersz töltőkkel szembeni árkülönbözet már az első akkumulátor élettartamának meghosszabbítása által megtérül!
Az akku nem éppen pehelysúlyú, az „energiahordozó” sporttárs megdolgozik a kényelmes horgászatért. Mit tud az „okos” töltő? A grafikon a töltési folyamat egyes szakaszait szemlélteti. 1. „Előjáték”. A mélyen lemerült, vagy/és elszulfátosodott akkumulátor lemezeinek reaktiválását szolgálja a bevezető, rövid impulzusokból álló töltési szakasz.
2. Intenzív töltés. Ebben a nagy áramerősségű fázisban a kapacitása 75%-áig tölti fel az akkut a készülék.
3. Kiegyenlítő szakasz. Amikor az akku feszültsége elér egy bizonyos szintet, a töltő visszaveszi az áramerősséget, és ismét impulzus üzemmódra áll át, melynek célja a kíméletes körülmények között való, teljes feltöltés.
4. Készenléti állapot. A teljes feltöltöttség elérése után a töltő lekapcsol, de folyamatosan figyeli a feszültséget, és működésbe lép, amint szükséges.
5. Fenntartó töltés. Ha az önkisülés következtében az akkufeszültség egy meghatározott szint alá csökken, újabb töltési impulzus következik, a teljes töltöttségi állapot fenntartása érdekében.
Az akkuhoz érdemes egy fogantyút fabrikálni, | ami megkönnyíti az egykezes szállítást. |
A töltőn lévő két LED tájékoztat a töltési folyamat pillanatnyi helyzetéről A zöld és a piros LED is sötét - Nincs csatlakoztatva a hálózati áram
A zöld LED villog - Töltésre kész
A zöld folyamatosan ég, a piros villog - Töltés folyamatban
Csak a piros LED ég - Hibás, vagy mélyen lemerült akkumulátor. Ha 20 óra után is folyamatosan világít a piros LED, cserélje ki a hibás akkut.
A zöld és piros LED is folyamatosan ég - 75%-ig feltöltött állapot
Csak a zöld LED ég - Teljesen feltöltve, fenntartó töltés