Szokták mondani, hogy a puding próbája az evés, nincs ez másképpen a tengerre szánt, a sós vizet jól tűrő orsóval sem. Első Indiai-óceánra tervezett horgásztúránk előtt nem kis dolgot jelentett a megfelelő felszerelés összeállítása. Horgásztunk már korábban is tengeren, sikerült is néhány tekintélyes cápát, barracudát és más mélyen járó gyors halat fogni, de olyan zsákmányról, mint amilyeneket az Indiai-óceán kínált nem is álmodtunk.
Már a fékcsillag is ámulni való, mert közelről nézve kiderül, hogy a rajta látható gomb zárja a tengelyt, ha véletlenül kilazulna a fék, a fékgomb nem engedi leesni a dobot. Ez egyedi megoldás! | Láttunk ugyan néhány döbbenetes fényképet Besenyei Péter jóvoltából, aki visszajáró vendége a maldiv vizeknek, de amíg az ember személyesen nem tapasztalja meg az ottani halak erejét, az időjárási viszonyokat,s a hajó adta horgászlehetőségeket addig nem egyszerű a szerelék kitalálása. Azt nagyjából tudtuk, hogy a botokkal nem lesz gond, hiszen egy évvel korábban már horgásztunk tengeren a Koós Senso Spin 280 cm hosszú bottal, és velem volt tengeri horgásztúráim elmaradhatatlan kelléke a 240 cm hosszú 200-600 gramm dobósúlyú Internetional Ocean Fighter is. Ez a bot egyaránt alkalmas parti és csónakos horgászatra.
A féktengely bronzból van, hat nagyméretű lamella tartozik hozzá, melyekből három fémből van, a másik három titánium és szén keverékéből készült (ilyen anyagot használ a NASA is az űrhajózásban). Mellettük a fékcsillag és tartozékai. | Így hát a botok adottak voltak, a zsinór szintén, forgókapocsnak természetesen csak a 2/0-s Marutok jöhettek számításba. Szerintem nem horgászatra, hanem vontatásra fejlesztették ki a derék japánok őket. Láttunk másoknál a jónak mondott forgókapcsokat néhány óra alatt elrozsdásodni. A nagyhalas tengeri horgászatnál alapvető a kifogástalan minőségű forgókapocs. Mindkét botra Safari Ryobi orsó került, megint csak abból a megfontolásból, hogy hátha találkozunk életünk halával.
A dob levétele után előtűnik a rotor, melynek rögzítő csavarját gumi porsapka védi (apróság, de mennyire jellemző a japán precizitásra!) | Van úgy, hogy első látásra beleszeret az ember valakibe, vagy valamibe. Normális esetben ez többnyire szépséges nőszemély szokott lenni, akire az ember később a gatyáját is ráköltheti, mert mint tudjuk, mindennek ára van. Az már ritkább eset, hogy egy horgászorsóval essünk szerelembe. De aki a kenyere javát már megette - sajnos én ezek közé tartozom - az hajlamos az ilyesmire. Szóval fellángolásom tárgya a Metaroyal 5000 Fishing Safari Ryobi, amellyel először a FEHOVÁ-n találkoztam, miközben egy Renault dzsipet vontattak vele. Szó se róla, a Koós-féle bot, amire szerelve volt, az sem volt piskóta. De a csontra behúzott fékű orsó kiállt minden próbát.
A rotor rögzítőjét egy csőkulccsal lazítjuk ki. (Így az anya nem sérül meg!) Jól látszik, hogy a zsinórvezető görgője csapágyazott és rozsdamentes anyagból készült! Tekintélyes grouperek (főleg a víz alsó rétegében volt nehéz a fárasztásuk) húzták le nagy rohamokkal a zsinórt, áldottuk a csapágyazott rozsdamentes zsinórvezető görgőt! | Nem sokat tudtam akkor még róla, többnyire csak azt, amit a látvány mutatott. Nevezetesen, hogy az orsó háza és dobja is fémből van, hogy áttétele 5:1, és egy tekeréssel a dobra 90 centiméternyi zsinórt lehet felcsévélni. Nem gondoltam én akkor arra, hogy ez milyen sokat fog számítani, amikor 55 méter mélyről kell majd felpumpálnom egy ebédlőasztalnyi ráját…
A rotort anyás csavar védi, mely biztosító lemezzel van lezárva. | Tengeri túránk sikeres volt. Film is készült róla „Horgászbottal az Indiai-óceánon Besenyei Péterrel és Zákonyi Botonddal" címmel. Mindez nem a reklám helye csak azért hozom szóba, mert az érdeklődők ott a gyakorlatban is láthatják milyen pokoli terhelésnek volt kitéve az orsó! Itthon aztán furdalt a kíváncsiság, és addig jártam az Energofish ezermesterének, Varga Viktornak a nyakára, amíg szakszerűen szétszedett egy Safari Ryobi orsót, és ámulhattam, hogy mire képes a japán tervezés!
A rotor alatt található két visszaforgás-gátló kilincs. Ez jelentős változás a korábbi harcsás orsók egy kilincses megoldásához képest! Nagytestű, vadul harcoló trevallyk terhelték az orsót. Nem az orsó lett másnap feltálalva! | Speciálisan kialakított kilincstartó rugó mozgatja előre-hátra a kilincseket. | A rotort bronzcsiga hajtja, mely két ponton is rögzített (csak ismételni tudom magamat, japán tervezés, stabilitás, megbízhatóság!). Kisebb-nagyobb cápák tesztelték az orsót, a képek igazolják, esélyük sem volt a menekülésre! | A hajtókar levételek után leszedtük a hajtókar alatti zárólapot, és feltárult az orsó belseje. A Trevally igazán nemes ellenfél volt. | Kivettük az orsó meghajtó kerekét, mely két részből áll. Az alsó kerék a tengelyt mozgatja, a felső kerék a rotort hatja. Anyaga egyedi ötvözet! A nagyméretű fogaskerék teszi biztonságossá a nagy erőátvitelt! (Áldhattuk az eszét a tervezőnek, amikor a kétszázkiló feletti gitárcápát kellett fárasztani) | Ez is különleges, íme a kulissza, ami a tengelyt mozgatja. | A tengely és a kulissza egymáshoz két csavarral rögzül, érdekesség, hogy a kulissza egy külön tengelyen csúszik, mely nem engedi meg, hogy oldalmozgása legyen. Ez az orsó, bármilyen terhelés érte nem ketyeg, legfeljebb a horgász lába remeg a fárasztás végén! | A kinyomó kerék és a ház. Jól látszik, hogy a kinyomó kerék nagyméretű csapággyal rögzül a házban. Az orsóban a csapágyak robosztusak, a tengely nyolc milliméter átmérőjű! Nem véletlenül ilyen irgalmatlan munkabírású az orsó! | Könnyű volt szétszedni a felkapókart. Érdekes, hogy a csavart, mely menetes, zieger gyűrű biztosítja, hogy ne mozdulhasson ki. A felkapókar rögzitése nyomórugóval van megoldva zárt rendszerben. Nem véletlenül mondják, hogy örökéletű! | A barrakudának nem volt esélye! | A szétszedett orsó! | A zsákmány dicséri az orsót! |
|