A tavaszi ragadozó tilalom ideje beszűkíti a pergetési lehetőségeket, így én is kevesebbet vagyok a vízparton. De az így keletkező „holtidő” remek lehetőséget ad arra, hogy felszereléseimet karban tartsam a hosszú téli szezon után. Barkácsoló hajlamomból adódóan nem riadok vissza az orsóim tisztításától, szétszereléséről, újrakenéséről és kisebb javításainak elvégzésétől. A következő sorokban szeretnék néhány tippet és trükköt bemutatni azoknak, akik kacérkodnak azzal, hogy saját kezűleg (sufni)tuningolják orsójukat.
Korábbi cikkeimben már sokszor láthattátok, hogy leggyakrabban egy 1000-res méretű WIZARD Spin orsót használok. Ez az orsó egy kiállítási darab volt éveken keresztül, így ha nem is üzemszerűen, de sokat volt tekergetve a PECAPLÁZÁBAN.
UL pergetés során leggyakrabban egy 1000-res méretű WIZARD Spin orsót használok.
A szétszerelés előtt mindenképpen meg kell pucolni az orsó külsejét, hogy minimalizáljuk a „behulló” szennyeződéseket a fogaskerekek közé. A külső felület tisztítását finom ronggyal végzem, míg a makacsabb lerakódások leszedésére és a nehezen hozzáférhető helyeken fogkefét használok.
A külső felület tisztítását finom ronggyal végzem…
…míg nehezen hozzáférhető helyeken fogkefét használok.
Ezután eltávolítom az orsó dobját, melynek legfontosabb szerkezeti elemei a féklamellák és a köztük lévő fékbetétek. Gondolom mindenki tapasztalta már, hogy orsójának fékrendszere nem egyenletesen adagolja a zsinórt, hanem szakaszosan, meg- megakadva forog a dob. Ezt okozhatja kenőanyag hiány is, így az alapos tisztítás után bőségesen kenjük meg őket zsírral. Viszont ha ezután sem javul a helyzet, akkor érdemes a féklamellákat megvizsgálni, ugyanis a préselés során keletkezett sorja eltávolítása a gyárban gyakran elmarad, így a lamellák széle „beleakad” a fékbetétbe megsokszorozva a forgatáshoz szükséges erőt. A probléma orvosolható egy finom reszelővel, mellyel könnyedén eltávolítható a gyártási hulladék, így a fékrendszer már tökéletesen fog dolgozni.
Az elsőfék szétszerelésekor érdemes a féklamellákról eltávolítani a gyártás során keletkező sorját egy finom reszelővel.
A megfelelő sorrendet ne felejtsük el!
Az orsó dobjánál maradva felhívnám a figyelmet a különböző súlycsökkentő és/vagy optikai tuning gyanánt kialakított furatok veszélyeire, ugyanis ezeken keresztül szabad a por és a homok beáramlása a dobemelő tengelyhez, onnan pedig az orsó szívébe. Legegyszerűbben úgy lehet ezt megakadályozni, hogy egy vékony átlátszó cellux darabbal körberagasztjuk az orsó dobját belülről, így kizárjuk a szennyeződéseket és az esztétikai élmény sem vész kárba.
Fontosak a dobon súlycsökkentés és/vagy optikai tuning gyanánt kialakított furatok…
…de én le szoktam ragasztani őket, hogy kizárjam a szennyeződéseket.
A hajtókartengelyt érdemes bekenni vékonyan körömlakkal, mert sokszor ha van, meg lehet vele szűntetni a kellemetlen lötyögést. A nem kívánt holtjátékot okozhatja továbbá az is, hogy a hajtókar felőli csapágy nem illeszkedik szorosan a tányérkerék tengelyére vagy a csapágyházba. Itt is lehet használni a körömlakkot vékonyan a képen látható módon. Ha a kotyogás ezután sem szűnik meg, akkor a csapágy és a tányérkerék közötti túl nagy hézag lehet a probléma. Érdemes mihamarabb orvosolni ezt is, mert a fogak nem megfelelő mélységben történő kapcsolódása miatt a tányérkerék idő előtt elhasználódhat. Én vékony falú PET palackból vágom az ehhez szükséges hézagoló alátétet, amely ugyan nem túl esztétikus, de a célnak tökéletesen megfelel.
A hajtókartengelyt érdemes bekenni körömlakkal, mert sokszor meg lehet vele szűntetni a kellemetlen lötyögést.
Nem kívánt holtjátékot okoz a hajtókar felőli csapágy nem megfelelő illeszkedése, itt is lehet használni a körömlakkot vékonyan.
A PET palackból vágott hézagoló alátét nem túl esztétikus, de a célnak tökéletesen megfelel.
Rendkívül fontos alkatrésze egy orsónak a zsinórvezető görgő. Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy ennek a jelentéktelennek tűnő elemnek mekkora szerepe van a zsinór csavarodásának kizárásában, úgyhogy karbantartás során erre fordítsunk különösen sok figyelmet. Zárt csapágy esetén csak külső törölgetést, míg porvédő gyűrűkkel el nem látott csapágynál hígítós mosást szoktam alkalmazni, majd száradás után jó alaposan bekenem zsírral az egészet. A megfelelő működést pedig egy pamut cérnaszállal ellenőrzöm le, melyet különböző erőkkel és sebességekkel húzok oda- vissza a görgőn.
A zsinórvezető görgőt jelentős szennyezés-terhelés éri a horgászat során.
Ezen a parányi csapágyon múlik a zsinórcsavarodás kizárása, érdemes rá különösen nagy figyelmet fordítani.
Tisztítás és kenés után egy pamut cérnaszállal ellenőrzöm le a megfelelő működést.
Ezek az apró műveletek még az olcsóbb kategóriájú orsók élvezeti értékén és élettartamán is sokat képesek javítani. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy a holtszezon alatt használja ki a felszabaduló időt és tartsa karban a pergető felszerelését.
Írta: Ország Bálint
Fotózta: Ország Bálint
Álmomban sem gondoltam volna, hogy a reménytelenül forró nyár az elmúlt 10 év legcsukásabb szeptemberét hozza nekem. Bevallom, nagyon sokat izzadtam addig a napig. Nemcsak a lábaimban, de a pergetőorsómban is megszaladt addigra a kilométer, hogy aztán jöhessen egy letaglózó, velőig ható flash. Egy hozzám közeli víztározó mély, tuskókkal, beszakadt stégekkel és magas nádfalakkal óvott szegletében bukkantam rá az óvatos csukákra. Persze nem...
Rég volt már a 2014-es év amikor a Carp Expert kínálatában megjelent a Double Tip modell. 2 különböző horgászstílushoz, igazítva egy 3 librás bojlis taggal és egy heavy feeder toldóval, melyhez két erősségű spiccet kaptunk. A receptből egész finom végtermék sült ki, személy szerint bármely tavi pontyhorgászatom során kedvemre volt a bojlis, közepesen lágy összeállítás, a heavy feeder tag pedig a dunai horgászatoknál segített kellemes élményekhez....
Az őszi első hidegek után érdemes a csukás pergető botokat leporolni, így tettünk mi is Lukácsi Bélával, és a lehűlő vizű Tisza tó csukáit vettük üldözőbe az Abádi-medencében, ahol a szebbnél szebb sügérek és balinok mellett, bizony, az akár méteres csukáknak is meghozza az étvágyát a közelgő télies időjárás! A kora reggeli órákban már az Abádszalóki strand fogadott minket, egy gyönyörű napfelkeltével és bár hideg, de csendes...
A Wizard újdonságok megjelenése szempontjából még egyik szezon sem volt olyan gazdag, mint a mostani. 2024 ontotta magából az újabbnál újabb, s gyorsan hozzáteszem, a jobbnál jobb pergető botokat, orsókat és persze a zsinórokat. A Wizardnál már megszokhattuk az elmúlt évekből, hogy cseppet sem drága, bárki által elérhető, mégis egy megbízható, dinamikusan fejlődő márkát tarthatnak a kezükben a vásárlók. A tavalyi esztendőben debütált Edge sikerszéria...
A felejthetetlen bulgáriai method vb után egy hét volt mindösszesen arra, hogy fejben és mindenhogyan felkészüljek az idei egyéni method döntőre, melyet egy többé-kevésbé ismeretlen és új pályán, a maconkai 2-es versenypályán rendeztek. Sőt, a döntő előtti vasárnap még volt egy befejezendő “ügyem” Törökbálinton, ahol az év legjobb dévéres pecájával tudtam végül egy többfordulós sorozatot megnyerni… Aztán a másnap reggel már Maconkán talált...
Monitorom derengése, mint távoli jelzőfény figyelmeztet az előttem álló feladatokra, de tekintetem újra és újra az íróasztalomon lévő serlegekre téved. Képtelen vagyok koncentrálni, annyi új élmény, felejthetetlen pillanat, és egy újonnan megismert közösséghez való tartozás felemelő érzése kavarog bennem. Az elmúlt hétvége, a 2. MOL horgászverseny emlékképei. Úgy hozta az élet, hogy a MOL-csoporthoz tartozó MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél...