Tavaszi pergető orsó teszt - "gazdaságos" orsók
Megjelent: 2013. április 18. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Első gondolatra talán paradoxonnak tűnhet a címben szereplő tartalom, hiszen eddig mindenfelől az volt hallható, hogy pergetni csak a legjobb minőségű (ezért drága) eszközökkel lehet, hiszen ez a módszer veszi igénybe legjobban felszerelésünk minden elemét a módszer jellegéből adódóan, így az orsóra is nagy terhelés nehezedik. Nos, félreértés ne essék, ez a tendencia nem változott meg mostanra. Segítséget szeretnénk csupán adni, illetve tanácsot adni és lehetőséget kínálni azoknak, akik kevés ráfordításból tudják csak finanszírozni szeretett hobbijukat.

Cikkünkben részletesen betekintünk a Gold Star TGV Spin, a Banax Vista 2500 W, és a Banax Xenia 3000 modelljeibe.

Lássuk hát most, mit tudnak, mit nyújtanak a belépő szinten elhelyezkedő orsók, milyen tekerő alkalmatosságot kapunk ma egy jobb wobbler áráért.

Olcsó pergető orsók tesztje
A tesztre felsorakoztatott, drágának egyáltalán nem nevezhető pergető orsók

Gold Star TGV Spin 4000

A verhetetlenül olcsó, ráadásul megbízható, jó minőségű termékeiről ismert Gold Star cég legszerényebb áron forgalomba kerülő pergető orsója a TGV Spin. 4000-es mérete ellenére - köszönhetően a nagy szilárdságú műanyag-grafit (kompozit) anyagból készült orsóháznak, rotornak és hajtókarnak – csupán 220 grammot nyom. A csekély súly a csapágyak kevés számából is adódik, mindössze 2 db acél golyóscsapágy dolgozik a szerkezetben.

Olcsó pergető orsók tesztje
A GS TGV Spin 4000. Könnyű, de rendkívül szívós ABS anyagból készült orsóház alatt megbízható szerkezet lapul.

Optimális 5,2:1 áttételezése és precízen kiegyensúlyozott rotorja miatt finoman, abszolút rázkódásoktól mentesen fut a szerkezet a kezünkben. Szétszedésével nincs nehéz dolgunk, az orsóház-fedél és a rotor eltávolítása után láthatjuk meg a kifogástalan belső szerkezetet.

Olcsó pergető orsók tesztje
A rotor alatt bújik meg a 24 ponton rögzítő visszaforgásgátló mechanika

A visszaforgásgátló önmagában képez egy egységet, karbantartások alkalmával plusz törődést nem igényel.

Olcsó pergető orsók tesztje
Néhány mozdulattal már hozzá is férünk a „belsőséghez"

A hajtást az ő esetében is öntvény tányérkerék, a zsinórrakást, pedig kinyomó kerekes tengelyemelő szerkezet biztosítja.

Olcsó pergető orsók tesztje
A hajtókar felől műanyag persely rögzíti a tányérkereket…
Olcsó pergető orsók tesztje
… ahogyan a szemközti oldalon is ilyen található

A csapágypótlást helyettesíteni hivatott műanyag perselyek minőségére nem lehet panasz, biztos vagyok benne, hogy sokáig hibátlanul fogják tenni a dolgukat. A TGV Spinben az acél golyóscsapágy a dobemelő tengely és a bronz csiga alátámasztását szolgálja. A szerkezet kenőanyaggal való ellátását is gondosan elvégezték, egy-kétévente nemcsak, hogy megérdemli, de meg is hálálja majd a karbantartást.

Olcsó pergető orsók tesztje
Az ABS dob átmérője 48 mm

A TGV Spin dobjának zsinórkapacitása sem elhanyagolható, a 30-as monofilból 170 méter fér rá. Az orsó felépítéséből adódóan elsősorban monofil zsinórral történő pergető horgászatra javasolt, ahol könnyebb csalikkal a kisebb és közepes testű ragadozó halak megfogását tervezzük.

Banax Xenia 3000

A Banax ezúton sem hazudtolta meg önmagát, bebizonyította, hogy igenis lehet egy olcsó termék kifejezetten jó minőségű, csupán ötlet és gondos kivitelezés kell hozzá. A Xenia 3000 névre hallgató pergető orsó nemcsak színében, de anyagában is „fémes". Dobozából kivéve ez utóbbi a súlyából is érezhető azonnal. Széles dobján gyárilag feltöltött 30-as monofil zsinór található fluó színben, ebben a kategóriában valljuk be erre nem sok gyártó hajlandó.

Olcsó pergető orsók tesztje
Kimondottan elegáns megjelenésű a mérlegen 315 grammot nyomó Banax Xenia 3000
Olcsó pergető orsók tesztje
Feltűnő, jól látható zsinórral van felszerelve az orsó dobja.
Jó szolgálatot fog tenni rossz látási, illetve fényviszonyok között

Szállításnál nemcsak kényelmes, de biztonságos is a gyorszáras hajtókar. A megoldás mondhatni a Banax specialitása, hiszen orsóinak zöménél alkalmazza ezt a kiváló megoldást.

Olcsó pergető orsók tesztje
Nem kell tekergetéssel bíbelődni, egyetlen gombnyomással lehajtható
a fémből készült hajtókar

Az orsó futása sima, tökéletesen kiegyensúlyozott, vibrálásmentes. Megpörgetve nem szalad sokat, kb. 7-8 fordulat után áll meg a hajtókar. 3 mm-es csőből készült felkapókarja stabilitást kölcsönöz a rotornak.

Olcsó pergető orsók tesztje
A fedél alatt dolgozik a nyomórugós felkapókar-átváltó szerkezet
Olcsó pergető orsók tesztje
A rotor kiegyenlített futásához szükséges milligrammokat ez az
ólomdarab biztosítja. Nem szép megoldás, de hasznos

A Xenia elsőfék-rendszere érezhetően nagyon eltalált lett. Szorosabbra húzott tartományban is zökkenőmentesen, simán indul útjára a dob.

Olcsó pergető orsók tesztje
Nagyméretű fékcsillag segítségével szabályozhatjuk a fékerőt
Olcsó pergető orsók tesztje
Az óriás lamellák között a szokásos filcbetéteket találjuk.
Egy vékony csavarhúzó segítségével egy mozdulattal
kiemelhetők a dobban található „lamellafészekből"

A szétbontás előtt még a hajtókar rögzítő csavarját kell jobban szemügyre vennünk. Más orsótípusokon talán a figyelmünket is elkerüli ez az apróság, de a Xeniánál a tapintás után egyből oda kell, hogy vessük a pillantásunkat.

Olcsó pergető orsók tesztje
A hajtókar rögzítő csavarja esztétikai élményt is nyújt
Olcsó pergető orsók tesztje
A rotort rögzítő csavart 12-es kulccsal indíthatjuk meg

Az orsóház fedél csavarjai nagyon jó minőségűek, a csavarhúzó ékei tökéletesen, megcsúszástól mentesen ülnek a hornyokban. Jó velük „dolgozni". Ezek eltávolítása után vehetjük le az orsóház fedelét. Láthatjuk, hogy a tányérkerék hajtókar felőli oldala golyóscsapágyazott, túlsó felén csapágy helyett erős teflonperselyt találunk.

Olcsó pergető orsók tesztje
A tányérkerék hajtókar felőli oldala csapágyazott…
Olcsó pergető orsók tesztje
… ellenkező oldala teflonperselyben fekszik

Az orsóház-fedelének visszahelyezésekor ügyeljünk a csavarok sorrendjére. A hátulsó furat a legrövidebb csavar helye, másikat ne erőltessünk bele, mert megszakíthatjuk a menetet!

Olcsó pergető orsók tesztje
Figyelmesen járjunk el az orsófedél visszahelyezésekor!

A Baxan Xenia 3000 visszaforgás-gátlója nem végtelenített, hanem a régi elveket követő „csattogós". A szerkezet 24 ponton rögzíti a rotor mozgását a csigatengelyen.

Olcsó pergető orsók tesztje
A visszaforgásgátló szerkezet alatt 2 db csapágy rögzíti a bronz csigát

A trióban a legszélesebb dobbal a Xenia rendelkezik, 51,5 mm átmérőjével a magasabban kvalifikált társak között is megállná a helyét.

Olcsó pergető orsók tesztje
A széles dob a hosszú dobások biztosítéka

A Xenia 3000 strapabíróságára, hosszú élettartamára utal a szilárd orsóházon kívül a rotor, és a fém hajtókar is. Erős, robosztus szerkezete joggal bátorítja fel tulajdonosát a nagyobb, nehezebb csalik használatára. A felhasznált anyagok, a plusz pótdob, valamint fékminősége miatt is úgy érzem nem tekinthető alaptalannak az, hogy ára bő kétszerese az előbb bemutatott modellnek (GS TGV Spin).

Olcsó pergető orsók tesztje
Anyagpróba: a rotor szárai alig közelednek egymás felé nyomás hatására!

Banax Vista 2500W

A Vista 2500W jelzéssel ellátott elsőfékes pergető orsó csupán a megjelenésében, szerkezetében viszont alig tér el a Xenia 3000-től. Az alábbiakban a különbözőségeket fogom főként illusztrálni.

A Vista színében visszafogottabb, főleg a sötétebb tónusok dominálnak külső festését illetően. Hajtásrendszerében, futásának minőségében az előzőekben bemutatott modellel egy lapon említhető.

Olcsó pergető orsók tesztje
Kimondottan ízléses, vonzó megjelenés jellemzi a Vistát

A rotor anyaga, a felkapókar rugós átváltó szerkezete megegyezik a Xeniával. Az orsótest végén krómszínű műanyag elem sarkantyúként díszlik.

Olcsó pergető orsók tesztje
Az esetek döntő többségében nem csak díszként,
hanem csavar takaró elemként is funkcionál a „sarkantyú"
Olcsó pergető orsók tesztje
Míg a Xeniánál a hajtókar felőli oldalon golyóscsapágyat találtunk,
úgy a Vistánál ugyanazon a helyen teflon persely ékeskedik
Olcsó pergető orsók tesztje
A tányérkerék visszahelyezése előtt először a csapágyat kell visszaültetnünk a fészkébe

A Vista kenése bőségesre sikeredett, gyárilag jó minőségű zsírral kenték meg, amely a fém felületekre példaértékűen tapadt. A jó minőségű kenőanyag használata megsokszorozza az orsó élettartamát.

Olcsó pergető orsók tesztje
Átlagos méretű tányérkerék teljesít szolgálatot

A Vista hajtókarja is lecsukható a Xeniához hasonlóan. Csupán a gomb elrendezése bizonyult eltérőnek. Meg kell vallani, napi rendszerességgel használva azért előnyösebb ez a megoldás…

Olcsó pergető orsók tesztje
Ravasz alakú gomb a fém hajtókaron

Összességében a GS TGV Spin, a Banax Xenia és a Vista is ajánlható mindazoknak, akik most ismerkednek a pergetéssel, de nem akarnak, vagy nem tudnak vagyonokat áldozni drágább eszközökre, ugyanakkor igényük van megbízható szerkezettel, jó minőségű fékrendszerrel ellátott pergető orsóra.

Forrás: Halmos MIhály

Akasztói pontycsodák
Megjelent: 2025. június 26. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Még április utolsó hetében kapott kis csapatunk lehetőséget arra, hogy az Alföld szívében, az akasztói pontyparadicsomban horgásszon. A gyönyörű környezetnek, a színükben, méretükben és habitusukban is különleges, saját nevelésű szíki óriáspontyoknak ugyan ki tudott volna ellenállni? A nappali órák nyarat idéző hősokkja, és a napok óta változatlanul magas légnyomás nem sok jóval kecsegtetett, de még szép, hogy megpróbáltuk. A klasszikus, sokat...

Nyári etetési praktikák tigrismogyoróval
Megjelent: 2025. június 19. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A lassú felmelegedés és a megállíthatatlanak tűnő, folyamatos apadás jellemezte nyár legelejére a pontyairól és amurjairól híres Nádor csatornát. A tiszta, sekély vízben az átütő fény miatt a halak, pláne a nagytestű egyedek rendkívül óvatosan táplálkoztak, kerültek minden gyanúsat, nagyon nehéz volt túljárni az eszükön a könnyűnek és egyszerűnek amúgy sem nevezhető pályán.   A csatorna vizszintjének apadását tökéletesen nyomon...

Zsebpeca balinra
Megjelent: 2025. június 12. | Forrás: Kiss Gábor | Írások

Megvallom őszintén, pergetni és különösen balinozni én akkor szeretek, amikor éhes halra horgászhatok és a balinok harsány rablásaikkal messziről árulkodnak arról, hogy hol is találom őket. Node ehhez az is kell, hogy erre felkészülten járjam a vizek partját, vagyis MINDIG legyen nálam egy alkalmas felszerelés. Volt egy olyan szakasza az életemnek, amikor sokat utaztam és az útvonal érintette a Tiszát, a Hármas, majd a Sebes Köröst, Berettyót, így...

Tavaszi pontyok magmixekkel
Megjelent: 2025. május 29. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A különféle főtt magvakkal történő etetés nemcsak kisebb-nagyobb tavainkon, de a sekély, gyorsan melegedő, lassú folyású csatornákon is rendkívül eredményes. Kezdetben a pontyok, majd a tavasz második felétől az amurok is előszeretettel látogatják a főtt kukoricával, búzával, kenderrel, és természetesen az elmaradhatatlan tigrismogyoróval etetett helyeinket.  A sekély, gyorsan melegedő Nádor csatornán nem tudnám elképzelni a tavaszi-nyári...

Dévérek a Szücsi-völgy tóból
Megjelent: 2025. május 22. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Idén beneveztem a Szücsi-völgy tóra, egy kétfordulós horgászversenyre. Biztosan sokan láttátok már azt a videót, amelyben Szabó Bence rengeteg óriás dévérkeszeget fogott ezen a vízen. Emiatt a verseny fő célja az volt, hogy megfogjam életem dévérkeszegét, a jó eredmény elérése csak másodlagos  volt.   Az első fordulóra, március 16. napján került sor. Mivel a víz teljesen ismeretlen volt számomra – annyit tudtam róla, hogy nagyon nagy...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake IV.
Megjelent: 2025. május 15. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Az első katlovi délutánunk és éjszakánk tapasztalatai és történései alapján kijelenthettük, hogy a mostani túránkat nem az éjszakai kapások fogják uralni. A pontyok aktivitása a nappali órákra esett, végig ez is volt a jellemző - s itt jegyezném meg gyorsan - hogy a tavalyi túránk során viszont csak és kivételesen az éjszakai órák voltak eredményesek, nappal lehetetlen volt kapást kicsikarni.  Ritka pillanatok egyike, amikor elállt az eső,...