Első gondolatra talán paradoxonnak tűnhet a címben szereplő tartalom, hiszen eddig mindenfelől az volt hallható, hogy pergetni csak a legjobb minőségű (ezért drága) eszközökkel lehet, hiszen ez a módszer veszi igénybe legjobban felszerelésünk minden elemét a módszer jellegéből adódóan, így az orsóra is nagy terhelés nehezedik. Nos, félreértés ne essék, ez a tendencia nem változott meg mostanra. Segítséget szeretnénk csupán adni, illetve tanácsot adni és lehetőséget kínálni azoknak, akik kevés ráfordításból tudják csak finanszírozni szeretett hobbijukat.
Cikkünkben részletesen betekintünk a Gold Star TGV Spin, a Banax Vista 2500 W, és a Banax Xenia 3000 modelljeibe.
Lássuk hát most, mit tudnak, mit nyújtanak a belépő szinten elhelyezkedő orsók, milyen tekerő alkalmatosságot kapunk ma egy jobb wobbler áráért.
![]() A tesztre felsorakoztatott, drágának egyáltalán nem nevezhető pergető orsók |
Gold Star TGV Spin 4000
A verhetetlenül olcsó, ráadásul megbízható, jó minőségű termékeiről ismert Gold Star cég legszerényebb áron forgalomba kerülő pergető orsója a TGV Spin. 4000-es mérete ellenére - köszönhetően a nagy szilárdságú műanyag-grafit (kompozit) anyagból készült orsóháznak, rotornak és hajtókarnak – csupán 220 grammot nyom. A csekély súly a csapágyak kevés számából is adódik, mindössze 2 db acél golyóscsapágy dolgozik a szerkezetben.
![]() A GS TGV Spin 4000. Könnyű, de rendkívül szívós ABS anyagból készült orsóház alatt megbízható szerkezet lapul. |
Optimális 5,2:1 áttételezése és precízen kiegyensúlyozott rotorja miatt finoman, abszolút rázkódásoktól mentesen fut a szerkezet a kezünkben. Szétszedésével nincs nehéz dolgunk, az orsóház-fedél és a rotor eltávolítása után láthatjuk meg a kifogástalan belső szerkezetet.
![]() A rotor alatt bújik meg a 24 ponton rögzítő visszaforgásgátló mechanika |
A visszaforgásgátló önmagában képez egy egységet, karbantartások alkalmával plusz törődést nem igényel.
![]() Néhány mozdulattal már hozzá is férünk a „belsőséghez" |
A hajtást az ő esetében is öntvény tányérkerék, a zsinórrakást, pedig kinyomó kerekes tengelyemelő szerkezet biztosítja.
![]() A hajtókar felől műanyag persely rögzíti a tányérkereket… |
![]() … ahogyan a szemközti oldalon is ilyen található |
A csapágypótlást helyettesíteni hivatott műanyag perselyek minőségére nem lehet panasz, biztos vagyok benne, hogy sokáig hibátlanul fogják tenni a dolgukat. A TGV Spinben az acél golyóscsapágy a dobemelő tengely és a bronz csiga alátámasztását szolgálja. A szerkezet kenőanyaggal való ellátását is gondosan elvégezték, egy-kétévente nemcsak, hogy megérdemli, de meg is hálálja majd a karbantartást.
![]() Az ABS dob átmérője 48 mm |
A TGV Spin dobjának zsinórkapacitása sem elhanyagolható, a 30-as monofilból 170 méter fér rá. Az orsó felépítéséből adódóan elsősorban monofil zsinórral történő pergető horgászatra javasolt, ahol könnyebb csalikkal a kisebb és közepes testű ragadozó halak megfogását tervezzük.
Banax Xenia 3000
A Banax ezúton sem hazudtolta meg önmagát, bebizonyította, hogy igenis lehet egy olcsó termék kifejezetten jó minőségű, csupán ötlet és gondos kivitelezés kell hozzá. A Xenia 3000 névre hallgató pergető orsó nemcsak színében, de anyagában is „fémes". Dobozából kivéve ez utóbbi a súlyából is érezhető azonnal. Széles dobján gyárilag feltöltött 30-as monofil zsinór található fluó színben, ebben a kategóriában valljuk be erre nem sok gyártó hajlandó.
![]() Kimondottan elegáns megjelenésű a mérlegen 315 grammot nyomó Banax Xenia 3000 |
![]() Feltűnő, jól látható zsinórral van felszerelve az orsó dobja. Jó szolgálatot fog tenni rossz látási, illetve fényviszonyok között |
Szállításnál nemcsak kényelmes, de biztonságos is a gyorszáras hajtókar. A megoldás mondhatni a Banax specialitása, hiszen orsóinak zöménél alkalmazza ezt a kiváló megoldást.
![]() Nem kell tekergetéssel bíbelődni, egyetlen gombnyomással lehajtható a fémből készült hajtókar |
Az orsó futása sima, tökéletesen kiegyensúlyozott, vibrálásmentes. Megpörgetve nem szalad sokat, kb. 7-8 fordulat után áll meg a hajtókar. 3 mm-es csőből készült felkapókarja stabilitást kölcsönöz a rotornak.
![]() A fedél alatt dolgozik a nyomórugós felkapókar-átváltó szerkezet |
![]() A rotor kiegyenlített futásához szükséges milligrammokat ez az ólomdarab biztosítja. Nem szép megoldás, de hasznos |
A Xenia elsőfék-rendszere érezhetően nagyon eltalált lett. Szorosabbra húzott tartományban is zökkenőmentesen, simán indul útjára a dob.
![]() Nagyméretű fékcsillag segítségével szabályozhatjuk a fékerőt |
![]() Az óriás lamellák között a szokásos filcbetéteket találjuk. Egy vékony csavarhúzó segítségével egy mozdulattal kiemelhetők a dobban található „lamellafészekből" |
A szétbontás előtt még a hajtókar rögzítő csavarját kell jobban szemügyre vennünk. Más orsótípusokon talán a figyelmünket is elkerüli ez az apróság, de a Xeniánál a tapintás után egyből oda kell, hogy vessük a pillantásunkat.
![]() A hajtókar rögzítő csavarja esztétikai élményt is nyújt |
![]() A rotort rögzítő csavart 12-es kulccsal indíthatjuk meg |
Az orsóház fedél csavarjai nagyon jó minőségűek, a csavarhúzó ékei tökéletesen, megcsúszástól mentesen ülnek a hornyokban. Jó velük „dolgozni". Ezek eltávolítása után vehetjük le az orsóház fedelét. Láthatjuk, hogy a tányérkerék hajtókar felőli oldala golyóscsapágyazott, túlsó felén csapágy helyett erős teflonperselyt találunk.
![]() A tányérkerék hajtókar felőli oldala csapágyazott… |
![]() … ellenkező oldala teflonperselyben fekszik |
Az orsóház-fedelének visszahelyezésekor ügyeljünk a csavarok sorrendjére. A hátulsó furat a legrövidebb csavar helye, másikat ne erőltessünk bele, mert megszakíthatjuk a menetet!
![]() Figyelmesen járjunk el az orsófedél visszahelyezésekor! |
A Baxan Xenia 3000 visszaforgás-gátlója nem végtelenített, hanem a régi elveket követő „csattogós". A szerkezet 24 ponton rögzíti a rotor mozgását a csigatengelyen.
![]() A visszaforgásgátló szerkezet alatt 2 db csapágy rögzíti a bronz csigát |
A trióban a legszélesebb dobbal a Xenia rendelkezik, 51,5 mm átmérőjével a magasabban kvalifikált társak között is megállná a helyét.
![]() A széles dob a hosszú dobások biztosítéka |
A Xenia 3000 strapabíróságára, hosszú élettartamára utal a szilárd orsóházon kívül a rotor, és a fém hajtókar is. Erős, robosztus szerkezete joggal bátorítja fel tulajdonosát a nagyobb, nehezebb csalik használatára. A felhasznált anyagok, a plusz pótdob, valamint fékminősége miatt is úgy érzem nem tekinthető alaptalannak az, hogy ára bő kétszerese az előbb bemutatott modellnek (GS TGV Spin).
![]() Anyagpróba: a rotor szárai alig közelednek egymás felé nyomás hatására! |
Banax Vista 2500W
A Vista 2500W jelzéssel ellátott elsőfékes pergető orsó csupán a megjelenésében, szerkezetében viszont alig tér el a Xenia 3000-től. Az alábbiakban a különbözőségeket fogom főként illusztrálni.
A Vista színében visszafogottabb, főleg a sötétebb tónusok dominálnak külső festését illetően. Hajtásrendszerében, futásának minőségében az előzőekben bemutatott modellel egy lapon említhető.
![]() Kimondottan ízléses, vonzó megjelenés jellemzi a Vistát |
A rotor anyaga, a felkapókar rugós átváltó szerkezete megegyezik a Xeniával. Az orsótest végén krómszínű műanyag elem sarkantyúként díszlik.
![]() Az esetek döntő többségében nem csak díszként, hanem csavar takaró elemként is funkcionál a „sarkantyú" |
![]() Míg a Xeniánál a hajtókar felőli oldalon golyóscsapágyat találtunk, úgy a Vistánál ugyanazon a helyen teflon persely ékeskedik |
![]() A tányérkerék visszahelyezése előtt először a csapágyat kell visszaültetnünk a fészkébe |
A Vista kenése bőségesre sikeredett, gyárilag jó minőségű zsírral kenték meg, amely a fém felületekre példaértékűen tapadt. A jó minőségű kenőanyag használata megsokszorozza az orsó élettartamát.
![]() Átlagos méretű tányérkerék teljesít szolgálatot |
A Vista hajtókarja is lecsukható a Xeniához hasonlóan. Csupán a gomb elrendezése bizonyult eltérőnek. Meg kell vallani, napi rendszerességgel használva azért előnyösebb ez a megoldás…
![]() Ravasz alakú gomb a fém hajtókaron |
Összességében a GS TGV Spin, a Banax Xenia és a Vista is ajánlható mindazoknak, akik most ismerkednek a pergetéssel, de nem akarnak, vagy nem tudnak vagyonokat áldozni drágább eszközökre, ugyanakkor igényük van megbízható szerkezettel, jó minőségű fékrendszerrel ellátott pergető orsóra.
Forrás: Halmos MIhály
Még április utolsó hetében kapott kis csapatunk lehetőséget arra, hogy az Alföld szívében, az akasztói pontyparadicsomban horgásszon. A gyönyörű környezetnek, a színükben, méretükben és habitusukban is különleges, saját nevelésű szíki óriáspontyoknak ugyan ki tudott volna ellenállni? A nappali órák nyarat idéző hősokkja, és a napok óta változatlanul magas légnyomás nem sok jóval kecsegtetett, de még szép, hogy megpróbáltuk. A klasszikus, sokat...
A lassú felmelegedés és a megállíthatatlanak tűnő, folyamatos apadás jellemezte nyár legelejére a pontyairól és amurjairól híres Nádor csatornát. A tiszta, sekély vízben az átütő fény miatt a halak, pláne a nagytestű egyedek rendkívül óvatosan táplálkoztak, kerültek minden gyanúsat, nagyon nehéz volt túljárni az eszükön a könnyűnek és egyszerűnek amúgy sem nevezhető pályán. A csatorna vizszintjének apadását tökéletesen nyomon...
Megvallom őszintén, pergetni és különösen balinozni én akkor szeretek, amikor éhes halra horgászhatok és a balinok harsány rablásaikkal messziről árulkodnak arról, hogy hol is találom őket. Node ehhez az is kell, hogy erre felkészülten járjam a vizek partját, vagyis MINDIG legyen nálam egy alkalmas felszerelés. Volt egy olyan szakasza az életemnek, amikor sokat utaztam és az útvonal érintette a Tiszát, a Hármas, majd a Sebes Köröst, Berettyót, így...
A különféle főtt magvakkal történő etetés nemcsak kisebb-nagyobb tavainkon, de a sekély, gyorsan melegedő, lassú folyású csatornákon is rendkívül eredményes. Kezdetben a pontyok, majd a tavasz második felétől az amurok is előszeretettel látogatják a főtt kukoricával, búzával, kenderrel, és természetesen az elmaradhatatlan tigrismogyoróval etetett helyeinket. A sekély, gyorsan melegedő Nádor csatornán nem tudnám elképzelni a tavaszi-nyári...
Idén beneveztem a Szücsi-völgy tóra, egy kétfordulós horgászversenyre. Biztosan sokan láttátok már azt a videót, amelyben Szabó Bence rengeteg óriás dévérkeszeget fogott ezen a vízen. Emiatt a verseny fő célja az volt, hogy megfogjam életem dévérkeszegét, a jó eredmény elérése csak másodlagos volt. Az első fordulóra, március 16. napján került sor. Mivel a víz teljesen ismeretlen volt számomra – annyit tudtam róla, hogy nagyon nagy...
Az első katlovi délutánunk és éjszakánk tapasztalatai és történései alapján kijelenthettük, hogy a mostani túránkat nem az éjszakai kapások fogják uralni. A pontyok aktivitása a nappali órákra esett, végig ez is volt a jellemző - s itt jegyezném meg gyorsan - hogy a tavalyi túránk során viszont csak és kivételesen az éjszakai órák voltak eredményesek, nappal lehetetlen volt kapást kicsikarni. Ritka pillanatok egyike, amikor elállt az eső,...