A nagy visszatérés
Megjelent: 2008. március 06. | Forrás: Gptthard Ferenc | Írások
Nehéz telünk van. Az elmúlt két hét horgászkirándulásai nem voltak túl szerencsések… Több környékbeli tavat is végigpróbáltam, de a csukáknak még nyomát sem láttam. Így hát megelégelvén a sorozatos kudarcot, úgy döntöttem, hogy ezúttal kis folyócskámhoz térek vissza, hátha megvigasztalódom néhány apró hallal.

A súlyos mínuszoknak köszönhetõen, pár napja még jég borította a folyót, rendesen le volt padolva a víztükör, de a néhány napos melegfront és esõ megtette hatását - egy nap is elég volt ahhoz, hogy a jeget eltüntesse a folyó hátáról. Tudtam, hogy ez az áldott állapot nem fog sokáig tartani, az elõrejelzések szerint újabb hidegfront volt közeledõben, ezért hát az adott lehetõséggel mihamarabb élnem kellett – mielõtt még ismét járható lesz a vízfelszín!

Mivel a víz enyhén zavarossá vált és meg is nõtt, nem maradt más, mint az úszós peca… Már az idejét sem tudom, mikor horgásztam utoljára folyóvízen úszós készséggel, mert horgászataimat rendszerint a pergetés uralja, de most itt az alkalom a nagy visszatéréshez! Levente barátom él-hal az úszós horgászatért, nem véletlen tehát, hogy vele indultam útra.
Mivel cserkelõs horgászatot terveztem, olyan botra volt szükségem, amit gyorsan a minimális hosszra tudok csökkenteni, ha netán bujkálnom kell vele a bokrok közt, ezért csakis teleszkópos bot jöhetett számításba – magától jött tehát a választás: IMPACT TELEMATCH 450 centis hosszban. A bot egyik nagy erénye, hogy a kistestû úszók mellett bátran elküldhetünk vele több grammos wagglereket is: pontyos úszózás és a keszegezés kérdése egy az egyben kipipálva! A telematch-en 12 darab gyûrû található, ami jól elosztja a botra esõ terhelést, ezért megfelelõ használat mellett nem kell bottöréstõl rettegnünk.
A botra a már sokat emlegetett 30-as RYOBI ECUSIMA került, egyik kedvenc orsóm. Ennél kisebb méretû orsókat nem használok semmilyen módszerhez – egyszerûen nem szeretem a kis orsókat, és kész! Az orsóra SUFIX SUPER FINE damil került 0,14-es méretben, ami meglepõen erõs, ezért évek óta a finomszerelékes horgászataim nélkülözhetetlen kelléke, akárcsak a MARUTO horgok.

Mindenbõl a legjobbat

A koránkelést elodáztuk, ezért csak tíz óra körül értünk a vízpartra, ahol ködszitálás fogadott bennünket – rövid idõn belül csupa víz volt a szerelésünk. Nekem meg ráadásul sikerült jól elvetõdnöm a sáros talajon… Lemostam kezeimrõl az iszappakolást, és jöhetett a horgászat!

Néhány szál szúnyoglárva a horogra…

. …és máris jön az elsõ kapás!

Csalinak szúnyoglárvát és trágyagilisztát vittünk magunkkal, reméltük, hogy majd csak megtetszik a halaknak valamelyik. Az elsõ kapás olyan váratlanul ért, hogy mire észbe kaptam már csupasz volt a horgom – he, valakinek nagyon tetszett odalent a szúnyoglárva! Már az is jólesõ érzéssel töltött el, hogy kapásom volt, ugyanis az elmúlt hetekben nem volt ilyesmiben részem. Ha nem is akadt meg az elsõ hal majd csak felakad valami késõbb!

A következõ kapásra már testileg és lelkileg felkészítettem magam, ezért nem is ért váratlanul a dolog… Még idõben sikerült bevágnom, amely nyomán egy fenékjáró küllõ jelent meg a horgomon. A pettyes kishal gyerekkorom meghatározó halfajtája volt – összefogdostam párszázat belõlük, majd otthon hetekig-hónapokig úsztattam õket egy akváriumban… Ez a példány most szerencsésebb volt: rögtön visszanyerte szabadságát.

Az elsõ hal, amely megtisztelt aznap

Az elsõ küllõt nemsokára követte a második és így tovább, aztán gondoltam egyet és felpakoltam a horogra nyolc-tíz szál szúnyogot „most már jöhet akár cápa is!” felkiáltással. Cápa nem jött, de helyette egy újabb kis küllõ érkezett – ma sem értem, hogy bírta befalni a hatalmas csokor lárvát.

A kis mohó

Barátom közben elõrelátóan kinyitotta a merítõhálóját, nehogy már amiatt menjen el a nap hala, hogy õ minden idegszálával csak az úszójára összpontosít… Jött is a kapás nemsokára, majd minden úgy volt, ahogy a nagykönyvben meg van írva: Levente idõben bevágott, és alig pár másodperc múltán már parton volt a zsákmány! Egy újabb küllõ személyében.
– Hát ezért fölösleges volt kinyitni a merítõt, csak elijeszted a nagyobb halakat vele! – ugrattam barátomat.

Reszkessetek halak

Helyváltoztatásra kényszerültünk. Bíztunk abban, hogy valahol akad valami rendesebb hal is… Az új helyünk mindenképp változást hozott az eddigi fogásokhoz képest: kevesebb volt a kapás, és már nem küllõket fogtunk, hanem sujtásos küszöket… Egyszóval, ott sem tartottunk, ahol eddig.

Ezüstösen csillogó küsz

Bõ egyórás kísérletezés után beláttuk, hogy nem lesz rózsásabb a helyzet. Így hát újabb pakolás, majd indulás megkeresni azt az igazán tuti helyet! Bõ tízperces bujkálás következett a sûrû bokrok közt, majd némi indulatos beszéd a sárban való csúszkálás miatt, és meg is érkeztünk egy újabb helyre! A víz itt már nem volt olyan gyors, néha úgy tûnt, mintha tó lenne, de ez nem zavart.
Az elsõ kapás igen váratlanul érkezett, de rajta voltam, és sikerült még idõben bevágnom! Szépen görbült a telematch, valami rendesebb hal védekezett a horgomon... A közel kétméteres melységbõl nem tudtam rögtön felszínre húzni a halat – sebaj, én ráérek! Majd csak elfárad! Aztán hirtelen megkönnyebbült a szerelés… Keserû érzéssel töltött el, hogy a nap elsõ normális hala lelécelt a horgomról. Ha legalább megpillanthattam volna! Hát ez az én formám! Nemsokára egy domolykó kölyökkel vigasztalódhattam, ami néhány fotó után mehetett is a szeme világába.

Sovány vigasz

Mit ad isten, újabb halat akasztottam nem sokkal késõbb - ez már egy nagyobb domolykó volt, amit némi ügyeskedés után partra is invitáltam. Óvatosan megszabadítottam a horogtól, és a partra fektettem, hogy készítsek néhány fotót a nap eddigi legnagyobb haláról. Amint fényképezõgép után kotorásztam a hátizsákban, furcsa csobbanás ütötte meg a fülemet – hátrafordultam, és kerestem a domolykómat, de nyomát sem leltem! Ajaj a csobbanás! Értem!
– He, meglépett fotómodell! – kiáltotta nevetve Levente. Nem szóltam semmi, csak gondoltam. De azt most nem írom le.

Túltettem magam az elvesztett halon, és folytattam a pecát. Hamarosan egy kis sügérnek „örvendezhettem” – újabban egyre nagyobb teret hódítnak maguknak ezek a kis tüskéshátúak, egy éve még hírüket sem lehetett hallani ezen a szakaszon.

A kis hódító

A sügér után egy újabb meglepetés hal következett: egy petényi márna. Valaha rengeteg volt belõlük, de mára már elvétve lehet csak fogni belõlük, míg a nagyobb fajtestvére szinte teljesen eltûnt egyes szakaszokról, a szennyezésnek és a folytonos mederalakításoknak köszönhetõen. Fotózás után útjára bocsátottam a kis márnát, hadd élvezze az életet (már amennyire lehet ilyen mostoha körülmények között).

Vékonyka petényi márna

Újracsaliztam és folytattam a horgászatot: egymás után jöttek a kisebbnél-kisebb domolykók, a változatosság kedvéért. Az igazat megvallva én a nagyszüleiknek örvendtem volna igazán! Aztán barátom fogott még egy paducot, de aztán ismét elbukott egyet… Ez van. Ez nem a mi napunk!

Paduc a merítõ felett. Persze nem kell ide merítõ, de a fotón jobban mutat…

Vastag paduc ajkak

A búcsú paducok

Összegezve a horgászatot, elmondhatom, hogy a nagy úszózó visszatérésem nem jött össze igazán, így a kedvenc telematch botom se tudta megmutatni, hogy mire képes. Mi volt a gond? Nos, a fogás darabszáma rendben volt, csak az átlag méret volt fukar kicsikét. Mindenütt nehéz most a tél… De nem csüggedek, legközelebb ismét útnak indulok Levivel és a telematch-el. A kettõbõl majdcsak kisül valami jobb is!
Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...