Mai orsóboncolós írásunk remélhetőleg azoknak is tetszeni fog, akik nem bírják a horrort. A Carp Expert Double Speed ízekre szedése miatt nem kell kitennünk a korhatáros karikát, bátran megszemlélheti minden érdeklődő, kicsi és nagy egyaránt, hogy mit rejt a matt fekete grafit köntös. A piac egyetlen változtatható sebességű nyeletőfékes orsójának estünk neki a tesztasztalon annak érdekében, hogy a sok kíváncsi horgász kérdéseire választ adjunk végre.
Mai írásunk apropóján egy 4000-es Double Speed-et szedtünk darabjaira, mely a korábbi mérések szerint 64 cm (1:4,3) és 94 cm (1:6,3) zsinórt húz be egyetlen hajtókar fordulattal. A matt fekete festés kimondottan elegánssá teszi az orsót, patináját a felületkezelt selyemfényű fém dob adja meg, melyre a gyári mérések és adatok szerint például egy 0,22 mm-es zsinórból 240 métert csévélhetünk.
![]() Az 52 mm-es dobátmérő pont ideális a hosszú és pontos dobásokhoz |
Előző cikkünkben ódákat zengtünk az orsó fékrendszeréről, mely a legszorosabb tartományokban is tökéletesen egyenletes, jól adagolható, és letapadás mentes.
![]() Tökéletes, jól bevált anyagpárosítás a lamellák esetében: a fém és a filc korongok tapadási együtthatójának mértéke, mérete és elhelyezése ideális a fékerő egyenletes elosztásához |
Funkciójához híven, a nagy igénybevételre tervezett orsó pillekönnyű, ámde rendkívül erős, robosztus rotorjának is megvan a maga szerepe. Legfontosabb elemének, a vastag, cső felkapó karjának zsinórvezető görgője csapágyazott, melyről karbantartások alkalmával se feledkezzünk meg: tisztítsuk meg a szennyeződéstől!
![]() Megbízható és ráadásul zsinórkímélő! |
![]() A görgő zárt csapágyon szalad |
Az orsót a két darab grafit pótdob teszi teljessé, így (a fém fődobbal együtt) lehetőségünk van egyszerre három különböző méretű főzsinórral feltöltenünk a dobokat, kibővítve ezzel lehetőségeink tárházának körét.
![]() Minden CXP Double Speed orsóhoz gyárilag 2 darab grafit pótdob jár |
![]() A nagyméretű, CNC megmunkáláson átesett fém hajtókar minden szempontból jó tervezés: stabil, masszív kialakítása és anyagszerkezete miatt hatalmas erőt vihetünk a hajtásláncba! |
Egy ilyen felépítésű orsónál a leggyengébb láncszem fogalma ismeretlen kell, hogy legyen. Ennek érdekében a dobemelő tengely kialakítását sem bízta a tervező a véletlenre. Az orsó felépítése miatt extra hosszúságot igénylő tengelyt nem lehetett 4,5 mm-nél vékonyabb acélból gyártani.
![]() Egységben az erő |
![]() A vastag dobtengelynek ellent kell állnia a reá nehezedő - sok esetben elementáris erejű - terhelésnek |
![]() A 6,3 és a 4,3 áttételezés közötti átváltást egyetlen mozdulattal tehetjük meg. A váltógomb az orsó súlypontjának kellős közepén került elhelyezésre |
![]() A már jól ismert megoldás: a nyaki zárt csapágy, mely a csiga bronz tengelyét támasztja és a végtelenített visszaforgás-gátlót fixálja |
![]() Amellyel szintén sokszor találkoztunk már: a visszaforgás-gátló átváltó mechanizmusa |
![]() …pont emiatt a legcélszerűbb volt fémből elkészíteni |
Nemcsak a rotor, de a teljes orsóház anyaga is nagy szilárdságú grafit. A ház kialakítása óriási pontosságot és precízséget igényelt, hiszen az átlagos orsókhoz képest a Double Speed esetében a nyeletőféken túlmenően a váltást biztosító mechanizmust is aránylag szűk helyen, rendkívül pontos hézagolásokkal kellett összeilleszteni.
![]() Grafitból készült orsóház-fedél a váltógombbal kialakítva |
![]() A nyeletőfék precíz beállítása a rendkívül igényes kidolgozásnak köszönhető |
![]() Hófehér, minőségi szintetikus orsózsír minden lényeges ponton. A kifogástalan kenés garantált! |
![]() Hófehér, minőségi szintetikus orsózsír minden lényeges ponton. A kifogástalan kenés garantált! |
![]() Ilyet bizonyára korábban még nem láttatok: ez a Double Speed lelke. A speciális, dupla soros tányérkerék is elképesztő paraméterekkel rendelkezik, de bizony a kulisszakerék sem mindennapi dolog! |
![]() Szemléltetésképpen az utolsó két kép a sebességváltás eredményére bekövetkező hatást magyarázná: 6,3-as áttételre kapcsolás esetén… |
![]() … a hajtás a belső, azaz a kisebb fogaskerékre kerül! |
Élvezzétek és használjátok ki a Double Speed által kínálta plusz lehetőségeket. Az orsó jól megtervezett, megbízható, masszív konstrukció, így ha átlagon felüli terhelésre, kőkemény feladatok megoldásához kerestek orsót, ne habozzatok tovább, megtaláltátok!
Forrás: Halmos Mihály
Még április utolsó hetében kapott kis csapatunk lehetőséget arra, hogy az Alföld szívében, az akasztói pontyparadicsomban horgásszon. A gyönyörű környezetnek, a színükben, méretükben és habitusukban is különleges, saját nevelésű szíki óriáspontyoknak ugyan ki tudott volna ellenállni? A nappali órák nyarat idéző hősokkja, és a napok óta változatlanul magas légnyomás nem sok jóval kecsegtetett, de még szép, hogy megpróbáltuk. A klasszikus, sokat...
A lassú felmelegedés és a megállíthatatlanak tűnő, folyamatos apadás jellemezte nyár legelejére a pontyairól és amurjairól híres Nádor csatornát. A tiszta, sekély vízben az átütő fény miatt a halak, pláne a nagytestű egyedek rendkívül óvatosan táplálkoztak, kerültek minden gyanúsat, nagyon nehéz volt túljárni az eszükön a könnyűnek és egyszerűnek amúgy sem nevezhető pályán. A csatorna vizszintjének apadását tökéletesen nyomon...
Megvallom őszintén, pergetni és különösen balinozni én akkor szeretek, amikor éhes halra horgászhatok és a balinok harsány rablásaikkal messziről árulkodnak arról, hogy hol is találom őket. Node ehhez az is kell, hogy erre felkészülten járjam a vizek partját, vagyis MINDIG legyen nálam egy alkalmas felszerelés. Volt egy olyan szakasza az életemnek, amikor sokat utaztam és az útvonal érintette a Tiszát, a Hármas, majd a Sebes Köröst, Berettyót, így...
A különféle főtt magvakkal történő etetés nemcsak kisebb-nagyobb tavainkon, de a sekély, gyorsan melegedő, lassú folyású csatornákon is rendkívül eredményes. Kezdetben a pontyok, majd a tavasz második felétől az amurok is előszeretettel látogatják a főtt kukoricával, búzával, kenderrel, és természetesen az elmaradhatatlan tigrismogyoróval etetett helyeinket. A sekély, gyorsan melegedő Nádor csatornán nem tudnám elképzelni a tavaszi-nyári...
Idén beneveztem a Szücsi-völgy tóra, egy kétfordulós horgászversenyre. Biztosan sokan láttátok már azt a videót, amelyben Szabó Bence rengeteg óriás dévérkeszeget fogott ezen a vízen. Emiatt a verseny fő célja az volt, hogy megfogjam életem dévérkeszegét, a jó eredmény elérése csak másodlagos volt. Az első fordulóra, március 16. napján került sor. Mivel a víz teljesen ismeretlen volt számomra – annyit tudtam róla, hogy nagyon nagy...
Az első katlovi délutánunk és éjszakánk tapasztalatai és történései alapján kijelenthettük, hogy a mostani túránkat nem az éjszakai kapások fogják uralni. A pontyok aktivitása a nappali órákra esett, végig ez is volt a jellemző - s itt jegyezném meg gyorsan - hogy a tavalyi túránk során viszont csak és kivételesen az éjszakai órák voltak eredményesek, nappal lehetetlen volt kapást kicsikarni. Ritka pillanatok egyike, amikor elállt az eső,...