Cserkész leszek 4 - Látott helyek
Megjelent: 2008. július 24. | Forrás: Pásztor István | Írások A cserkelő, vadászó technika jól alkalmazható a békéshalak horgászatában is, ám leginkábbkisragadozókat hajtva, műcsalival osonva, esetleg ejtegetés-bogarazás során vetemedünk rá. A pergetős cserkelés sokak szerint olyan, ahol vagy a víz kicsi, vagy a fogott hal. Vagy mindkettő.

A múlt és a jövő egyik remek cserkelős vizét, a Herpenyő-patakot, és annak rábai torkolatát is renaturálták

Domingó a Gyöngyösből

Persze viszonyítás kérdése: egy könnyű boton majd’ minden hal nagy, és egy kis víz is lehet hosszú. Például a Gyöngyös-patak kicsi is meg nem is, míg egy hevesen védekező pisztráng, vagy domi komoly ellenfél egy akadós pályán a lájtos monofillal operáló szereléknek. A jó pataknak vannak mély, kimosott részei, meglepő mederesései és olyan rejtekhelyei, amiket ugyan fentről sejtünk, de nem láthatunk, esetleg csalinkat küldhetjük le, hogy nézzen szét – igaz, néha megesik, hogy már nem látjuk viszont. A kis vizeknek ezzel együtt sajátosságuk, hogy nagyon közvetlenek, nincsenek távolságok hal és horgász között, tehát ha nem akarunk ajtóstul rontani a házba, bizony hangtompítósra kell kapcsolni az üzemmód-konzolon.

Egy kis S kanyar és megannyi kecsegtető hely: távoli meredek külsőív, víz felett fekvő árnyas törzs, nem a kanyar közepén zátonyesés, belső íves gyökeres, keresztben kidőlt fa, alatta gallyas akadó

Olyan esetben, amikor tényleg lopakodni kell, akár halat is láthatunk – gondolnánk, és igazunk is van. Valóban sokszor meg lehet lepni egy sütkérező, vagy épp bolyongó jószágot. Mégis, a helyek azok, amiket ilyenkor keresünk (mert tudjuk, reméljük, hogy ott vannak a halak is, talán). A zugot, a zúgót, a öblöcskét, a törést, a limányt, a gödröt, padkát, a torlaszt, a gyökeret, az árnyat, a követ. A part alattot… Apart aaaaaaaalatt, apart aaaaaaaalatt, három varjú kaszál, három varjú kaszál… Vagy pisztráng. Vagy domolykó. És különben is… inkább riszál.

Lefelé törő domi

A látott helyek megdobása éppen ezért nem csupán arról szól, hogy kimegyek a rugany végére és odaküldöm a thrillt, ahol az álló és az áramló víz fodrai között látom a balint rabolni. 50 méterre tőlem. És nem is arról, hogy csónakban állva az öt méterre lévő töklevél alá pöccintem a támolygót, mert ott lapul a csuka. Nem.

A kisvizes látott helyek közelében én nem lehetek látott. A horgásznak csendben, lopva kell megközelítenie azt a pontot, ahonnan elérhető a kiszemelt cél.

A kapás helyére visszakényszerítve

Sajátosság a közeg is. Bokros, víz fölé hajló fás helyeken nincs lehetőség, vagy csak nagyon korlátozottan, a fej feletti dobásra, ezért sokszor csípő magasságban, oldalról kell elengedni a csalit. Azt a csalit, ami ráadásul általában kicsi, tehát a tömege végett jellemzően nem alkalmas arra, hogy távolra reptessük, így a dobó mozdulatnak dinamikusnak kell lennie. Ha a hely engedi, akkor érdemes „felhúzni” a botot előtte, egy félköríves, amolyan ostorozó mozdulattal, amivel a csalit rövid pórázon először előre felé, majd hátra lendítjük, s ezt követi a kilövés.

Nyakon ragadva

Helyet úgy spórolhatunk a növényzettel fedett, belógó ágas térben, hogy rövid botot válaszunk. 210 centinél nem kell hosszabb bot. Leginkább az 5-6-7 lábas könnyű, pár grammos pálcák kellenek ide, hatos-tizennégyes fonottal, vagy 18-20-as monóval – ízlés és bot szerint.

A látott helyek olyan szakaszokon, amik ritkán bolygatottak, szöglettel érnek fel. És mint tudjuk a szöglet már fél gól. Pontrúgás. Pontosan.
Az a titok, hogy ne csesszük el az első dobást. Ez nem nagy titok, de ettől még sokan elcseszik.

Zsákmány

Ha elcsesztük a dobást, van még esély arra, hogy kapásra bírjuk a halat, ha nem barmoltuk össze a pályát. Ha összebaromlotuk, van még esély arra, hogy keressünk egy másik helyet, ahol újra nekifuthatunk.

A Gyöngyös-patakon 3-4 kilométer hosszan keresgélhetünk a helyek között. Én is ezt tettem nem oly régen, amikor egy fél délután erejéig kiszakadtam Lukácsházára egy sárvári ceremóniából.

Vissza

Délelőtt ünnepélyes keretek között bemutatták a Csörnöc-Herpenyő-patakot felélesztő projektet, ami szerintem világkuriózum, de európai szinten biztosan egyedülálló. Lényege, hogy a Rábából pótolják a 45 km hosszú, de kiszáradóban lévő – amúgy cserkelésre született – patak vízellátását. Ez is megér egy misét, de én a protokoll lecsengő fázisában már elhagytam a fürdővárost, hogy a Gyöngyös felé roboghassak, hiszen legutóbb megfogadtam, hogy fogok egy nagyot is, ha egyedül leszek.

A mosott külső, kemény part

Egyedül voltam. A lukácsházi parkolótól induló patakrész szinte Kőszeg alattig tart, és négy kilométer hosszan járható is a bal part. A tanösvény tábla, valamint a rendben tartott gyalogút arra engedné ragadtatni a gyanútlan halandót, hogy hatoljon bátran tova. Ám egy cserkelő tudja, hogy akár az első kanyarnál is érdemes megállni, hiszen ki tudja, mit láthat.
Domolykókat. Kicsiket.

Bátran kergették meg a kis Hornetet és Tiny-t, pedig a vállukig sem érnének, ha bármelyiknek az említettek közül lenne válla egyáltalán.

Kis pisztráng az uszadék közeléből

Kis villantóra váltottam, és így már meg is lett. Tíz perccel négy előtt takarásból megdobva a túlparti sekély gyökerest, egy tizenöt dekás domolykót sikerült kicsalogatni a fedezékéből. Gyanútlanságát jól mutatja, hogy elsőre úgy ütötte el a csalit, hogy annak egyetlen horga is biztosan tudott akadni.

Pár kisebb fajtársát hasonlóképp csaptam be – sűrű műcsalicserék közepette –, de nem lehettem elégedett, hiszen a nagy pisztrángért jöttem. Viszont, ha most ennyi a kisdomi, akkor hiába hajtom a pisztrángokat! Nemrég komoly áradások voltak, azok hozhatták ide ezt a rengeteg busafejű gyereket, érthető, ha nem olyan falánkak a sebesek.

Vissza detto

Jellemző, hogy hevesség ide, rablóösztön oda, azok a halak amiknek már esélye volt arra, hogy megpillantsanak, korántsem akarták úgy elvinni azt a kis pörgő villogó izét, amit korábban még oly hevesen rohamoztak. Elszáll a bátorság, ha fura alak, forma bontakozik ki a parton, még akkor is, ha vélhetően engem személy szerint nem ismert fel egyik kopoltyús sem. Jó napot kívánok, Pásztor István vagyok, a rend kedvéért...
A kárpótlás négyhuszonhétkor érkezett.

Jól látható nyitott szakasz, itt még óvatosabban kell közlekedni, vagy távoli dobásokkal operálni:zátony felett fa alatti gyökeres mélység – mindig jó; felette akadós, fás csobogó – akár a csobogó alatt és felett is lapulnak halak!

Sok nagy kanyarja van a kis víznek, melyek külső ívei igencsak meredeken szakadnak. Ezek nagy, elnyújtott jobbos fordulók, legtöbbször felsekélyesedő, belső, finomsóderes ívvel. De akad egy olyan balos kanyar, ahol keskeny marad a meder, nincs belső padka, és az egészet röviden, gyorsan letudja a patak. Itt keményebb a talaj: erős márgás, szinte kőszerű. Alig kikezdhető, ezért a támadott mederfal viszonylag homogén, s csak néhány kis vágat, mélyedés tarkítja. Ezeket érezni/sejteni lehet csupán a víz mozgásából és a fény-árnyék hatásokból. Ilyen helyen mindig van valami, hiszen az itteni turbulenciák a halak javára dolgoznak: nem kell megszakadni, mégis házhoz jön a kaja.

ez utóbbi közelebbről, küldő íves árnyassal:
három domi ugrott a csalira a vízre hajló ágak alól

Alulról érkezve értelemszerűen felfelé dob az ember ilyen szituációban. Értelemszerűen? Nem túl értelmes dolog egy rohanó patakon felfelé dobni, még egy gyorsjáratú villantóval sem. De ha fölémegyek, már elárulom magam, pláne, ha belépek a vízbe, mivel szakszerűen csak onnan tudnám pontosan a fal előtt végig vontatni a csalit. Így tettem sokszor, láttam halat is, volt rávágásom is, de soha nem lett meg. És könnyen lehet, hogy pont azért, mert már volt egy egészséges gyanakvás a ragadozókban a könnyű prédát látva.

Vízbeszakadt földdarab külső íves öblözetet szült,
áradás utáni zátonykupaccal, kivehető
zátonygerinccel: mindkét oldal halas rész lehet!

Most lentről, épp csak kibukkantam a bokor után, hogy dobni tudjak, és már pöccintettem is felfelé a hosszúkás lemezű villantót. Azonnal tekerni kezdtem, éreztem, hogy az áramlás nekivágja a márgafalnak, de arról lepattanva már húzhattam rendesen, míg meg nem ütötte valami, ám akadni nem akadt. A felvillanó test nagyobb volt az itt fogható átlagnál.

Nem késlekedtem, és azonnal repetáztattam a pisztráng mintás, fűzfalevélszerű forgót. Az újabb húzás ugyanott zajlott és ugyanott csapott le rá a hal is, mint az imént.

Ezúttal még nagyobb vehemenciával és nem oldalról kapta el, hanem hátulról robbant rá.

Az bevágás pillanatában érezhető volt a komolyság a fingsúlyú halak után. Esélyét látva a szabadulásra a kanyar alatti hordaléktorlasznál, rohanni kezdett lefelé, ezért kicsit feljebb álltam a nyílt terepre. Nem tudja már meg, de meg is léphetett volna, ha nem fogok rá a fékre (kicsit lágy fokozatban használom errefelé) és nem változtatok gyorsan helyet. Fix pórázon fárasztottam tovább, és húztam egyre visszább a néha le-letörő, de egyre inkább tehetetlen testet.

Nem pisztráng, de szép. Naphala.

Kis domolykó a fű mellől – ugyancsak remek hely a
vízzel borított partmeni gazos

Még fogtam egy pisztrángot is, meg pár kisebb-közepesebb domit, jópár kapás és lemaradás közben. Beértem ennyivel. Az utolsó halat negyed nyolckor akasztottam meg. Zárásként, visszafelé, egy látott helyen.

Ha ennyi akció jutna minden egyes horgászatra, soha nem panaszkodnék. Még akkor sem, ha csak egy ütés a bizonyíték arra, hogy jó úton járok, és nem látom a halat, csak a célterületet. De mi van akkor, ha a halat is látom? A következő epizódból kiderül!
Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...

Megújultak a Carp Expert zsinórok!
Megjelent: 2024. március 23. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Megújult külsővel és minőségben kerültek forgalomba a Carp Expert márka zsinórjai. A tetszetős piros csomagolás messziről megismerhető, de természetesen nem csak ezért érdemes kézbe venni őket. A Specialist és Power család 4-4 tagja között mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A piros csomagolás szép és figyelemfelkeltő. A legtöbb horgász a zsinórok szakitószilárdságának adatait nézi, amikor választ. Természetesen így is remek...