Futottam még
Megjelent: 2007. október 11. | Forrás: Pásztor István | Írások
Voltam már mindenhol, de versenyen még soha

Szép, daliás gyerekek vettek részt a versenyen

Igazán nem is tudom, hogyan kell kezdeni az ilyet. Talán ott, hogy egy 12. helyet nem nagyon kell kimagyarázni, mert nem is lehet, és megkockáztatom, hogy ha akarnám, akkor sem tudnám. Persze lehetett volna nagyobb szerencsém is, de most nem én vagyok a lényeg, hanem maga az esemény.

Egy új csalit a bíró elõtt kellett preparálni, ha hármashorgok voltak rajta korábban

Parti pergetés… ízlelgetem magamban, mert valójában ez egy könnyûpergetõs történet, egy pisztráng-domi(-csuka) horgászat, egy pataki cserkelés, egy ügyességi-tehetségi verseny.
Vízben gázolós (ha kell), kiscsalis, vékonyzsinóros dolog. Rövidbotos (hazai viszonyokhoz képest legalábbis, hiszen a 270-es korlát még riasztó is lehet), apróorsós, célbadobós horgászat. (Ezért is volt telitalálat a dobóverseny).

Kevés akadó, egyik, amit legalább megfogtam

Vas megye, tudom én, kicsit a szélére került az országnak, de 14 ember (néhány visszalépés, és túl kései jelentkezés miatt ennyi) számára mégis elérhetõ volt, sõt, még a Tisza mellõl is jöttek.
Mint megtudtam utólag, nem bánták meg, bár pisztrángra még nem pergettek soha… Egyszer ezt is el kell kezdeni.

Hangulatos A szektor

A helyek – a Pinka és a Gyöngyös – remek vizek, halasítottak és szépek. A versenyzõk elszántak, a szervezõk teszik a dolgukat, minden adott tehát egy jó kis bajnoksághoz. Hú, ez így kimondva, leírva elég hülyén hangzik, pedig tényleg így gondolta mindenki.

Horvátlövõ jól néz ki, na

Sorsolás és technikai egyeztetés péntek este Vaskeresztesen a szövetségi épületben. Két húzás a két fordulóra. Kis eltérés a szokásos lebonyolítástól, hogy a horvátlövõi etapra nem rajthelyeket jelent a kishúzott betû és szám, hanem az adott szektorban történõ helyválasztás sorrendjét. Vagyis: B6 azt jelenti, hogy a B szektorban hatodiknak (ez esetben utolsó elõttinek) választhat helyet a szerencsés, vagyis most én. De fordul a kocka, hiszen csak 35 percig tart egy negyed, akarom mondani ötöd, és a második alkalommal már fordított sorrendben, vagyis a hetes szám birtokosával kezdõdik a helyválasztósdi, azaz én másodiknak tehetem le a voksomat egy állás mellé.
Ám mivel páratlan számú (öt) kisforduló van, kicsit felborul az egyenlõ esélyek rendszere, és ezt billenti tovább az is, hogy egy köztes szám tulajdonosa soha nem választhat az elsõk között, csak maradékból okoskodhat.
Lukácsházán ennél egyértelmûbb a helyzet, mivel az oda húzott szektor/hely kombináció egy 200 méteres patakszelvényt takar, meglehetõsen kiegyenlített feltételekkel a többi, szomszédos rajthelyhez viszonyítva.

Varga Zoli mellettem húzott le négy kisfordulót

A Pinkán a horvátlövõi pálya 40 méter széles rajthelyei vártak ránk szombat hajnalban. Az autókat finom jéghártya borította ezen a késõ szeptemberi hajnalon, jelezve, szezon van már, ragadozó szezon. Persze kispórolhatta volna ezt a fagyot az idõjárás, enélkül is tudtuk jól hova, miért indulunk.
Horvátlövõ egyenes, egy osztrák erõmû miatt duzzasztott szakasza, ideális versenyhelyszín. (Sajna ezt csak a halak nem érezték ezen a délelõttön.)
Bokrok itt, és a túlparton is. Néhol a saját oldalon, lejjebb pedig komoly akadó szemközt. A sorsolás/helyválsztás pikantériája, és a horgászok hozzáállása érdekes eredményeket szült.
Az elsõ 35 percre választott hely sokaknak megtetszett, és a helyváltoztatás lehetõségét feladva, az elsõ állás mellett maradtak. Én is. Jónak tûnt ugyanis a B2, és halakat is láttam mozogni, sõt még egy bökésem is volt.
Szerettem volna kiaknázni jobban a helyet, maradtam tehát itt. Hiába. Két botot élesítettem be. Az egyik a fák alatti bújócskához, onnan való dobásokhoz való 7 lábas Blade, monofil zsinórral, a másik egy túlparti szondázáshoz is alkalmas 270-es pálca fonottal.
Kis wobblereket és gumihalakat, tvisztereket próbáltam elõször. Másodjára körforgókat, de azokból is az aprókat, ám nem sokáig, mivel úgy véltem, hogy a domik egyértelmûen nem esznek, a maradék potenciális halak, pisztráng (fõként szivárványos), és csuka, pedig nem erre fognak jönni. Jól gondoltam.
Semmi nem jött semmire.
Jött azonban hír, hogy az alsó helyek egyikén megtört a jég. Hurrá!
Hányadiknak is válaszok a harmadik körben? Megint utolsó elõttinek... Két hely közül a már jól bevált B2 mellett döntöttem…
35 perc szenvedés, majd új választás. Végre.
Legyen az ötös rejthely.

A kis bal ágtól (talán gyökér?) jött két kapás is

Jól néz ki. Fent egy 4-bõl átnyúló nagy akadóval indul a túlparton, és végig jó kis bokrosok. Ellenem szól már az emelkedõ nap a hátam megett, ami pont a „jó kis bokrosok” alá süt be kegyetlenül. Az innenparton is van azért pár jó rész, némi szereléssel eltöltött pihentetõs idõ után (másfél perc) ezekkel kezdem hosszában a part elõtt. Közben kétszer fordul a hal középen.
A végére hagyom majd azt a félfányi akadót, jöjjenek most a túlparti bokrosok.
Magamat is meglepem a pontos dobásokkal, csak pár lett rövidebb a kelleténél, és egy meg hosszabb, egyébként az ideális tenyérnyi foltokra csobbantak a wobblerek.
Aztán a körforgók.
Körforgóra kaptam is egy érdeklõdést, nem volt komoly. Domi csípésnek mondtam volna, ha a kicsit zavaros vízbõl egyáltalán kinézhetõ lett volna a domi. Nemhogy a csípése.
Mindjárt vége a furdulónak. Mélyenjáró Salmo-kat fel, csak úgy szántják itt-ott a feneket, ahol meg nem, ott gödröt vélek, és benne halat, de nincs kapás.
Az akadóra is dobok még párat kis wobblerrel, hátha a beesõt nézni meg a pisztráng. Ami rablásokat láttam, már ha azok voltak (fürödhet is itt a hal, másféle is, nem csak piasztráng, elég fajgazdag a szakasz), mindenesetben a tetejét vették célba, és noha megfigyelhettem egyet egészen közel is, nem tudtam eldönteni, hogy mit akart levadászni a ragadozó, hiszen nem volt semmi látható dolog ott éppen… Lehet, hogy a semmit.

A törzs tövénél izgalmas rejtekben lapult egy halam, de jótékonyan átkaroló fára felakasztotta magát – jaj, nem úgy!

Egyágú horoggal és ólommal súlyozott Hornet éppen meghálál.
Utolsó kör. Persze én – és még páran – négyre számítottunk csak, úgy szólnak hogy van még folytatás, kéne választani helyet. Ejh! Igazi versenyhangulatban vagyok…
Ismét hatodiknak jutok szóhoz, elkeltek az alsó rajthelyek, a két maradék negyven méter közül, a jól ismert ketteshez költözködök.
Míg az elõbb szintre mindent kipróbáltam, itt most két dolgot tesztelek csak. A gumihal/tviszter fajtát, és a kanalat.
A stratégiát is átszabom. Az osonó, térdelõ, vagy bokor alóli dobások helyett, kiállok a szélére, és hosszan a medret célzom, majd a rajthely túlsó végéig repül a csali.
Arra számítok, hogy pisztrángra lelek a víz közepén, a mélyben. Ezért a hosszabb bottal, amennyire csak lehet, benyúlok, és megpróbálom végigvezetni a mederben a gumikat.
A másik terv egy esetleges csuka elcsípése lett volna, de köztudott, hogy a támolygóval a meglapuló pisztrángot is be lehet csapni.
Két kapást hozott ez a stratégia. Az egyik gumihalra, a másik tvinyóra. Mindkettõ ott, a középtájon jött, de nem akadt rendesen, így ennyiben maradtam magammal és a vízzel.

A láb alól jött a legtöbb, úgy, hogy a túlparti medencébõl közben egy sem!

Közben hallani lehetett, hogy az A szektorban pár hal a szák elõl ment el, vagy lerázta magát félúton. Mind nagy csalira (wobblerre és körforgóra kapott). Kettõt tudtak zsákmányul ejteni.
A mi szektorunk halgazdagabb volt, még az utolsó pillanatban is akadt pisztráng, sõt korábban egy halat, egyik hölgyversenyzõnk, éppen a szombathelyi tévének nyilatkozva fogott ki élesben!

Itt két oldalról is volt érdeklõdõ

Az elsõ napon a két halat tudó Simon Zoltán abszolút elsõ helyen állt. A szektorok eltérõ fogási eredménye miatt pedig az egy-egy halat fogók között alakult ki pontozásos különbség.
Következhetett a célbadobás, majd másnap a vasárnapi forduló, a Gyöngyös-patakon.
Nekem azonban már csak esélyem volt a reményre, hiszen a legyezõ bajnokság elsõ körében (amit ugyanazon a lukácsházi szakaszon rendeztek), az én állásomon horgászó legyes nulla hallal zárt.
A „bíztató”-t, bár sokféleképpen lehet körülírni, esetemre-helyzetemre nem igazán találtam megfelelõ, erre utaló hasonlatot, pedig nagyon kerestem.

Lukácsháza, reggel
Pályabíróstul kaptatunk felfelé, de csak folyásiránynak. Az ösvény úgy tekereg, mint a patak, követi hûségesen, néha kicsit magára hagyja, eldugja a szép helyeket a szem elõl.
Sebaj van még látnivaló elég, megaztán, most nincs idõ a romantikára, igyekezni kell, hogy a rajthelyen legyünk idõre.
Már vagy másfél kilométere caplatunk, mikor összefutunk a szembõl érkezõ halõrrel, Karcsival. Õ tisztázza még a végén, ha valakinek nem egyértelmû valami a hellyel kapcsolatban, így nekem is világossá teszi egy-kettõre, hogy épp a B4-en állok. Annak is a közepén.
Na tessék.
Mire elérem az állás felsõ végét, hogy ott lepakolhassak, végignyafogom a maradék száz métert a pályabírómnak, nevezetesen, hogy ilyen egyenesen máskor le sem állok, erre meg jut belõle most vagy 100 méter.
Mindegy. Második blikkre már több a bizalom, hiszen jó kanyarral indul a 200 méteres szakaszom.

Hihetetlen, de nem adott halat ez a remek hely!

Kezdõdik.
Wobbler. Elsõ dobásra egy karnyi ág mögül/alól nézi meg magának a csalit egy pisztráng: tenyérnyi folt volt a fa és a part között, ott csípett rá, de nem akadt.
Ide lesz jó a minitwinyó. Pottyan, várok, emelem. Nem jön. Leakadt. Lazítok, emelem, enged, bumm. Ott a kapás, és ül is a horog. A pályabíró már a papírnál matat, tudom, hogy ez rossz jel. Nem tudok lelépni, túl magas a víz, nincs helyem. A merítõ viszont nyeletlen, hajolnom kell, de közben húzom a halat a sodrásnak felfelé, hogy majd azzal bevitetem a hálóba. Egy hajolásban engedek a spannon, a hal egy pillanat alatt lefordul. Még rosszabb jel…
Sebaj, lesz itt még pisztráng.
Ha már fent van a twinyó, az innensõ part alatti zugba engedem le. Engedném pontosabban, ha tudnám, de közben már viszi is el a sebes. Felhúzom gyorsan, jön is, kézben a merítõ, ezt el is érném hamar, de õkelme egy fán dobja át magát váratlanul. Nem lenne gond, ám a jígfej beszorul a kéreg repedésébe, a zsákmányom felakad, majd felismeri a helyzetet, és addig forog, míg egy elegáns mozdulattal leakasztja magát a horogról. Még jó hogy nem ejtettem rajta nagy sebet.
Kettõ-null.

Két botos taktikám, miszerint a rövid lággyal, monóval bokor alá, a hosszúval és fonottal távolra lõhetek jelen esetben mit sem ér, ha megakasztott halaim faképnél hagynak.
Öt perc sem telt még el és két halam lehetne.
Elsõ hibáimon már túl vagyok, itt az idõ, hogy elkövessem a következõt: mivel nem szeretem a plasztikot annyira, és itt valahogy mindig a wobbleres horgászatokat szerettem, most is erre cserélek.
Ez nem szerelem-verseny, itt produkálni kéne, és ha mûféreggel akkor azzal, ha épp azt eszi. Mondjuk a wobblerre rengeteg kapás jegyezhetek a következõ percekben, sõt, egy halamat meg is akasztom, de harcközben lemarad.

Egy teljesen jellegtelen részen ér az elsõ meglepetés. Persze számítottam rá, hogy lehet itt hal, de mégis poztitív csalódást tudott okozni a pár méternyi egyenes. Elõször csak megcsípte a kis pisztráng a hornetet. Az egyágú süllõzõvé átoperált csali ment is vissza egybõl a sodrással, aztán újra kezdte remegõ táncát, amit akár az ólomsúly által keltett érezhetõ dobolásra is járhatott volna.
A lábam elõtt kapta el a hal, éppen be tudtam vágni, majd a rövid pórázt kihasználva kicsit erélyesebben megtartva a szákba emeltem.
Végre egy.
Ugyaninnen három perc múltán jön a következõ, hasonló méretben, de ez itt nem számít.

Kezdek hinni a helyben, már csak azért is, mert sokkal több jó hely nem jutott, kénytelen vagyok ebbõl kihozni amit lehet. Hosszú dobás, part mellett araszol felfelé a kis wobbler, puff, megint üti a pisztráng, megint akad, hej, de jó. Egy darabig legalábbis, aztán lelép.

Több kapás elõttem, de csak bökések inkább, nem akarják lerabolni a halamat a pettyesek.
Fordulok jobbra is, itt kellemes gödörszerûség terül el, csak folyásirányba húzhatom, jól teszem, hiszen még egy érdeklõdõ csábul el a gödör mélyérõl, esélyem sincs megfogni, nem akad az egyágú horog.

Csökken a kapások száma, ez lehet egyfajta idõszakos étvágytalanság is, de azért cserlélek egy hármas hornetre.
Itt, a sok kapás elcseszése közben kellett volna cserélni villantóra, apró körforgóra talán, de a versenyszellem totális hiánya, és a wobblerimádatom egyszerûen blokkolta a gerincvelõbõl jövõ jelzéseket.

Az agyondobált pályát otthagyva új helyet keresek lejjebb. Jól néz ki, de meghorgászhatatlan, megközelíthetetlen. Meredek a part, innen lejutni nem lehet, vízbõl gázolva pedig szintén képtelenség, mivel sok a mély, combcsizmát is merítõ gödör.

Még tovább. Egy jó zug végre, de ezt nem wobblerrel, majd inkább a legvégén twiszterrel. Terveim szerint ugyanis – stratégiát váltva közben – arra jutottam, hogy megpróbálok halatfogni ahogy szoktam, és a végén adok magamnak 20 percet a tviszterre is.

A pályám végére érve nem akarom elhinni, hogy a remek túlsóoldali bokrosok között nincs kapás. A nyakamat tettem volna egy felszíni csippentésre, „na majd ott, na majd ott” mondogattam hátrafelé a pályabírómnak, akivel közben egész jól elbeszélgettünk néha.
Üres volt az alsó kanyar, be kellett látni.
A bokor elõtt a mélyenjáró sem tudott csodát tenni, pedig hol, ha nem a méteresnél is mélyebb vízben bújhattak el a sebesek…

Kis hármas Hornet T-modell is feliratkozott a végére

Visszafelé pár dobás belefér még, és megint hitetlenkednem kell, hogy a remek torlasz elõtt, vagy alól, egyetlen kapást sem sikerül kicsikarni.
Jó, vissza még egyszer a tuti helyre.
Kis pöttyös wobbleremet közben többször másikra cseréltem már, most ismét az apróságnak szavazok bizalmat, és meg is hálálja: több elszalasztott hal és kapás közepette végre megint sikerül szákba tekerni egyet.
No, megy ez!
Fél óra sincs vissza, állásom felsõ végénél próbálkozok megint, mielõtt a plasztikcsalis utolsó rohamra indulnék.
Egy-két pöci ismét, ezúttal akadás nélkül.
Megint a nagy gödör mellett próbálkozok, de már rohanok szinte. Az iszonyatosan keményre koptatott teknõbe gyorsan zúdul be a víz, de már fordul is vissza a part felé, ide érkezik a twiszter. Emelem, emelem. Na, ezért nem pergetek ilyennek, hiszen ez nem is pergetés, de mindegy…
Emelem, emelem, de egyszer már nem tudok hova emelni, mert brutális rántással veti rá magát egy sebes. Tényleg szép, meghûl a vér az ereimben, ezt meg kell fogni! Technikát váltok, és a finomkodás helyett (ami miatt szerintem elment pár halam), az egyik ugrást kihasználva felkényszerítem és a levegõben terelném a szák felé. Mindenhol akadó, meg fa, nem lehet másként. A hal az utolsó pillanatban kirázza a horgot, de elég csobban a pár centis vízbe. A szákot ledobva ugrom utána, meg is kaparintom, de lehetetlenség egy ilyen életerõs, és fõként csuszamlós halat visszatartani. Szépen komótosan kicsúszik a kezeim közül.
Mögöttem a bíró szótlan marad egy kis idõre, és ez nagy szó az õ esetében…
Talán öt perc volt vissza.

Jöhet még egy kis szûrés a szokásos helyen, de semmi.
A torlasznál… semmi.
A jó kis zugnál…
Hopp! Megütötte! Megakadt! A felszínen lefordult…
20 másodperc múlva megszólal a duda. Vége.
Három hal.
A szektorban fogtak kilencet, rögtön felettem, és nyolcat, kettõvel alattam.
Nekem a három mellé elment három a kezem mellõl, és még vagy hat, amit harc közben vesztettem el. Ez több mint tíz potenciális zsákmány, azaz pont.
De ha hozzáveszem, hogy még legalább tíz kapásom, csípésem, bökésem, rövidakadásom is volt, bõven elégedettnek kéne lennem.
Szerintem ennyi kapás a B-ben keveseknek jutott, és ez véleményem szerint a wobblerek volt köszönhetõ.
Igaz, a pici és a kis körforgók láthatóan hatékonyabbaknak bizonyultak!
Mit lehet tenni…
Jövõre szervezek egy Hornet Kupát a Gyöngyösre! Hátha ott több esélyem lesz!

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...

Megújultak a Carp Expert zsinórok!
Megjelent: 2024. március 23. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Megújult külsővel és minőségben kerültek forgalomba a Carp Expert márka zsinórjai. A tetszetős piros csomagolás messziről megismerhető, de természetesen nem csak ezért érdemes kézbe venni őket. A Specialist és Power család 4-4 tagja között mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A piros csomagolás szép és figyelemfelkeltő. A legtöbb horgász a zsinórok szakitószilárdságának adatait nézi, amikor választ. Természetesen így is remek...