SZÉTSZEDTÜK: ET Zenta pergetőorsó
Megjelent: 2014. május 30. | Forrás: EnergoTeam | Írások

Nem csak gyermeki "mindent szétszedő" lényünk ismételt felszínre törése miatt kaptuk darabjaira a Energo Team Zenta nevű 10 csapágyas orsóját, hanem szerettük volna megmutatni, mit is várhatunk tőle.


A szezon elején több vadonatúj pergető orsó is érkezett az Energo Team kínálatába. Szép sorban be fogjuk ezeket mutatni. Elsőnek a Zenta nevű modell került terítékre. Egy nem túl nagy, 2000-es modellt választottunk ki, hogy megnézzük, mit is találunk a belsejében a stratégiai pontokon.


A dobozban megtalálhatjuk az orsón túl a grafit pótdobot és egy robbantott ábra is segítheti a vállalkozó szellemű karbantartót a belső alkatrészek közötti eligazodásban.


Az orsó külseje, színvilága kifejezetten megnyerő. Ez a kékes szín a vízparton nem kirívó. Sokkal fontosabb, hogy az orsó festése strapabírónak, keménynek tűnik, ami az élettartamára komoly kihatással lehet.


Az orsó első fékes, a dobot a fékcsillag letekerésével tudjuk levenni. A hajtókar átmenő csavaros, a túloldalról tudjuk megszorítani.


A tengelyen látható piros alátétek a dob magasságát módosíthatják (leveszünk belőle egyet, vagy rakunk még rá hasonlót), annak érdekében, hogy a zsinórprofil tökéletes legyen.


Hogy az oldalborítást el tudjuk távolítani, először az alsó fémszínű elemet kell egy csavar kitekerésével lelazítani.


Ekkor előbukkan a harmadik csavar is, mely rögzíti a borítást.


A levett fedél mélyedésében megtalálhatjuk a meghajtó tengely egyik csapágyát. Nem nehéz kitalálni, hogy a másik oldalon ugyanilyen felel a tengely stabilizálásáért.


Az orsó belső szerkezete egyszerű és könnyen átlátható, az ördög mindig az illesztésekben, és precíz hézagolásban van.


Elsőre is látszik, hogy a zsírzás nem volt túlzó, nem úszik a szerkezet feleslegesen a kenőanyagban. A fogazott tányér eltávolítása sokkal könnyebb, ha először kivesszük a dobemelő tengelyt (és vele a rotort is.) Ennek érdekében az ábrán látható helyen kell a tengely végét rögzítő kis csavart lazítani.


Hogy a rotor is lejöjjön, ahhoz a dobrögzítő bronz anyát csavarjuk ki! Normál menetirányú a metszése, ellentétben sok konkurens termékkel, tehát a óramutató járásával ellentétesen (még egyszer: a hagyományos irányba) kell letekerni.


A tengelye nagyon jó minőségű rozsdamentes acél, mely elég vastag és masszív ahhoz, hogy a 2000-es méretű orsóra várhatóan érkező terhelést gond nélkül kezelni tudja.


A meghajtás fő elemét eltávolítva teljes terjedelmével láthatóvá válnak a meghajtást a dob emelésére átvivő alkatrészek. Ezek anyaga is speciális alu ötvözet. Ezek kivétele nagyon könnyű, és a visszahelyezésük is teljesen értelemszerű. Ha huzamosabb használat után karbantartunk majd, akkor találkozhatunk megsötétült, elöregedett kenőanyaggal. Azt alaposan le kell mosni valami apoláris oldószerrel, és a zsírzást vékonyan újra rá kell tenni. Egy új orsó esetében - jelen esetben - ez még nyilván nem aktuális.


Azért is jó így új korában is belekukkantani, mert jól láthatjuk, hogy mennyi az a kenőanyag mennyiség, amit a gyártó szükségesnek tart. Ha többet alkalmazunk, attól nem lesz jobb!


A visszaforgás-gátló kapcsolója egy kis rudacskával van hátra vezetve. A kapcsolási érzetől aegy fölső állásban elhelyezett feszítő rugó gondoskodik.


Ezek az alu öntvények, mint a képen látható dobemelésért felelős alkatrész is, nagyon tartósak tudnak lenni. Ha az anyagminősége megfelelő még huzamosabb használatot követően sem látszanak rajtuk kopásnyomok.


Ezt a belsőt még rosszindulattal sem lehetne átláthatatlannak, vagy bonyolultnak nevezni. Az időszakos karbantartása is egyszerű lesz - kár lenne megspórolni!


A visszaforgás-gátló elemeit egy három csavarral leszorított fém fedél védi.


Ha csak a visszaforgás-gátló kapcsolójának rugójával lenne gond, nem kell szétszedni az egészet, hisz ezt a traktust külön is elérhetővé tették. Ezért piros pont jár a tervezőnek.


A három csavart meglazítva lejön a fedél, és azonnal egy újabb csapágy kerül elő! Ebben a fázisban nagy körültekintéssel folytassuk a szétszerelést, a szerkezet több apró kis hengert is tartalmaz melyeknek kulcsszerepük van a visszaforgás-gátló helyes működésében.


A rotor forgatásáért felelős rézötvözetből készült hüvely minősége nagyon fontos. Ez az alkatrést igen nagy erőhatásoknak van kitéve fárasztáskor. Rajta egy távtartó acél hüvelyt és a egy csapágyat láthatunk.


Az agy legbelső részein láthatók a visszaforgás-gátlást létrehozó kis hengerek is. Ezekből ne hagyjunk el egyet sem, ha lehet.


Az orsó minőségét szintén nagyban befolyásolja, hogy a ház közepén, stratégiai helyen egy apró bronz perselyt kapott (nyíl jelöli a képen). Ebben fut a dobemelő tengely, és ezen támaszkodik meg a rotor forgatását végző rézötvözet alkatrész is. Ezen a helyen fontos erők ébrednek és koptatják az alkatrészeket. Ennek a résznek a kenése is kulcsfontosságú. Ezzel a belső struktúrákat fel is tártuk, s mindenhol pontosságot, megfelelő mennyiségű és minőségű zsírzást találtunk.


A rotoron elhelyezkedő felkapó kar zsinórvezető gyűrűje alatt két csapágyat is találtunk egymás mellett. Ennek a résznek a szigetelését szinte lehetetlen úgy megoldani, hogy ne avatkozzon be károsan a zsinórvezető működésébe. Talán az összes hely közül ide kell a legjobb minőségű, lehetőleg burkolt oldalú csapágy, mert a zsinórok vízfelhordása miatt ez belül is nedvesedik. Ennek a résznek az ellenőrzése pofon egyszerű, egyetlen csavar kicsavarásával lehetséges. Ezt év közben akár többször is tegyük meg, sok múlik azon, hogy itt minden rendben menjen!


A rotor egyik felén nyomórugós megoldással került elhelyezésre az a kis szerkezet, mely az átváltott felkapókart visszaváltja eredeti állapotába, ha az orsó hajtókarját előre tekerjük. Itt is stabil, jó megoldást látunk olyan alkatrészekkel, melyekről el tudjuk képzelni, hogy hosszú évekig nem kell majd hozzájuk nyúlni.


Az a kis tengelyvég végzi a fontos munkát, annak elmozdítása váltja vissza a felkapókart


Az ellentétes oldalon a felkapókar előfeszítését végzi egy másik nyomó rugó. Hol vannak már a hamar tönkremenő ollórugók? Azok annyira megbízhatatlanok voltak, hogy akik ilyen orsót használtak valószínűleg tartottak zsebükben tartalék rugót, és egy koromsötét éjszakában is ki tudták már cserélni.

Ez a tízcsapágyas orsó a fantasztikus árával jogosan lehet majd a pergetők kedvence. Logikusan, jó helykihasználással elkészített belső szerkezete van, mely erős alkatrészekből áll össze. Minden reményünk megvan arra, hogy tartós, a horgászélményeket hosszútávon is szállítani képes eszközt mutattunk most be. Az orsócsaládban nem kevesebb, mint 7 modell található, az apró, bolognaizásra való szerkezettel kezdődően, a pergetésre szánt középső darabokon túl, a legnagyobbakkal már harcsázni is eredményesen tudunk majd! Az árfekvése a 10 csapágy mellett szinte hihetetlen.

Forrás: EnergoTeam

Pontyóriások keringője - Katlov Lake III.
Megjelent: 2025. április 24. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Idei katlovi pontyos túránk dátuma az esztendő legcsapadékosabb hetére esett. Ez a szeptemberi hét tényleg a monszunról, és szerencsére azért a pontyokról is szólt, bár ez utóbbiról nem voltunk teljesen meggyőződve, amikor a végig zuhogó esőben, szinte télies sötétséget idéző vastag felhőtakaró alatt utazva falta fel kis csapatunk a Prága felé vezető 500 kilométert.  Négy fős társaságunk a katlovi pontyparadicsom egyes számú állását...

Pontyozás Max2 Match bottal
Megjelent: 2025. április 17. | Forrás: Heincz András | Írások

A Carp Expert eddigi kiváló ár-érték aránnyal kínált Uni Match botját már éppen elegen használthatták a megelégedett pontyhorgászok, így eljött az ideje, hogy a boltok polcain valami újra leljenek a kíváncsi szemek. A MAX széria szortimentje kiszélesedett, egyúttal megszületett a MAX 2 Match bot, mely a jól ismert és  összetéveszthetetlen köntöst öltötte magára. Mivel az eddig - a kínálatból kikerült - Uni Match botot használva próbálhattam ki a...

Tavaszi eső harcsát ígér
Megjelent: 2025. április 02. | Forrás: Kiss Gábor | Írások

Március elején téli alacsony vízállásban, majd a hónap végén már áradó vízben kellett keresni, megfogni a tiszai harcsákat.  A kisvizes peca nagyon nem volt egyszerű, így nagyon örültem, hogy az áradó Tisza, mint annyiszor már, a segítségemre sietett. A tavaszi, zavarosodó, melegedő, áradó víz kimozdítja téli tartózkodó helyeikről a halakat, így a harcsákat is, éppen ezért, ha szorgalmasan keresgélünk, előbb-utóbb összefutunk velük. A...

Pontyozás PVA Baggel
Megjelent: 2025. március 26. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A hideg vízi pontyhorgászat során figyelembe kell vennünk azt az el nem hanyagolható tényt, hogy a pontyok aktivitása az ősz elejéhez képest jelentősen csökkent. A horgászatunk sikeressége a megfelelő technika és a csali használatán múlik! Hűlő, 12 foknál alacsonyabb vizeken is előszeretettel alkalmazom a PVA módszer előnyeit, ott, ahol dobótávon belül számíthatok a pontyok kapásaira. Novemberi horgászatom helyszínéül a...

Pisztrángozás Nagycsécsen
Megjelent: 2025. március 12. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A február végi fagyok miatt eléggé beszűkültek a pergetési lehetőségeim, ugyanis a csukázás ki volt zárva, a közelgő süllőtilalom miatt már a tüskéshátúakat nem akartam zavarni, illetve a domolykózáshoz jócskán visszahűlt a víz. Ekkor érkezett "mentőövként" Szepka barátom és csapattársam meghívása, hogy menjek el vele pergetni a nagycsécsi tóra, ahol igazán különleges élményben lehet részem, ugyanis pisztrángra fogunk horgászni. Ki tudna egy...

Derűs nap Fine Method Feeder-rel
Megjelent: 2025. március 05. | Forrás: Heincz András | Írások

A method feeder horgászatra készült felszerelések sorát hivatott erősíteni a nemrégiben megjelent CXP újdonság, a Fine Method család. Kimondottan angolos tavakra való finomabb pálcák ezek, melyek nyéltag feletti átmérője alig nagyobb a karcsú waggler úszókénál. A horgászat népszerűsége következtében egyre szaporábbak Magyarországon a szórakoztató jellegű tavacskák. Angolos jelleggel, kis területen elterülő, viszont annál intenzívebb 2-3 nyaras...