SZÉTSZEDTÜK: ET Zenta pergetőorsó
Megjelent: 2014. május 30. | Forrás: EnergoTeam | Írások

Nem csak gyermeki "mindent szétszedő" lényünk ismételt felszínre törése miatt kaptuk darabjaira a Energo Team Zenta nevű 10 csapágyas orsóját, hanem szerettük volna megmutatni, mit is várhatunk tőle.


A szezon elején több vadonatúj pergető orsó is érkezett az Energo Team kínálatába. Szép sorban be fogjuk ezeket mutatni. Elsőnek a Zenta nevű modell került terítékre. Egy nem túl nagy, 2000-es modellt választottunk ki, hogy megnézzük, mit is találunk a belsejében a stratégiai pontokon.


A dobozban megtalálhatjuk az orsón túl a grafit pótdobot és egy robbantott ábra is segítheti a vállalkozó szellemű karbantartót a belső alkatrészek közötti eligazodásban.


Az orsó külseje, színvilága kifejezetten megnyerő. Ez a kékes szín a vízparton nem kirívó. Sokkal fontosabb, hogy az orsó festése strapabírónak, keménynek tűnik, ami az élettartamára komoly kihatással lehet.


Az orsó első fékes, a dobot a fékcsillag letekerésével tudjuk levenni. A hajtókar átmenő csavaros, a túloldalról tudjuk megszorítani.


A tengelyen látható piros alátétek a dob magasságát módosíthatják (leveszünk belőle egyet, vagy rakunk még rá hasonlót), annak érdekében, hogy a zsinórprofil tökéletes legyen.


Hogy az oldalborítást el tudjuk távolítani, először az alsó fémszínű elemet kell egy csavar kitekerésével lelazítani.


Ekkor előbukkan a harmadik csavar is, mely rögzíti a borítást.


A levett fedél mélyedésében megtalálhatjuk a meghajtó tengely egyik csapágyát. Nem nehéz kitalálni, hogy a másik oldalon ugyanilyen felel a tengely stabilizálásáért.


Az orsó belső szerkezete egyszerű és könnyen átlátható, az ördög mindig az illesztésekben, és precíz hézagolásban van.


Elsőre is látszik, hogy a zsírzás nem volt túlzó, nem úszik a szerkezet feleslegesen a kenőanyagban. A fogazott tányér eltávolítása sokkal könnyebb, ha először kivesszük a dobemelő tengelyt (és vele a rotort is.) Ennek érdekében az ábrán látható helyen kell a tengely végét rögzítő kis csavart lazítani.


Hogy a rotor is lejöjjön, ahhoz a dobrögzítő bronz anyát csavarjuk ki! Normál menetirányú a metszése, ellentétben sok konkurens termékkel, tehát a óramutató járásával ellentétesen (még egyszer: a hagyományos irányba) kell letekerni.


A tengelye nagyon jó minőségű rozsdamentes acél, mely elég vastag és masszív ahhoz, hogy a 2000-es méretű orsóra várhatóan érkező terhelést gond nélkül kezelni tudja.


A meghajtás fő elemét eltávolítva teljes terjedelmével láthatóvá válnak a meghajtást a dob emelésére átvivő alkatrészek. Ezek anyaga is speciális alu ötvözet. Ezek kivétele nagyon könnyű, és a visszahelyezésük is teljesen értelemszerű. Ha huzamosabb használat után karbantartunk majd, akkor találkozhatunk megsötétült, elöregedett kenőanyaggal. Azt alaposan le kell mosni valami apoláris oldószerrel, és a zsírzást vékonyan újra rá kell tenni. Egy új orsó esetében - jelen esetben - ez még nyilván nem aktuális.


Azért is jó így új korában is belekukkantani, mert jól láthatjuk, hogy mennyi az a kenőanyag mennyiség, amit a gyártó szükségesnek tart. Ha többet alkalmazunk, attól nem lesz jobb!


A visszaforgás-gátló kapcsolója egy kis rudacskával van hátra vezetve. A kapcsolási érzetől aegy fölső állásban elhelyezett feszítő rugó gondoskodik.


Ezek az alu öntvények, mint a képen látható dobemelésért felelős alkatrész is, nagyon tartósak tudnak lenni. Ha az anyagminősége megfelelő még huzamosabb használatot követően sem látszanak rajtuk kopásnyomok.


Ezt a belsőt még rosszindulattal sem lehetne átláthatatlannak, vagy bonyolultnak nevezni. Az időszakos karbantartása is egyszerű lesz - kár lenne megspórolni!


A visszaforgás-gátló elemeit egy három csavarral leszorított fém fedél védi.


Ha csak a visszaforgás-gátló kapcsolójának rugójával lenne gond, nem kell szétszedni az egészet, hisz ezt a traktust külön is elérhetővé tették. Ezért piros pont jár a tervezőnek.


A három csavart meglazítva lejön a fedél, és azonnal egy újabb csapágy kerül elő! Ebben a fázisban nagy körültekintéssel folytassuk a szétszerelést, a szerkezet több apró kis hengert is tartalmaz melyeknek kulcsszerepük van a visszaforgás-gátló helyes működésében.


A rotor forgatásáért felelős rézötvözetből készült hüvely minősége nagyon fontos. Ez az alkatrést igen nagy erőhatásoknak van kitéve fárasztáskor. Rajta egy távtartó acél hüvelyt és a egy csapágyat láthatunk.


Az agy legbelső részein láthatók a visszaforgás-gátlást létrehozó kis hengerek is. Ezekből ne hagyjunk el egyet sem, ha lehet.


Az orsó minőségét szintén nagyban befolyásolja, hogy a ház közepén, stratégiai helyen egy apró bronz perselyt kapott (nyíl jelöli a képen). Ebben fut a dobemelő tengely, és ezen támaszkodik meg a rotor forgatását végző rézötvözet alkatrész is. Ezen a helyen fontos erők ébrednek és koptatják az alkatrészeket. Ennek a résznek a kenése is kulcsfontosságú. Ezzel a belső struktúrákat fel is tártuk, s mindenhol pontosságot, megfelelő mennyiségű és minőségű zsírzást találtunk.


A rotoron elhelyezkedő felkapó kar zsinórvezető gyűrűje alatt két csapágyat is találtunk egymás mellett. Ennek a résznek a szigetelését szinte lehetetlen úgy megoldani, hogy ne avatkozzon be károsan a zsinórvezető működésébe. Talán az összes hely közül ide kell a legjobb minőségű, lehetőleg burkolt oldalú csapágy, mert a zsinórok vízfelhordása miatt ez belül is nedvesedik. Ennek a résznek az ellenőrzése pofon egyszerű, egyetlen csavar kicsavarásával lehetséges. Ezt év közben akár többször is tegyük meg, sok múlik azon, hogy itt minden rendben menjen!


A rotor egyik felén nyomórugós megoldással került elhelyezésre az a kis szerkezet, mely az átváltott felkapókart visszaváltja eredeti állapotába, ha az orsó hajtókarját előre tekerjük. Itt is stabil, jó megoldást látunk olyan alkatrészekkel, melyekről el tudjuk képzelni, hogy hosszú évekig nem kell majd hozzájuk nyúlni.


Az a kis tengelyvég végzi a fontos munkát, annak elmozdítása váltja vissza a felkapókart


Az ellentétes oldalon a felkapókar előfeszítését végzi egy másik nyomó rugó. Hol vannak már a hamar tönkremenő ollórugók? Azok annyira megbízhatatlanok voltak, hogy akik ilyen orsót használtak valószínűleg tartottak zsebükben tartalék rugót, és egy koromsötét éjszakában is ki tudták már cserélni.

Ez a tízcsapágyas orsó a fantasztikus árával jogosan lehet majd a pergetők kedvence. Logikusan, jó helykihasználással elkészített belső szerkezete van, mely erős alkatrészekből áll össze. Minden reményünk megvan arra, hogy tartós, a horgászélményeket hosszútávon is szállítani képes eszközt mutattunk most be. Az orsócsaládban nem kevesebb, mint 7 modell található, az apró, bolognaizásra való szerkezettel kezdődően, a pergetésre szánt középső darabokon túl, a legnagyobbakkal már harcsázni is eredményesen tudunk majd! Az árfekvése a 10 csapágy mellett szinte hihetetlen.

Forrás: EnergoTeam

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...

Megújultak a Carp Expert zsinórok!
Megjelent: 2024. március 23. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Megújult külsővel és minőségben kerültek forgalomba a Carp Expert márka zsinórjai. A tetszetős piros csomagolás messziről megismerhető, de természetesen nem csak ezért érdemes kézbe venni őket. A Specialist és Power család 4-4 tagja között mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A piros csomagolás szép és figyelemfelkeltő. A legtöbb horgász a zsinórok szakitószilárdságának adatait nézi, amikor választ. Természetesen így is remek...