SZÉTSZEDTÜK: ET Zenta pergetőorsó
Megjelent: 2014. május 30. | Forrás: EnergoTeam | Írások

Nem csak gyermeki "mindent szétszedő" lényünk ismételt felszínre törése miatt kaptuk darabjaira a Energo Team Zenta nevű 10 csapágyas orsóját, hanem szerettük volna megmutatni, mit is várhatunk tőle.


A szezon elején több vadonatúj pergető orsó is érkezett az Energo Team kínálatába. Szép sorban be fogjuk ezeket mutatni. Elsőnek a Zenta nevű modell került terítékre. Egy nem túl nagy, 2000-es modellt választottunk ki, hogy megnézzük, mit is találunk a belsejében a stratégiai pontokon.


A dobozban megtalálhatjuk az orsón túl a grafit pótdobot és egy robbantott ábra is segítheti a vállalkozó szellemű karbantartót a belső alkatrészek közötti eligazodásban.


Az orsó külseje, színvilága kifejezetten megnyerő. Ez a kékes szín a vízparton nem kirívó. Sokkal fontosabb, hogy az orsó festése strapabírónak, keménynek tűnik, ami az élettartamára komoly kihatással lehet.


Az orsó első fékes, a dobot a fékcsillag letekerésével tudjuk levenni. A hajtókar átmenő csavaros, a túloldalról tudjuk megszorítani.


A tengelyen látható piros alátétek a dob magasságát módosíthatják (leveszünk belőle egyet, vagy rakunk még rá hasonlót), annak érdekében, hogy a zsinórprofil tökéletes legyen.


Hogy az oldalborítást el tudjuk távolítani, először az alsó fémszínű elemet kell egy csavar kitekerésével lelazítani.


Ekkor előbukkan a harmadik csavar is, mely rögzíti a borítást.


A levett fedél mélyedésében megtalálhatjuk a meghajtó tengely egyik csapágyát. Nem nehéz kitalálni, hogy a másik oldalon ugyanilyen felel a tengely stabilizálásáért.


Az orsó belső szerkezete egyszerű és könnyen átlátható, az ördög mindig az illesztésekben, és precíz hézagolásban van.


Elsőre is látszik, hogy a zsírzás nem volt túlzó, nem úszik a szerkezet feleslegesen a kenőanyagban. A fogazott tányér eltávolítása sokkal könnyebb, ha először kivesszük a dobemelő tengelyt (és vele a rotort is.) Ennek érdekében az ábrán látható helyen kell a tengely végét rögzítő kis csavart lazítani.


Hogy a rotor is lejöjjön, ahhoz a dobrögzítő bronz anyát csavarjuk ki! Normál menetirányú a metszése, ellentétben sok konkurens termékkel, tehát a óramutató járásával ellentétesen (még egyszer: a hagyományos irányba) kell letekerni.


A tengelye nagyon jó minőségű rozsdamentes acél, mely elég vastag és masszív ahhoz, hogy a 2000-es méretű orsóra várhatóan érkező terhelést gond nélkül kezelni tudja.


A meghajtás fő elemét eltávolítva teljes terjedelmével láthatóvá válnak a meghajtást a dob emelésére átvivő alkatrészek. Ezek anyaga is speciális alu ötvözet. Ezek kivétele nagyon könnyű, és a visszahelyezésük is teljesen értelemszerű. Ha huzamosabb használat után karbantartunk majd, akkor találkozhatunk megsötétült, elöregedett kenőanyaggal. Azt alaposan le kell mosni valami apoláris oldószerrel, és a zsírzást vékonyan újra rá kell tenni. Egy új orsó esetében - jelen esetben - ez még nyilván nem aktuális.


Azért is jó így új korában is belekukkantani, mert jól láthatjuk, hogy mennyi az a kenőanyag mennyiség, amit a gyártó szükségesnek tart. Ha többet alkalmazunk, attól nem lesz jobb!


A visszaforgás-gátló kapcsolója egy kis rudacskával van hátra vezetve. A kapcsolási érzetől aegy fölső állásban elhelyezett feszítő rugó gondoskodik.


Ezek az alu öntvények, mint a képen látható dobemelésért felelős alkatrész is, nagyon tartósak tudnak lenni. Ha az anyagminősége megfelelő még huzamosabb használatot követően sem látszanak rajtuk kopásnyomok.


Ezt a belsőt még rosszindulattal sem lehetne átláthatatlannak, vagy bonyolultnak nevezni. Az időszakos karbantartása is egyszerű lesz - kár lenne megspórolni!


A visszaforgás-gátló elemeit egy három csavarral leszorított fém fedél védi.


Ha csak a visszaforgás-gátló kapcsolójának rugójával lenne gond, nem kell szétszedni az egészet, hisz ezt a traktust külön is elérhetővé tették. Ezért piros pont jár a tervezőnek.


A három csavart meglazítva lejön a fedél, és azonnal egy újabb csapágy kerül elő! Ebben a fázisban nagy körültekintéssel folytassuk a szétszerelést, a szerkezet több apró kis hengert is tartalmaz melyeknek kulcsszerepük van a visszaforgás-gátló helyes működésében.


A rotor forgatásáért felelős rézötvözetből készült hüvely minősége nagyon fontos. Ez az alkatrést igen nagy erőhatásoknak van kitéve fárasztáskor. Rajta egy távtartó acél hüvelyt és a egy csapágyat láthatunk.


Az agy legbelső részein láthatók a visszaforgás-gátlást létrehozó kis hengerek is. Ezekből ne hagyjunk el egyet sem, ha lehet.


Az orsó minőségét szintén nagyban befolyásolja, hogy a ház közepén, stratégiai helyen egy apró bronz perselyt kapott (nyíl jelöli a képen). Ebben fut a dobemelő tengely, és ezen támaszkodik meg a rotor forgatását végző rézötvözet alkatrész is. Ezen a helyen fontos erők ébrednek és koptatják az alkatrészeket. Ennek a résznek a kenése is kulcsfontosságú. Ezzel a belső struktúrákat fel is tártuk, s mindenhol pontosságot, megfelelő mennyiségű és minőségű zsírzást találtunk.


A rotoron elhelyezkedő felkapó kar zsinórvezető gyűrűje alatt két csapágyat is találtunk egymás mellett. Ennek a résznek a szigetelését szinte lehetetlen úgy megoldani, hogy ne avatkozzon be károsan a zsinórvezető működésébe. Talán az összes hely közül ide kell a legjobb minőségű, lehetőleg burkolt oldalú csapágy, mert a zsinórok vízfelhordása miatt ez belül is nedvesedik. Ennek a résznek az ellenőrzése pofon egyszerű, egyetlen csavar kicsavarásával lehetséges. Ezt év közben akár többször is tegyük meg, sok múlik azon, hogy itt minden rendben menjen!


A rotor egyik felén nyomórugós megoldással került elhelyezésre az a kis szerkezet, mely az átváltott felkapókart visszaváltja eredeti állapotába, ha az orsó hajtókarját előre tekerjük. Itt is stabil, jó megoldást látunk olyan alkatrészekkel, melyekről el tudjuk képzelni, hogy hosszú évekig nem kell majd hozzájuk nyúlni.


Az a kis tengelyvég végzi a fontos munkát, annak elmozdítása váltja vissza a felkapókart


Az ellentétes oldalon a felkapókar előfeszítését végzi egy másik nyomó rugó. Hol vannak már a hamar tönkremenő ollórugók? Azok annyira megbízhatatlanok voltak, hogy akik ilyen orsót használtak valószínűleg tartottak zsebükben tartalék rugót, és egy koromsötét éjszakában is ki tudták már cserélni.

Ez a tízcsapágyas orsó a fantasztikus árával jogosan lehet majd a pergetők kedvence. Logikusan, jó helykihasználással elkészített belső szerkezete van, mely erős alkatrészekből áll össze. Minden reményünk megvan arra, hogy tartós, a horgászélményeket hosszútávon is szállítani képes eszközt mutattunk most be. Az orsócsaládban nem kevesebb, mint 7 modell található, az apró, bolognaizásra való szerkezettel kezdődően, a pergetésre szánt középső darabokon túl, a legnagyobbakkal már harcsázni is eredményesen tudunk majd! Az árfekvése a 10 csapágy mellett szinte hihetetlen.

Forrás: EnergoTeam

Csukák Wizarddal
Megjelent: 2024. november 23. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Álmomban sem gondoltam volna, hogy a reménytelenül forró nyár az elmúlt 10 év legcsukásabb szeptemberét hozza nekem. Bevallom, nagyon sokat izzadtam addig a napig. Nemcsak a lábaimban, de a pergetőorsómban is megszaladt addigra a kilométer, hogy aztán jöhessen egy letaglózó, velőig ható flash.   Egy hozzám közeli víztározó mély, tuskókkal, beszakadt stégekkel és magas nádfalakkal óvott szegletében bukkantam rá az óvatos csukákra. Persze nem...

Carp Expert Double Tip Max2-es szinten
Megjelent: 2024. november 16. | Forrás: Heincz András | Írások

Rég volt már a 2014-es év amikor a Carp Expert kínálatában megjelent a Double Tip modell. 2 különböző horgászstílushoz, igazítva egy 3 librás bojlis taggal és egy heavy feeder toldóval, melyhez két erősségű spiccet kaptunk. A receptből egész finom végtermék sült ki, személy szerint bármely tavi pontyhorgászatom során kedvemre volt a bojlis, közepesen lágy összeállítás, a heavy feeder tag pedig a dunai horgászatoknál segített kellemes élményekhez....

Az őszi tradicionális kanalas csukázás az első hidegek után
Megjelent: 2024. november 09. | Forrás: Őze Dániel | Írások

Az őszi első hidegek után érdemes a csukás pergető botokat leporolni, így tettünk mi is Lukácsi Bélával, és a lehűlő vizű Tisza tó csukáit vettük üldözőbe az Abádi-medencében, ahol a szebbnél szebb sügérek és balinok mellett, bizony, az akár méteres csukáknak is meghozza az étvágyát a közelgő télies időjárás! A kora reggeli órákban már az Abádszalóki strand fogadott minket, egy gyönyörű napfelkeltével és bár hideg, de csendes...

Wizard őszi ajánló
Megjelent: 2024. november 02. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A Wizard újdonságok megjelenése szempontjából még egyik szezon sem volt olyan gazdag, mint a mostani. 2024 ontotta magából az újabbnál újabb, s gyorsan hozzáteszem, a jobbnál jobb pergető botokat, orsókat és persze a zsinórokat. A Wizardnál már megszokhattuk az elmúlt évekből, hogy cseppet sem drága, bárki által elérhető, mégis egy megbízható, dinamikusan fejlődő márkát tarthatnak a kezükben a vásárlók. A tavalyi esztendőben debütált Edge sikerszéria...

2022 után újra Freestyle Method Feeder MAGYAR BAJNOK lettem
Megjelent: 2024. október 26. | Forrás: Szabó Bence | Írások

A felejthetetlen bulgáriai method vb után egy hét volt mindösszesen arra, hogy fejben és mindenhogyan felkészüljek az idei egyéni method döntőre, melyet egy többé-kevésbé ismeretlen és új pályán, a maconkai 2-es versenypályán rendeztek. Sőt, a döntő előtti vasárnap még volt egy befejezendő “ügyem” Törökbálinton, ahol az év legjobb dévéres pecájával tudtam végül egy többfordulós sorozatot megnyerni… Aztán a másnap reggel már Maconkán talált...

MOL horgászverseny a Látóképi-tározón
Megjelent: 2024. október 19. | Forrás: Skultéti László | Írások

Monitorom derengése, mint távoli jelzőfény figyelmeztet az előttem álló feladatokra, de tekintetem újra és újra az íróasztalomon lévő serlegekre téved. Képtelen vagyok koncentrálni, annyi új élmény, felejthetetlen pillanat, és egy újonnan megismert közösséghez való tartozás felemelő érzése kavarog bennem. Az elmúlt hétvége, a 2. MOL horgászverseny emlékképei. Úgy hozta az élet, hogy a MOL-csoporthoz tartozó MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél...