Nem csak gyermeki "mindent szétszedő" lényünk ismételt felszínre törése miatt kaptuk darabjaira a Energo Team Zenta nevű 10 csapágyas orsóját, hanem szerettük volna megmutatni, mit is várhatunk tőle.
![]() |
A szezon elején több vadonatúj pergető orsó is érkezett az Energo Team kínálatába. Szép sorban be fogjuk ezeket mutatni. Elsőnek a Zenta nevű modell került terítékre. Egy nem túl nagy, 2000-es modellt választottunk ki, hogy megnézzük, mit is találunk a belsejében a stratégiai pontokon.
![]() |
A dobozban megtalálhatjuk az orsón túl a grafit pótdobot és egy robbantott ábra is segítheti a vállalkozó szellemű karbantartót a belső alkatrészek közötti eligazodásban.
![]() |
Az orsó külseje, színvilága kifejezetten megnyerő. Ez a kékes szín a vízparton nem kirívó. Sokkal fontosabb, hogy az orsó festése strapabírónak, keménynek tűnik, ami az élettartamára komoly kihatással lehet.
![]() |
Az orsó első fékes, a dobot a fékcsillag letekerésével tudjuk levenni. A hajtókar átmenő csavaros, a túloldalról tudjuk megszorítani.
![]() |
A tengelyen látható piros alátétek a dob magasságát módosíthatják (leveszünk belőle egyet, vagy rakunk még rá hasonlót), annak érdekében, hogy a zsinórprofil tökéletes legyen.
![]() |
Hogy az oldalborítást el tudjuk távolítani, először az alsó fémszínű elemet kell egy csavar kitekerésével lelazítani.
![]() |
Ekkor előbukkan a harmadik csavar is, mely rögzíti a borítást.
![]() |
A levett fedél mélyedésében megtalálhatjuk a meghajtó tengely egyik csapágyát. Nem nehéz kitalálni, hogy a másik oldalon ugyanilyen felel a tengely stabilizálásáért.
![]() |
Az orsó belső szerkezete egyszerű és könnyen átlátható, az ördög mindig az illesztésekben, és precíz hézagolásban van.
![]() |
Elsőre is látszik, hogy a zsírzás nem volt túlzó, nem úszik a szerkezet feleslegesen a kenőanyagban. A fogazott tányér eltávolítása sokkal könnyebb, ha először kivesszük a dobemelő tengelyt (és vele a rotort is.) Ennek érdekében az ábrán látható helyen kell a tengely végét rögzítő kis csavart lazítani.
![]() |
Hogy a rotor is lejöjjön, ahhoz a dobrögzítő bronz anyát csavarjuk ki! Normál menetirányú a metszése, ellentétben sok konkurens termékkel, tehát a óramutató járásával ellentétesen (még egyszer: a hagyományos irányba) kell letekerni.
![]() |
A tengelye nagyon jó minőségű rozsdamentes acél, mely elég vastag és masszív ahhoz, hogy a 2000-es méretű orsóra várhatóan érkező terhelést gond nélkül kezelni tudja.
![]() |
A meghajtás fő elemét eltávolítva teljes terjedelmével láthatóvá válnak a meghajtást a dob emelésére átvivő alkatrészek. Ezek anyaga is speciális alu ötvözet. Ezek kivétele nagyon könnyű, és a visszahelyezésük is teljesen értelemszerű. Ha huzamosabb használat után karbantartunk majd, akkor találkozhatunk megsötétült, elöregedett kenőanyaggal. Azt alaposan le kell mosni valami apoláris oldószerrel, és a zsírzást vékonyan újra rá kell tenni. Egy új orsó esetében - jelen esetben - ez még nyilván nem aktuális.
![]() |
Azért is jó így új korában is belekukkantani, mert jól láthatjuk, hogy mennyi az a kenőanyag mennyiség, amit a gyártó szükségesnek tart. Ha többet alkalmazunk, attól nem lesz jobb!
![]() |
A visszaforgás-gátló kapcsolója egy kis rudacskával van hátra vezetve. A kapcsolási érzetől aegy fölső állásban elhelyezett feszítő rugó gondoskodik.
![]() |
Ezek az alu öntvények, mint a képen látható dobemelésért felelős alkatrész is, nagyon tartósak tudnak lenni. Ha az anyagminősége megfelelő még huzamosabb használatot követően sem látszanak rajtuk kopásnyomok.
![]() |
Ezt a belsőt még rosszindulattal sem lehetne átláthatatlannak, vagy bonyolultnak nevezni. Az időszakos karbantartása is egyszerű lesz - kár lenne megspórolni!
![]() |
A visszaforgás-gátló elemeit egy három csavarral leszorított fém fedél védi.
![]() |
Ha csak a visszaforgás-gátló kapcsolójának rugójával lenne gond, nem kell szétszedni az egészet, hisz ezt a traktust külön is elérhetővé tették. Ezért piros pont jár a tervezőnek.
![]() |
A három csavart meglazítva lejön a fedél, és azonnal egy újabb csapágy kerül elő! Ebben a fázisban nagy körültekintéssel folytassuk a szétszerelést, a szerkezet több apró kis hengert is tartalmaz melyeknek kulcsszerepük van a visszaforgás-gátló helyes működésében.
![]() |
A rotor forgatásáért felelős rézötvözetből készült hüvely minősége nagyon fontos. Ez az alkatrést igen nagy erőhatásoknak van kitéve fárasztáskor. Rajta egy távtartó acél hüvelyt és a egy csapágyat láthatunk.
![]() |
Az agy legbelső részein láthatók a visszaforgás-gátlást létrehozó kis hengerek is. Ezekből ne hagyjunk el egyet sem, ha lehet.
![]() |
Az orsó minőségét szintén nagyban befolyásolja, hogy a ház közepén, stratégiai helyen egy apró bronz perselyt kapott (nyíl jelöli a képen). Ebben fut a dobemelő tengely, és ezen támaszkodik meg a rotor forgatását végző rézötvözet alkatrész is. Ezen a helyen fontos erők ébrednek és koptatják az alkatrészeket. Ennek a résznek a kenése is kulcsfontosságú. Ezzel a belső struktúrákat fel is tártuk, s mindenhol pontosságot, megfelelő mennyiségű és minőségű zsírzást találtunk.
![]() |
A rotoron elhelyezkedő felkapó kar zsinórvezető gyűrűje alatt két csapágyat is találtunk egymás mellett. Ennek a résznek a szigetelését szinte lehetetlen úgy megoldani, hogy ne avatkozzon be károsan a zsinórvezető működésébe. Talán az összes hely közül ide kell a legjobb minőségű, lehetőleg burkolt oldalú csapágy, mert a zsinórok vízfelhordása miatt ez belül is nedvesedik. Ennek a résznek az ellenőrzése pofon egyszerű, egyetlen csavar kicsavarásával lehetséges. Ezt év közben akár többször is tegyük meg, sok múlik azon, hogy itt minden rendben menjen!
![]() |
A rotor egyik felén nyomórugós megoldással került elhelyezésre az a kis szerkezet, mely az átváltott felkapókart visszaváltja eredeti állapotába, ha az orsó hajtókarját előre tekerjük. Itt is stabil, jó megoldást látunk olyan alkatrészekkel, melyekről el tudjuk képzelni, hogy hosszú évekig nem kell majd hozzájuk nyúlni.
![]() |
Az a kis tengelyvég végzi a fontos munkát, annak elmozdítása váltja vissza a felkapókart
![]() |
Az ellentétes oldalon a felkapókar előfeszítését végzi egy másik nyomó rugó. Hol vannak már a hamar tönkremenő ollórugók? Azok annyira megbízhatatlanok voltak, hogy akik ilyen orsót használtak valószínűleg tartottak zsebükben tartalék rugót, és egy koromsötét éjszakában is ki tudták már cserélni.
Ez a tízcsapágyas orsó a fantasztikus árával jogosan lehet majd a pergetők kedvence. Logikusan, jó helykihasználással elkészített belső szerkezete van, mely erős alkatrészekből áll össze. Minden reményünk megvan arra, hogy tartós, a horgászélményeket hosszútávon is szállítani képes eszközt mutattunk most be. Az orsócsaládban nem kevesebb, mint 7 modell található, az apró, bolognaizásra való szerkezettel kezdődően, a pergetésre szánt középső darabokon túl, a legnagyobbakkal már harcsázni is eredményesen tudunk majd! Az árfekvése a 10 csapágy mellett szinte hihetetlen.
Forrás: EnergoTeam
Még április utolsó hetében kapott kis csapatunk lehetőséget arra, hogy az Alföld szívében, az akasztói pontyparadicsomban horgásszon. A gyönyörű környezetnek, a színükben, méretükben és habitusukban is különleges, saját nevelésű szíki óriáspontyoknak ugyan ki tudott volna ellenállni? A nappali órák nyarat idéző hősokkja, és a napok óta változatlanul magas légnyomás nem sok jóval kecsegtetett, de még szép, hogy megpróbáltuk. A klasszikus, sokat...
A lassú felmelegedés és a megállíthatatlanak tűnő, folyamatos apadás jellemezte nyár legelejére a pontyairól és amurjairól híres Nádor csatornát. A tiszta, sekély vízben az átütő fény miatt a halak, pláne a nagytestű egyedek rendkívül óvatosan táplálkoztak, kerültek minden gyanúsat, nagyon nehéz volt túljárni az eszükön a könnyűnek és egyszerűnek amúgy sem nevezhető pályán. A csatorna vizszintjének apadását tökéletesen nyomon...
Megvallom őszintén, pergetni és különösen balinozni én akkor szeretek, amikor éhes halra horgászhatok és a balinok harsány rablásaikkal messziről árulkodnak arról, hogy hol is találom őket. Node ehhez az is kell, hogy erre felkészülten járjam a vizek partját, vagyis MINDIG legyen nálam egy alkalmas felszerelés. Volt egy olyan szakasza az életemnek, amikor sokat utaztam és az útvonal érintette a Tiszát, a Hármas, majd a Sebes Köröst, Berettyót, így...
A különféle főtt magvakkal történő etetés nemcsak kisebb-nagyobb tavainkon, de a sekély, gyorsan melegedő, lassú folyású csatornákon is rendkívül eredményes. Kezdetben a pontyok, majd a tavasz második felétől az amurok is előszeretettel látogatják a főtt kukoricával, búzával, kenderrel, és természetesen az elmaradhatatlan tigrismogyoróval etetett helyeinket. A sekély, gyorsan melegedő Nádor csatornán nem tudnám elképzelni a tavaszi-nyári...
Idén beneveztem a Szücsi-völgy tóra, egy kétfordulós horgászversenyre. Biztosan sokan láttátok már azt a videót, amelyben Szabó Bence rengeteg óriás dévérkeszeget fogott ezen a vízen. Emiatt a verseny fő célja az volt, hogy megfogjam életem dévérkeszegét, a jó eredmény elérése csak másodlagos volt. Az első fordulóra, március 16. napján került sor. Mivel a víz teljesen ismeretlen volt számomra – annyit tudtam róla, hogy nagyon nagy...
Az első katlovi délutánunk és éjszakánk tapasztalatai és történései alapján kijelenthettük, hogy a mostani túránkat nem az éjszakai kapások fogják uralni. A pontyok aktivitása a nappali órákra esett, végig ez is volt a jellemző - s itt jegyezném meg gyorsan - hogy a tavalyi túránk során viszont csak és kivételesen az éjszakai órák voltak eredményesek, nappal lehetetlen volt kapást kicsikarni. Ritka pillanatok egyike, amikor elállt az eső,...