Vision Cult - angoloknak való
Megjelent: 2011. október 28. | Forrás: Murányi Antal | Írások

Mit keres ez a bot mifelénk? – kérdeztem, amikor először kézbe vettem a Vision nemrég megjelent Cult botját. A gyönyörű bronzos szín mögött olyan közép-lassú, angolos akció lapul, amely ma már nem divat, vidékünkön meg aztán pláne. Ezzel a bottal nem lehet jól dobni. Akkor meg mire jó? Röviden: halat fogni.

A Vision azzal az elhatározással fogott neki a Cult botszéria gyártásának, hogy egy olyan botot dobjanak piacra, amely nem a legyes dobálást szolgálja ki, hanem az egyszerű horgászat által több kapáshoz segít hozzá. A főként hosszú méreteket felvonultató sorozat elképesztően kényelmessé teszi a nimfázást, de akár a rövid távú szárazlegyezést is. El kell felejtenünk az izomból dobálást, ez a bot inkább csak finom rollcastokat tesz lehetővé, abban viszont nagyon precíz. Az eredmény pedig garantáltan több és magabiztosabb kapás.

A 3-as erősségű Cult könnyedén
parthoz vezette ezt a kapitális szajblingot is

A Cult kidolgozása jelesre sikeredett. A korábban már dicsért bronz festésű blank-en precíz kötések vannak, hagyományos kígyógyűrűk, finom horogakasztó és egy csodás keverőgyűrű. Az autentikus szivarnyél a legtöbb Cult esetében harci bütyökben végződik – na, nem mintha sokat kéne harcolni ezzel a bottal, hiszen elsősorban finom legyezésre szánták, de jól jön a bot viszonylagos hossza miatt. A krómozott orsótartóval zárnám a sort, ennél többet nem is kívánhatunk.

Aki belenéz a Cult barna szemébe, egy életre szerelmes lesz…

A keverőgyűrű egy külön ékszer

Angolos nyélprofil, teljesen parafából

Jól áll a kézben, nem vitás

Az általam tesztelt 3-as erősségű Cult a maga 10,8 lábas hosszával (kb. 3,2 méter) mindenképpen különleges botnak számít, és ha hozzá teszem, hogy a különös érzékenysége miatt nagyon élvezetes volt egy tenyeres hal fárasztása is, akkor az ínyenc legyesek érteni fogják, hogy a Cult nem egy igénytelen munkaeszköz, hanem az úri passzió luxusbotja. Ezzel a bottal tényleg csak szórakozni jár vízre a horgász. Az élmény leírhatatlan… Egy apró pisztráng akkorát üt a nimfára, hogy belebólint az egész bot, amikor pedig nagyobb hal érkezik a horogra, a Cult karikába csavarodik, és nagyon intelligensen nyeli el a hal kirohanásait.

Kígyógyűrűk
és a
vékony horogakasztó

Két éve kezdte el gyártani a Vision ezeket a lakkozatlan csatlakozásokat. Külön öröm, hogy a Cult bot is ezt kapta

A presztízsbotot hozzá illó kemény tokban kapjuk

Mint említettem, hosszabb botokról van szó, és szándékosan elkerülném, hogy a tavaly megjelent Cult Fiber sorozattal keverjük össze a sima Cult botokat. A Cult Fiber az extrarövid botokat (5-7 láb) jelenti a Vision kínálatában, de velük most nem kívánok bővebben foglalkozni. Írásom főszereplője kizárólag a sima Cult sorozat, amely viszont az extrahosszú botokat vonultatja fel. Mivel ez utóbbi esetében gyakoriak a 10-11 lábas botok, ezek kisúlyozására mindenképpen testesebb orsót javasolnék. Jómagam egy 4-5-ös XLA Hard orsót illesztettem a 3-as Cult-ra, de akár egy 5-6-os orsó is jól mutatna rajta.

Horgászatomat úgy terveztem, hogy minél többféle jellegű vizet érintsek a nap folyamán, és lehetőleg minél többféle hallal találkozzak. Reggel egy kis vízfolyáson indítottam, nevezhetem nyugodtan pataknak. Úgy sejtettem, hogy a közel 11 lábas botomat nem éppen ilyen kis vizekre tervezték, folyton leverem majd a belógó ágakat és nehéz lesz kikeverednem a bozótból. Tévedtem! A kisebb folyóvizeket nagyszerűen végig lehet horgászni ezzel a bottal, szinte dobni sem kell, csak csípőből engedni a nimfákat, és jönnek a halak egymás után. Nyilván tudatosítanunk kell magunkban, hogy éppen hosszú bot van a kezünkben és ne akarjunk lehetetlen dolgokat véghezvinni – például, fej felett dobni. Ehhez a különleges bothoz külön horgászmodorra lesz szükségünk.

Vision elvékonyodó előkét használtam, tippetnek pedig a Vision Nano Mono-t

A Cult egy kisebb
vízen is jól mutatta az irányt

Az ilyen medencéket
öröm volt meghorgászni vele

A kisebb pisztrángok is nagyon harcosak lettek

De a fotózást nem kerülhették el

Némileg szélesebb hegyi vízen folytattam a tesztelést, ahol a sorban érkező pisztrángok mellett, akár nagyobb halak, többkilós szajblingok és szivárványosok megjelenésére is lehetett számítani. Még sejtelmem sem volt, hogy miként fogok fárasztani ezzel a bottal, de éppen ettől volt izgalmas a dolog.

Az első igazán nagy halamat elbénáztam. Csak rátartottam, mellőzve a rendes bevágást, és egy nekiiramodást követően le is köszönt. Hja, hát azt is tudatosítanom kellett magamban, hogy ezúttal jelentősen lágyabb bot van a kezemben, és ha nagyobb horgot akarok belehúzni egy kapitális pisztráng kemény szájába, akkor jobban be kell sózni neki. Vagy pedig kisebb horgokat kell használni, amelyek enyhe feszítés mellett is jól akadnak.

Egyelőre nem cseréltem horgot, maradt a viszonylag nagyméretű 10-es, de rá voltam készülve a következő nagy halra, és rendesen behúztam neki, amikor eljött az ideje. Örömmel nyugtáztam, hogy tökéletes az akadás, de a biztonság kedvéért még egyszer ráhúztam. Ettől kezdve csak lazán engedtem a halat, szinte nem is kellett az orsóhoz nyúlnom, a hosszú Cult bot egymagában lerendezte a halat. Ha megszaladt, gyorsan utánanyúlt, és közben hagyta, hogy jól kiugrálja magát. Közben végig feszesen tartotta a zsinórt és húzott, ha húzni kellett. Ezzel a bottal nem lehet halat veszíteni! Ha jól megakadt, akkor már csak valami rohadt nagy pech foszthat meg a szákolás örömétől.

A következő percekben 14-esre cseréltem a horgot, tűélesre. Ettől kezdve attól volt élvezetes a horgászat, hogy szinte be se kellett vágni. Amikor odaütött a hal a nimfának, azonnal hozzá is ragadt. A Cult bot enyhe feszítése éppen ideális volt a már-már önakasztásos módszerhez – még soha nem láttam ilyen ideális párosítást, mint a 14-16-os horog és a Cult. Nagyon jól együtt dolgoztak!

A nimfa készletem

A Vision Nite WF3F zsinórt ezúttal fordítva tekertem fel. Ha nem hosszúakat dobni, a zsinór vékonyabb fele nem terheli annyira a bot – jobban érezni a kapást és gyorsabb a bevágás

A kertek alól jött a nap utolsó nagy hala

Erős másfél kilós szajbling került a merítőbe

Szép napom volt!

A „medium" akciójú Cult másik nagy előnye, hogy nagyon vékony előkék használatát teszi lehetővé. Jöhetnek a 10-12-es hajszálak, a bot nagyon kíméletesen bánik velük, úgy bevágáskor, mint fárasztás alatt. Így hát késő őszi vagy téli pecák értékes eszköze lehet ez a bot, illetve minden olyan vízen jól jöhet, ahol a félénk halak miatt csak nagyon vékony előkékkel juthatunk sikerhez.

A Cult egy speciális bot, és ezzel mindent elmondtam. Aki egy mindenes legyezőbotot akar, az valószínűleg nem fogja óhajtani ezt a drágaságot. Aki viszont túllépne már az általános 9 lábas hosszon, és kipróbálna valami újat a kedvenc vizein, az feltétlenül vegyen kézbe egy Cult-ot. És valami azt súgja most, hogy ez a bot leginkább a kockásinges, kalapos művészlelkek kezében fog felbukkanni, akik előnyben részesítik a hagyományos legyeket, a klasszikus angol legyes irodalmat tanulmányozzák és az angol arisztokraták eszméit viszik a vízpartra. Tudom, ők sajnos kevesen vannak még, de ez a bot főleg nekik készült.

Rapid bojlizás
Megjelent: 2024. szeptember 14. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A cím hallatán sokakban felvetődik a kérdés, hogy vajon érdemes-e bojlis botot ragadni akkor, ha nincs időnk többnapos, vagy hetes túrák leszervezésére és megvalósítására? Ha csupán néhány óra, mondjuk egy teljes délután marad csak kedvenc pontyos módszerünkre, lehetünk-e bojlival eredményesek? A válaszom egyértelmű és határozott IGEN. Még akkor is, ha bizony megvan az esélye egy óriási nullázásnak, na de kérdem én: mikor nincs? Júniusi forró szellő...

2023. - Második felvonás
Megjelent: 2024. augusztus 24. | Forrás: Koós Ferenc | Írások

Sziasztok! Ebben az írásomban az ígéretemhez híven a Koós Catfish Team, a csapatunk, 2023. évi idényének a második felét, a nyári és az őszi hónapok eseményeit foglalom össze.  A nyár közepe, a fogás szempontjából nehézkes időszaknak számít. Az oka egyszerű: a nyár közepére az idei táplálék halivadékok is elérik a fogyasztható méretet, az egyéb vízlakókkal együtt, így táplálékbőség alakul ki a vizeinkben. A harcsák válogatósabbá,...

Busás kaland
Megjelent: 2024. augusztus 17. | Forrás: Szabó Attila | Írások

A busa a 60-as években került be hazánkba Kínából, azonban sajnos akkor még nem tudták, hogy mekkora mértékben képes elszaporodni, és szennyezni a vizeinket. Horgászata azonban egyre népszerűbb, hiszen egyébiránt egy fantasztikus sporthalról beszélünk, céltudatosan rá pecázni igazi élmény, melyben a Carp Expert és a Busalu Team együttműködésének hála részem lehetett. Igazán különleges küllemű hal a busa, horgászata pedig nagyon izgalmas!...

TigAir Nut-tal a Dália tavon
Megjelent: 2024. augusztus 10. | Forrás: Heincz András | Írások

Ismerd meg kishazádat jeligével 80%-ban nem ugyan azon tavon horgászom, hanem inkább hegyen-völgyön át barangolva szeretek eljutni egy-egy kiszemelt szép vidékre és annak is a horgászható tavaira! Így került látótérbe a Dália-tavak, amely egészséges, szép halai és sokszínűsége miatt is ismerős a horgászok között. 4 tóból álló rendszerről van szó melyből 3 már üzemel. Egy vadregényes pergető tó, egy náddal tarkított feederes-úszós tó és a...

Batéi pontyok
Megjelent: 2024. július 27. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Egy jó barátom meghívásának eleget téve volt szerencsém két horgásznapot is el tölteni Somogy megyében. Somogyban annyi szép, halban gazdag horgásztó van, hogy csak nehezen tudtuk kiválasztani, hogy melyikre is menjünk.   Sudár Gergő csapattársam a nagybajomi Ötös-hárs horgásztavon indul a method OB selejtezőjén, ezért összebeszéltünk, és így dőlt el, melyik tóra esik az első napi túra. Ezen a napon is jól sikerült a peca, fogtunk sok halat, de itt...

Pecasuli Ráckevén
Megjelent: 2024. július 24. | Forrás: Skultéti László | Írások

Ahogy egyre sokasodnak a horgászattal töltött éveim, azt gondoltam, hogy sok újdonságot már nem tartogathatnak nekem, hiszen kevés olyan szegmense lehet még, melyekhez idáig nem volt szerencsém. Mekkorát tévedtem!  2024 januárjában egyszer csak megcsörrent a telefonom és a vonal másik végén az ismeretlen hang Varga György a Ráckevei Horgászegyesület Ifjúsági felelőseként mutatkozott be. Egy közös horgász barátunk közbenjárásának hála jutott el...