Elsők kőzőtt - 1. rész
Megjelent: 2008. április 04. | Forrás: Gotthard Ferenc | Írások
Az idei tél igencsak kitett magáért, de végül csak engedett szorításából, és röpke egy hét alatt a kemény jégtakarónak nyoma sem maradt. Mindannyian örültünk, hogy végre hullámzó vízfelszínen legeltethetjük szemünket. Mire az utolsó jégdarab is eltűnt, már a vízparton voltam, és dobásra lendítettem matchbotomat…

Tóni és Levente sem bírt már magával, a tavaszi szellõ őket is horgászatra csábította, ezért hármasban vágtunk neki az év első úszós horgászatának. Egy közeli tó volt a célunk, ahol a melegedő vízben jó esélyünk volt néhány ponty megfogására. Hamar legyűrtük a pár kilométert, ami a hőn áhított horgászattól választott el. Érkezésünkkor hamisítatlan tavaszi idő fogadott. Meg a tógazda.

Mivel mi voltunk az első horgászok aznap, bőven volt helyválasztási lehetőségünk, így hát nagy nyugalommal szúrtuk ki a melegedő sekély vizet – halaink felbukkanása itt a legvalószínűbb.

Mivel úszós horgászatra készültem, csak egy szál botot vittem magammal: az EnergoTeam Strong Carp Match, négyhuszas botja olyan erős karakterű pálca, amely a testesebb pontyokat is könnyedén kezeli. Erre a 4000-es Ryobi Zauber orsó került – ideális orsó ez minden helyzetben. Nem véletlen, hogy matchdobbal szerelt verzió is kapható belőle.

Lendületben a tavasz első igazi dobása

Rekordidő alatt beélesítettem a szereléket és máris a hullámok közt ringatózhatott az úszóm. Néhány gombóc etetőanyagot lőttem az úszó köré, hogy mihamarabb kapásra ingereljem az arra bóklászó potykákat. A 0,14-es horogelőkére kötött tízes horogra, egy szem csemegekukorica és néhány csonti volt tűzve.

Erős bot, erős névvel… no comment

Meglepően nehezen indultak be a halak… Kétórai eredménytelenség után gondolkodni kezdtünk, hogy vajon helyesen választottunk-e horgászhelyet? Elbizonytalanodtunk, de azért kitartottunk a helyünkön.

Aztán Tóni barátom úszója törte meg az eseménytelenséget: óvatos kapást követően horgászunk már fáraszthatta is az első pikkelyes potykát. A hideg víz ellenére vehemensen védekezett a hal, de nem volt sok esélye – hamarosan szákban pihegett a pajtás.

Tóni és az első hal

Ez a fogás bennünk is reményt ébresztett – lesz itt hal, csak ki kell ülni! Ahogy Tóni is tette… Néhány pontyugrás is jelezte, hogy megmozdultak a halak, már csak idő kérdése volt, hogy mikor lesznek újabb kapásaink. Az jobb eredmény érdekében újabb etetőanyagot csúzliztam az úszóm köré.

Célra tarts…

. . . tűz!

Az egyre erősödő szél nem kedvezett igazán, határozott áramlást hozott létre a vízben. Egyre nehezebb volt helyben tartani a cájgot, de némi plusz súly felhelyezése megoldotta a problémát. Úgy tűnt, ismét sínen van minden, de a halak továbbra is igencsak távolságtartóan viselkedtek. Az ugrások is megszűntek – hiába, tavasszal nem csak az időjárás szeszélyes, hanem a halak is.

Aztán megtörtént ismét a csoda: alig érzékelhetően kiemelkedett az úszóm, majd óvatosan merülni kezdett… Végre kapásom volt! A bevágás után oldalazva próbált menekülni a halam, de biztos kézzel tereltem a part felé.

Kapás! Alig akartam hinni a szememnek…

Hevesen védekezett, de mégis elbukta a harcot

Néhány elkeseredett kirohanási kísérlet után a parton pihegett első tavaszi pontyom. Nem volt hatalmas példány, de annál jobban örültem neki, hisz végre érezhettem a zsinór végén vágtázó halat!

Pontyportré

Hogy örömöm ne legyen felhőtlen, hamarosan esőfelhõk gyülekeztek az égen, melyekből eleredt az égi áldás is. Nem volt mit tenni, felvettük az esőkabátot és hagytuk, hadd, essen… Egyszer majdcsak eláll.

Amint az eső elvonult, a halak ismét felbátorodtak. Óvatos kapással jelentkezett egy újabb ponty Tóninak, ami a finom kapás ellenére mégis garatra vette a kis horgot. Barátom nem tehetett mást, mint hogy egyszerűen elvágta a madzagot és új horgot kötött fel.
A következő kapásnak ismét én vághattam be: ez is bajszos volt akárcsak az előző társai, de az erős matchbot hamar felőrölte a kamasz ponty erejét… Némi közelharc után, kézzel emelhettem ki a halat.

Nem túl nagy a hal, kézzel is nyakon ragadható

A következő ponty is Tónit tisztelte meg kapásával, majd ismét rajtam volt a sor. Felváltva fárasztottuk a halakat… Hej, szép is a tavasz ilyenkor!

Leventének egyelőre a bámészkodó szerepe jutott, őt aznap valamiért elkerülték a halak aznap. Sosem derült ki, hogy miért… Pedig csak méterekre voltak az úszóink egymástól.

Az erős botnak köszönhetően akadály nélkül partra vontathattam a halat

Aznapi legnagyobb pontyommal

A horgászatnak egy hirtelen jött vihar vetett véget. Egyik pillanatról a másikra besötétedett, dörgött párat és kezdődött a haddelhadd… Orkán erejű szél tombolt, kiadós esővel, némi jéggel mixelve. Úgy döntöttünk, hogy nem várjuk ki a végét! Mire összecsomagoltunk, már egy lélek sem volt a tóparton, mások is menekülőre fogták a dolgot.
Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...