Pisztrángok a mélyből 1. rész
Megjelent: 2007. október 01. | Forrás: Murányi Antal | Írások
Már jó ideje szerettem volna írni a mélyebb vizek wobbleres horgászatáról, de nem gondoltam, hogy ilyen hamar illusztrálni is tudom a karakterekbe foglalt gondolatokat. Az „õszcsináló" hideg esõzések mindenütt visszafogták a halak étvágyát, horgászbarátaim panaszkodtak, én is nekik, mégnem alig pár napja megtört a jég…

Szép víz, szép hal, szép évszak…

Eredetileg domolykózni indultunk János öcsémmel… Egymagamban immár két hete próbáltam a nagyobb domolykók nyomára bukkanni, de eredménytelenül kullogtam haza minden este. Hát, úgy gondoltam, Jánossal most „bekeményítünk".
Egy magasabban fekvõ hegyi tározót céloztunk meg, a halak itt jóval korábban szembesültek a nyárvégi lehûléssel, hátha megszokták már… Nem mellékes részlet, hogy két nappal korábban is jártam itt fent, akkor egy kisebb vízfolyást kutattam át, és minden jel arra mutatott, hogy keresett halaim már a mélyebb vizek felé vándoroltak, leereszkedtek a tavakba, vagy a folyóvizek alsóbb szakaszaira.
Hát szóval, ezért volt ez a nagytározós verzió, bár megvallom õszintén, hogy az ilyen nagy vizek körül mindig tehetetlennek érzem magam. Sokáig úgy tartottam, hogy csónak nélkül kár is odamenni, aztán rájöttem, hogy a parti horgászat is bír néhány elõnnyel, amit néha érdemes kihasználni. Megkerestem a járható partszakaszokat, és mindig igyekeztem olyan óvatosan mozogni, hogy ne ijesszem el a partközelben keresgélõ halakat.

Ha felszínre került, már nem bírja sokáig

Felszerelésemet is a parti horgászathoz választottam: a teljes kínálatból az EnergoTeam TRIO ZANDER 300 süllõzõ pálcát találtam igazán kézre állónak ehhez a terephez – a 20-50 grammos pálca biztonsággal kezeli a 2-4 kilós halakat -, de az ennél nagyobbat is nagy eséllyel fáraszthatjuk vele, a 3 méteres hossz pedig kell a távoli dobásokhoz.
Második botként a már sokat megért SPIN BLADE 20-50 grammos botot vittem magammal. Mindkét botomat az örök favorit RYOBI ZAUBER 4000 orsó egy-egy becses példányával díszítettem fel, és a készségek 0,22-es SUFIX PRIMO XP monofilt kaptak.
Jánossal felváltva használtuk a két cuccot, és már az elsõ dobások alkalmával bólogattunk egymásnak: igen, a paraméterek stimmelnek, a cájgok jól mûködnek… A távolabbi célpontok jól megközelíthetõekké váltak, és ebben a csuda sima felületû SUFIX PRIMO XP is nagy szerepet játszott.

Még egy utolsó nekifutamodás, de János már hidegen kezeli a halat

Mondanom sem kell, a domolykók ezúttal is távol maradtak, ennek ellenére egyik igazán emlékezetes napunkat élhettük meg a hegyek között. Egyik behúzás alatt János wobblerét vérszomjas fenevad támadta meg… Olyan hirtelen nehezült el a bot, hogy az elsõ pillanatban csukára gyanakodtam – miért ne? Éppen a csukázó szezon felé haladunk. A hal rángatózása viszont túl sûrû volt, amolyan „idegbeteg", amilyet a megriadt pisztrángok produkálnak általában, majd az elsõ szaltós ugrásnál meg is kaptuk a választ: szivárványos pisztráng.
János ettõl kezdve kissé feszülten vezette lábunkhoz a halat – jól tudjuk, a pisztráng a legutolsó pillanatban is képes lerázni magát a horogról! De ez most nem így történt, a Salmo mindkét horga becsülettel tartotta az állatot. Hiába ugrott magasba többször egymás után, a cucc ezúttal konokul tartott. És amikor partközelbe ért az állat, már János is teljesen felengedett.

A gyõztes Salmo MINNOW 7 SDR – CL

Nem túl nagy, de egy mosolyra már elég

Gyorsan elemeztük: az élénk sárga-vörös (CL) mélyre törõ Salmo MINNOW hozta a halat, a kapás valószínûleg 3-4 méteres mélységben következett be…

Ezt a réteget kell tehát pásztáznunk a továbbiakban!Ami a színeket illeti, régóta figyelem már, hogy a sebes- és szivárványos pisztrángjaink nappal is betegesen vonzódnak a bántóan élénk színekhez.

Persze, általában nagyon mély vizekben kell észrevenniük a haladó mûcsalit, pedig az ilyen, üvegnél is átlátszóbb hegyi vizekben én rögtön a natúr színekre tippelnék! Nos, a pisztrángok nem.

És lassan már természetessé válik számomra is, hogy a pisztrángos vizeken az élénk fehér-piros vagy uv-zöld színekkel indítsak. Ha ez kell nekik, hát ez kell…

A nap legsikeresebbjei: az élénk színû MINNOW 7 és egy merülõ MINNOW 6, amely natúr színben is képes volt halat hozni

Egy automata kép a történet végérõl, de ne szaladjunk ennyire elõre…

Gondolkozni kezdtem, hogy egy nagy csõrû wobblert vezessek mélyre, vagy inkább egy süllyedõvel próbálkozzak? Hirtelen az utóbbi mellett döntöttem. Ekkor kerültek elõ a bûvös 6 centis MINNOW wobbler – a próba kedvéért „csakazértis" ezüstös natúr színût (D) választottam.
A meglepõen jól dobható mûhal máris a víz felé tartott, becsapódás után majdnem egy teljes percig hagytam merülni, majd nagyon apró rándításokkal kezdtem bevontatni… Elsõre csak nehezen éreztem rá a helyes vontatási sebességre, mert amit én általában lassúnak gondolok, az is túl gyorsnak bizonyult itt. Az elsõ percek tehát az abszolút kísérletezgetés jegyében teltek. Szép idõnk volt, csodaszép környezetben, elengedtem hát magam, és csak lazán ízlelgettem az elsõ dobásokat. Hej, szép a nyár is, de legszebb az õsz!

- folytatása következik -

Húsvéti peca a Verba tanyán
Megjelent: 2024. május 04. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni.  Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...