Első gondolatra talán paradoxonnak tűnhet a címben szereplő tartalom, hiszen eddig mindenfelől az volt hallható, hogy pergetni csak a legjobb minőségű (ezért drága) eszközökkel lehet, hiszen ez a módszer veszi igénybe legjobban felszerelésünk minden elemét a módszer jellegéből adódóan, így az orsóra is nagy terhelés nehezedik. Nos, félreértés ne essék, ez a tendencia nem változott meg mostanra. Segítséget szeretnénk csupán adni, illetve tanácsot adni és lehetőséget kínálni azoknak, akik kevés ráfordításból tudják csak finanszírozni szeretett hobbijukat.
Cikkünkben részletesen betekintünk a Gold Star TGV Spin, a Banax Vista 2500 W, és a Banax Xenia 3000 modelljeibe.
Lássuk hát most, mit tudnak, mit nyújtanak a belépő szinten elhelyezkedő orsók, milyen tekerő alkalmatosságot kapunk ma egy jobb wobbler áráért.
A tesztre felsorakoztatott, drágának egyáltalán nem nevezhető pergető orsók |
Gold Star TGV Spin 4000
A verhetetlenül olcsó, ráadásul megbízható, jó minőségű termékeiről ismert Gold Star cég legszerényebb áron forgalomba kerülő pergető orsója a TGV Spin. 4000-es mérete ellenére - köszönhetően a nagy szilárdságú műanyag-grafit (kompozit) anyagból készült orsóháznak, rotornak és hajtókarnak – csupán 220 grammot nyom. A csekély súly a csapágyak kevés számából is adódik, mindössze 2 db acél golyóscsapágy dolgozik a szerkezetben.
A GS TGV Spin 4000. Könnyű, de rendkívül szívós ABS anyagból készült orsóház alatt megbízható szerkezet lapul. |
Optimális 5,2:1 áttételezése és precízen kiegyensúlyozott rotorja miatt finoman, abszolút rázkódásoktól mentesen fut a szerkezet a kezünkben. Szétszedésével nincs nehéz dolgunk, az orsóház-fedél és a rotor eltávolítása után láthatjuk meg a kifogástalan belső szerkezetet.
A rotor alatt bújik meg a 24 ponton rögzítő visszaforgásgátló mechanika |
A visszaforgásgátló önmagában képez egy egységet, karbantartások alkalmával plusz törődést nem igényel.
Néhány mozdulattal már hozzá is férünk a „belsőséghez" |
A hajtást az ő esetében is öntvény tányérkerék, a zsinórrakást, pedig kinyomó kerekes tengelyemelő szerkezet biztosítja.
A hajtókar felől műanyag persely rögzíti a tányérkereket… |
… ahogyan a szemközti oldalon is ilyen található |
A csapágypótlást helyettesíteni hivatott műanyag perselyek minőségére nem lehet panasz, biztos vagyok benne, hogy sokáig hibátlanul fogják tenni a dolgukat. A TGV Spinben az acél golyóscsapágy a dobemelő tengely és a bronz csiga alátámasztását szolgálja. A szerkezet kenőanyaggal való ellátását is gondosan elvégezték, egy-kétévente nemcsak, hogy megérdemli, de meg is hálálja majd a karbantartást.
Az ABS dob átmérője 48 mm |
A TGV Spin dobjának zsinórkapacitása sem elhanyagolható, a 30-as monofilból 170 méter fér rá. Az orsó felépítéséből adódóan elsősorban monofil zsinórral történő pergető horgászatra javasolt, ahol könnyebb csalikkal a kisebb és közepes testű ragadozó halak megfogását tervezzük.
Banax Xenia 3000
A Banax ezúton sem hazudtolta meg önmagát, bebizonyította, hogy igenis lehet egy olcsó termék kifejezetten jó minőségű, csupán ötlet és gondos kivitelezés kell hozzá. A Xenia 3000 névre hallgató pergető orsó nemcsak színében, de anyagában is „fémes". Dobozából kivéve ez utóbbi a súlyából is érezhető azonnal. Széles dobján gyárilag feltöltött 30-as monofil zsinór található fluó színben, ebben a kategóriában valljuk be erre nem sok gyártó hajlandó.
Kimondottan elegáns megjelenésű a mérlegen 315 grammot nyomó Banax Xenia 3000 |
Feltűnő, jól látható zsinórral van felszerelve az orsó dobja. Jó szolgálatot fog tenni rossz látási, illetve fényviszonyok között |
Szállításnál nemcsak kényelmes, de biztonságos is a gyorszáras hajtókar. A megoldás mondhatni a Banax specialitása, hiszen orsóinak zöménél alkalmazza ezt a kiváló megoldást.
Nem kell tekergetéssel bíbelődni, egyetlen gombnyomással lehajtható a fémből készült hajtókar |
Az orsó futása sima, tökéletesen kiegyensúlyozott, vibrálásmentes. Megpörgetve nem szalad sokat, kb. 7-8 fordulat után áll meg a hajtókar. 3 mm-es csőből készült felkapókarja stabilitást kölcsönöz a rotornak.
A fedél alatt dolgozik a nyomórugós felkapókar-átváltó szerkezet |
A rotor kiegyenlített futásához szükséges milligrammokat ez az ólomdarab biztosítja. Nem szép megoldás, de hasznos |
A Xenia elsőfék-rendszere érezhetően nagyon eltalált lett. Szorosabbra húzott tartományban is zökkenőmentesen, simán indul útjára a dob.
Nagyméretű fékcsillag segítségével szabályozhatjuk a fékerőt |
Az óriás lamellák között a szokásos filcbetéteket találjuk. Egy vékony csavarhúzó segítségével egy mozdulattal kiemelhetők a dobban található „lamellafészekből" |
A szétbontás előtt még a hajtókar rögzítő csavarját kell jobban szemügyre vennünk. Más orsótípusokon talán a figyelmünket is elkerüli ez az apróság, de a Xeniánál a tapintás után egyből oda kell, hogy vessük a pillantásunkat.
A hajtókar rögzítő csavarja esztétikai élményt is nyújt |
A rotort rögzítő csavart 12-es kulccsal indíthatjuk meg |
Az orsóház fedél csavarjai nagyon jó minőségűek, a csavarhúzó ékei tökéletesen, megcsúszástól mentesen ülnek a hornyokban. Jó velük „dolgozni". Ezek eltávolítása után vehetjük le az orsóház fedelét. Láthatjuk, hogy a tányérkerék hajtókar felőli oldala golyóscsapágyazott, túlsó felén csapágy helyett erős teflonperselyt találunk.
A tányérkerék hajtókar felőli oldala csapágyazott… |
… ellenkező oldala teflonperselyben fekszik |
Az orsóház-fedelének visszahelyezésekor ügyeljünk a csavarok sorrendjére. A hátulsó furat a legrövidebb csavar helye, másikat ne erőltessünk bele, mert megszakíthatjuk a menetet!
Figyelmesen járjunk el az orsófedél visszahelyezésekor! |
A Baxan Xenia 3000 visszaforgás-gátlója nem végtelenített, hanem a régi elveket követő „csattogós". A szerkezet 24 ponton rögzíti a rotor mozgását a csigatengelyen.
A visszaforgásgátló szerkezet alatt 2 db csapágy rögzíti a bronz csigát |
A trióban a legszélesebb dobbal a Xenia rendelkezik, 51,5 mm átmérőjével a magasabban kvalifikált társak között is megállná a helyét.
A széles dob a hosszú dobások biztosítéka |
A Xenia 3000 strapabíróságára, hosszú élettartamára utal a szilárd orsóházon kívül a rotor, és a fém hajtókar is. Erős, robosztus szerkezete joggal bátorítja fel tulajdonosát a nagyobb, nehezebb csalik használatára. A felhasznált anyagok, a plusz pótdob, valamint fékminősége miatt is úgy érzem nem tekinthető alaptalannak az, hogy ára bő kétszerese az előbb bemutatott modellnek (GS TGV Spin).
Anyagpróba: a rotor szárai alig közelednek egymás felé nyomás hatására! |
Banax Vista 2500W
A Vista 2500W jelzéssel ellátott elsőfékes pergető orsó csupán a megjelenésében, szerkezetében viszont alig tér el a Xenia 3000-től. Az alábbiakban a különbözőségeket fogom főként illusztrálni.
A Vista színében visszafogottabb, főleg a sötétebb tónusok dominálnak külső festését illetően. Hajtásrendszerében, futásának minőségében az előzőekben bemutatott modellel egy lapon említhető.
Kimondottan ízléses, vonzó megjelenés jellemzi a Vistát |
A rotor anyaga, a felkapókar rugós átváltó szerkezete megegyezik a Xeniával. Az orsótest végén krómszínű műanyag elem sarkantyúként díszlik.
Az esetek döntő többségében nem csak díszként, hanem csavar takaró elemként is funkcionál a „sarkantyú" |
Míg a Xeniánál a hajtókar felőli oldalon golyóscsapágyat találtunk, úgy a Vistánál ugyanazon a helyen teflon persely ékeskedik |
A tányérkerék visszahelyezése előtt először a csapágyat kell visszaültetnünk a fészkébe |
A Vista kenése bőségesre sikeredett, gyárilag jó minőségű zsírral kenték meg, amely a fém felületekre példaértékűen tapadt. A jó minőségű kenőanyag használata megsokszorozza az orsó élettartamát.
Átlagos méretű tányérkerék teljesít szolgálatot |
A Vista hajtókarja is lecsukható a Xeniához hasonlóan. Csupán a gomb elrendezése bizonyult eltérőnek. Meg kell vallani, napi rendszerességgel használva azért előnyösebb ez a megoldás…
Ravasz alakú gomb a fém hajtókaron |
Összességében a GS TGV Spin, a Banax Xenia és a Vista is ajánlható mindazoknak, akik most ismerkednek a pergetéssel, de nem akarnak, vagy nem tudnak vagyonokat áldozni drágább eszközökre, ugyanakkor igényük van megbízható szerkezettel, jó minőségű fékrendszerrel ellátott pergető orsóra.
Forrás: Halmos MIhály
Álmomban sem gondoltam volna, hogy a reménytelenül forró nyár az elmúlt 10 év legcsukásabb szeptemberét hozza nekem. Bevallom, nagyon sokat izzadtam addig a napig. Nemcsak a lábaimban, de a pergetőorsómban is megszaladt addigra a kilométer, hogy aztán jöhessen egy letaglózó, velőig ható flash. Egy hozzám közeli víztározó mély, tuskókkal, beszakadt stégekkel és magas nádfalakkal óvott szegletében bukkantam rá az óvatos csukákra. Persze nem...
Rég volt már a 2014-es év amikor a Carp Expert kínálatában megjelent a Double Tip modell. 2 különböző horgászstílushoz, igazítva egy 3 librás bojlis taggal és egy heavy feeder toldóval, melyhez két erősségű spiccet kaptunk. A receptből egész finom végtermék sült ki, személy szerint bármely tavi pontyhorgászatom során kedvemre volt a bojlis, közepesen lágy összeállítás, a heavy feeder tag pedig a dunai horgászatoknál segített kellemes élményekhez....
Az őszi első hidegek után érdemes a csukás pergető botokat leporolni, így tettünk mi is Lukácsi Bélával, és a lehűlő vizű Tisza tó csukáit vettük üldözőbe az Abádi-medencében, ahol a szebbnél szebb sügérek és balinok mellett, bizony, az akár méteres csukáknak is meghozza az étvágyát a közelgő télies időjárás! A kora reggeli órákban már az Abádszalóki strand fogadott minket, egy gyönyörű napfelkeltével és bár hideg, de csendes...
A Wizard újdonságok megjelenése szempontjából még egyik szezon sem volt olyan gazdag, mint a mostani. 2024 ontotta magából az újabbnál újabb, s gyorsan hozzáteszem, a jobbnál jobb pergető botokat, orsókat és persze a zsinórokat. A Wizardnál már megszokhattuk az elmúlt évekből, hogy cseppet sem drága, bárki által elérhető, mégis egy megbízható, dinamikusan fejlődő márkát tarthatnak a kezükben a vásárlók. A tavalyi esztendőben debütált Edge sikerszéria...
A felejthetetlen bulgáriai method vb után egy hét volt mindösszesen arra, hogy fejben és mindenhogyan felkészüljek az idei egyéni method döntőre, melyet egy többé-kevésbé ismeretlen és új pályán, a maconkai 2-es versenypályán rendeztek. Sőt, a döntő előtti vasárnap még volt egy befejezendő “ügyem” Törökbálinton, ahol az év legjobb dévéres pecájával tudtam végül egy többfordulós sorozatot megnyerni… Aztán a másnap reggel már Maconkán talált...
Monitorom derengése, mint távoli jelzőfény figyelmeztet az előttem álló feladatokra, de tekintetem újra és újra az íróasztalomon lévő serlegekre téved. Képtelen vagyok koncentrálni, annyi új élmény, felejthetetlen pillanat, és egy újonnan megismert közösséghez való tartozás felemelő érzése kavarog bennem. Az elmúlt hétvége, a 2. MOL horgászverseny emlékképei. Úgy hozta az élet, hogy a MOL-csoporthoz tartozó MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél...