Élő halas mártogatás
Megjelent: 2007. november 27. | Forrás: Energo Team | Írások

Az őszi ragadózóhalas horgászat egyik jól bevált válfaja, nem meglepő módon az egyik legnépszerűbb is, az élő halas mártogató horgászat. A célhal a süllő, kősüllő, de ritkábban csukák is rajtavesztenek az élő halon, ha ugyan el nem harapják a zsinórt a szákolás előtt.

Az élőhalas mártogatás konzervatívnak számít a műcsalis horgászat mellett, ugyanakkor, a letett botos süllőzéssel összehasonlítva, nagyon is aktív foglalatosság. Ugyanúgy művelhetjük állóvízen, mint folyóinkon, a közös, hogy a legjobb helyek felkereséséhez általában szükség van egy jó csónakra.

Indulás ellenfényben

Ezúttal a Tiszára látogattunk el abban a reményben, hogy az idei őszön oly sokat kritizált, s a halat elég szűkmarkúan osztogató folyónk most jobbik arcát mutatja meg. Már hetek óta kisebb áradások akadályozzák meg, hogy a Tisza középső szakasza rendesen letisztuljon, ahogy valamit javul a helyzet, menetrendszerűen érkezik egy kisebb árhullám, vagy magán a Tiszán, vagy a víz zavarosságáért oly gyakran felelős Bodrogon, és a folyamatok újból visszafordulnak, ismét romlik az átlátszóság. Ebben a hullámzó rendszerben egy tisztuló állapotot kaptunk el, melyben az áttetszőség koránt sem volt tökéletes, de, ahogy a helyiek mondják, „süllőre már jó". Ők csak tudják, így bizakodva vágtunk neki a napnak.

A mártogatásban is helyet kaptak a fonott zsinórok

Hogy lesz hal, vagy nem, azt ugyan nem tudhattuk előre, azt viszont nagyon hamar megállapíthattuk, hogy nagyon sokan fognak egy próbát tenni, mert a közel sem tökéletes víz ellenére rengeteg csónakkal találkoztunk a vízen.

A partszéli törések mártogatására készültünk. Bár a víz hőfoka már kicsivel 5 fok alá jutott, még több hal van a széleken az akadóban, mint a benn, a meder mélyebb részein. Egy Banax SI 2000 DX orsót tettem fel a 3 méteres ET President 20-40 grammos botra. Először vékony fonott zsinórral (CarbonX) kezdtük a horgászatot. A zsinórválasztás, különösen a mártogatáshoz, talán idegennek tűnik elsőre, pedig a nyúlásmentes, igen erős zsinór tulajdonságait remekül kamatoztathatjuk ebben a műfajban is. Jelen esetben az opálos, közepes minőségű vízben biztosan nem látja meg a süllő a különbséget a fonott és a monofil zsinór között (egyébként kristálytiszta vízen sem kapunk kevesebb kapást fonottra). A fonott viszont több fronton is igen jó szolgálatot tesz. Először is, amikor elakad a horog, az esetek hatalmas részében simán kijön a felszerelés a fából, kőből, nem kell a szakadás miatt újra szerelni. Ha a horog kissé kihajlik, simán vissza lehet nyomni az eredeti alakjára, lényegesen nem fog gyengülni, ha viszont komolyabban deformálódik, jobb, ha lecseréljük. Ha elkészítünk otthon előre néhány előkét, a horogcsere minimális időt fog igénybe venni.

A megfelelő méretű horog kiválasztása nagyon fontos

Ha eljutunk a kapásig, akkor sem kell különösen ragozni a fonott előnyeit, a bevágás nagyon hatékony, s ha a süllő beljebb jut az akadóba, akkor is van esélyünk onnan kicibálni.

Jellemzően a legjobb helyek igen akadósak, s ha az erős felszerelés miatt nem is kell sokat szerelni, csalihallal azért bírni kell a horgászatot, hisz egy-egy beakadás után csak a legritkább esetben marad meg a csali a horgon. Az ilyen túrákra bizony a 30-40 darab kifogástalan minőségű horogravaló felvonultatása sem túlzás.

A kifogástalan minőségű és megfelelő méretű csalihal alapszükséglet

A horgászat maga nem túl bonyolult. A parttól kb. 15 méterre lesúlyozzuk a csónakot, és a part felé dobálva az élő hallal mártogatva, tapogatva, átvizsgáljuk a területet. Jó kézzel, némi tapasztalattal érezni lehet, ahogy a természetes lépcsőkön engedi az ember egyre mélyebbre a csalit. Minden komolyabb leesés után érdemes várni egy kicsit, mert a kapások jelentős része érkezik az ilyen kisebb-nagyobb törések alján. A klasszikus kapás esetén egy határozott ütést érzünk a feszesen tartott zsinóron, majd a ragadozó elindul a megszerzett zsákmánnyal. Általában a kapás intenzitásából már lehet sejteni, hogy inkább kisebb, vagy inkább nagyobb süllővel van dolgunk. Általában, írom, mert azért előfordul, hogy a testes süllő sem akar szaladni a zsinórral, máskor meg a combos köves rohan úgy, mint egy kapitális fogas. De nagy átlagban, ha a kapás elején szép, folyamatos húzásokat kapunk, joggal reménykedhetünk, hogy egy szebb süllő szorongatja a csalihalat.

Egy sokat tapasztalat kéz biztosan emeli be a halat

A bevágás idejének helyes meghatározása talán a legnehezebb az egészben. Vize, helye, alkalma válogatja, hogy mennyire eszik jól a süllő. Ha sorozatban azt tapasztaljuk, hogy egy átlagos nyeletési idő alatt is mélyre kerül a horog, próbáljunk meg hamarabb akasztani, hogy az esetleges kisebb, méreten aluli példányok ne nyeljék gyomorra a horgot. Hogy legyen esélyük életben maradni a visszaengedés után. Ha pedig az ellenkezője bizonyosodik be, hogy nagyon gyengén eszik a hal, és hosszabb időt kell a nyeletésre szánni, hát alkalmazkodjunk, és várjuk ki!

Klasszikus, orrban tűzött csalihal

Másik fontos tényező a hely fizikai sajátosságából adódik. Ha zeg-zugos, akadós a pálya, egy hosszabb nyeletés után a halunk úgy bebújhat a sűrűbe, hogy képtelenek leszünk hatékonyan bevágni, s kihúzni a halat a fák közül. Ekkor nyilván kockáztatnunk kell, inkább hamarabb akasztani.

A vízmélységnek és a sodrás erősségének megfelelően kell kiválasztani az ólom méretét!

Az utóbbi körülmények között a legnehezebb eldönteni, hogy mi módón tűzzük fel a csalit. Ha a klasszikusnak számító, orrlukas tűzés mellett döntünk, akkor számíthatunk a legtöbb elakadásra fában vagy kőben. Viszont ekkor a legbiztosabb a süllő megakasztása is. Ilyen horogállásnál vághatunk be a leghamarabb. A másik gyakran alkalmazott megoldás, hogy a csalihal száján bevezetjük a horgot, majd az orrlukán keresztül áthúzzuk kötésestül-mindenestül. Ezután finoman a hát bőrébe rejtjük a horog hegyét. Így akadunk el a fában a legkevésbé, viszont így fordulhat elő, hogy a bevágásunk nem lesz sikeres, mert a horog belefordul a csalihalba, és nem tudja megtartani a ragadozónkat. Egyébként ez utóbbi hiba nagy százalékban kiküszöbölhető a fonott zsinór használatával, amikor is a bevágásunk a semmit sem nyúló zsinór miatt igen hatékony, s a horog mindenképp kijön a csaliból.

A 20-40 grammos, 3 méteres President tökéletes erre a feladatra

A tiszai horgászatunk egyébként sikeresnek volt mondható, két szép süllőt is sikerült megfognunk. Aznap a szerencsésebbek közé tartoztunk, mert sokan maradtak értékelhető fogás nélkül. Most ismét egy újabb árhullám indult a Tisza felső részéről, így csak reménykedni lehet benne, hogy nem rontja el teljesen a vizet, vagy ha igen, akkor hamar lecseng, s várhatjuk ismét a tisztuló apadást.

Két ilyen süllővel már lehet készülni az ünnepekre!

Ha az időjárás ad még pár hetet a komoly fagyok előtt, hát próbálkozzunk meg az élő halas süllőhorgászattal, mert a Karácsonyra ennél finomabb csemegét nemigen tehetünk az asztalra!

2023. - Második felvonás
Megjelent: 2024. augusztus 24. | Forrás: Koós Ferenc | Írások

Sziasztok! Ebben az írásomban az ígéretemhez híven a Koós Catfish Team, a csapatunk, 2023. évi idényének a második felét, a nyári és az őszi hónapok eseményeit foglalom össze.  A nyár közepe, a fogás szempontjából nehézkes időszaknak számít. Az oka egyszerű: a nyár közepére az idei táplálék halivadékok is elérik a fogyasztható méretet, az egyéb vízlakókkal együtt, így táplálékbőség alakul ki a vizeinkben. A harcsák válogatósabbá,...

Busás kaland
Megjelent: 2024. augusztus 17. | Forrás: Szabó Attila | Írások

A busa a 60-as években került be hazánkba Kínából, azonban sajnos akkor még nem tudták, hogy mekkora mértékben képes elszaporodni, és szennyezni a vizeinket. Horgászata azonban egyre népszerűbb, hiszen egyébiránt egy fantasztikus sporthalról beszélünk, céltudatosan rá pecázni igazi élmény, melyben a Carp Expert és a Busalu Team együttműködésének hála részem lehetett. Igazán különleges küllemű hal a busa, horgászata pedig nagyon izgalmas!...

TigAir Nut-tal a Dália tavon
Megjelent: 2024. augusztus 10. | Forrás: Heincz András | Írások

Ismerd meg kishazádat jeligével 80%-ban nem ugyan azon tavon horgászom, hanem inkább hegyen-völgyön át barangolva szeretek eljutni egy-egy kiszemelt szép vidékre és annak is a horgászható tavaira! Így került látótérbe a Dália-tavak, amely egészséges, szép halai és sokszínűsége miatt is ismerős a horgászok között. 4 tóból álló rendszerről van szó melyből 3 már üzemel. Egy vadregényes pergető tó, egy náddal tarkított feederes-úszós tó és a...

Batéi pontyok
Megjelent: 2024. július 27. | Forrás: Pető Gábor | Írások

Egy jó barátom meghívásának eleget téve volt szerencsém két horgásznapot is el tölteni Somogy megyében. Somogyban annyi szép, halban gazdag horgásztó van, hogy csak nehezen tudtuk kiválasztani, hogy melyikre is menjünk.   Sudár Gergő csapattársam a nagybajomi Ötös-hárs horgásztavon indul a method OB selejtezőjén, ezért összebeszéltünk, és így dőlt el, melyik tóra esik az első napi túra. Ezen a napon is jól sikerült a peca, fogtunk sok halat, de itt...

Pecasuli Ráckevén
Megjelent: 2024. július 24. | Forrás: Skultéti László | Írások

Ahogy egyre sokasodnak a horgászattal töltött éveim, azt gondoltam, hogy sok újdonságot már nem tartogathatnak nekem, hiszen kevés olyan szegmense lehet még, melyekhez idáig nem volt szerencsém. Mekkorát tévedtem!  2024 januárjában egyszer csak megcsörrent a telefonom és a vonal másik végén az ismeretlen hang Varga György a Ráckevei Horgászegyesület Ifjúsági felelőseként mutatkozott be. Egy közös horgász barátunk közbenjárásának hála jutott el...

Bányatavi szemezgetés
Megjelent: 2024. július 20. | Forrás: Heincz András | Írások

Pontosan egy éve jártam a höveji kis bányatavak egyikén, amikor is a jól menő fűszeres kaják közt kimagaslóan vonzotta a pontyokat az általam használt Benzar mézes bojlis - CXP magavas etetés. Idén is ellátogattam a Berek horgászparkba hasonlóan összeállított kajával, szembe menve az ott megszokott csípős-fűszeres ízekkel…. Az alapot mindenképp a Carp Expert magjai adják. A búza-köles-kukorica-tigrismogyoró négyes szénhidrát tartalma vitathatatlan,...