Na nem valódi robbanásra kell számítani, csupán egy "robbantott ábrát" hoztunk létre a BS Spin nagydarab modelljének. Gyermeki vágyainkat is kiélve, alkatrészeire szedtük a 6000-es orsót. Nem kizárólag öncélú performansz ez, jó tudni, milyen alkatrészekből áll, és esetleges karbantartás, zsírozás hogyan lehetséges.
![]() Az orsó még egyben, kicsomagolás után. |
Megszámoltuk a csapágyakat, és némi ismeretre tettünk szert a belső mechanika működése terén is. Lássuk hát, hogy érdemes belekezdeni!
![]() |
A hajtókar eltávolítása után kezdjük az orsóház végén a kis takaró burkolat eltávolításával. Ez alatt rejtőzik egy csavar, mely a ház oldalát rögzíti.
Ahhoz, hogy az oldalborítást le tudjuk venni, először a rotort kell leszerelnünk. Csavarjuk ki a fékcsillagot, majd húzzuk le a dobot.
![]() |
Előbukkan a rotort rögzítő csavar. Figyeljünk arra, hogy ez fordított menetes. A tengelyről húzzuk le a fogazott körlemezkét, és a csavaranyát. A Rotor máris lelazul.
![]() |
A lehúzott rotor takarásában bújik meg a 4. oldalborítást rögzítő csavar. Így ehhez is hozzá tudunk férni.
![]() |
Ahogy lekerül a borítás, meg is pillanthatjuk a belsejét.
![]() |
A tányérkerék borításba rögzülő felén meg is pillanthatjuk az első golyós csapágyat. Alatta kis alátét található, ne hagyjuk el!
![]() |
Következhet a tengely kiszerelése. A képen piros nyíllal jelölt csavar rögzíti a tengely belső felét a dobemelésért felelős szerkezeti egységhez. Ezt lazítsuk ki, és kihúzható a tengely!
![]() |
Miután a tengely nincs útban, kivehető a tányérkerék is. Masszív, kopásálló alumínium ötvözet. Ennek kettős szerepe van. Egyrészt átviszi a hajtást a rotorra, másrészt a dobemelésnek is megadja a fordulatot. Itt már előbújnak azok a részek, ahol érdemes a zsírzást időnként ellenőrizni és pótolni, ha szükséges. Mi egy vadonatúj orsót szedtünk szét, de ha használtról lenne szó, akkor sötétebb, olajos elemek is láthatóak lennének. Ezt valami apoláris oldószerrel (pl. mosóbenzin) érdemes az újrazsírzás előtt letakarítani.
Az is láthatóvá válik, hogy a dobemelésért mindössze két mozgó alkatrész felel az orsóházban. A megoldás végtelenül egyszerű - ennek minden előnyével és hátrányával.
Az orsó nyakában található a visszaforgás-gátló szerkezet. Ennek szétszedése csak hibás működés esetén javasolt. Ha lehet úgy fogalmazni ez már egy kicsit szofisztikáltabb része az orsónak, csak az nyúljon hozzá, akik az átlagnál kicsit több technikai felkészültséget érez magában.
![]() |
Ha a visszaforgás-gátlás nem működik, először a képen látható kis rugó helyzetét és állapotát ellenőrizzük, hátha csak ez a gond. Ha ez nincs a helyén , akkor a visszaforgás-gátló nem működik helyesen.
![]() |
Beljebb csak akkor menjünk, ha muszáj! Jól nézzük meg a szétszedés előtt, mi hogy volt - ebből a szempontból is hasznos a fényképezés.
![]() |
Íme maga a visszaforgás-gátló. Belül találhatók azok a kis hengerek, melyek szerepe kulcsfontosságú a helyes működésben. Ezek elmozdulnak kifelé, és biztosítják a rotor azonnali blokkolását. Gyakori hiba, hogy a túlzott zsírmennyiség, vagy, hogy a beöregedő kenőanyag nem engedi a hengereket szabadon elmozdulni. Ilyenkor az egész kimosása és újbóli zsírzása javasolt.
![]() |
A nyakban található az egyik legfontosabb, és kopás szempontjából leginkább igénybe vett alkatrész, mely a meghajtást közvetíti a rotornak. Ez már bronzból készült, és külön csapágyazása van.
![]() |
Ha az orsóházat kiürítjük, megláthatjuk a meghajtó tengely másik végződésén is a csapágyat, mely a házba illeszkedik.
![]() |
Íme az orsó főbb összetevőire szedve. Valójában nem bonyolult szerkezet, és még a mérnöki munkákban járatlan felhasználó számára sem ördöngösség a szétszerelése. Viszont akiben szemerkényi kétség is van, vagy elakad menet közben, az mindenképp kérje ki szakember segítségét.
Forrás: EnergoTeam
A különféle főtt magvakkal történő etetés nemcsak kisebb-nagyobb tavainkon, de a sekély, gyorsan melegedő, lassú folyású csatornákon is rendkívül eredményes. Kezdetben a pontyok, majd a tavasz második felétől az amurok is előszeretettel látogatják a főtt kukoricával, búzával, kenderrel, és természetesen az elmaradhatatlan tigrismogyoróval etetett helyeinket. A sekély, gyorsan melegedő Nádor csatornán nem tudnám elképzelni a tavaszi-nyári...
Idén beneveztem a Szücsi-völgy tóra, egy kétfordulós horgászversenyre. Biztosan sokan láttátok már azt a videót, amelyben Szabó Bence rengeteg óriás dévérkeszeget fogott ezen a vízen. Emiatt a verseny fő célja az volt, hogy megfogjam életem dévérkeszegét, a jó eredmény elérése csak másodlagos volt. Az első fordulóra, március 16. napján került sor. Mivel a víz teljesen ismeretlen volt számomra – annyit tudtam róla, hogy nagyon nagy...
Az első katlovi délutánunk és éjszakánk tapasztalatai és történései alapján kijelenthettük, hogy a mostani túránkat nem az éjszakai kapások fogják uralni. A pontyok aktivitása a nappali órákra esett, végig ez is volt a jellemző - s itt jegyezném meg gyorsan - hogy a tavalyi túránk során viszont csak és kivételesen az éjszakai órák voltak eredményesek, nappal lehetetlen volt kapást kicsikarni. Ritka pillanatok egyike, amikor elállt az eső,...
Újra itt a kis folyók horgászainak böjti időszaka, ugyanis április 15-én megkezdődött a fejes domolykó fajlagos tilalmi ideje. Ilyenkor mindig visszatekintek a horgászatokra és egyfajta összefoglalót készítek (eddig csak fejben, most írásban is), hogy hogyan sikerült a szezon első fele. Nem kertelek, horgász pályafutásom egyik legrosszabb időszaka volt ez halfogás szempontjából, aminek lehetséges okait próbálom fejtegetni ebben az írásban. De ne aggódj Kedves...
Idei katlovi pontyos túránk dátuma az esztendő legcsapadékosabb hetére esett. Ez a szeptemberi hét tényleg a monszunról, és szerencsére azért a pontyokról is szólt, bár ez utóbbiról nem voltunk teljesen meggyőződve, amikor a végig zuhogó esőben, szinte télies sötétséget idéző vastag felhőtakaró alatt utazva falta fel kis csapatunk a Prága felé vezető 500 kilométert. Négy fős társaságunk a katlovi pontyparadicsom egyes számú állását...
A Carp Expert eddigi kiváló ár-érték aránnyal kínált Uni Match botját már éppen elegen használthatták a megelégedett pontyhorgászok, így eljött az ideje, hogy a boltok polcain valami újra leljenek a kíváncsi szemek. A MAX széria szortimentje kiszélesedett, egyúttal megszületett a MAX 2 Match bot, mely a jól ismert és összetéveszthetetlen köntöst öltötte magára. Mivel az eddig - a kínálatból kikerült - Uni Match botot használva próbálhattam ki a...