Szereld magad: orsó tuning
Megjelent: 2021. április 28. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A tavaszi ragadozó tilalom ideje beszűkíti a pergetési lehetőségeket, így én is kevesebbet vagyok a vízparton. De az így keletkező „holtidő” remek lehetőséget ad arra, hogy felszereléseimet karban tartsam a hosszú téli szezon után. Barkácsoló hajlamomból adódóan nem riadok vissza az orsóim tisztításától, szétszereléséről, újrakenéséről és kisebb javításainak elvégzésétől. A következő sorokban szeretnék néhány tippet és trükköt bemutatni azoknak, akik kacérkodnak azzal, hogy saját kezűleg (sufni)tuningolják orsójukat.

Korábbi cikkeimben már sokszor láthattátok, hogy leggyakrabban egy 1000-res méretű WIZARD Spin orsót használok. Ez az orsó egy kiállítási darab volt éveken keresztül, így ha nem is üzemszerűen, de sokat volt tekergetve a PECAPLÁZÁBAN.


UL pergetés során leggyakrabban egy 1000-res méretű WIZARD Spin orsót használok.

A szétszerelés előtt mindenképpen meg kell pucolni az orsó külsejét, hogy minimalizáljuk a „behulló” szennyeződéseket a fogaskerekek közé. A külső felület tisztítását finom ronggyal végzem, míg a makacsabb lerakódások leszedésére és a nehezen hozzáférhető helyeken fogkefét használok. 


A külső felület tisztítását finom ronggyal végzem…


…míg nehezen hozzáférhető helyeken fogkefét használok.

Ezután eltávolítom az orsó dobját, melynek legfontosabb szerkezeti elemei a féklamellák és a köztük lévő fékbetétek. Gondolom mindenki tapasztalta már, hogy orsójának fékrendszere nem egyenletesen adagolja a zsinórt, hanem szakaszosan, meg- megakadva forog a dob. Ezt okozhatja kenőanyag hiány is, így az alapos tisztítás után bőségesen kenjük meg őket zsírral. Viszont ha ezután sem javul a helyzet, akkor érdemes a féklamellákat megvizsgálni, ugyanis a préselés során keletkezett sorja eltávolítása a gyárban gyakran elmarad, így a lamellák széle „beleakad” a fékbetétbe megsokszorozva a forgatáshoz szükséges erőt. A probléma orvosolható egy finom reszelővel, mellyel könnyedén eltávolítható a gyártási hulladék, így a fékrendszer már tökéletesen fog dolgozni.


Az elsőfék szétszerelésekor érdemes a féklamellákról eltávolítani a gyártás során keletkező sorját egy finom reszelővel.


A megfelelő sorrendet ne felejtsük el!

Az orsó dobjánál maradva felhívnám a figyelmet a különböző súlycsökkentő és/vagy optikai tuning gyanánt kialakított furatok veszélyeire, ugyanis ezeken keresztül szabad a por és a homok beáramlása a dobemelő tengelyhez, onnan pedig az orsó szívébe. Legegyszerűbben úgy lehet ezt megakadályozni, hogy egy vékony átlátszó cellux darabbal körberagasztjuk az orsó dobját belülről, így kizárjuk a szennyeződéseket és az esztétikai élmény sem vész kárba.


Fontosak a dobon súlycsökkentés és/vagy optikai tuning gyanánt kialakított furatok…


…de én le szoktam ragasztani őket, hogy kizárjam a szennyeződéseket.

A hajtókartengelyt érdemes bekenni vékonyan körömlakkal, mert sokszor ha van, meg lehet vele szűntetni a kellemetlen lötyögést. A nem kívánt holtjátékot okozhatja továbbá az is, hogy a hajtókar felőli csapágy nem illeszkedik szorosan a tányérkerék tengelyére vagy a csapágyházba. Itt is lehet használni a körömlakkot vékonyan a képen látható módon. Ha a kotyogás ezután sem szűnik meg, akkor a csapágy és a tányérkerék közötti túl nagy hézag lehet a probléma. Érdemes mihamarabb orvosolni ezt is, mert a fogak nem megfelelő mélységben történő kapcsolódása miatt a tányérkerék idő előtt elhasználódhat. Én vékony falú PET palackból vágom az ehhez szükséges hézagoló alátétet, amely ugyan nem túl esztétikus, de a célnak tökéletesen megfelel. 


A hajtókartengelyt érdemes bekenni körömlakkal, mert sokszor meg lehet vele szűntetni a kellemetlen lötyögést.


Nem kívánt holtjátékot okoz a hajtókar felőli csapágy nem megfelelő illeszkedése, itt is lehet használni a körömlakkot vékonyan.


A PET palackból vágott hézagoló alátét nem túl esztétikus, de a célnak tökéletesen megfelel.

Rendkívül fontos alkatrésze egy orsónak a zsinórvezető görgő. Saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy ennek a jelentéktelennek tűnő elemnek mekkora szerepe van a zsinór csavarodásának kizárásában, úgyhogy karbantartás során erre fordítsunk különösen sok figyelmet. Zárt csapágy esetén csak külső törölgetést, míg porvédő gyűrűkkel el nem látott csapágynál hígítós mosást szoktam alkalmazni, majd száradás után jó alaposan bekenem zsírral az egészet. A megfelelő működést pedig egy pamut cérnaszállal ellenőrzöm le, melyet különböző erőkkel és sebességekkel húzok oda- vissza a görgőn.


A zsinórvezető görgőt jelentős szennyezés-terhelés éri a horgászat során.


Ezen a parányi csapágyon múlik a zsinórcsavarodás kizárása, érdemes rá különösen nagy figyelmet fordítani.


Tisztítás és kenés után egy pamut cérnaszállal ellenőrzöm le a megfelelő működést.

Ezek az apró műveletek még az olcsóbb kategóriájú orsók élvezeti értékén és élettartamán is sokat képesek javítani. Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy a holtszezon alatt használja ki a felszabaduló időt és tartsa karban a pergető felszerelését.

Írta: Ország Bálint

Fotózta: Ország Bálint

Pontyóriások keringője - Katlov Lake II.
Megjelent: 2024. április 27. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...

Csömöri peca
Megjelent: 2024. április 24. | Forrás: Pető Gábor | Írások

A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra.    Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam.    Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...

Kis csali, nagy hal – avagy tévhitek eloszlatása a csaliválasztásról
Megjelent: 2024. április 20. | Forrás: Sudár Gergő | Írások

Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal.  A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...

A pazar SCOBAR
Megjelent: 2024. április 06. | Forrás: Ország Bálint | Írások

A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...

Pontyóriások keringője - Katlov Lake I.
Megjelent: 2024. március 30. | Forrás: Halmos Mihály | Írások

Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...

Megújultak a Carp Expert zsinórok!
Megjelent: 2024. március 23. | Forrás: Frankó Zoltán | Írások

Megújult külsővel és minőségben kerültek forgalomba a Carp Expert márka zsinórjai. A tetszetős piros csomagolás messziről megismerhető, de természetesen nem csak ezért érdemes kézbe venni őket. A Specialist és Power család 4-4 tagja között mindenki megtalálja a számára megfelelőt. A piros csomagolás szép és figyelemfelkeltő. A legtöbb horgász a zsinórok szakitószilárdságának adatait nézi, amikor választ. Természetesen így is remek...