Első gondolatra talán paradoxonnak tűnhet a címben szereplő tartalom, hiszen eddig mindenfelől az volt hallható, hogy pergetni csak a legjobb minőségű (ezért drága) eszközökkel lehet, hiszen ez a módszer veszi igénybe legjobban felszerelésünk minden elemét a módszer jellegéből adódóan, így az orsóra is nagy terhelés nehezedik. Nos, félreértés ne essék, ez a tendencia nem változott meg mostanra. Segítséget szeretnénk csupán adni, illetve tanácsot adni és lehetőséget kínálni azoknak, akik kevés ráfordításból tudják csak finanszírozni szeretett hobbijukat.
Cikkünkben részletesen betekintünk a Gold Star TGV Spin, a Banax Vista 2500 W, és a Banax Xenia 3000 modelljeibe.
Lássuk hát most, mit tudnak, mit nyújtanak a belépő szinten elhelyezkedő orsók, milyen tekerő alkalmatosságot kapunk ma egy jobb wobbler áráért.
A tesztre felsorakoztatott, drágának egyáltalán nem nevezhető pergető orsók |
Gold Star TGV Spin 4000
A verhetetlenül olcsó, ráadásul megbízható, jó minőségű termékeiről ismert Gold Star cég legszerényebb áron forgalomba kerülő pergető orsója a TGV Spin. 4000-es mérete ellenére - köszönhetően a nagy szilárdságú műanyag-grafit (kompozit) anyagból készült orsóháznak, rotornak és hajtókarnak – csupán 220 grammot nyom. A csekély súly a csapágyak kevés számából is adódik, mindössze 2 db acél golyóscsapágy dolgozik a szerkezetben.
A GS TGV Spin 4000. Könnyű, de rendkívül szívós ABS anyagból készült orsóház alatt megbízható szerkezet lapul. |
Optimális 5,2:1 áttételezése és precízen kiegyensúlyozott rotorja miatt finoman, abszolút rázkódásoktól mentesen fut a szerkezet a kezünkben. Szétszedésével nincs nehéz dolgunk, az orsóház-fedél és a rotor eltávolítása után láthatjuk meg a kifogástalan belső szerkezetet.
A rotor alatt bújik meg a 24 ponton rögzítő visszaforgásgátló mechanika |
A visszaforgásgátló önmagában képez egy egységet, karbantartások alkalmával plusz törődést nem igényel.
Néhány mozdulattal már hozzá is férünk a „belsőséghez" |
A hajtást az ő esetében is öntvény tányérkerék, a zsinórrakást, pedig kinyomó kerekes tengelyemelő szerkezet biztosítja.
A hajtókar felől műanyag persely rögzíti a tányérkereket… |
… ahogyan a szemközti oldalon is ilyen található |
A csapágypótlást helyettesíteni hivatott műanyag perselyek minőségére nem lehet panasz, biztos vagyok benne, hogy sokáig hibátlanul fogják tenni a dolgukat. A TGV Spinben az acél golyóscsapágy a dobemelő tengely és a bronz csiga alátámasztását szolgálja. A szerkezet kenőanyaggal való ellátását is gondosan elvégezték, egy-kétévente nemcsak, hogy megérdemli, de meg is hálálja majd a karbantartást.
Az ABS dob átmérője 48 mm |
A TGV Spin dobjának zsinórkapacitása sem elhanyagolható, a 30-as monofilból 170 méter fér rá. Az orsó felépítéséből adódóan elsősorban monofil zsinórral történő pergető horgászatra javasolt, ahol könnyebb csalikkal a kisebb és közepes testű ragadozó halak megfogását tervezzük.
Banax Xenia 3000
A Banax ezúton sem hazudtolta meg önmagát, bebizonyította, hogy igenis lehet egy olcsó termék kifejezetten jó minőségű, csupán ötlet és gondos kivitelezés kell hozzá. A Xenia 3000 névre hallgató pergető orsó nemcsak színében, de anyagában is „fémes". Dobozából kivéve ez utóbbi a súlyából is érezhető azonnal. Széles dobján gyárilag feltöltött 30-as monofil zsinór található fluó színben, ebben a kategóriában valljuk be erre nem sok gyártó hajlandó.
Kimondottan elegáns megjelenésű a mérlegen 315 grammot nyomó Banax Xenia 3000 |
Feltűnő, jól látható zsinórral van felszerelve az orsó dobja. Jó szolgálatot fog tenni rossz látási, illetve fényviszonyok között |
Szállításnál nemcsak kényelmes, de biztonságos is a gyorszáras hajtókar. A megoldás mondhatni a Banax specialitása, hiszen orsóinak zöménél alkalmazza ezt a kiváló megoldást.
Nem kell tekergetéssel bíbelődni, egyetlen gombnyomással lehajtható a fémből készült hajtókar |
Az orsó futása sima, tökéletesen kiegyensúlyozott, vibrálásmentes. Megpörgetve nem szalad sokat, kb. 7-8 fordulat után áll meg a hajtókar. 3 mm-es csőből készült felkapókarja stabilitást kölcsönöz a rotornak.
A fedél alatt dolgozik a nyomórugós felkapókar-átváltó szerkezet |
A rotor kiegyenlített futásához szükséges milligrammokat ez az ólomdarab biztosítja. Nem szép megoldás, de hasznos |
A Xenia elsőfék-rendszere érezhetően nagyon eltalált lett. Szorosabbra húzott tartományban is zökkenőmentesen, simán indul útjára a dob.
Nagyméretű fékcsillag segítségével szabályozhatjuk a fékerőt |
Az óriás lamellák között a szokásos filcbetéteket találjuk. Egy vékony csavarhúzó segítségével egy mozdulattal kiemelhetők a dobban található „lamellafészekből" |
A szétbontás előtt még a hajtókar rögzítő csavarját kell jobban szemügyre vennünk. Más orsótípusokon talán a figyelmünket is elkerüli ez az apróság, de a Xeniánál a tapintás után egyből oda kell, hogy vessük a pillantásunkat.
A hajtókar rögzítő csavarja esztétikai élményt is nyújt |
A rotort rögzítő csavart 12-es kulccsal indíthatjuk meg |
Az orsóház fedél csavarjai nagyon jó minőségűek, a csavarhúzó ékei tökéletesen, megcsúszástól mentesen ülnek a hornyokban. Jó velük „dolgozni". Ezek eltávolítása után vehetjük le az orsóház fedelét. Láthatjuk, hogy a tányérkerék hajtókar felőli oldala golyóscsapágyazott, túlsó felén csapágy helyett erős teflonperselyt találunk.
A tányérkerék hajtókar felőli oldala csapágyazott… |
… ellenkező oldala teflonperselyben fekszik |
Az orsóház-fedelének visszahelyezésekor ügyeljünk a csavarok sorrendjére. A hátulsó furat a legrövidebb csavar helye, másikat ne erőltessünk bele, mert megszakíthatjuk a menetet!
Figyelmesen járjunk el az orsófedél visszahelyezésekor! |
A Baxan Xenia 3000 visszaforgás-gátlója nem végtelenített, hanem a régi elveket követő „csattogós". A szerkezet 24 ponton rögzíti a rotor mozgását a csigatengelyen.
A visszaforgásgátló szerkezet alatt 2 db csapágy rögzíti a bronz csigát |
A trióban a legszélesebb dobbal a Xenia rendelkezik, 51,5 mm átmérőjével a magasabban kvalifikált társak között is megállná a helyét.
A széles dob a hosszú dobások biztosítéka |
A Xenia 3000 strapabíróságára, hosszú élettartamára utal a szilárd orsóházon kívül a rotor, és a fém hajtókar is. Erős, robosztus szerkezete joggal bátorítja fel tulajdonosát a nagyobb, nehezebb csalik használatára. A felhasznált anyagok, a plusz pótdob, valamint fékminősége miatt is úgy érzem nem tekinthető alaptalannak az, hogy ára bő kétszerese az előbb bemutatott modellnek (GS TGV Spin).
Anyagpróba: a rotor szárai alig közelednek egymás felé nyomás hatására! |
Banax Vista 2500W
A Vista 2500W jelzéssel ellátott elsőfékes pergető orsó csupán a megjelenésében, szerkezetében viszont alig tér el a Xenia 3000-től. Az alábbiakban a különbözőségeket fogom főként illusztrálni.
A Vista színében visszafogottabb, főleg a sötétebb tónusok dominálnak külső festését illetően. Hajtásrendszerében, futásának minőségében az előzőekben bemutatott modellel egy lapon említhető.
Kimondottan ízléses, vonzó megjelenés jellemzi a Vistát |
A rotor anyaga, a felkapókar rugós átváltó szerkezete megegyezik a Xeniával. Az orsótest végén krómszínű műanyag elem sarkantyúként díszlik.
Az esetek döntő többségében nem csak díszként, hanem csavar takaró elemként is funkcionál a „sarkantyú" |
Míg a Xeniánál a hajtókar felőli oldalon golyóscsapágyat találtunk, úgy a Vistánál ugyanazon a helyen teflon persely ékeskedik |
A tányérkerék visszahelyezése előtt először a csapágyat kell visszaültetnünk a fészkébe |
A Vista kenése bőségesre sikeredett, gyárilag jó minőségű zsírral kenték meg, amely a fém felületekre példaértékűen tapadt. A jó minőségű kenőanyag használata megsokszorozza az orsó élettartamát.
Átlagos méretű tányérkerék teljesít szolgálatot |
A Vista hajtókarja is lecsukható a Xeniához hasonlóan. Csupán a gomb elrendezése bizonyult eltérőnek. Meg kell vallani, napi rendszerességgel használva azért előnyösebb ez a megoldás…
Ravasz alakú gomb a fém hajtókaron |
Összességében a GS TGV Spin, a Banax Xenia és a Vista is ajánlható mindazoknak, akik most ismerkednek a pergetéssel, de nem akarnak, vagy nem tudnak vagyonokat áldozni drágább eszközökre, ugyanakkor igényük van megbízható szerkezettel, jó minőségű fékrendszerrel ellátott pergető orsóra.
Forrás: Halmos MIhály
Van egy tó Nyíregyháza mellett, ahová sokan járnak pecázni. A családom, barátaim és én is nagyon szeretjük. Szép, tiszta, kulturált környezet, gyönyörű halak, barátságos emberek. Mi is kellhet még egy jó horgászathoz?. Minden évben igyekszem 2-3 napot eltölteni itt, családi vakáció címszóval. Verba-tanya a hely neve, de szerintem sokaknak nem kell bemutatni. Szerintem, a legtöbben, a rendkívülinek számító ponty és amur állomány miatt...
A mindössze kettő napba szorított katlovi pontyos túránk számos tapasztalattal gazdagított minket a rövid idő ellenére. Bár a nappali órák a jóslatoknak megfelelően nem hoztak pontykapásokat, Zsolti kollégám számtalanul fogta a szebbnél szebb dévéreket az aranyhasúaknak szánt kisebb wafterekkel, pop-upokkal. Naplemente után viszont minden megváltozott, a sötét éjszakában teljesen új arcát mutatta meg a tó. A szélrózsa minden irányából hatalmas...
A hosszú hétvégére nem terveztem pecát, de 16-án mégis úgy adódott, hogy a család nélkülözni tudott néhány órára. Emiatt hirtelen felindulásból „reggel”, 08:30 körül úgy döntöttem, hogy kilátogatok a lakóhelyemhez közeli Csömöri Horgásztóra. Gyors pakolás - persze minimál felszerelés, csak a legszükségesebbek – és 08:45-kor már úton is voltam. Mivel tényleg elég közel van hozzánk a tó, 9 órára oda is értem. Amíg a...
Az utóbbi hetekben a természet elkezdett éledezni és a tavaszi időjárás is már megmutatta magát. Ennek köszönhetően a körülmények ideálissá váltak ahhoz, hogy elkezdjem a 2024-es horgász szezont. A Törökbálinti Horgászparkot vettem célba azzal a nem titkolt szándékkal, hogy megbizonyosodjak arról, hogy nagy testű halakat is eredményesen horogra lehet csalni kifejezetten kisméretű csalikkal. A Törökbálinti Horgászparkot methodos körökben azt gondolom...
A spiccbotos horgászat mindig is a legkedveltebb módszereim közé tartozott. Gyermekkoromban (sokakhoz hasonlóan) ezzel az úszós módszerrel fogtam meg az első halaimat és mind a mai napig szívesen nyúlok az orsó nélküli botokhoz. A FeHoVa kiállításon találkoztam először a CARP EXPERT új spiccbotjaival és a SCOBAR névre keresztelt típust kézbe véve egyből éreztem, hogy egy pazar eszközről van szó... Hol vannak már azok az idők, amikor bambuszbottal...
Szeptember második hétvégéjét már nagyon vártuk a srácokkal. Mindannyiunk gondolata, napokkal az indulás előtt, Csehország egyik legszebb és legszerethetőbb pontyos vizének partjára kalandozott. Teljes joggal, hiszen azoknak az estéknek a hangulata semmihez sem hasonlítható: a levegő lehűl, pára borít mindent, a természet zaja elhalkul. Majd a pontyóriások sorra, egymás után csobbannak bele a katlovi éjszakába. Isten hozott valóság! Az előzetes...